Dalmacija Split

zahtjevna montaža

Naši reporteri visjeli su s jarbola najvećeg jedrenjaka na svijetu: pogledajte iznimno opasnu operaciju u splitskom škveru, i najmanja pogreška mogla je prouzročiti katastrofu...

zahtjevna montaža

Na četiri jarbola visine 64 metra novogradnje 483 u "Brodosplitu" je obavljena završna montaža križeva s jedrima. Zahtjevan postupak montaže obavili su "Brodosplitovi" transporti u suradnji s alpinistima iz splitskog obrta "Visinac" i asistenciju "Adriacinkove" autodizalice.

Riječ je o završnim radovima na najvećem jedrenjaku na svijetu, s pet jarbola i 20 križeva, koji će moći primiti 300 putnika i 150 članova posade.

O tome kako izgleda montiranje križeva s jedrima na visini od 64 metra razgovarali smo s Josipom Vukušićem, direktorom i vlasnikom obrta "Visinac", koji se jučer sa svojim kolegom Igorom Savinom "pentrao" na 64 metra kako bi obavio posao.

– Ma lako je za visinu, nije to ništa strašno. Međutim, to je vrlo kompleksan posao u kojemu se mora biti sto posto koncentriran. Nema mjesta nervozi, panici, brzini. Sve se mora raditi smireno i polako, jer i najmanja pogreška može prouzročiti katastrofu – rekao nam je Vukušić.

On i njegov kolega Savin jučer su se penjali na 64 metra visine kako bi montirali križeve s jedrima.

– Mi smo sve pripremili na zemlji, jer jedino je tako moguće obaviti cjelokupni postupak. Nakon toga smo se Igor i ja popeli na zadanu visinu, odnosno točku gdje će se te konstrukcije montirati, a zatim je dizalica podigla kompletnu konstrukciju. Vrlo su važni i radnici koji ostaju na obali te uz pomoć konopa prate kretanje konstrukcije do točke gdje je mi preuzimamo i manipuliramo njom. Kad se konstrukcija podigne na željenu visinu, mi je montiramo – objašnjava Vukušić.

 

Za cijelu "operaciju" jako je važna komunikacija.

– Svi koji sudjeluju u ovom postupku opremljeni su voki-tokijima kako bi mogli međusobno komunicirati, odnosno kako bi se u svakoj sekundi znalo tko što mora napraviti. Nema mjesta ni za najmanju pogrešku. Isto tako, nema požurivanja, tipa "ajde brže, moramo završit posao". Radi se polako i na sigurno, jer je posao vrlo osjetljiv. Montiranje jednoga križa zna potrajati od dva do tri sata, a ako se pojavi neka komplikacija, cijeli se postupak produžava – kaže Vukušić.

Jučer su postavili dva križa za četiri i pol sata, odnosno od šest do 10.30. Nakon toga slijedio je odmor i marenda, a onda su ponovno od 12 sati montirali preostale križeve.

– U mojem obrtu samo se Igor i ja bavimo ovim poslom, jer jedino mi imamo sve potrebne dozvole i ateste za bavljenje ovako opasnim zadacima. To je industrijski alpinizam i time se bavim već devet godina. U dosadašnjih devet godina obavili smo mnoge teške i zahtjevne poslove, ali mogu reći da je jučerašnji ušao u top pet naših dosadašnjih najzahtjevnijih zadataka. Posla ima jer se ovim bavi malo ljudi, tako da radimo i u inozemstvu. Do sada smo radili na Bahamima, u Singapuru, Kini i stalno nas zovu.

- Tko je lud penjati se na visinu od stotinjak metara i tu raditi. Najveća visina na kojoj sam radio bila je malo iznad 100 metara, kad sam se penjao na telekomunikacijski stup. Opasno jest, ali nitko nikada iz moje firme nije ozbiljnije ozlijeđen u radu. Koncentriranost u ovom poslu je sve i mogu ga obavljati samo ljudi čvrstih živaca, koji imaju puno strpljenja – zaključuje Josip Vukušić.

Inače, riječ je o brodu s pet jarbola i križnim jedrima. Brod je dug 162 metra, širok 18,5 metra i ima nosivost 2000 tona.

Na jedrenjaku koji izaziva respekt moći će boraviti 450 osoba, od kojih će 300 putnika biti smješteno u 150 luksuznih kabina, dok će u 74 kabine spavati 150 članova posade.

Jedrenjak je luksuzno uređen, a prevladava štih koji podsjeća na stare jedrenjake. Tu su i biblioteka i veliki saloni, pri čemu se jedan, s klavirom, proteže na tri palube. Na jedrenjaku je ugrađena najmodernija navigacijska i telekomunikacijska oprema, svaka kabina ima internet, telefon, televizor, glazbu i ostala sredstva zabave, a cijeli brod pokriven je Wi-Fi signalom.

Na otvorenim palubama su tri bara, a kuhinja se prostire na tri palube. Ugrađena su i tri bazena, koji će biti napunjeni slatkom ili morskom vodom, s podvodnim svjetlima, grijanjem i mjehurićima. U jednom bazenu moći će se roniti, a u najveći će stati 50 kubika vode.

Klimatizacija na brodu izvedena je prema visokim zahtjevima da bi zadovoljila komfor putnika u svim klimatskim uvjetima.

Brod je namijenjen isključivo jedrenju, iako ima dva potpuno neovisna motora električne propulzije. Na njemu je ugrađen inovativan sustav "siguran povratak u luku", koji je prvi put uveden u Hrvatskoj.

Taj sustav zapravo znači da je sva ključna oprema na brodu duplirana, zbog čega je projektirane dvije strojarnice sa svim uređajima za proizvodnju električne energije i vode, te svi sustavi goriva i maziva, te još jedan dodatni komandni most. Na brodu je praktički sve dvostruko, pa se u slučaju bilo kakvog zatajenja, požara ili poplave bilo kojeg prostora ili zone, brod može vratiti u luku s udaljenosti od gotovo 2000 nautičkih milja.

Predviđeno je da plovi svim morima svijeta, čak i po Arktiku i Antarktici, zbog čega je izgrađen u skladu sa zahtjevima za klasu leda. Brzina broda s jedrima će biti oko 16 čvorova, a predviđa se da će moći ploviti i do 20 čvorova uz prave vremenske uvjete i sposobnost posade. Sa svojim pogonom od dva motora plovit će 16 čvorova, ima zakretne propelere, pramčani porivnik te dva kormila, zbog čega će imati izuzetne manevarske sposobnosti.

Predviđeno je i šest čamaca za spašavanje, koji će služiti i kao tender čamci za prebacivanje putnika na plaže ili u manje luke, a tu je i osam splavi, četiri sportska čamca i dva manja čamca.

Montiranjem križeva s jedrima završetak gradnje ovog jedrenjaka ušao je u završnu fazu.

Naslovnica Split