Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

SPOKOJ (2019.) S okusom 'noira', bez zrna soli?

FILM: Serenity; triler; SAD, 2019.; REŽIJA: Steven Knight; ULOGE: Matthew McConaughey, Anne Hathaway; DISTRIBUCIJA: Editus; OCJENA: ** 1/2

Steven Knight uspijeva uhvatiti gledatelja na 'noir' udicu i iščupati je iz njegovih usta taman kad je zagrizao mamac, ali suludi, dvojbeno logični preokret mijenja žanr i percepciju filma, ljulja temelje scenarističke konstrukcije i ispada isključivi 'raison d' etre' njegova čeda.

Savjetujući buduće scenariste, Steven Knight nam je u intervjuu 2014. godine otkrio kako odstranjuje pogreške koje se mogu dogoditi u scenariju. "Na primjer, ako napišeš 'On nosi kravatu...', čovjek ponekad može doći s vrlo čudnom kravatom, jer ste napisali riječ 'kravata'. 'Zašto nosi tu kravatu', pitate se, ali posao osobe koja bira kravatu jest razmišljati izvan okvira. Stoga, tome doskočite tako što napišete da nosi običnu plavu kravatu", rekao je onda Knight.

Usput je dodao kako "ne valja ni ako si nametnete pritisak" jer najgore što možete jest reći "U ovoj sceni on mora doznati da ga ona voli i, kao, do kraja te scene morate 'to' imati". Pet godina kasnije, cijenjeni, za Oscara nominirani Knight ("Slatke prljave stvari", "Ruska obećanja") uvodi lika s običnom (sivom) kravatom, ali i nameće sebi dosad najveći pritisak preambicioznim scenarijem filma "Spokoj", njegovog trećeg u dvostrukoj ulozi scenarista i redatelja ("Iskupljenje", "Locke").

"On" će doznati da ga "ona", (još uvijek) voli, ali do kraja te scene "to" ne morate (i nećete) imati. Ne morate (i nećete) imati ni kraj filma kakav donekle očekujete. Knight okreće naopako svoju svojedobno izgovorenu rečenicu i žanr unutar kojeg je (prividno) smjestio "Serenity". To je (tropski) "neo-noir", spoj crno-bijelih klasika "Dvostruka obmana" i "Iz prošlosti", premazan koloritom "Tjelesne strasti", nadahnute prvospomenutim filmom.

Površinski, imamo "noirovsku" tipologiju s "oštećenim" likovima. Protagonist Baker Dill (Matthew McConaughey) pobjegao je od svoje prošlosti na otok bogu iza nogu i životari kao kapetan ribarskog broda za iznajmljivanje. No, prošlost će izroniti na površinu kad Bakera, inače opsjednuta hvatanjem jedne određene ribe, divovske tune, posjeti bivša s kojom ima sina Patricka (Raphael Sayegh) u čije zeleno oko kamera uranja u uvodnoj sceni filma kao u more.

Poput klasične "fatalne žene", Karen (Anne Hathaway) ponudi Bakeru deset milijuna dolara ako njezinog sadašnjeg supruga, nasilnika i zlostavljača Franka (Jason Clarke), povede u lov na tune, napije i baci u ocean morskim psinama. Znači, teški žanrovski kliše, suptilan poput slona u videoteci među policama "noir" filmova, a podcrtan sjenovitim interijerima osvjetljenim svjetionikom i dijaloškim razmjenama između Bakera i lokalne "stare koke, dobre juhe" (Diane Lane).

Kako "Spokoj" nije žanrovski ironičan do ruba parodije kao "Divlja igra", premda McConaughey skače nag u more s klisure kako bi se "otuširao" i svako toliko poviče na nebo "skidajući" povišenu glumu Nicolasa Cagea, slutimo da nas čeka neki (bizarni) preokret ili više njih. Posebice kad Knight intenzivira pojavljivanja prodavača ribarske opreme u odijelu s kravatom (Jeremy Strong) koji pošto-poto želi stupiti u kontakt s Bakerom i potonji kaže Karen "... prije nego ovo postane još luđe...". Ključna riječ je "luđe".

Ipak, mora se Knightu priznati da je uspio skrenuti pozornost publike, bolje reći uhvatiti gledatelja na udicu i iščupati je iz njegovih usta taman kad je zagrizao mamac. Nakon što se, negdje na polovici priče, prodavač i Baker napokon sretnu, postmoderni preokret mijenja žanr i percepciju filma, sve dotad viđeno, ali i ljulja temelje vlastite scenarističke konstrukcije. Čini se kao da je - oprez: slijede blagi "spoileri" - Knight pisao scenarij istovremeno igrajući videoigre i šarajući po TV programu gdje se naizmjenice ukazuju gorespomenuti "noir" klasici, "Trumanov show" i "Matrix".

Dojam je i kako film postoji samo zbog suludog "twista" stvorena s mišlju da dvojbenom logičnošću postane internet-kult unedoglednih analiza. Je li "Serenity" triler s okusom "noira" i bez zrna soli? Dijelom jest, no negdje duboko u filmu krije se pametan komentar na račun svrhovitosti fizičke i filmske stvarnosti koja je za Knighta nekakva iluzija, videoigra "noira".

Knight je imao dobar i mudar "meta" film na udici, kao Baker mitsku trofejnu tunu, no isti mu je skliznuo iz ruku i povukao je na dno do preokreta koji ispada isključivi "raison d' etre" njegova čeda. Preokreći se, sine! Obrat naznačuje intrigantne ideje o naravi egzistencije, ali ih ne razvija do kraja, tj. Knight postavlja više pitanja nego što - retrospektivno gledano – nudi na njih smislene odgovore. "Spokoj" mu u duši.

Imena luda, nalaze se svuda

Film se u originalu zove "Serenity", baš kao i SF Josha Whedona iz 2005. godine. U hrvatskom prijevodu se, pak, zove "Spokoj", jednako kao triler s Colinom Farrellom, Anthonyjem Hopkinsom i Abbie Cornish, izvorno naslovljen "Solace" (2015.).

Naslovnica Cinemark