Kultura Kultura

ČELNI ČOVJEK "CONTINENTAL FILMA", ZA 2011. NAJAVLJUJE POČETAK NOVE MULTIPLEKSIZACIJE HRVATSKE

CINEPLEXX Enver Hadžiabdić: Otvaramo multipleks u Splitu sa 7 dvorana

ČELNI ČOVJEK

“Cineplexx Split” će se sastojati od sedam dvorana ukupnog kapaciteta 1314 sjedala, uz dodatna sjedala za osobe s posebnim potrebama. Čak pet dvorana bit će opremljeno najmodernijom 3D tehnologijom, što je najveći broj 3D kinodvorana u jednom kinu u Hrva

Utiho se već neko vrijeme spominje otvaranje multipleksa u Splitu, u sklopu šoping centra "City Center One", ali nikako da netko izađe s konkretnim podacima. Tko stoji iza njega, kako se zove, kad se otvara i slično. Tragom glasina došli smo do preciznih informacija. Iza multipleksa stoje jake snage, austrijski kinoprikazivač "Cineplexx" i hrvatski kinodistributer "Continental film". "Cineplexx Split" otvara vrata u proljeće 2011., kao i "Cineplexx Osijek". Oba multipleksa bit će opremljena najmodernijom digitalnom tehnologijom, sastojat će se od sedam dvorana... Da ne duljimo, riječ prepuštamo Enveru Hadžiabdiću, direktoru "Continentala" s kojim smo porazgovarali o multipleksizaciji Hrvatske, ali i domaćem kinoprikazivalaštvu.

Odakle poriv za multipleksom baš u Splitu? Želite li to preduhitriti najavljeni dolazak “Cinestara“?

Nakon što smo otvorili naš prvi multipleks u Zagrebu, grad Split bio je sljedeći logičan izbor za širenje kinomreže ne samo zbog toga što se radi o drugom najvećem gradu u Hrvatskoj, već i zbog činjenice što je splitskoj publici zbilja potreban kvalitetan multipleks koji će zadovoljiti sve najmodernije standarde i želje budućih gledatelja.

Ne znam za najavljeni dolazak "CineStara", ali više multipleksa samo znači više filmova u kinima i veći izbor za potencijalne gledatelje. Ne želimo mi nikoga preduhitriti niti nam je to bila ikad namjera; naprosto smo shvatili da na tržištu ima dovoljno prostora i prilika za više igrača i odlučili krenuti u vlastitu kinomrežu. Vrijeme i budući gledatelji pokazat će jesmo li u pravu ili ne.

Mislite li da više multipleksa, vaš “Cineplexx“ i “Broadway“, pa onda i “Cinestar“, neće biti “too much“ za Splićane?

Iako živimo u takvim vremenima da nam se može učiniti da je to puno, osobno smatram da je Split grad koji zaslužuje i više od samo tri multipleksa. Ipak se radi o drugom najvećem gradu u Hrvatskoj. Ako Zagreb može imati njih tri i četvrti koji se gradi, a peti koji je u planu, onda Split svakako može i mora imati barem tri multipleksa.

Smatrate li da bi Splićanima, poznatima po komodu, lokacija šoping centra “City Center One“ mogla biti malčice izvan ruke? Niste mogli naći neku gradsku lokaciju?

Zahvaljujući rezultatima koje "City Center One“ postiže na drugim lokacijama u Hrvatskoj i činjenici što se radi o centru koji svojim posjetiteljima pruža puno više od iskustva samog šopinga, smatramo da su upravo oni idealni za ulazak u jedan ovakav projekt kao što je izgradnja "Cineplexxa" u Splitu. Vjerujem da Splićanima neće biti problem doći do centra koji pruža vrhunsko kvalitetno iskustvo i da će prije izabrati kvalitetu umjesto komoditeta.

Jeste li razmatrali opciju da se “Cineplexx“ možda useli u centar “Joker“ otkupom “Broadway“ kina, slično kao što ste u Zagrebu napravili s “Movieplexom“ na mjestu kojeg je bio “Broadway“?

"Cineplexx Split" u centru "Joker“ nije bila opcija zbog toga što smatramo da Splićani zaslužuju najmoderniji multipleks koji im se trenutno može ponuditi. Jedna je stvar kad izgrađujete multipleks kino iz temelja, a potpuno druga kad preuzimate već postojeće kino i brandirate ga u svom stilu.

