Kultura Kultura

slovenska glumica, zvijezda grlićeva filma ‘neka ostane među nama’

Neka Nina Ivanišin ostane među nama

slovenska glumica, zvijezda grlićeva filma ‘neka ostane među nama’

Slovensku glumicu Ninu Ivanišin ovih dana ne možete promašiti na Motovunu. Mladicu, čijem je međunožju Miki Manojlović u “Neka ostane među nama” recitirao “Himnu slobodi”, svakodnevno susrećemo na ulicama, u festivalskom spotu “Motovun pleše”, pokraj Mile Kekina i Krešimira Mikića, a ukazala nam se i u “Slovenki” Damjana Kozolea, uspjevši slatkom pojavom odagnati kišu s motovunskog brda, ali ne i tmurnu atmosferu koja caruje u filmovima.

Nina zauvijek

Ninino ukazanje bilo je spektakularno, potpomognuto i dojmljivo napisanim likom (scenarij Ognjena Sviličića) studentice koja u “fušu” radi kao prostitutka po nadimku Slovenka i punim plućima pokušava udahnuti “vrednote” zapadnjačkoga kapitalizma nakon ulaska Slovenije u EU, koje će joj se obiti o glavu nakon smrti jednoga klijenta političara i umalo fatalna susreta s makroima.

Kao realna slika jednog ženskog života, “Slovenka” je dobar spoj Soderberghove “Iznajmljene veze” i Moodyssonove “Ljilje zauvijek”.

Iz Slovenije, zemlje partnera Motovuna 2010., preselili smo se i u BiH.

Divno naslovljen film “32. decembar” Saše Hajduković odvija se u novogodišnjoj noći i prati tri isprepletene priče s likovima poput sitnog kriminalca, korumpirana policajca i jedne idealistične djevojke.

Nešto slično vidjeli smo u “Toj divnoj splitskoj noći”, no ovaj film nije baš tako impresivan. Redateljici treba neko vrijeme da osovi karaktere na noge, ali što se njezina drama više približava kraju i teškom otkucaju ponoći, uvlači gledatelja u priču u kojoj snovi postoje samo da bi pali u vodu.

Snovi teku nizvodno i u “Malim lisicama” Mire Fornatove. Male lisice dvije su slovačke sestre u Dublinu među kojima frcaju iskre tenzija manifestirane jednom mračnom tajnom iz domovine.

Mračne tajne nalaze se i u fokusu najuspješnijeg skandinavskog filma “Muškarci koji mrze žene”, ekranizacije hit-romana Stiega Larssona, već rezervirane za hollywoodski remake. “Muškarci koji mrze žene” izgleda kao plod braka Agathe Christie i Davida Lyncha.

Više od perverzije

Misterij filma vrti se oko 40 godina starog umorstva 16-godišnjakinje, a istražit će ga krajnje suprotni likovi, osuđeni novinar Mikael Blomkvist i “djevojka s tetovažom zmaja”, hakerica Lisbeth Salander, te usput osvijetliti seksualne perverzije švedskoga klana Vanger, ali i švedskog društva općenito.

Kontroverzni hororski triler “Srpski film”, odlično režirani prvijenac Srđana Spasojevića o pornoglumcu koji dobiva “ulogu života” u snuff-filmu, puno je više od seksualne perverzije. Šačica prebolesnih scena, napose morbidni snuff-porođaj i ono što nakon njega slijedi (silovanje fetusa!?), doimaju se kao da su tu mahom eksploatacije i šoka radi, kako bi se valjda srušile posljednje utvrde (filmskog) morala i zdravog razuma.

No, u cjelini to je vrlo hrabra i drska metafora pornografskog horora ovih prostora, balkanske stvarnosti koja, u vlastitoj produkciji, snima poremećeni snuff-film s duševnom i(li) fizičkom smrti nas, njegovih slučajnih sudionika, kao “konačnim ishodištem”.

MARKO NJEGIĆ

Naslovnica Kultura