StoryEditorOCM
DalmacijaPitali smo stručnjaka

Jesu li prosvjednici sporom vožnjom od Ravče do Vrgorca prekršili zakon i ugrozili sigurnost?

28. siječnja 2019. - 10:41

Usporenom vožnjom i brzinom od 40 km/h, na autocesti, od izlaza Ravča do izlaza Vrgorac, u dvije paralelne dugačke kolone osobnih automobila, završio je subotnji prosvjed na kojemu je iskazano nezadovoljstvo stanovnika Vrgoračke krajine zbog neizgrađenog tunela Ravča - Drvenik u Ravči.

Međutim, koliko god više od 50 automobila, koji su sporo i sinkronizirano vozili autocestom, izgledalo "atraktivno", tako šaljući jasnu poruku Vladi, prema riječima stručnjaka, radilo se o opasnom iskazivanju nezadovoljstva. Premda Željko Marušić, jedan od najpoznatijih prometnih eksperta, podržava zahtjeve prosvjednika, istodobno osuđuje korištenje autocesta kako bi se poslala prosvjedna nota državnim čelnicima.

- Potpuno je neprihvatljivo, višestruko štetno i opasno u tu svrhu koristiti prometnice, odnosno namjerno i organizirano ih blokirati. Sve naše ceste, pogotovo autocesta A1, generator turizma i gospodarstva, ne smiju biti poligon, niti poluga ostvarivanja određenih ciljeva, ma koliko bili opravdani - u uvodu je kazao Marušić. Upitao se kako bi bilo da potplaćeni učitelji, medicinske sestre, umirovljenici nepravedno dovedeni na egzistencijski minimum, poljoprivrednici koji nemaju kome prodati urod…, a svi oni imaju jednako pravo na prometnice i autoceste, poput načelnika općina i građana zainteresiranih za određene prometne projekte, počnu organizirano i sustavno blokirati ceste.

U izmjene zakona

- To je put u anarhiju i samouništenje, a istodobno je i krajnje neodgovorno i sebično. Svi oni demokratsko pravo na štrajk trebaju uskladiti s demokratskim pravilima te se kloniti blokade prometnica, posebice autocesta - dodaje prometni stručnjak. Kako bi se to spriječilo već u začetku, odnosno najavi, nakon niza blokada prometnica (poljoprivrednici, taksisti...), nužno je, predlaže Marušić, kroz saborsku proceduru promijeniti zakonski okvir, kako bi već najava blokade prometnica u svrhu prosvjeda bila kazneno djelo. Doduše, i u ovom slučaju, prema riječima našeg sugovornika, riječ je o teškom ugrožavanju sigurnosti prema

Zakonu o sigurnosti prometa na cestama.

- Treba naglasiti da se razlika od 130 km/h, koliko je dopuštena brzina u tim uvjetima, i 40 km na sat, koju su namjerno održavali prosvjednici, protivno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, članku 51., stavcima 1 i 2, a nakon što nisu postupili po izravnim naredbama službenih osoba te su prekršili članak 32. stavak 1 i 34. stavak 1, ne smije tretirati aritmetički - upozorava Marušić, uz pojašnjenje.

- Riječ je o razlikama kinetičkih energija, koje ovise o brzini na kvadrat, pa udarcem vozila koji ide brzinom 130 km/h u vozilo koje ide 40 jednako je udarcu u zaustavljeno vozilu brzinom 123,7 km/h! Dakle, horor i korak do tragedije, pogotovo što je kombinacijom članka 54. (ne kažnjava se prekoračenje brzine od 10 km/h) te tolerancije mjerenja policijskih radarskih uređaja od 10 posto, i to odozgo prema dolje, moguće nekažnjeno voziti realnom brzinom od 155,5 km/h - preračunava prometni stručnjak. Dodaje da se na toj dionici često vozi i brže, pa je tijekom subotnjeg prosvjeda nastala realna ugroza tragične nesreće, ne samo da vozilo naleti na kolonu iza nepreglednog dijela, nego i po efektu optičke varke, s kojom se susreću vozači koji znatno većom brzinom, na dugom ravnom dijelu autoceste, nailaze na sporije vozilo ispred sebe.