U svakom slučaju, siguran sam da će biti zanimljivo pratiti rezultate "Movieplexa" u Zagrebu (koji će svoje ime također promijeniti u "Cineplexx") i "Cineplexxa" u Splitu, jer ćemo tek tad vidjeti kolika je zapravo razlika kad dođete na nešto što je već izgrađeno i kad započinjete praktički od nule.

Držite li da će se otvaranjem “Cineplexxa“ smračiti “Broadwayu“ jednako kao što se “Ekranu“ smračilo pojavom “Broadwaya“? I bojite li se vi osobno dolaska “Cinestara“?

Ne bih rekao da se osobno bojim "CineStara". Kao što sam već napomenuo, više multipleksa znači veću konkurenciju. Naša je prvotna namjera nametnuti se kao ozbiljan konkurent postojećim kinoprikazivačima, a vrijeme će pokazati hoće li se nekome od nas "smračiti“. Osobno mislim da ne, jer u Hrvatskoj još uvijek postoji mjesta za više igrača.

S obzirom da se “Cineplexx“ reklamira pod parolom “Nova dimenzija kina“, kakav će komfor nuditi u smislu (broja) dvorana i uvjeta projekcija, a u usporedbi sa “Cinestarom“ i “Broadwayom“, pa i “Movieplexom“?

"Cineplexx Split" bit će u potpunosti digitalno kino, što znači da će u svim dvoranama biti postavljeni najmoderniji digitalni projektori. To naravno ne znači da nećemo puštati i analogne projekcije (35 mm kopije), ali prvenstveno želimo gledateljima pružiti ono najbolje što trenutno postoji u smislu kino prikazivalaštva u svijetu. "Cineplexx Split" sastojat će se od sedam dvorana ukupnog kapaciteta 1314 sjedala, uz dodatna sjedala za osobe s posebnim potrebama. Čak pet dvorana bit će opremljeno najmodernijom 3D tehnologijom što je najveći broj 3D kino dvorana u jednom kinu u Hrvatskoj i regiji. Dvije dvorane bit će striktno digitalne.

Startate s Osijekom, onda slijedi Split. Koji su planovi nakon toga? Što je manjim mjestima po Hrvatskoj i ostatkom Dalmacije? Gdje je na multipleksnoj mapi, recimo, Dubrovnik u kojeg nitko da se usidri?

"Cineplexx" je najjači kinoprikazivač u srednjoj Europi, a kako mu je namjera da bude prisutan u kompletnoj regiji, započeli smo suradnju od Hrvatske gdje postoje zanimljivi gradovi (jedan od najzanimljivijih nam je zasigurno Pula). Trenutno se nalazimo u pregovorima za određene lokacije u Hrvatskoj, ali kako do sada nismo stavljali na "velika zvona“ naš "joint-venture", nećemo niti sad. Nakon što projekt bude u završnoj fazi, onda ćemo sa svime izaći u javnost. Mogu samo ponoviti ono što sam već naglasio: na hrvatskom tržištu postoji mjesta za razvoj kinoprikazivačke mreže.

Martin Milinković, izvršni direktor “Continentala“, jednom je izjavio da je “gradnja multipleksa dugoročna investicija jer se ulaganja u pravilu vrate tek za sedam-osam godina”. Slažete li se s time? I je li to predugo razdoblje s obzirom na recesiju?

To je apsolutno točno. Kad uložite ogromna financijska sredstva u nešto kao što je izgradnja multipleksa, ne možete očekivati povrat tog novca kroz godinu ili dvije. Onome tko bi takvo nešto i očekivao, brzo bi mu se "smračilo“. Izgradnja multipleksa velika je investicija koja zahtjeva brzo ulaganje, ali dugoročan povrat istoga i logično je očekivati da ćemo tek za par godina vidjeti da li nam se isplatilo ući u pojedine projekte ili ne. Naravno, mi ćemo sa svoje strane učiniti sve i spremni smo na sve kako bi nam se investicija uložila. Svakako smo spremni tržištu pružiti najbolje i najmodernije u smislu multipleksa.

Kako uopće gledate na multipleksaciju Hrvatske? Plusevi, minusi?

Multipleksacija Hrvatske logičan je slijed svega onoga što je bilo prije, ali i onoga što nam tek dolazi. Svijet se razvija munjevitom brzinom, a Hrvatska svakako želi ostati u korak s istim. Stoga niti ne čudi toliki broj novih šoping centara koji niču doslovno "preko noći“ u raznim dijelovima naše zemlje. Nisu tu u pitanju samo šoping centri i druge građevine; i filmovi se razvijaju, kao što i sami znate. Prvo su bili nijemi filmovi, onda crno-bijeli, pa zatim oni u boji, a danas imamo 3D tehnologiju i digitalne projekcije. Ista je stvar i s kinima u Hrvatskoj – došlo je vrijeme velikih, bogato opremljenih multipleksa u kojima ljudi u najugodnijoj atmosferi mogu uživati u novim filmskim spektaklima.

