Kultura Kultura

SPLIT AT NIGHT

Željko Brodarić Jappa i kći Sara 'skuvali su' poslasticu za Jazz festival u Podrumima, stiže Tamara Obrovac i 'Repassage'

SPLIT AT NIGHT

Ugostit ćemo izvođače koje iznimno cijenimo i na čijim ćemo koncertima i osobno uživati iz publike, kaže Jappa

Kad je na samom početku osamdesetih Željko Brodarić Jappa napisao, skladao i otpjevao "Split At Night", jednu od najpoznatijih pjesama grupe Metak koja je baš kao hitac fijuknula glazbenim nebom tadašnje države, zacijelo nije mogao zamisliti da će jednom, gotovo 40 godina kasnije, baš tim naslovom imenovati svoje buduće nastupe sa svojom, tada još nerođenom kćeri Sarom.

Sara Brodarić bit će rođena pet godina kasnije, a Brodarić, poprilično žestoki roker iz tadašnjeg Metka, tridesetak godina nakon njezina rođenja predstavit će se i kao jazz pjevač i glazbenik.

"Na Peristilu sretnem svoje drugo ja, i lažem sam sebe i kažem sam sebi: Skini mi se s glave! A on mi vadi žuč i uspomene, uspomene erogene, uspomene što pale", pjevao je Jappa prije gotovo 40 godina u pjesmi "Split at Night", samo godinu dana nakon što je grupu Metak u orbitu lansirao hit "Da mi je biti morski pas" kojem je stihove napisao Momčilo Popadić, tada novinar Slobodne Dalmacije, ali i pjesnik neobične širine. No što je danas "Split at Night"? I kako se roker pretvorio u jazzera, nekadašnji student ekonomije u umirovljenika, ekonomist u oca?

– Sve je to glazba – kaže Željko Brodarić. – Samo glazba. Glazbenici sebe ne stavljaju u ladice, to radi publika. I kritika, naravno. Je, bio sam i ostao roker, rock je muzika moga odrastanja, no uvijek sam slušao, naravno, i jazz, a naročito period bebopa iz 40-ih i 50-ih, klasike Tin Pan Alleyja, broadwayskih i hollywoodskih mjuzikala. Ili si muzičar ili nisi...

A mene je život nosio od muzike pa me muzici vraćao. I evo sam joj se opet vratio, a da nisam iz nje nikad ni izišao, vraćam se kao jazz izvođač, i da, kao otac. I da, kao umirovljenik. Sretan sam što danas mogu glazbeno komunicirati sa Sarom, a nas dvoje s publikom, muzikom koja dolazi bez prepreka iz duše. Ništa neobično, samo sretan splet okolnosti.

Sretan splet okolnosti htio je da Sara Brodarić za "pedeset i neki" rođendan svome ocu pokloni CD s jazz glazbom. Premda u kući Brodarića CD-ova ne manjka, pa ni jazza, očito je poklon kćeri jedinice imao određenu magiju višeg reda.

– Bila je to CD kompilacija sa snimkama Nat King Cole Trija. Fenomenalni aranžmani i interpretacije potaknuli su me da ih prenesem na moju akustičnu gitaru – kaže Jappa. – I tako, malo-pomalo, počeli smo za svoju dušu Sara i ja izvoditi jazz u kućnoj radinosti. Kako to već ide, glazba traži društvo, traži publiku, pa smo se odvažili nastupiti prije tri godine u Zlatnim vratima tijekom ljeta. Ne, nismo imali tremu, samo smo se pitali hoće li to koga uopće zanimati. Ispalo je da Splićane zanima to što smo ponudili, a ponudili smo repertoar Elle Fitzgerald, Franka Sinatre, Ette James, Nata Kinga Colea, Peggy Lee i drugih velikana ove vrste glazbe – objašnjava stariji član obiteljskog dvojca.

Zanimljivo, ni Sara Brodarić, baš kao ni njezin otac, nisu "samo" glazbenici. Sara je diplomirala engleski i talijanski jezik, radila je kao profesorica, a sad je na doktorskom studiju na splitskom Filozofskom fakultetu. No ova mlada dama pjeva jazz...

– Obiteljska legenda kaže da su mi roditelji čim sam izišla iz rodilišta stavili na uši slušalice – kaže Sara. – Za slučaj da, nedajbože, budem izložena nekoj krivoj vrsti glazbe! Ili, još gore, da budem bez sluha... Ispalo je da imam sluha i da su moji glazbeni afiniteti skroz na mjestu. Uz jazz, koji sam tek kasnije zavoljela, žanrovi koji su me potaknuli na pjevanje i proučavanje vokalnih tehnika su soul, R'n'B i funk. Studijskim snimanjem i nastupanjem profesionalno sam se počela baviti još pred kraj srednje škole, a veseli me to što sam do sada imala prilike surađivati s najboljim splitskim muzičarima i biti dio najzanimljivijih glazbenih projekata koji nastaju u Splitu.

