StoryEditorOCM
DalmacijaEKSKLUZIVNO

Stručnjaci koji su Makarskoj još prije četiri godine 'donijeli' žičaru: Koštala bi 15 milijuna eura, sve je već bilo spremno, ali od projekta neće biti ništa jer imate ovakve političare

Piše Dijana Turić/Makarska kronika
30. travnja 2019. - 21:35

Kada je Grad Makarska, na čelu s tadašnjim gradonačelnikom Tončijem Bilićem, 2015. godine u suradnji s Institutom Arti Future iz Maribora Makaranima javno predstavio idejno rješenje projekta žičara Makarska-Biokovo, izrađivači rješenja, među kojima je i Marko Gal, tada nisu ni pomišljali da bi projekt mogao zapeti zbog politike.

Da se Gala pitalo, Makarani i gosti danas bi se već vozili žičarom kojom bi od Zagona do biokovske Štrbine na 1338 metara nadmorske visine stigli za svega 12 minuta. Ali kako ga nitko ništa nije pitao kao jednog od izrađivača idejnog rješenja, žičara je i dalje ostala nedosanjani san s lokacijskom dozvolom koja je trebala biti ishodovana prije tri godine.

Premda je sadašnja gradska uprava idejni projekt žičare prijavila na natječaj Ministarstva turizma od kojeg čeka rješenje i dodjelu pola milijuna kuna, nakon čega slijedi postupak javne nabave, ishodovanje lokacijske dozvole i raspisivanje koncesije za koncesionara, Gal tvrdi da ni od ovog plana neće biti ništa sve dok se ne pojave političari s vizijom.

S Galom smo se susreli u Makarskoj u koju je stigao s Orebića i sastanka s kineskim investitorima zainteresiranima za orebićku žičaru za koju je Arti Future u ime Općine Orebić izradio idejno rješenje. Kako je kazao, s kolegom Andrejem Kajbičem bio je pozvan na prezentaciju projekta u sklopu buduće turističke ponude Orebića i poluotoka Pelješca, a koja je vezana za izgradnju hotela, aqua parka, ulaganja u marinu, a uz to i žičaru s time da, su, kako kazuje, Kinezi itekako zainteresirani za ulaganja u čitavu infrastrukturu Pelješca.

S Galom smo porazgovarali o makarskoj prezentaciji idejnog rješenja panoramske žičare za vrijeme bivše SDP-ove vlasti, a kako nam kazuje, iako su od tada prošle četiri godine, bila su to druga vremena.

- Prvi koji je nakon 50 godina pokrenuo projekt žičare bio je tadašnji gradonačelnik Bilić, kada smo došli u Makarsku na razgovor, imali smo ideje vezane i za infrastrukturu, zatvaranje prometa na rivi, gradnju parkinga i garaža kao i uspostavu javnog prijevoza. I od tada se još ništa nije pokrenulo, sigurno će proći još 15 godina da se nešto pokrene jer makarski političari nemaju vizije, svaki prčka po svom vrtu, a nitko ne gleda globalno - kaže Gal.

Upitali smo ga što se sa žičarom dogodilo od prezentacije idejnog rješenja do danas.

- Imali smo terminski plan, naručena je i izrađena Studija utjecaja na okoliš. Kada smo počeli izrađivati idejno rješenje, istodobno smo utjecali i na izmjene Prostornog plana Plana Parka prirode Biokovo, a Povjerenstvu za praćenje izrade dokumentacije za projekt žičare predložio sam daljnju strategiju što uključuje uređivanje imovinsko-pravnih poslova, pronalazak investitora i ishođenje preostale dokumentacije. Sada je travanj 2019. godine i na istoj smo točki kao kada je s čela Grada otišao Bilić.

Nakon izbora 2017. godine i svih peripetija, uspjeli smo se sastati s gradonačelnikom Jurom Brkanom kojem smo predstavili našu viziju. On je tada odlučno rekao da će nas podržati i da možemo dalje. Ali onda je uslijedilo zatišje od godinu dana - kazuje Gal.

Potom je od Grada dobio ponudu za izradu idejnog projekta kao preduvjeta za ishođenje lokacijske dozvole i početka ''potrage'' za investitorom.

- Ako mi budemo izrađivali idejni projekt, znamo što trebamo napraviti i samo je stvar u tome tko će biti investitor za što također imamo rješenje ili recept, ali nećemo ga javno iznositi dok nas netko iz Grada ne pozove na razgovor - kazuje Gal.

- Kinezi?, upitali smo Gala.