U kontekstu multipleksizacije, opet se nameće pitanje: smatrate li da sa singl kinima na neki način umire i film u izvornu (art) formatu, da je to kraj jedne ere i početak nove u kojoj isključivo (3D) blockbusterski spektakli vode glavnu riječ?

Mislim da multipleksizacija nikako ne utječe na art filmove čemu u prilog ide i, na primjer, naša "Filmomanija – revija dobrog filma". U multipleksima će uvijek biti mjesta za art filmove, to nikad nije bilo sporno. Stvar je samo u prezentaciji tih filmova, jer za iste morate napraviti određene revije kako bi bili primijećeni. To je ono što mi i radimo s revijom "Filmomanija" – odaberemo dvadesetak naslova s renomiranih filmskih festivala i pustimo ih u kina u određenom razdoblju. Posjećenost je svakako bolja nego što bi bila da svaki film distribuiramo pojedinačno, a i održavamo neku svijest kod publike da takvo nešto postoji i da će se češće događati. Već nam je u planu "Filmomanija 4" koja bi se trebala održati u siječnju sljedeće godine.

Kad ćemo konačno (u kinima) vidjeti remek-djelo nagrađeno na Veneciji 2009., art film “Libanon“ za koji je “Continental“ kupio distribucijska prava?

Film "Libanon“ već je igrao u zagrebačkom “Kinu Europa“, a trenutno naš odjel kinodistribucije pregovara s tvrtkom “Issa-kina“ oko prikazivanja kina u “Broadwayju“ u Splitu. Nadamo se da će splitska publika vidjeti ovo remek-djelo još prije Nove godine.

Hoćete li možda u jednoj dvorani “Cineplexxa“ na tjednoj bazi prikazivati manje komercijalne, umjetničke filmove? Otkud “major“ distributeru poput “Continentala“ poriv za hvalevrijednom distribucijom art-filmova?

Ne bih rekao da ćemo se povoditi za primjerom "CineStara" koji u jednoj dvorani ima "CineFest" i u sklopu njega prikazuje art filmove s ne baš velikom posjećenošću. Mi ćemo se više koncentrirati na filmske revije, kao što je već spomenuta "Filmomanija". Publika je gladna i žedna takvih filmova upravo zbog razloga što im se gotovo svaki tjedan servira jedan hollywoodski blockbuster, a to dovodi do određenog zasićenja. Publika želi nešto kvalitetnije, nešto drugačije. Filmovi u sklopu "Filmomanije" upravo su to – kritički hvaljeni, nagrađeni na raznim svjetskim festivalima. Prikazivat ćemo ih u određenom razdoblju u koliko god dvorana za to bilo potrebno – nećemo se nepotrebno ograničavati. "Continental" se od svog nastanka bavi distribucijom nezavisnih filmova. Možda Vam se čini da je njih sada više, što je i istina, ali to nije stvar naše naknadne iznenadne odluke da moramo ići sa što više nezavisnih naslova u kina i na DVD-ovima, već čisto zbog činjenice što je takvih filmova puno više nego prije. A o njihovoj kvaliteti da i ne govorim. "Continental" želi u svom distributerskom portfelju imati što kvalitetnije naslove, a s nezavisnim naslovima rijetko kad možemo promašiti u takvom naumu.

Također, hoće li “Cineplexx“ redovno prikazivati filmove drugih distributera, tipa “Blitza“ i “Discoveryja“, ili će forsirati naslove iz svoga kataloga?

Cineplexx Split" (kao i "Cineplexx Osijek") svakako će pokušati ostvariti što bolju i što dugoročniju suradnju s drugim distributerima, pogotovo s "Blitzom" i "Discoveryjem". Bolji dogovori s distributerima znače i više filmova u "Cineplexxu" što u konačnici znači veću i raznovrsniju ponudu. Naravno da ćemo prikazivati i filmove u distribuciji "Continentala", ali nikako nećemo umanjiti značaj i važnost drugih distributera u Hrvatskoj.

U tom kontekstu, kako gledate na odbijanje “Cinestara“ da zaigra neke "Continentalove" filmove, tipa “Salt“ i to u jeku hrvatske pomame za Angelinom Jolie, ili “Resident Evil 4“ koji se zavrtio, ali u 2D-u umjesto 3D-u?