Tako je poginuo i Toše

- Tim je efektom 2007. godine, na autocesti A3 kod Nove Gradiške, vjerojatno nastala nesreća u kojoj je poginuo pjevač Toše Proeski. Naime, vozač koji se velikom razlikom brzine približava udaljenom vozilu ispred sebe dugo ima osjećaj da se "ništa ne događa" i da se ne približava vozilu od kojeg je dvostruko ili trostruko brži. Kad vozač odjednom počne uočavati naglo približavanje znatno sporijem vozilu, ako prethodno nije počeo kočiti, kasno je i slijedi... bum! - slikovito je predočio problem i zaključio da je zbog svega navedenog "blokiranje najvažnije hrvatske prometnice, na koju nemaju nimalo veća prava od bilo kojeg drugog građanina, za svaku osudu, ali prije svega za policijsko postupanje".

- Po zakonu, oni koji su vozili u koloni, osim ako nemaju zabilježenih javnih izjava kojima najavljuju to "prometno zlodjelo", mogu se izvlačiti da su se baš zatekli u koloni, ne sudjelujući u namjernom usporavanju prometa, pa se mogu izuzeti od odgovornosti. Ali, vozila na čelu te kolone ne mogu i policija ih mora identificirati i kazniti! A ako im je davala izravne naredbe da prestanu s takvom vožnjom u svrhu prosvjeda, te ubrzaju ili se uklone na zaustavnu traku, trebaju odgovarati i po čl. 32. st. 1 i čl. 34. st. 1, za što je, osim visoke novčane kazne, predviđena i zaštitna mjera oduzimanja vozačke dozvole - zaključio je Marušić.


Po slovu zakona
Prosvjedna kolona ugrožavala je prometnu sigurnost po sljedećim člancima Zakona o sigurnosti prometa na cestama:
Čl. 32. st. 1 - Sudionici u prometu moraju postupati po zahtjevima izraženim pomoću znakova ili po naredbama policijskih službenika ili drugih osoba koje, na temelju ovlaštenja iz ovoga Zakona, nadziru i upravljaju prometom na cestama.
Čl. 34. st. 1 - Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s propisima o prometnim pravilima, prometnim znakovima postavljenim na cesti, prometnim svjetlima te znakovima i naredbama ovlaštenih osoba.
Čl. 51. st. 1 - Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta te gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti.
Čl. 51. st. 2 - Vozač ne smije bez opravdanih razloga voziti tako sporo da bitno usporava prometni tok ili ugrožava druge sudionike u prometu. Kada se iza vozila koje se kreće brzinom koja je manja od najveće dopuštene... nakupi kolona vozila koja ga ne mogu sigurno preteći, vozilo se mora na prvom pogodnom mjestu isključiti iz prometa i propustiti kolonu vozila...
Čl. 142. st. 1 - Autocestom se vozila moraju kretati krajnjom desnom prometnom trakom ako nije zakrčena vozilima u koloni.


Policija: Nije bilo problema u prometu
Bez obzira na detaljnu analizu prometnog stručnjaka Željka Marušića, iz policije su odgovorili da tijekom vožnje u koloni nije bilo zastoja, niti problema u prometu, a samo je prilikom izlaza vozila na čvoru Vrgorac došlo do kraće gužve zbog izlaza s autoceste. Dodali su da u tom vremenskom razdoblju nisu zaprimili dojave građana, odnosno drugih vozača koji bi tražili postupanje policije na autocesti vezano uz ugrožavanje prometa.
- Nakon uključivanja u promet na autocesti vozili su se desnim trakom. Policijski službenici su vozilom pratili kolonu vozila u cilju prevencije i nadzora stanja u prometu za vrijeme prolaska vozila, te kako ne bi došlo do zastoja prometa na autocesti. Tijekom vožnje policijski službenici nisu uočili da bi netko svojim ponašanjem ugrozio druge sudionike u prometu - glasi odgovor PU splitsko-dalmatinske. No, na priloženoj fotografiji je jasno da se kolona nije kretala samo desnim trakom, već paralelno u oba prometna traka, što je, prema riječima stručnjaka, ugrozilo prometnu sigurnost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. travanj 2024 02:18