Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ESCAPE ROOM Slagalica strave bez užasa

FILM: Escape Room; horor triler; SAD/Južna Afrika, 2019.; REŽIJA: Adam Robitel; ULOGE: Taylor Russell, Logan Miller; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: ***

Horor triler koji smo pretpremijerno pogledali u 'Cineplexxu', a od danas igra u kinima, nije 'torture porn' poput serijala 'Slagalica strave'. Naglasak je ovdje na psihologiji, misteriji i mozganju, ne tjelesnom, hororu i krvarenju. 'Escape Room' je, zapravo, srodniji filmovima kao što su 'The Game', 'Kocka', 'Koliba u šumi' i 'Belko Experiment', kroz koje je provukao moderni koncept sobe za bijeg kao izvora 'survival' zabave.

"Zabavna igra, ha?" – "Escape Room" (2019.)

Sobe za bijeg mogle bi doživjeti još veći "boom" nakon filma "Escape Room", horor trilera koji je ovih dana prešao 50, odnosno 100 milijuna dolara zarade u američkim i svjetskim kinima, a koštao je svega devet. Bilo je dosad par filmova na temu soba za bijeg ("Escape Room", 2017.), no ovogodišnji je, očito, zasad definitivni što se tiče tog fenomena. Režirao ga je Adam Robitel ("Opsjednuta", četvrti dio serijala "Podmuklo"), nova nada horor žanra, s kojim smo imali priliku ugodno porazgovarati preko telefona.

Robitelu je, stekli smo dojam po njegovu glasu, smetala usporedba "Escape Rooma" sa "Slagalicama strave" više nego nam se o tome eksplicitno izjasnio. Jasno je i zašto. "Saw" filmovi su brutalni hororski trileri iz podvrste mučilačkih pornografskih četvorenja u kojima su ljudi ostavljali ili gubili dijelove tijela da bi odgonetnuli zagonetku i izvukli koliko-toliko živu glavu. S druge strane, "Escape Room" nije "torture porn", već slagalica strave bez užasa. Torturu ne dopušta scenarij Marije Melnik i Bragija F. Schuta, ne samo PG-13 predikat, blaži od "R-a".

Naglasak je ovdje na psihologiji, misteriji i mozganju, ne tjelesnom, hororu i krvarenju, a soba za bijeg nije klaonica, niti "sobari(c)ama" trebaju tri dana da obrišu krv s poda koliko im je trebalo nakon "Slagalica strave", maksimalno tri minute. Međutim, kako je Robitel snimio posljednji nastavak "Insidious" franšize koju je započeo otac prvog "Sawa" James Wan, usporedba je donekle logična i određene sličnosti postoje u trilerskoj premisi, ali ne i u hororskoj izvedbi.

"Escape Room" je, zapravo, srodniji filmovima devedesetih i dvijetisućitih kao što su "The Game" Davida Finchera (neobična igra za zabavu), "Kocka" Vincenta Natalija (morfirajući interijeri), "Koliba u šumi" Drewa Godarda (voajerska "meta" strujanja) i "Belko Experiment" Grega McLeana (koncept pokusa), kroz koje je provukao moderni koncept sobe za bijeg kao izvora "survival" zabave, uz neke pozajmice iz kultnog "Trkača" i njime inspiriranog blockbustera "Igre gladi" (nevoljki dragovoljci u showu), hit-franšize "Put bez povratka" (varanje smrti), pa i "Hostela" Elija Rotha (moralna trulež društva).

Nekim čudom, film se uspijeva žanrovski i redateljski izraziti koliko može, imati tračak vlastitog "ja" i ne biti generička "mish mash" kopija dok priča priču o šestero potpunih stranaca zatočenih u "pravoj", kompetitivnoj igri opstanka na život i smrt, primamljenih iznosom od deset tisuća dolara za pobjednika. Nije, dakako, rang svojih uzora, ali rekli bismo da je donekle i ugodno 'đence, solidan i angažiran dok traje, ako ne i kad završi. Upravo "interaktivni" nivo gledateljskog angažmana uzdiže film iznad prosjeka.

