Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OPROSTITE NA SMETNJI Crna satira na bijelu Ameriku bez pardona

FILM: Sorry To Bother You; komedija; SAD; 2018.; REŽIJA: Boots Riley; ULOGE: Lakeith Stanfield, Tessa Thompson; OCJENA: *** 1/2

Satira na konto korporativnog bjelačkog kapitalizma koji pretvara (crne) ljude u robove pobija 'stick to the script' pravilo telemarketinške kompanije u filmu i neće se 'držati scenarija'. Štoviše, bit će maksimalno opičena, histerična, pretjerana i nadrealna. Kad urnebesno postane čudno, a film u posljednjoj trećini sve luđi i groteskniji, za što vas ništa na ovom svijetu ne može pripremiti, ludost i groteska odgovaraju (američkoj) stvarnosti današnjice, makar djelovale nestvarno, prijetile postati samosvrhovite i mogle odbiti neke gledatelje. Opet, dio publike je bio spreman poći na putovanje s Cassiusom kamo god ga odveo redatelj koji želi 'smetati' gledateljima i za to se odbija 'ispričavati'.

Rasne tenzije u bjelačkoj, da ne kažemo "trumpovskoj", Americi sve češće dobivaju odgovor u filmovima. Slobodno se može reći da je oformljen novi crnački filmski pokret otpora protiv rasizma, žanrovski raznolikiji nego početkom devedesetih, kad su u kina izlazile urbane ili biografske (krimi) drame "Žestoki momci" Johna Singletona, "New Jack City" Marija Van Peeblesa, "Malcolm X" Spikea Leeja ili "Opasni po društvo" braće Hughes.

Satirični horor "Bježi!" Jordana Peelea i superjunački blockbuster "Black Panther" Ryana Cooglera prokrčili su put za Leejeva "Crnog člana KKKlana", "U mrtvom kutu" Carlosa Lopeza Estrade i najsubverzivniji film u nizu - "Oprostite na smetnji" Bootsa Rileyja. "Sorry To Bother You" dolazi kao vrhunac pokreta i ima linkove prema svakom od prethodnika.

U njemu glavnu ulogu igra Lakeith Stanfield iz filma "Get Out!" od kojeg vlastoručno preuzima humor i horor, odnosno motiv asimiliranja u bjelački svijet. Stanfieldov lik je kod Peelea bio talac zajednice bijelih liberala. U Rileyjevu filmu, pak, Stanfieldov Cassius Green je zatočenik bijelih kapitalista, s tom razlikom da je sam pristao na zatočeništvo kako bi se počeo penjati na korporacijskoj ljestvici.

Poveznica s "Black Pantherom" i, osobito, "Blindspottingom" je kalifornijski Oakland kao mjesto radnje. "Black Panther" je imao prolog ambijentiran u Oakland 1992., godinu rasnih nemira (u Los Angelesu), prikazujući dvojicu crnaca kako naizgled pripremaju revoluciju. "Flash forward" na 2018. koja je nova 1992., uz tu razliku da se crnačka revolucija odvija na filmu ili se barem nude vizije iste.

Kao jedan od filmskih revolucionara, "Oprostite na smetnji" je sniman u Oaklandu istovremeno kao i "U mrtvom kutu" s kojim ga povezuju pitanja rasnog identiteta, pogled na rasu i klasu, tj. podjela na bijelce i crnce u današnjoj Americi nerijetko razdvojene zelenom crtom (boja novca; Green), te raperska scena u izvedbi centralnih protagonista. U potonjem filmu Colinovo (Daveed Diggs) repanje je katarzične naravi, a u prvome je njegov društveno-značenjski registar nešto drukčiji.

Na koncu konca, redatelj Riley je dugogodišnji rapper, frontmen kolektiva The Coup svojedobno optužen za antiameričke parole, koji je scenarij napisao inspiriran vlastitim iskustvima u telemarketinškoj kompaniji. Uglavnom, Cassius Green će udariti u rap na tulumu u šefovoj viletini kad od njega to zatraže bijelci predvođeni direktorom korporacije "WorryFree" Steveom Liftom (Armie Hammer).

