Mišljenja Cinemark

BRIGHTBURN Superman iz 'Omena', manijak od čelika

FILM: Brightburn; fantatsični horor; SAD, 2019.; REŽIJA: Davida Yarovesky; ULOGE: Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: *** 1/2

Što da je sin Kriptona zapravo zao i da nema dobrog Clarka Kenta da mu se suprotstavi kao u 'Supermanu III'?. Pitanje je to koje, iskrivljujući mitologiju Čovjeka od čelika, postavlja ovaj superjunački film strave. Zlokobni, pesimistični i subverzivni koncept filma miješa, zapravo, dva klasika Richarda Donnera ('Superman', 'Pretkazanje') ilustrirajući kakav bi bio Superman iz 'Omena', tj. kako bi izgledalo da Damien Thorn odjene superherojski plašt i svijet dobije manijaka od čelika.

Zločestu verziju Supermana vidjeli smo nakratko u "Supermanu III", no što da je sin Kriptona zapravo zao i da nema dobrog Clarka Kenta da mu se suprotstavi. Pitanje je to koje, iskrivljujući mitologiju Čovjeka od čelika, postavlja superjunački film strave "Brightburn", nastao u produkciji redatelja Jamesa Gunna ("Guardians Of The Galaxy 1&2") i režiji Davida Yaroveskog ("The Hive").

Nije "Brightburn" prvi "superhero" horor u povijesti (hibridni "Darkman", "Constantine", "Ghost Rider", "Hellboy", "Kronike"), ali je dosad prvi koji radi mračni "twist" na Supermana od superjunačkog protagonista do antagonista, od spasitelja svijeta/čovječanstva do mogućeg uništitelja istog.

Ujedno je i najbrutalniji u izvrtanju superherojske dobrote, posebice kad ga se usporedi sa sintetičnim prošlogodišnjim "Venomom" kao "anti-Spideyjem". Koncept filma iz scenarija Briana i Marka Gunna (Jamesov brat i rođak) miješa, zapravo, dva klasika Richarda Donnera ("Superman", "Pretkazanje") ilustrirajući kakav bi bio Superman iz "Omena", tj. kako bi izgledalo da Damien Thorn odjene superherojski plašt i svijet dobije manijaka od čelika.

Priča je "(anti)supermanovska". Oženjeni par Tori i Kyle Breyer (Elizabeth Banks, David Denman) iz gradića Brightburn dugo vremena priželjkuju dijete, ali imaju problema sa začećem. U prvoj sceni kamera nanišani knjigu o neplodnosti dok se njih dvoje nalaze u krevetu. Najednom, njihova kuća se poljulja od silovita treska napolju.

Na Zemlju je, u šumi nedaleko njihove farme, pala misteriozna svemirska kapsula noseći bebu. Dijete će Tori i Kyle posvojiti i odgajati ga kao svoje, poput Supermanovih zemaljskih roditelja Marthe i Jonathana Kenta, a letjelicu sakriti u sjeniku.

Tori i Kyle su se molili za bebu i jedne večeri nebo im je uslišilo molitvu (pokazat će se, bolje da nije). Da paralela sa Čovjekom od čelika bude još veća, uvod "Brightburna" je ambijentiran u 2006., godinu spektakla "Superman: Povratak" s Brandonom Routhom u glavnoj ulozi koji se nastavljao na prva dva filma s Christopherom Reeveom, a roditelji će djetetu iz svemira dati ime – Brandon.

"Vjerujemo da si došao s razlogom, da si poseban", govori Tori sinčiću koji odrasta u montaži kućnih videa dok vrijeme ne ode deset godina naprijed i stane na koji dan do sinovljeva dvanaestog rođendana. Poseban je, nema što, ali razlog njegova dolaska nije spasiti svijet, naprotiv.

