Kultura Kultura

THE ABC MURDERS

Pravi detektiv, krivi detektiv ili Poirot s kozjom bradicom umjesto brkovima: pogledali smo seriju 'Ubojstva po abecedi', novu ekranizaciju Agathe Christie

THE ABC MURDERS

SERIJA: The ACB Murders; triler; Velika Britanija, 2018.; KREATOR: SArah Phelps; ULOGE: John Malkovich, Rupert Grint; OCJENA: ** 1/2

Realizam s primjesama naturalizma odlikuje revizionizam serije koji fanovi – hvala na pitanju - nisu tražili, no takav pristup ne pristaje Poirotu. On nije Batman, Bond ili, da budemo aktualniji, Vidocq. Ne pristaje mu ni sijeda kozja bradica, koju znade obojati u crno da zamaskira godine, umjesto 'trade-mark' crnih brčića. Dosta toga je krivo postavljeno u vezi pravog detektiva Poirota koji ovdje ima nepotrebnu pozadinsku priču.

"Okrutnost nije ništa novo", prokomentira Poirot (John Malkovich) uokvireni novinski članak o sebi u jednoj sceni britanske mini-serije "The ABC Murders" nastale u (ko)produkciji BBC-ja i Amazona. Članak je naslovljen "novi detektiv za naše novo i okrutno doba", a tako bi mogla biti podnaslovljena i "Ubojstva po abecedi", još jedna ekranizacija istoimena romana Agathe Christie.

U pauzi između dviju filmskih, kinoinačica Herculea Poirota u tumačenju i režiji Kennetha Branagha ("Ubojstvo u Orient Expressu" iz 2017., "Smrt na Nilu" zakazana za 2020.), televizija je poželjela brže-bolje kapitalizirati na novoj popularnosti staroga lika kojeg je besmrtnim načinio legendarni David Suchet i njegovim poklonicima dati brzinski serijski fiks.

Vidljivo je to i u učestalim subliminalnim pozivanjima na "Orient Express": uvodna špica svake od triju epizoda ispresijecana je tračnicama, povremeno se u kadru nađe neki vagon, a dojmljivo zamišljena finalna akcijska scena odvija se na račvanju željezničkih pruga po kojima svako malo protutnjaju računalno generirani vlakovi.

Ipak, izuzev spomenute završnice, trodijelna mini-serija se odmiče od Branaghovog "blockbusterskog" filma koji se, unatoč tome, vjernije držao "poirotovske" tradicije i više bio u duhu Christieinih romana. Iako "okrutnost nije ništa novo", "The ABC Murders" svejedno, dakle, pokušava predstaviti "novog" Poirota za "naše novo i okrutno doba".

Za redatelja Alexa Gabassija i scenaristicu Sarah Phelps to podrazumijeva reinterpretaciju romana i prijašnjih verzija Poirota. Ubojstva su nasilnija, atmosfera je crnja (bez crnog humora), na korak od srednjovjekovne (pornografske) torture, ali ne i horora da serija postane "abeceda straha". Nigdje, međutim, karakteristične detektivske elegancije.

Ne sjećamo se da smo u nekom od prethodnih filmova ili serija s Poirotom vidjeli likove mazohističkih pobuda, poput (ne)mogućeg ubojice, jezivog putujućeg prodavača najlonki Alexandera Bonapartea Custa (Eamon Farren), koji vole biti pročepani potpeticama po krvavim leđima, niti se kamera zadržavala u krupnom planu na nečijem ispupčenom bijelom prištu na vratu u montažnu prijelazu na jaje "na oko".

Realizam s primjesama naturalizma odlikuje Gabassijev i Phelpsičin revizionizam koji fanovi – hvala na pitanju - nisu tražili, no takav pristup ne pristaje Poirotu. On nije Batman (trilogija "Vitez tame"), Bond (filmovi s Danielom Craigom) ili, da budemo aktualniji, Vidocq ("Vladar Pariza"). Odnosno, možda i pristaje, ali barem ovdje to nije slučaj.

Ne pristaje mu ni sijeda kozja bradica, koju znade obojati u crno da zamaskira godine, umjesto "trade-mark" crnih brčića (Branagh je imao brčine). Dosta toga je krivo postavljeno u vezi pravog detektiva Poirota koji ovdje ima nepotrebnu pozadinsku priču, žderu ga unutarnji demoni i propituje vjeru pa na svećenikovu opasku "Bog sve prašta" dodaje "ali ja ne", zvučeći poput Ramba.

Serija je gotovo jednako zainteresirana za otkrivanje njegove prošlosti kao i identiteta "ABC ubojice" za kojim traga i inspektor Crome (Rupert Grint, Ron iz "Harryja Pottera") kao zamjena za umirovljena Jappa. Ponekad Poirot djeluje kao centralni "whodunit" misterij "Ubojstava po abecedi".

No, kad se konačno otkrije njegova pozadina, naznačena repetitivnim "flashbackovima", detektiv s tim otkrićem ne dobiva puno kao lik, a serija gubi razumijevanje za njegovo djelo – detektivski "modus operandi" satkan od jedinstvenih istraživačkih vještina, intelekta, pronicivosti i intuitivnosti što inače karakterizira Malkovicha kao glumca koji je, pak, više Malkovich (i Suchet) nego novi Poirot.

U pitanju je, konkretno, Poirotov bijeg iz rodne Belgije u Englesku tijekom Prvog svjetskog rata. Kad Poirot izađe iz mirovine da bi hvatao serijskog ubojicu koji mu šalje pisma i čini se da ga poznaje osobno, on shvaća da ga mnogi još uvijek smatraju strancem. Radnja se odvija za vrijeme ksenofobičnih tridesetih kad su plakati pozivali na nacionalizam, marširanje za Englesku i zaustavljanje "plime doseljenika".

Paralela s Brexitom i današnjim svijetom je očita i interesantna, no to je pretežak teret da ga Poirot ponese na svojim leđima dok igra igru s ubojicom koji želi biti "zvijer bez lica" i voditi "janje na klanje". U toj igri nismo na strani ubojice, ali možemo parafrazirati njegovu konstataciju. Star i umoran, Poirot je doista daleko od dana kad je bio slavan, poznat i voljen.

Glumice kolo vode

Najbolji dojam u seriji ostavljaju glumice, od britanske veteranke Shirley Henderson, koja je s Rupertom Grintom glumila u "Harryju Potteru", do mladih nada Freye Mayo i Eve Austin.

Naslovnica Kultura