Nakon što shvati da mu ne ide slaganje rime, za razliku od Colina, a u strahu od gubitka posla, Cassius počne vikati riječ na "N" ("niggers") i ponavljati je na oduševljenje njegove bijele publike. To je jedna od ključnih scena za razumijevanje filma "Sorry To Bother You" koji ima sličnu početnu premisu kao "BlacKKKlansman" o crncu koji govori "bijelim glasom" preko telefona.

Crni policajac Ron Stallworth (John David Washington) uspio se sedamdesetih infiltrirati u Ku Klux Klan tako što je podigao slušalicu i osobno nazvao KKK predstavivši se kao bijelac. Ni KKK-ov "grand wizard" David Duke nije imao pojma da je s druge strane žice bio crnac. Cassius je, pak, počeo govoriti kao bijelac kad ga je stariji kolega u "call centru" telemarketinške kompanije "RegalView", Langston (Danny Glover), savjetovao da "koristi svoj bijeli glas", budući da s crnim nije nikoga od bjelačkih klijenata uspio zadržati na liniji.

Poanta je da zvuči kao da ga nije briga, kao da nije nikad dobio otkaz. "Sanjaju o tome da tako zvuče, ili misle da trebaju zvučati tako", dodaje Langston. Jer, uspjeh zvuči bjelački. Kvaka je da kad Cassius otvori usta iz njega neće izletjeti glas Stanfielda kako oponaša bjelački govor, kao u slučaju Washingtona u "Crnom članu KKKlana", već redatelj ubacuje sinkronizaciju pravog bijelca, komičara Davida Crossa.

Riley time definitivno najavljuje da će njegova satira na konto korporativnog bjelačkog kapitalizma koji pretvara (crne) ljude u robove pobijati "stick to the script" pravilo telemarketinške kompanije u filmu i neće se "držati scenarija". Štoviše, bit će maksimalno opičena, histerična, pretjerana i nadrealna. Naziralo se, to u scenama dostojnim sličnih epiteta kad bi se Cassius stvorio u životima/domovima klijenata zajedno sa svojim radnim stolom.

Vizualno maštoviti prizori podsjećaju na radove Spikea Jonzea i Charlieja Kaufmana ("Biti John Malkovich") čiji se "touch" osjeti i u interijerima poslovne zgrade, naročito kad "white voice" odvede Cassiusa do ureda tzv. "power callera" na najgornjem katu kamo se dolazi "trumpovskim" zlatnim liftom s najdužom šifrom ikad. "Trumpovska" Amerika nalazi se na Rileyjevu nišanu.

U filmu čujemo rečenicu "Worry Free is making America great again", a Amerikanci svake večeri gledaju show "I Got The Shit Kicked Out Of Me" ("Prebilo me na mrtvo ime") u kojem sudionici bivaju isprebijani za šaku dolara i poniženi za pet minuta slave. Kad urnebesno postane čudno, a film u posljednjoj trećini sve luđi i groteskniji, za što vas ništa na ovom svijetu ne može pripremiti, ludost i groteska odgovaraju (američkoj) stvarnosti današnjice, makar djelovale nestvarno, prijetile postati samosvrhovite i mogle odbiti neke gledatelje.

Nevjerica je bila opipljiva u auditoriju londonskog kina "Prince Charles Cinema", gdje je potpisnik ovih redaka pogledao film. Opet, dio publike je bio spreman poći na putovanje s Cassiusom kamo god ga odveo redatelj koji želi "smetati" gledateljima i za to se odbija "ispričavati". "Oprostite na smetnji" je satira bez pardona za današnja vremena.

Preskače hrvatska kina?

"Sorry To Bother You" zasad nije kupljen za hrvatsku distribuciju, barem ne za prvo tromjesečje 2019. godine. No, tko zna, možda se nađe na listi za travanj, svibanj ili lipanj.

Naslovnica Cinemark