Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

IZBAVITELJI 2 Kad superherojski tata postane mama

FILM: The Incredibles 2; animirana avantura; SAD, 2018.; REŽIJA: Brad Bird; GLASOVI: Siniša Popović, Bojana Gregorić Vejzović; DISTRIBUCIJA: 2i Film; OCJENA: ****

'Izbavitelji' su prije svega bili obiteljski film s (dis)funkcionalnom obitelji, samo što je, eto, ta obitelj imala superjunačke moći, pa tek onda superherojski blockbuster. Nastavak je isto takav i fino nadograđuje već prethodno sagrađeni svijet Izbavitelja. Dok mama odlazi na superjunački posao, bavi se spašavanjem i poboljšava spolni diverzitet u 'superhero' filmovima, tata je nevoljko postao mr. Mom i ostaje kod kuće čuvati djecu. Subvertiranjem tradicionalnih muških/ženskih uloga okrenutih naopačke te osobito paralelnom montažom njezinog superjunačenja vani i njegovog kod kuće 'Izbavitelji 2' kupe najviše bodova. Dostojan nastavak crtića povlači znak jednakosti između superherojstva i roditeljstva.

“Biti roditelj je junački čin.“ – “Izbavitelji 2“ (2018.)

Marvelov filmski svemir nije još bio niti u povojima djeteta superherojske obitelji Parr kad su prvi “Izbavitelji“ krenuli u kina 2004. godine. Superjunačku konkurenciju pravio im je tada takoreći samo “Spider-Man 2“ i, hm, “Žena-mačka“. Danas je Marvelov “cinematic universe“ napravio novu rupu u filmskom svemiru i u potpunosti dominira kinotržištem kojim vlada gužva u superherojskom šesnaestercu - “Osvetnici: Rat beskonačnosti“, “Deadpool 2“, “Ant-Man i Wasp“… Točno 14 godina i otprilike 44 superjunačka filma kasnije, svijet se promijenio izvan Disney-Pixarova animiranog blockbustera, ali ni unutar njega nije baš sve ostalo isto.

Ponovno u režiji Brada Birda (“Željezni div“, “Juhu-hu“), povratnika u animaciju nakon izleta u igranu akciju (“Nemoguća misija 4“, “Sutrozemlja“), crtić “The Incredibles 2“ je svjestan te izvanjske promjene, prihvaća je i prilagođava superherojskom svemiru Izbavitelja. Prolog novog animiranog filma, koji se nastavlja direktno na epilog starog elegantno brišući veliki raspon godina između 2004. i 2018., prilično je “marvelovski“, tj. “avengerovski“ nastrojen u rušilačkoj poetici i demonstraciji pojedinačne moći svakog člana superjunačke familije - “supermanovskog“ gospodina Izbavitelja (tata), poput superžvake rastezljive Elastike (mama), nevidljive Violete (kćerka) i superbrzog Zviza (sin).

Obitelj Parr spašava Metroville od supernegativca Potkopavatelja koji rovari ispod gradskih ulica poput krtice i divovskom pneumatskom bušilicom krči put do bankinih rezervi novca, očito nagledan akcijskog klasika “Umri muški 3“. Nesaglediva kolateralna šteta dolazi kao podsjetnik zašto su superjunaci još uvijek stavljeni izvan zakona, ilegalni, tretirani kao nekakvi građani drugog reda. U današnjem društvenom kontekstu Amerike pod predsjednikovanjem narančastog lika iz crtića, superjunaci kao ilegalci imaju veću težinu u odnosu na razdoblje izvornih “Izbavitelja“. “Ljudi imaju više vjere u majmuna koji igra pikado nego u kongres“, jasan je politički stav crtića. Tko ga prečuje, tu je i komentar “političari ne razumiju ljude koji žele dobro“.

“Vi bi radije da ne radimo ništa“, čudi se mr. Izbavitelj kako vlasti olako puštaju kriminalce da se izvuku radeći što ih je volja jer, kao, banke imaju osiguranje, a uplitanje superheroja redovito povlači destrukciju, zbog čega je superherojstvo i zabranjeno. Tema suzbijanja “izvanredno talentiranih pojedinaca“ nauštrb prosječnih ljudi, mediokriteta, provlačila se i prvi put kad smo upoznali Parrove, no rekosmo sada superjunaci-ilegalci imaju drukčije, osuvremenjene konotacije u kojima “The Incredibles 2“ traži svoj identitet i odmiče se od Marvelovih superheroja prema originalnom filmu i superjunačkoj obitelji koja, kao i svaka druga familija, donosi odluke za stolom ili dok muž i žena peru zube.

“Izbavitelji“ su prije svega bili obiteljski film s (dis)funkcionalnom obitelji, samo što je, eto, ta obitelj imala superjunačke moći, pa tek onda superherojski blockbuster, dok Marvelovi junaci sa supermoćima tek naknadno postaju familija. Nastavak je isto takav i fino nadograđuje već prethodno sagrađeni svijet Izbavitelja nastavljajući se neusiljeno na “retro“ izvornik s posvetama špijunskim akcijama Jamesa Bonda (“Operacija grom“). Tome sigurno doprinosi činjenica da je posrijedi crtić, stoga glumci nisu vidljivo ostarili u dugih 14 godina razmaka, odnosno jesu, ali se to ne vidi budući da ih samo čujemo u vokalnim ulogama.

Suvremena nadogradnja tiče se superzlikovca - Sučeljivač/Screenslaver upravlja prijenosom preko ekrana (TV, mobiteli) i tim putem hipnotizira gledatelje ovisne o piljenju u njih; njegovo djelo zanimljivije je od lika razmjerno zamagljenih motivacija i nezamagljena identiteta koji bi mogli razotkriti i klinci u publici. Superjunaci su znatno bolje karakterizirani, a jednako modernizirani. Milijunaš i veliki fan superjunačenja ima plan kako da se sprovede legalizacija superheroja i popravi njihov PR – Elastika će nositi kamericu na odijelu i snimiti sve što radi, primjerice kad jurcajući na elasticiklu spašava odmetnuti vlak u superkinetičkoj akcijskoj sceni s neslućenim mogućnostima animacije u oslikavanju njezinih elastičnih moći.

Elastika i Sučeljivač su zrcalna protuteža budući da njihova djela dijele koncept gledanja u ekran, tj. u njezinu slučaju snimanja videosnimke kao jedine afirmacije da se nešto dogodilo. Dok mama odlazi na superjunački posao, bavi se spašavanjem i poboljšava spolni diverzitet u “superhero“ filmovima, tata je nevoljko postao mr. Mom i, što mu isprve nije drago, ostaje kod kuće čuvati djecu, kći tinejdžericu, sina nadomak puberteta i bebicu Jing Janga koji otkriva svoje multiple moći da roditeljski kaos bude potpuniji.

Elastika žali što je u potrazi za superherojskom karijerom zapostavila obitelj i propustila Jing Jangovu prvu moć kao da je prva riječ ili prvi korak. “Prvih 17 moći“, ispravlja je mr. Izbavitelj koji se budi usred noći da bi proučio zadatke iz matematike i vježbao sa sinom. Subvertiranjem tradicionalnih muških/ženskih uloga okrenutih naopačke te osobito paralelnom montažom maminog superjunačenja vani i tatinog kod kuće “Izbavitelji 2“ kupe najviše bodova. Dostojan nastavak crtića povlači znak jednakosti između superherojstva i roditeljstva.

Naslovnica Cinemark