Neprikazivanje filma "Salt“ u "CineStaru" poslovna je odluka tog prikazivača u koju ne bih htio ulaziti. Svaka tvrtka ima pravo na vlastito odlučivanje ako se isto tiče stvari koje će toj tvrtki donijeti profit ili neće. Osobno smatram da bi film "Salt“, da je zaigrao u "CineStaru" na predloženom datumu, zasigurno dobro prošao na blagajnama, ali očigledno nam se mišljenja razlikuju. Kod "Resident Evila“, malo je drugačija situacija upravo zbog ovog famoznog 3D-a. Principal Sony i prikazivač "CineStar" nisu se mogli dogovoriti oko kontribucije za 3D naočale pa je samim time "CineStar" publika ostala zakinuta za ovaj pravi filmski doživljaj (nemojmo zaboraviti na činjenicu da je upravo "Resident Evil: Drugi svijet“ prvi pravi 3D film snimljen istom tehnologijom kakvom je rađen i spektakl "Avatar“). Možemo se samo zajedno nadati da će se situacija u budućnosti popraviti, jer to su odluke na koje lokalni distributer filma rijetko kad može utjecati.

Je li kao kolateralna žrtva takvog odnosa na relaciji distributeri-prikazivači i “vice versa“ ispadaju gledatelji, pa i film sam?

Tužno je kad film kao što je "Resident Evil: Drugi svijet“ ne zaigra u hrvatskim kinima na onakav način na koji je to zamišljeno i zbog čega je on u konačnici i snimljen. Da se razumijemo, daleko je taj film od nekakvog nezaboravnog remek-djela, ali ostaje činjenica da je hrvatska publika u Rijeci, Zadru i Šibeniku ostala zakinuta za vrhunski 3D doživljaj. Taj film će u konačnici pogledati nekih 25 tisuća gledatelja što je zapravo odličan rezultat uzme li se u obzir da nije igrao u 3D tehnologiji kod najvećeg kinoprikazivača u Hrvatskoj. Da je igrao, ta brojka bila bi sigurno puno veća. Ista je stvar i sa filmom "Salt“ koji će u konačnici imati nekih 15-ak tisuća gledatelja što je, ponavljam, odličan uspjeh s obzirom na to da film uopće nije zaigrao u "CineStaru". Kao što sam već napomenuo, zajedno se možemo samo nadati da će se situacija od iduće godine ipak popraviti.

PIŠE MARKO NJEGIĆ
SNIMILA BILJANA GAURINA/CROPIX

Koji su vama osobno najdraži filmovi?

- Od domaćih bih svakako izdvojio "Lisice“ redatelja Krste Papića, te film "Rondo“. A što se strane produkcije tiče, oduvijek sam bio obožavatelj "Ratova zvijezda“.

Kakva je situacija sa DVD tržištem? Ima li po vama u njemu još života? I kako se u tu sliku uklapa Blu Ray?

DVD tržište u Hrvatskoj nazvao bih izazovnim. Ono je još uvijek svakako živo i postoji, ali zahvaljujući razvoju Interneta i njegovoj općenitoj dostupnosti postaje jako teško ljude stimulirati da kupe originalni DVD film, a ne da isti skinu s Interneta.

Danas skoro svi znaju skinuti film s Interneta, a kod nas je to i osnovni problem: nije dovoljno samo spustiti cijenu proizvoda, već i natjerati ljude da izađu iz svojih kuća i odu do dućana. Pridodamo li tome svemu i pad standarda zbog recesije, kao i katastrofalnu razinu svijesti kod ljudi o tome što su autorska prava, dolazimo do zaključka da trenutna situacija na DVD tržištu i nije baš najblistavija.

Međutim, mi kao distributer uvijek se trudimo s nekim originalnim i novim DVD akcijama stimulirati ljude kako bi uživali u našim proizvodima na što kvalitetniji način. Blu-ray je nešto što postoji u Hrvatskoj već skoro tri godine i to je nešto što će svakako zamijeniti DVD. Međutim, ovdje je važno spomenuti da se to neće dogoditi revolucijom (kao što je bio slučaj prelaska s VHS-a na DVD), već evolucijom.

Drugim riječima, proces razvijanja Blu-rayja bit će puno duži nego što je bio slučaj s DVD-om. Naravno, "Continental" već u svojoj ponudi ima preko 300 Blu-ray filmova dostupnih na našem tržištu pa oni koji već posjeduju uređaje za reprodukciju Blu-rayja mogu uživati u njihovoj vrhunskoj kvaliteti slike i zvuka u svojim domovima.

Naslovnica Kultura