Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

THE CIRCLE Techno triler u začaranom krugu majke svih mreža

FILM: The Circle; triler; SAD/UAE, 2017.; REŽIJA: James Ponsoldt; ULOGE: Emma Watson, Tom Hanks; DISTRIBUCIJA: Editus; OCJENA: ** ½

'The Circle' otvara intrigantna pitanja o dokinuću privatnosti, ali se vrti u začaranom krugu tražeći odgovore, možda i zato što je proturječan poput heroine da bi zauzeo jasan stav na temu 'tehnologija i društvene mreže (ni)su dobri' i ispunio sav potencijal.

“Znati je dobro, ali znati sve je bolje.“ – “The Circle“ (2017.)

Ovisnost o internetu i društvenim mrežama uzima maha i na velikom ekranu, ne samo na zaslonima računala, laptopa, tableta i pametnih mobitela. U razmaku od nekoliko mjeseci u kinima gledamo još jedan techno-triler o licu i naličju “online“ svijeta nakon superiornijeg “Nervea“ – film “The Circle“, ekranizaciju bestselera Davea Eggersa. Umjesto Emme Roberts glavnu ulogu sada nosi njezina imenjakinja Emma Watson, mlada zvijezda “Harryja Pottera“ i “Ljepotice i zvijeri“.

U filmu “Nerve“ lik Emme Roberts spletom okolnosti je postao uvučen u opasnu igru “n3rv3“. Praćena uživo od jutra do sutra, preko ovog ili onog ekrana, igra je igračima poput nje donosila popularnost mjerenu u reakcijama (srca kao lajkovi) i visokom broju sljedbenika prilikom ispunjavanja raznoraznih “izazova“, poput poljupca sa strancem ili isprobavanja skupocjene haljine i bijega iz butika. “Bože, kako volim internet“, klicao je netko dok je čopor anonimnih ljudi-zombija Robertsicu slijedio u stopu putem mobitela, a ona postajala “zarobljenica igre“, “avatarski“ supstitut za stvarne zatočenike “online“ svijeta uhvaćene u “majku svih mreža“ i njezine pripadajuće vidove komunikacije preko videa, jer “ne računa se ako se ne snimi“ (i ako nije na Fejsu).

Emma Watson neće zaigrati nešto kao “n3rv3“, no i nju će preko ekrana slijepo slijediti ulogirani anonimusi kad se zaposli u tajnovitoj tehnološkoj kompaniji “The Circle“ koja “kaos interneta pretvara u eleganciju“ i počne dijeliti gotovo svaku sekundu svoje intime. “Dijeliti je mariti“, jedna je od mantri direktora “The Circlea“ Eamona Baileyja, zločestog mješanca Marka Zuckerberga i Stevea Jobsa (dupli oskarovac Tom Hanks u rijetkoj ulozi negativca), ali i društvenih mreža s neizostavnom “share“ opcijom.

Autor ovih redaka je podijelio foršpan za “The Circle“ uoči odlaska na ponoćnu pretpremijeru filma i ispočetka mario za ovu naizgled potentnu kombinaciju tehnološkog trilera i društvene satire s posljednjom ulogom dragog, nedavno preminulog Billa Paxtona, kao i za njegovu heroinu. Watson je dopadljiva u tijelu djevojke iz susjedstva Mae koja dobije priliku raditi za “The Circle“, kompaniju umnogome nalik “Googleu“ iz komedije “Pripravnici“, od atraktivnih interijera i eksterijera, do nekonvencionalnog intervjua za posao.

Paul ili John? Rani Paul, kasni John“, Mae osvaja odgovorom i mudro zbori govoreći da bi “Potrebe pojedinca i društva trebale biti istovjetne“, premda poslije uskače sama sebi u usta kad postane maskota kompanije. Naime, Mae je isprve bila osupnuta zaposlenicima, uključujući njezinu prezaposlenu prijateljicu (Karen Gillan), koji objavljuju sve aktivnosti “online“, osobne podatke su načinili javnima i stavili znak jednakosti između posla i života. Ujedno je propitivala ili uzimala s rezervom Eamonove “sve-ćemo-vidjeti-i-znati-ako-se-dogodi“ totalitarističke ideje o sveprisutnim “bigbrother“ kamerama za nadzor pojedinca podložna internetu.

Ali, nakon nesreće na kajakarenju, kad biva spašena zahvaljujući budnom oku istih kamera, Mae okreće ploču, seli čitav život “online“ i zastupa kompanijine zamisli o dokinuću privatnosti s kulminacijom u povezivanju svega preko neta, od maila, do plaćanja poreza i glasanja na izborima. Dakle, Mae naglo zanemaruje direktne – etičke - implikacije na ljudska prava koje bi to totalitarno oruđe moglo zatrti, gubeći busolu između privatnog i javnog. Primjerice, Maeina sveprisutna mala kamera nehotice će uhvatiti seks majke (Glenne Headley) i bolesnog oca (Paxton), a javna pohvala za ukrase koje njezin prijatelj Mercer (Ellar Coltrane; “Odrastanje“) radi od rogova jelena dobija negativne konotacije i on biva tituliran kao “deer killer“.

Tek kad jedna Maeina prezentacija pođe po zlu, ona se opet vraća na staro, ali njezina karakterna transformacija u startu je bila neuvjerljiva i remetila gledateljsku participaciju u filmu, tehnoidnoj napetici bez prave napetosti s ponekom umješnom vizualizacijom i natruhom vizionarstva. Poznat po nezavisnjačkim ostvarenjima “The Spectacular Now“ i “The End Of The Tour“, redatelj James Ponsoldt adaptira se milenijskoj generaciji koja je “emoticone“ zamijenila za emocije i vlastitu intimu/unutarnje misli preselila na zaslone, pa bombardira ekran “pop-up“ porukama premještenih s tipkovnica računala i mobitela Maeinih sljedbenika, vezanim ili nevezanim za određeni događaj (potonji komentari su zabavniji).

U naj-sceni, za vrijeme prezentacije najnovijeg kompanijinog sistema “tražilice“, Ponsoldt heroinu takoreći ubacuje u “reality“ video na ekranu, gdje njezini “followeri“ diljem svijeta lovaju najprije neku kriminalku, zatim i Mercera, izgledajući poput zombificiranih “paparazzija“ foksirani samo na to da ih snime mobitelima, a u potjeri im se pridružuju i dronovi zujeći zrakom kao dosadne muhe. Film otvara intrigantna pitanja, no vrti se u začaranom krugu tražeći odgovore, možda i zato što je proturječan poput heroine da bi zauzeo jasan stav na temu “tehnologija i društvene mreže (ni)su dobri“ i ispunio sav potencijal. Kad je na razgovoru za posao upitana “Čega se najviše bojite?“ odgovorila “Neispunjenog potencijala“, Mae je nenamjerno sažela čitav film. “The Circle“ je zatvoren.

Oproštajna uloga Billa Paxtona

Tom Hanks i Bill Paxton zajedno su glumili u “Apollu 13“ (1995.). Obojica su zaslužili bolji film za “reunion“, a posebice Paxton za oproštajnu ulogu. Nesretni glumac je umro dva mjeseca prije početka kinodistribucije “The Circlea“.

Naslovnica Cinemark