Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

PARK UŽASA Noć vještica u zabavnom parku

FILM: Hell Fest; horor; SAD, 2018.; REŽIJA: Gregory Plotkin; ULOGE: Amy Forsyth, Reign Edwards; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***

Ako je tihi ubojica pod maskom kopija Myersa i Voorheesa, njegov rajon za lov na mlade je rijetko viđen unutar horora, a služi kao njegov preslik, svodeći žanr na kuću strave. Umjesto američke suburbije i Kristalnog jezera imamo titularni zabavni park napučen hororskim atrakcijama. Horor film postavljen u zabavni horor park stvoren da udomaći jednu ovakvu priču. To 'Hell Fest' čini idealnim za Halloween.

"Došli ste da vas preplaše." – "Park užasa" (2018.)

Bliži nam se Noć vještica, a to znači samo jedno – horor u kinima. Kako novi "Halloween", film koji ime blagdana nosi, pretpremijerno stiže u kina knap 31. listopada, fanovi strave i užasa mogu se dotad ufilmati u Noć vještica s "Parkom užasa". Sasvim neloš "slešer" redateljski potpisuje Gregory Plotkin ("Paranormal Activity 5"), montažer friških horor hitova "Get Out!" i "Happy Death Day" koji su se prilično crnokomično i autoironično poigravali s najcrvenijim (krv) od svih žanrova.

"Hell Fest" to baš i ne radi, štoviše djeluje prema "Sretnom Danu smrti" onako kako je devedesetih "Znam što si radila prošlog ljeta" djelovao prema "Vrisku" i pravi društvo podcijenjenim ovogodišnjim "Strancima 2" u obrani horor žanra kojim posljednje vrijeme dominira nadnaravno ("Časna" itd.). Ovo je ništa drastično više, ali nipošto ni bitno manje od klasičnog "slashera" koji se kune u prošlost žanra i, posvete radi, angažira legendu horora Tonyja Todda ("Candyman") u sporednoj ulozi.

Film izgleda da je snimljen krajem osamdesetih ili na razmeđu s devedesetima, a danas služi kao "throwback" u dekadu kad je žanr bio na vrhuncu i kinima su ordinirali maskirani koljači poput Michaela Myersa i Jasona Voorheesa plešući "krabuljin ples" sa žrtvama. Što je antagonist "slashera" bez maske? Ništa, stoga ubojica u "Parku užasa" nosi krabulju koju je dizajnirao Tony Gardner. Taj čovjek je zaslužan za već ikoničkog Ghostfacea u "Screamu" i moguće ikoničku "babyface" masku u "Happy Death Day".

Ako je tihi ubojica pod maskom, naoružan hladnim oružjem i kreditiran kao "The Other", kopija Myersa i Voorheesa, njegov rajon za lov na mlade je rijetko viđen unutar horora, a služi kao preslik žanra, svodeći ga na kuću strave. Umjesto američke suburbije i Kristalnog jezera imamo titularni zabavni park, "putujuću kuću užasa" napučenu hororskim atrakcijama za mlade kojima je listopad "vrijeme zabave", kako ponosito ističu likovi filma.

Horor film postavljen u zabavni horor park stvoren da udomaći jednu ovakvu priču. To "Hell Fest" čini idealnim za Halloween, pa i više od toga po principu "platiš jedan (kartu za horor film), dobiješ dva" (film i posjet hororskom parku). Postavka je, znači, nadahnuta i ubojita u jednostavnosti, toliko efektna da trpi uplive generičkog horora, što "Park užasa" znade biti i ustvari je "basic", ali ima "instinct" za "slasher" žanr. Što ako je plašenje u zabavnom horor parku stvarno?

Specifičnije, što ako parkom i njegovim labirintima, krcatim ljudima maskiranim u ove ili one "fejk" monstrume, kruži "pravi" ubojica i pokušava vas nožem preplašiti do smrti, tj. zapravo ubiti? Produkcijski podržan od legendarne Cameronove suradnice Galle Anne Hurd ("Terminator", "Aliens", "Bezdan"), sklone i produciranju horora ("Podrhtavanje", "Cainovo prokletstvo", "Muzej straha"), park je takoreći glavni lik filma, puno se ulaže vremena u stvaranje njegove autentičnosti i predstavljanje vožnji kroz kuće strave, dezorijentirajućih labirinata, animatroničkih čudovišta i maskiranih glumaca plaćenih da iskaču i plaše posjetitelje koji su (ionako) došli da budu prestravljeni.

E, sad zamislite da u tom parku luta ubojica koji izgleda kao jedan od zaposlenika, time može ubiti koga hoće i prikazati to kao sastavni dio scenarija, posebice kad kamera u nadrealnoj sceni otkrije da u parku opstoji više ljudi s istom (njegovom) maskom. Ubojica je u prologu, noseći drugu, sotonsku masku, predstavljen kako vreba i ubija neku nesretnicu koja uzaludno uvjerava posjetitelje da je "jezivi tip svuda prati" jer takvo što se po "defaultu" očekuje unutar tog i takvog parka.

Barem to očekuje ekipa heroine Natalie (Amy Forsyth), koja je oklijevala poći u zabavni park - njezina najbolja prijateljica (Reign Edwards), cimerica potonje (Bex Taylor-Claus) i njihovi momci kad mjesecima kasnije dođu u sličan park. Natalieini frendovi su većinski jednodimenzionalni, tipične žrtve u "slasheru" rekli bismo, ali zanimljiva je njihova ljubav prema hororu i strahu koji smatraju afrodizijakom, da bi na kraju – ironično - doista strahovali za svoje živote kad se njihovi najveći strahovi ostvare i urbana legenda o rasporenoj djevojci u zabavnom parku, onoj s početka filma, pokaže se istinitom.

Jer, počinje ih pratiti maskirani ubojica koji "ima čudne oči" i ne libi se "lunaparkovski" testirati svoju snagu udarcem čekića po nečijoj glavi da pukne kao lubenica. To je najbrutalnija scena filma, a u najuznemirujućoj, metafilmski na tragu kinouvoda u "Vrisku 2", ubojica se pojavljuje ispred Natalie ganjajući neku djevojku. Čak mu Natalie pokaže gdje se sakrila, krivo misleći da se oboje drže scenarija. I ne samo to. Kad ubojica na koncu i uhvati preplašenu siroticu, Natalie će ga osokoliti da je ubije računajući da je to u sklopu showa i da ova neće stvarno stradati.

"Uradi to već jednom", izlane Natalie i kasnije se začudi kako je "izgledalo tako stvarno" kad djevojka dobije nož u stomak. Od cure koja "baš i ne kapira horor", Natalie će shvatiti postulate žanra i postati "kraljica vriska", zamalo i nešto više, nakon što preživi susret s ubojicom vozeći se u vlakiću kojemu nestane struje ("pokušajte zadržati glavu na ramenima") i ispuže iz WC-a ("koliko si blizu?"). U najboljoj sceni filma Natalie s frendicom uleti u sobu punu lutaka sa jezivim bijelim maskama i kapuljačama te se sakriju unutar neke od njih. Svedena i sama na maskiranu baba rogu, heroina na momenat preuzima identitet potencijalnog ubojice iz horora.

Interesantni završni 'twist'

"Zašto ovo radiš", žrtve pitaju ubojicu, ali on ne odgovara. Njegov identitet i motive mogao bi otkriti eventualni nastavak za koji je teren pripremljen interesantnim završnim "twistom".

Naslovnica Cinemark