Kultura Kultura

Personae Gratae

Portreti koji idu iza lica zanimljivi su kad bilježe zastrtu istinu, tad se javlja prava ljepota lica, kaže Vesna Zednik uoči izložbe u Muzeju grada Splita

Personae Gratae

S mnogim portretiranim umjetnicima Vesnu Zednik veže dugogodišnje poznanstvo, što joj je omogućilo osoban i dublji pogled iza površine, nužan za nastajanje intimističkih portreta

U galeriji Muzeja grada Splita u utorak u 19 sati bit će otvorena izložba fotografija Vesne Zednik "Personae gratae – intimistički portreti".

Fotografkinja se sve vidljivije javlja kao vrijedan element hrvatske fotografske scene, a posebno je zapažena po intimističkim portretima, posebno poznatih umjetnika.


Vesna Zednik posebno je privukla pažnju javnosti portretom "Maja“ koji je 2016. izložen u Muzeja Mimara na 37. Zagreb Salonu, kada je uočena njezina sklonost karakternom portretiranju u crno-bijeloj tehnici.


Aktualna izložba "Personae gratae“, koju je autorica pripremala uz asistenciju kiparice Margarete Milačić, nastala je upravo na tragu toga portreta, koji će također biti izložen uz ovu izložbu, kao i portret "Jakov“, za koji je autorica u ožujku ove godine primila nagradu Hrvatskoga fotografskog centra za najbolji fotografski portret koji je snimio hrvatski autor.


Iako je većina portreta nastala u zadnjih nekoliko godina, neke će fotografije publici djelovati vrlo poznato. Primjerice, portret Dragutina Tadijanovića gleda nas već desetak godina s naslovnica tiskanih i elektroničkih medija i plakata, postavši nekom vrstom općeg dobra.

S mnogim portretiranim umjetnicima Vesnu Zednik veže dugogodišnje poznanstvo ostvareno suradnjom u književnom i drugim kulturnim portfeljima, što joj je omogućilo osoban i dublji pogled iza površine, nužan za nastajanje intimističkih portreta.


– Oduvijek su me privlačila lica i ono što se ispod njih krije. Ljudi putuju kroz život sa svojim obrazinama i najčešće ne dopuštaju ni sebi ni drugima da ih skinu.

Portret postaje zanimljiv kad bilježi zastrtu istinu, kad otkriva neposredan dojam, ono skriveno i pritajeno. U toj otvorenosti javlja se prava ljepota lica.

Možda zato što zrcali samu dušu - kazala je Vesna Zednik o fotografijama koje je u listopadu izložila u Muzeju Mimara, a poslije i u Galeriji Kortil u Rijeci.


Splitsku izložbu organiziraju Udruga OS, Muzej grada Splita i Fotoklub Zagreb. Prati je katalog s uvodnim tekstom književnika Davora Velnića.

- Pred nama stoje izabrane krhotine autoričina iskustva s ljudima. Promatraju nas nepostojeće osobe, izloženo iverje sjećanja kao požutjele fotografije dragih osoba umetnute ispod stakla vitrina.


Svatko bi od nas rado zavirio u tako zatečeno svoje "drugo ja“.

Takav privilegirani pogled u sebe izvana uzbuđuje kao sve što priželjkujemo znati, nadopunjuje se sa slikom u zrcalu i privlači kao svaka pozicija koja nam realno nije dana: bar na trenutak napustiti profanu pojavnost, okaditi se svjetlom i zaogrnuti sjenom te sama sebe iznenaditi.

Možda ne možemo sami, ali nam umjetnici u tome mogu pomoći – piše Davor Velnić u predgovoru kataloga izložbe.


Estetika, izložbe i nagrade
Vesna Zednik rođena je 1972. u Zagrebu. Diplomirala je filozofiju i starogrčki jezik na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Radi kao urednica u Matici hrvatskoj.
Fotografijama tematizira ljudsko tijelo, studirajući prije svega lice, ruke i pokret.

Pomno priprema svako snimanje nastojeći oko fotografskih rješenja koja postižu visok estetski nivo.


Fotografije objavljuje u knjigama i časopisima. Izlaže na međunarodnim izložbama (Trst, Atena, Minsk i dr)


Njezina prva samostalna izložba su 'Šumovi' iz 2018. Dobitnica je nagrade Grand prix Fernando Soprano na 6. salonu crno-bijele fotografije '100+1'(2018.) i nagrade Portret 2019. Hrvatskoga fotografskog centra za najbolji fotografski portret koji je snimio autor iz Hrvatske.

Članica je Fotokluba Zagreb.

Naslovnica Kultura