- Kinezi ne bi bili dobra ideja, jedino rješenje, za koje nitko ne mari, samo su i isključivo domaći investitori, i to kroz javno-privatno-partnerstvo. Koliko smo bili daleko dogurali, dovoljno govori činjenica da smo posredstvom domaće tvrtke već bili odredili boju gondole i napravili logotip žičare koji čuvamo. Kinezi ne bi zeznuli stvar, ali žičara sama po sebi mora ostati u Makarskoj jer je generator razvoja grada i koncesionar koji bi njome upravljao, treba biti svjestan što radi. Žičara je dosta složena stvar i nije to riječ o projektu stambene zgrade - veli Gal.

- Pa u čemu je onda problem, gdje je zapelo?

- Jedini problem je u glavama. Vjerujte mi, svako četiri godine, kada se održavaju lokalni izbori, žičara će uvijek biti top projekt u Makarskoj. Da se 2015. godine projekt nastavio provoditi, uvjeren sam da bismo se danas vozili žičarom do Biokova jer smo tada dali rok od tri godine za njezinu izgradnju. Mogla se već ishoditi građevinska dozvola, a gradnja bi trajala manje od godinu dana, svega deset mjeseci. Tada je limit bio 20 milijuna eura da projekt kao strateški i od značaja za RH, podrži Vlada RH, a danas bi žičara s cijelom infrastrukturom koštala 15 milijuna eura - kazuje Gal.

Dodaje kako Grad samo mora dogovoriti s državom i Hrvatskim šumama koliko će čestica prenijeti u svoje vlasništvo zbog koridora i parkinga i onda je sve riješeno.

- Mi smo u Mariboru napravili žičaru za četiri i pol mjeseca za koju je novac iz EU fondova dobiven za tri mjeseca - nadodaje Gal koji napominje da Makarska zbog neizgrađene žičare gubi veliku dobit.

- Ljeti dnevno iz Makarske na otoke odlazi 10 turističkih brodova, a vjerujte da bi s otoka u Makarsku dolazilo 10 brodova samo zbog žičare jer bi za vrijeme velikih vrućina svi htjeli na Biokovo. Izvrsno poznajem Makarsku, imate dobre sportske objekte koji su ljeti prazni, a zbog pogodne klime, bar 10 mjeseci bi grad bio pun zbog dolaska sportaša na pripreme, a koji bi se žičarom vozili do Biokova na visinske pripreme - kazuje Gal dodavši da žičara nije samo značajna za Makarsku, već bi ona bila brend Makarske rivijere, Županije i na koncu države.

- Dobro, pa kada kreću novi pregovori s Gradom?

- Ne znam, mi smo ponudu za idejni projekt Gradu dali prije godinu dana i od tada traje šutnja. Inače, 20 godina boravim u Brelima od čega sam 15 godina molio da mi daju jednog pametnog čovjeka s kojim mogu pričati o žičari i onda su me prijatelji spojili s Bilićem. On je stvarno bio spreman na realizaciju projekta i ne glorificiram ga, ali mislim da je bio dosta blizu. A sadašnja vlast je, izgleda, sama sebi potrebna. Bilo bi mi drago da na vlast dođe netko tko ima viziju i tko radi ono što zna, a ne ono što ne zna - veli Gal.

Nadodaje da je imao malo nade kada ga je aktualna vlast kontaktirala zbog polazne postaje žičare koja se planirala na Platnu.

- Razgovarao sam s tadašnjim predsjednikom Odbora za prostorno planiranje Markom Raosom kojemu sam rekao da nije dobro rješenje polazište s Platna jer će se u tom slučaju produžiti trasa žičare i sjeli smo s Brkanom, dogovorili projektni tim i godinu dana opet ništa. A onda se digla buka oko spasa Osejave što je za mene najveća glupost koja se mogla dogoditi Makarskoj jer su ti ljudi bili needucirani - kazuje Gal.

Žalosti ga činjenica da se projekt poput žičare ne može raditi bez politike.

- Politika mora biti servis struci koju ne smije kočiti, a danas je svugdje naopako jer je struka uvijek servis politici. Godinama pratim Makarsku i njezine političare, znam ih sve-lijeve, desne, crne, bijele, ali družim se samo s ljudima koji su normalni. Pametan čovjek koji nije opterećen prošlošću, može za mjesec dana okupiti Projektni tim kojem bismo prezentirali idejni projekt i za godinu dana bi se dobila lokacijska dozvola i našli investitori. A ovako-ma vidite i sami kako stvari stoje i gdje je zapelo - veli Gal.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. travanj 2024 02:30