"Uzmi svijet", poručuju glasovi koje čuje Brandon (Jackson A. Dunn), a dopiru iz svemirskog broda. Tako počinje superjunački film s horor "twistom", može i obratno – horor sa "superhero" obratom. Zanimljivost "Brightburna" jest što oba žanra uzemljuje u dramskoj stvarnosti.

Promjene u Brandonovu raspoloženju i manifestacija moći pripisuju se pubertetu, slično kao u "Spider-Manu", zaključno s opaskom "tijelo se mijenja". "Drukčiji je", opaža Tori. "To je pubertet", smatra njezina sestra, školska psihologinja (Meredith Hanger) čiji suprug (Matt Jones) u jednoj sceni u polušali kaže "svi su oni čudovišta", misleći općenito na djecu.

Horor filma tipuje na roditeljske strahove od odgoja djeteta, osobito danas kad mnoge prezaposlene majke i očevi jedva znaju tko su im djeca (postala). Strahove da, neovisno o pruženoj roditeljskoj ljubavi, odgoj može poći krivo i voljeno dijete ne mora ispasti dobro, već zglajznuti na ovu ili onu tamnu stranu.

"Uvijek ćeš biti moj dečkić", majčinski će Tori, često ističući sinovu drukčijnost i posebnost, čega će ubrzo on i sam postati svjestan. "Znam da sam nešto drugo, nešto superiorno", kaže Brandon nakon što mu moći počnu pupati, njegove oči postanu prijeteći crvene i navuče jednostavnu, ali efektnu masku na glavu podatnu za izazivanje jezovite tenzije.

Maska antisuperjunaka je, uzgred, kreacija kostimografkinje Autumn Steed, supruge redatelja Yaroveskog, za koju je Gunn htio da bude hororski ikonička poput Freddyjeve, Leatherfaceove i Jasonove. Navedeni podtekst svakako daje težinu kad "Brightburn" uđe dublje pod kožu hororskog žanra i Brandon se počne ponašati kao tipični opsjednuti, demonski klinac iz tipičnih nadnaravnih horora koji su uslijedili od "Pretkazanja" do "Groblja kućnih ljubimaca" i dalje.

Subverzija superheroja i superpopularnog superherojskog žanra također čini "Brightburn" intrigantnijim. Superjunaci su materijal (i) za klince, a njihovi filmovi namijenjeni Brandonovim vršnjacima koji im se dive. Ti isti klinci nipošto ne bi smjeli vidjeti "Brightburn" zbog nekolicine uistinu grozomornih, čak i ekscesivnih prizora neljudskog nasilja.

Neke scene nisu viđene ni u recentnijim hororima na kinorepertoaru (dobni predikat nije zavraga "R"), jer tamo gdje mnogi redatelji rade "rez", Yarovesky nastavlja snimati. Ističe se scena kad se Brandon okomi na konobaricu (Becky Wahlstrom), majku djevojke iz razreda (Emmie Hunter) kojoj je zgnječio ruku.

Kad krhotina stakla završi u konobaričinu oku nakon rasprsnute rasvjete, izazvat će meškoljenje u stolici, kao i njezina subjektivna krvava perspektiva. A to je ništa prema sceni prometnog udesa od koje će vam doslovce ispasti vilica, kao i unesrećenome kad zagrize volan.

Brandon postaje kao Terminator, s njime nema pogađanja, on ne osjeća žaljenje, kajanje... Ovo je hororski prilično zlokoban, pesimističan i subverzivan pogled na "superhero" žanr koji se može sagledati kao produkt Gunnova mračnog perioda. Nakon što je dobio otkaz od Marvela za režiju "Čuvara galaksije 3", Gunn je o superjunacima mislio sve najgore i dao im negativan predznak. "Superman" est "Omen".

Povratak hororu 'Ljigavaca'

James Gunn je kao redatelj već jednom okrenuo superjunački žanr naglavačke s "kick-assovskim" filmom "Super", a debitirao je hororom "Ljigavci" u kojem je također glumila Elizabeth Banks.

Naslovnica Cinemark