Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ODJEDNOM TATA + ŠKRTICA Kad kćerkica uleti u život nespremnih tatica

FILM: Demain Tout Commence/Radin!; komična drama/komedija; Francuska, 2016.; REŽIJA: Hugo Gelin/Fred Cavaye; ULOGE: Omar Sy, Clémence Poésy/Dany Boon, Laurence Arne; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***; **

Osim što se paralelno nalaze u hrvatskoj kinodistribuciji, 'Odjednom tata' i 'Škrtica' imaju dosta toga zajedničkoga, iako se to na prvi pogled ne bi reklo. 'Demain Tout Commence' i 'Radin!' su nominalno komedije, ali u većoj ili manjoj mjeri naglo presječene melodramom, što prvi film bolje podnosi i uspijeva ostati u jednom komadu. Uz to, protagonisti-neženje oba filma (Sy, Boon) nenadano doznaju vijest da imaju kćerkicu koja im kao grom iz vedra neba ulazi u život i ljulja ga iz temelja.

Predvođena nacionalnim blockbusterom “Dobrodošli u Ch'tis“ (2008.), top-lista deset najvećih francuskih hitova svih vremena na matičnom kinotržištu sadrži samo dva filma izvan žanra čiste komedije, “Čokoladu“ s Omarom Syem i “Seoskog liječnika“ sa Francoisom Cluzetom. Imajući u vidu taj podatak, nije čudno da se komedije unutar francuske kinematografije štancaju kao na pokretnoj traci koja se otela kontroli i odbija se zaustaviti u proizvodnji. Za privlačenje publike u kina ne biraju se sredstva.

Ako treba, u nedostatku vlastitih ideja, igraju i remakeovi stranih uspješnica, poput “Odjednom tata“ ili “Demain Tout Commence“ Huga Gelina s Omarom Syem, prerade dražesne meksičke komedije “Upute nisu uključene“ (2013.) redatelja i glavnog glumca Eugenija Derbeza. A osobito je na cijeni komedija “visokog koncepta“ koja se snima s figom u džepu i mislima na prodaju prava za potencijalni američki remake, kao “Škrtica“, odnosno “Radin!“ Freda Cavayea s komičarom Danyjem Boonom.

Osim što se paralelno nalaze u hrvatskoj kinodistribuciji, “Odjednom tata“ i “Škrtica“ imaju dosta toga zajedničkoga, iako se to na prvi pogled ne bi reklo. “Demain Tout Commence“ i “Radin!“ su nominalno komedije, ali u većoj ili manjoj mjeri naglo presječene melodramom, što prvi film bolje podnosi i uspijeva ostati u jednom komadu. Uz to, protagonisti-neženje oba filma (Sy, Boon) nenadano doznaju vijest da imaju dijete, kćerkicu koja im kao grom iz vedra neba ulazi u život kakav su naučili voditi i ljulja ga iz temelja.

U slučaju “Odjednom tata“, uzrečica “grom iz vedra neba“ je na mjestu budući da mladi Samuel (Sy) gušta kao samac na sunčanom jugu Francuske bez veće odgovornosti, danju vozi jahtu, navečer partija i na tu istu jahtu dovodi ženske, ponekad i dvije u komadu. Uživanciju prekine posjet njegove nekadašnje kratkotrajne djevojke Kristen (Clémence Poésy) koja mu ostavlja bebu staru šačicu mjeseci tvrdeći da je njegova. “Ovo je tvoja kći, možeš li mi je pričuvati“, Kristen kaže Samuelu i ode za London prije nego se on snađe i izusti “Ja sam još klinac“.