Neće vam se tijekom gledanja svakog "zagonetnog" horor trilera omaknuti "odgovor bi mogao biti taj-i-taj" dok likovi traže i pronalaze tragove "puzzlea" (knjiga "Fahrenheit 451", štap za pecanje, omoti ploča, rendgen...), a "Escape Room" uspijeva izmamiti slične riječi kad se protagonisti suoče sa slaganjem ove ili one slagalice. Film poziva gledatelja na aktivno sudjelovanje, odnosno nudi mu priliku da se mentalno, ako ne fizički, pridruži likovima u razotkrivanju enigmi.

Konkretno, sramežljivoj i iznadprosječno pametnoj studentici (Taylor Russell), mladom propalitetu (Logan Miller), arogantnom biznismenu koji "odašilje vibru Američkog psiha" (Jay Ellis), misterioznoj ženi s opetkotinama (Deborah Ann Woll), sredovječnom vozaču kamiona (Tyler Labine) i iskusnom bjeguncu iz soba za bijeg (Nik Dodani). "Kao stvarne videoigre" i "interaktivno kazalište", opiše jedan od aktera sobu za bijeg.

Neki od njih su iritantni, neki imaju tipiziranu karakterizaciju, no rijetko tko postupa hororski glupavo da bi ga netko iz publike naglas poklopio mišlju da bi on postupio bolje. Isto tako, redoslijed njihova stradavanja nije onakav kakav se očekuje. A ako stradavanja nisu "sawovski" grozomorna u "kreativnosti", nije da neka od njih nisu "kreativna" u beskrvnoj egzekuciji.

Ipak, najviše kreacije je posvećeno samim labirintnim sobama za bijeg, "set pieceovima" sagrađenima u formi ljudske zamke i po potrebi preobražavajućim u stilu Natalijeva iz "Cube" ili sa sužavajućim zidovima, gdje Robitel pokazuje da razmišlja "izvan kutije", pa makar "koncept savršene kutije ne može postojati", kako veli studentica-pametnica. Prva soba unutar "luđačkog labirinta" postaje poput pećnice, stvorena da participanti budu reš-pečeni ako se ne izvuku na vrijeme. Druga ih izlaže zimskim uvjetima ispod ništice i postavlja na umjetno zaleđeno jezero.

Treća i mizanscenski najveća je soba za biljar okrenuta naopako, s kolabirajućim stropom, odnosno podom. Četvrta, rotirajuća, nudi psihodelično LSD iskustvo u stilu vizija Huntera S. Thompsona, prilikom čega likovi izgledaju kao da se tope. "Tko ovo smišlja", pitaju se likovi, možda i gledatelji koje zanima tko je "puzzle/puppet maker/master" iz sjene. Za njih "Escape Room" u finalu i epilogu pomalo isforsirano ostavlja prostor za nastavak/nastavke.

Razumijemo što je Robitel mislio kad nam je o snimanju studijskog projekta kakav je "Escape Room" rekao "Sa sjetom gledam na svoj prvi film kad sam snimio što sam želio...". U završnici "Escape Room" biva preokupiran postavljanjem temelja unedogledne (potencijalno generičke) hororsko-trilerske franšize. Natpis na zadnjoj sobi možda glasi "acta est fabula" ("predstava je gotova"), ali to ne znači da je "escape room" igrama došao kraj. "Zaigrajmo opet".

Imamo li novi horor hit u CRO kinima?

Bit će zanimljivo vidjeti kako će "Escape Room" proći u domaćim kinima, tj. imamo li novi horor hit poput "Časne" koju je vidjelo blizu 100.000 gledatelja. Dobru reklamu film svakako ima, a i sobe za bijeg su kod nas u uzletu.

Naslovnica Cinemark