Kultura Kultura

Suvremeni i nadrealni "Dodir" izraelskog koreografa Rami Be'era

U okviru Splitskog ljeta u utorak je na pozornici splitskog HNK praizvedena plesna predstava 'Dodir' izraelskog koreografa Rami Be'era. Be'er, koji je ujedno i redatelj, scenograf, kostimograf i dramaturg, nakon spektakularnog 'Magnuma' ovjenčanog brojnim nagradama i pohvalama, odlučio je napraviti nešto posve drugačije, a da opet nosi njegov prepoznatljivi pečat suvremenosti i nadrealnosti.

U sat vremena predstave doista se imalo što za vidjeti. Za prvi dio, koji priča o ratu, Be'er je odabrao zagasite minimalističke kostime, poput donjeg rublja, dok je okomito bijelo svjetlo naglašavalo konture plesača, dueta ili pojedinaca.

Poput sjena, plesna 'vojska' u izvrsnim razmjenama s vrlo malo boje a snažnom glazbom i tjelesnom ekspresijom, dočarala je svo nasilje i bijes rata. Glazba, među kojima i Laibach i Radiohead, dominantno se nametnula kao agitator snažnih naglih pokreta, trzaja, izbačaja pa i krikova.

Be'erova koreografija, puna novih i originalnih elemenata (poput linije plesača s akcentom iz ramena), te vrhunsko svjetlo (na kojem je radio Yossi Revach) i maštovita nadrealna scenografija u drugom dijelu, obilježila su ovaj umjetnički dodir.

Be'er preferira 'nelogične', isprekidane a opet smislene, emotivne i ekspresivne pokrete, s dozom karikaturalnosti.
Drugi dio, koji predstavlja sanjarenje, vratio nas je u svijet boja, mašte i igre. Istaknuo se emotivan, gotovo lirski duet Kristine Luptakove i Dorona Perka.

A kako i priliči Be'eru, ozbiljnost uvijek razbije ponekom karikaturalnom figurom, te efektnim kostimima, kao u slučaju plamenih salamandera. I u drugi dio vratilo bi se na tren divljaštvo rata uz Laibach, a posebno dojmljiv bio je snijeg na kraju te posljednja pjesma koja je poput znakovnog jezika poslala poruku mira i sklada.

Publika, koja je do posljednjeg mjesta ispunila kazalište, dugim je pljeskom nagradila plesače i ovu originalnu predstavu, kakva se rijetko viđa u hrvatskim okvirima. Suvremeni ples se još mora afirmirati u ovom podneblju, a s ovakvim predstavama, zasigurno dobiva veliki plus u tom nastojanju.

Premijeru 'Dodira' došli su, između ostalih, vidjeti i Dikan Radeljak s Dolores Lambašom, Jakov Sedlar i Almira Osmanović, Maja Munivrana, Maja Žarković, Duško Mucalo, Nenni Delmestre te sam koreograf Rami Be'er, koji se pridružio plesačima na pozornici na kraju predstave te na koktelu gdje je dočekan ovacijama.

Ana Jerković

Opće oduševljenje

Dikan Radeljak:

Sve što Almira napravi, uvijek dođem pogledati, nisam propustio nijednu premijeru. Ovakvo nešto nema u Zagrebu, niti se može napraviti. Predstava je čisto čudo, zaista predivna. Drago mi je da Split ima ovakvu top prestavu i da je nadmašio Zagreb, što je zasluga Almire.

Branimir Pofuk:

Zbog ovakvih predstava i svestranih autora, kao što je Rami Be'er, te fantastičnih umjetnika kakvi su ovih 16 plesača, postoji kazalište. Čovjek se podsjeti smisla teatra i njegove biti. Doista nije važno tko će biti intendant, dok su ovakve predstave na programu.

Nenni Delmestre:

Apsolutno sam očarana i oduševljena. Ovo je svjetska predstava. Be'er je spojio intimno i ritualno u jednoj čarobnoj likovnosti. Za mene je ovo najbolja kazališna predstava ove godine koju sam gledala, i to ne samo u Hrvatskoj.

Naslovnica Kultura