“Škrtici“ treba vremena da u priču ubaci Lauru (Noemie Schmidt), tinejdžersku kćer titularnog lika, 40-i-nešto-godišnjeg violinista Francoisa Gautiera (Boon). Film je dobio ime po Francoisovoj osobini, stoga najprije trebamo upoznati “najveću tvrdicu na svijetu“, pa tek onda njegovu kći koju je neplanirano začeo koristeći kondom isteklog roka trajanja prilikom seksa s harfisticom da uštedi na kupnji novoga. I upoznajemo ga, u scenama mahom (is)forsirane komike, tipično za Boona, iako moramo priznati da je ovo koračić naprijed za njega nakon konceptualno razmjerno sličnog “Hipohondra“.

Tijekom kupnje u dućanu Francois nosi svoj digitron i pazi na svaku lipu, tj. okrugla tri centa. Kad ga roditelji dječaka kojemu drži satove violine časte kavom, on bi se ogrebao i za liker. Doma čeka da se javna rasvjeta upali kako ne bi morao držati svjetlo u kući. Prilikom posjeta bankaru (dođe mu kao svojevrsni besplatni psiholog) i spoznaje da ima oko 248.000 eura na računu, smatra da je to nedovoljno i “mora štedjeti“. Nesimpatičan lik, za razliku od Samuela kojeg upoznajemo u montaži sretnog odrastanja kćerkice Glorije (Gloria Colston) do njezine osme godine.

Ispočetka nepouzdan, Samuel će smoći hrabrosti da “skoči u nepoznato“, snađe se u ulozi oca i na koncu, s puno žrtvi i odricanja, odgoji divnu djevojčicu, radeći kao kaskader u Londonu. Pritom, Sy ima opipljivu kemiju s Colston i taticu iz nužde igra solidno balansirajući između osmijeha sa savršenim bijelim zubima i suzama orošenih očiju, dakle komedije i drame kao u “Nedodirljivima“, filmu koji ga je proslavio. Drame će biti - i to sudske - kad u život Samuela i Glorije nanovo uđe njezina majka (s novim dečkom) koja je djetetu nedostajala, a tata izmišljao priče da putuje svijetom, nemajući srca reći klinki da ju je napustila.

Predvidljivost filma tu dolazi do izražaja i onima neupoznatima s originalom, unatoč više ili manje izvojevanim emotivnim preokretima. No, kad se par počne sudski sporiti s ciljem utvrđivanja skrbništva (i očinstva), redatelj Gelin se barem trudi zadržati pažnju gledatelja pretvaranjem Kristen u možda najantipatičniju majku s ljudskim licem nakon Joanne Kramer (Meryl Streep) iz klasika “Kramer protiv Kramera“, premda se drži konzervativnih “obiteljskih vrijednosti“ više od Roberta Bentona i pokazuje razumijevanja za ulogu matere nauštrb oca koji je preuzeo njezin posao nakon što je neodgovorno ostavila dijete.

“Twist“ je prisutan i u filmu “Radin!“, no iznuđen još većom sentimentalnom silom da čovjek gotovo požali što režiser Cavaye nije u cijelosti prepustio film komičnoj dinamici svoga glumca, nažalost zainteresirana isključivo za fizički humor u portretiranju lika koji je uz brižniji tretman ispred i iza kamere mogao rezultirati modernom inačicom Moliereova Harpagona. Moliereu bi, da je živ, možda samo jedna u “Škrtici“ scena izvukla (o)smijeh - večera patološkog cicije i kolegice glazbenice Valerie (Laurence Arne). Škrtičino iščekivanje računa napeto je kao u trileru, a njegov košmar eskalira u hororu, tj. zamišljaju da se daje u bijeg i kulminaciji u zgodnoj evokaciji “Here's Johnny!“ kadra “Isijavanja“. Eto škrtog Johnnyja!

Francuski Murphy i Sandler

Da je Omar Sy francuski Eddie Murphy “Odjednom tata“ podvlači spomenom glumčevog uzora i njegovih filmova “Policajac iz Beverly Hillsa“, “Kolo sreće“ i “Doktor Dolittle“ koje mala Gloria nije gledala, ali zna “Shreka“. U tom kontekstu, Dany Boon bi bio nekakav francuski Adam Sandler.

Naslovnica Cinemark