Naravno, bez obzira na to koliko volite glazbu, nije lako baviti se samo njom. Dobro je imati i alternativu... Kad imate diplomu, imate zvanje, onda imate i oruđe kojim se možete zaštititi od loših umjetničkih izbora, od kompromisa na koje biste u protivnom možda morali pristati. Iako zahtijeva poprilično energije, meni svakako odgovara alterniranje između muziciranja, znanstvenog rada, podučavanja jezika, pa sad, evo, i organiziranja festivala... Sve je to vrlo kreativno – kaže ova mlada gospođa.

Obitelj Brodarić je, nakon zvjezdanih trenutaka Metka, nekoliko godina ostala u Splitu. Jappa je nakon razlaza Metka snimio svoj solo LP "Majmuni" i bio je producent niza značajnih albuma vrhunskih izvođača kao što su bili Đavoli, Crvena jabuka, Haustor, Animatori, Regata, Luky i drugi. Krajem osamdesetih, Jappa je profesiju muzičara i producenta odlučio zamijeniti radom u brodarskom menadžmentu, zbog čega je Sara čitavu osnovnu školu provela u inozemstvu.

– Vratili smo se kad je Sara trebala upisati gimnaziju – kaže Brodarić. – Jednostavno, Split je mjesto gdje smo željeli ostarjeti, mislim na sebe i suprugu. Sara je osnovno školovanje završila u Engleskoj i Italiji i činilo nam se poštenim da gimnazijske godine provede u Splitu. A njoj se Split toliko svidio da je u Splitu ostala i studirati! I evo, nastupajući kao duo Sara & Jappa u protekle tri godine, splitska nas je publika podržala uvijek rasprodanim i već tradicionalnim koncertima "Jazz Winter Wonderland" i "My Jazzy Valentine" u splitskom GKL-u. Naš prošlogodišnji koncert "Split at Night Jazz", koji se u kolovozu održao upravo u Dioklecijanovim podrumima, bio je svojevrsna kruna dotadašnjeg rada, a samim time i posebna fešta za nas i naše suradnike.

Taj gušt muziciranja u jedinstvenom ambijentu velike dvorane Podruma ponovit ćemo i ove godine, a feštu preimenovati u "Split at Night Jazz Festival", ugošćujući izvođače koje iznimno cijenimo i na čijim ćemo koncertima i osobno uživati iz publike. Ovo je zadovoljstvo, veliko zadovoljstvo muziciranja koje želimo podijeliti s ljudima. A ima ih... – kaže Brodarić, koji je prije 40 i više godina nastupio s Metkom pred 70 tisuća ljudi, ali mu intima Podruma nimalo ne smeta.

"Zaboravljam što me dovelo ovdje, putujem niz ulice i vjerujem, da je daleko iza mene lice iz ogledala", pjevao je nekad glavni vokal i gitarist Metka Željko Brodarić Jappa. Danas se čini da ništa nije zaboravio i da je u vrlo prijateljskim odnosima sa svojim licem u ogledalu. Osobito stoga što se crte njegova lica, kako to i inače biva, na prirodan, no svejedno magičan način miješaju s crtama prelijepog lica njegove kćeri, njegova "drugog ja" kojeg, kladimo se, susreće bez žuči i bez loših uspomena.

 

Jazz kolovoza i rujna

Treću godinu zaredom otac i kći Brodarić, nakon kućnih improvizacija i svirki, nastupaju kao izvođači jazza, a ove će godine na samom kraju kolovoza "Split at Night" dobiti trodnevnu festivalsku verziju u kojoj će Brodarići ugostiti i Tamaru Obrovac, koja će nastupiti s Urošem Rakovcem, te grupu Repassage. Treća večer je, naravno, solistički koncert dua Sara & Jappa. Ukratko, 30. i 31. kolovoza te 1. rujna "Split at Night Jazz Festival" u Podrumima nudi program jazza na "splitski" način. U 21 sat 30. kolovoza u Podrumima svira Repasage, 31. kolovoza u isto vrijeme gostuju Tamara Obrovac i Uroš Rakovac, a 1. rujna će nastupiti Sara i Jappa Brodarić. Ulaznice se već mogu kupiti u sustavu Croatia Tickets.

 

Naslovnica Kultura