Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

MULA Djedica od milijun dolara

FILM: The Mule; krimi drama; SAD, 2018.; REŽIJA: Clint Eastwood; ULOGE: Clint Eastwood, Bradley Cooper; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'Mula' je prilično osoban, ispovjednički komad 'meta' filma. 'Suspense' gotovo da dolazi od samog pogleda na Earla koji možda neće živ dočekati odjavnu špicu ne zbog meksičkog kartela ili DEA, nego radi godina.

Kriminalistička drama "The Mule" bila je potrebna Clintu Eastwoodu redatelju koliko i Clintu Eastwoodu glumcu, povratniku pred kamere nakon 2012. i uloge u filmu "Ponovno u igri". Posljednji Eastwoodov redateljski projekt, "15:17 To Paris", vjerojatno je najslabiji u njegovoj karijeri. "Muli" pomaže to što je Eastwood uzeo pravoga glumca za glavnu ulogu, samoga sebe, a ne stvarnog aktera istinite priče, ovdje o starcu, ratnom veteranu, koji je postao nesvakdašnja mula meksičkog kartela za transport kokaina i uspio zaraditi milijun dolara prije nego ga je ščepala DEA.

Eastwood nije angažirao Eastwooda od "Gran Torina" (2008.), revizionističkog filma za njegov mit i mitske akcijske junake poput Prljavog Harryja na jednak način kao što je "Unforgiven" bio za kaubojske. "The Mule" djeluje revizionistički i za one likove između dvaju Eastwoodovih arhetipova, poput lopova iz "Absolute Power" i boksačkog trenera iz "Million Dollar Baby". Pa ipak, "Gran Torino" je polazišna, ne nužno i ishodišna točka.

Ako je Walt Kowalski mogao biti Dirty Harry u penziji, to se ne bi baš moglo reći za Earla Stonea, iako ga Meksikanci nazivaju "štemerom", a on u jednom trenutku nekom od njih zareži "bio sam već u borbi, nećeš me zastrašiti". Međutim, Stone se pokazuje rasist poput Kowalskog u nekolicini naizgled dubioznih, pro-Trump scena (njegov susret s motolezbijkama i "negro" narodom, DEA-ino zaustavljanje latino tipa).

Budući da redatelj ne glorificira njegovo ponašanje, a i nisu svi Meksikanci tipični zlikovci, vaga preteže na stranu Eastwoodove samokritike vlastite političke nekorektnosti i kritičnog komentara Amerike danas koja je napustila mnoge gradove kao Stone svoju familiju. Gradove kroz koje on prolazi poput kauboja za volanom kamioneta umjesto u sedlu konja. Na određeni način Stone je kauboj, kao i Kowalski, čovjek iz druge ere.

Sugerira to njegovo podizanje obrve kad mu jedan Meksikanac spomene pisanje SMS-ova, tj. komentari na račun nove generacije, nesposobne i ovisne o mobitelu i internetu koji "sve uništava". Stone neće nazvati mlade "generacijom pičkica" kao Eastwood, ali će im reći kako ne mogu "otvoriti kutiju voća bez da nazovu Internet". Pojedine sličnosti, dakle, među Stoneom i Kowalskim postoje, kao i među njihovim filmovima.

Ne postoje, naravno, samo zbog scenarističkog potpisa Nicka Schenka, već Eastwoodove interpretacije i režije. U Stoneu je Eastwood prepoznao sebe. Teme koje "Mula" obrađuje su vječne "eastwoodovske", od žaljenja i kajanja zbog grijeha prošlosti i pokušaja iskupljenja što je zanemarivao obitelj kao suprug i otac jer je mislio da je "važnije biti netko tamo vani", do (ne)pomirljivosti sa starosti i neizbježnosti smrti.

"Možeš kupiti sve, ali vrijeme ne", Stone u jednoj sceni kaže mladom DEA agentu Colinu Batesu (Bradley Cooper) ne znajući kako ga upravo on hvata i savjetuje mu da ne zaboravlja godišnjice braka. Stoneovu kćerku Iris, kojoj nije došao na vjenčanje, glumi Clintova prava kćer Alison Eastwod (kao klinka igrala njegovu kći u "Omči"). A teško je u Stoneovoj bivšoj umirućoj suprugi Mary (Dianne Wiest) ne vidjeti Sondru Locke ili barem na nju ne pomisliti, posebice što je umrla nedugo prije premijere filma.

Za Eastwoodove fanove "The Mule" je bolno gledateljsko iskustvo, premda ne možda onako istinski dirljivo kako je sugerirao sjajni foršpan da bude veliki film kao "Gran Torino", za pustiti mačo suzu. Naime, ikonički Eastwood je dosta ostario otkako smo ga posljednji put vidjeli pred kamerom, kamoli u odnosu na devedesete, kad je još imponirao akcijskom tjelesnošću i definicijom mišića.

Može Stone potencirati vitalnost i dvaput se naći u trokutu s dvije mlade žene, ali Eastwood se naborao, uvukao u sebe i smežurao, njegove ruke su tanke, prekrivene staračkim pjegama i venama, povremeno se i zatresu, jednako kao što i njegove usne znaju zadrhtati. "Suspense" gotovo da dolazi od samog pogleda na Earla koji možda neće živ dočekati odjavnu špicu ne zbog meksičkog kartela ili DEA, nego radi godina, posredno i sam Clint koji snima film kao glumački labuđi pjev.

"Mula" je prilično osoban, ispovjednički komad "meta" filma za čovjeka koji je, podsjetimo, glumio i u "Dvije mule za sestru Saru". Apologija je ovdje prioritetnija od tenzija jer Eastwood ionako ne snima "The Mule" kao klasični krimi-triler. U jednoj sceni "eastwoodovski" namršteni Stone pogleda ravno u kameru/publiku kao da se od nje oprašta i usput stoički traži oprost.

Najbolje od novomilenijskog Eastwooda

1. 'Mistična rijeka' (2003.)
2. 'Djevojka od milijun dolara' (2004.)
3. 'Gran Torino' (2008.)
4. 'Čudo s Hudsona' (2016.)
5. 'Zamjena' (2008.)
6. 'Pisma s Iwo Jime' (2006.) / 'Snajperist' (2014.)
7. 'MULA' (2018.)

Naslovnica Cinemark