Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

GALVESTON Tvrdokuhani 'noir' s omekšivačem

FILM: Galveston; krimi drama; SAD, 2018.; REŽIJA: Melanie Laurent; ULOGE: Ben Foster, Elle Fanning; OCJENA: ****

'Galveston' Melanie Laurent je američki 'noir' francuskog senzibliteta. Možda bi bilo pretjerano reći da radi ono što je njezina Shossana napravila u završnici 'Nemilosrdnih gadova', ali na neki način Laurent jest zapalila kino, tj. žanr 'noira' da bi isti ustao kao feniks iz pepela.

S druge strane kamere već neko vrijeme znade zakoračiti francuska glumica Melanie Laurent, nezaboravna Shossana iz Tarantinovih "Nemilosrdnih gadova", ali i zvijezda "Početnika", "Majstora iluzije", "Neprijatelja"... "Galveston" je Laurentičin četvrti film u ulozi redateljice nakon "Les adoptes", "Respire" i "Plonger", a prvi na engleskom jeziku i s američkom glumačkom ekipom (Ben Foster, Elle Fanning, Beau Bridges...).

To je i dosad najbolji režijski uradak ove Francuskinje koji moderni francuski dramski senziblitet srasta s američkom "road movie"/"indie" i kriminalističkom "noir" poetikom. Francuska filmašica je ekranizirala roman Nica Pizzolatta, kreatora "Pravog detektiva" i scenarista njezina filma koji se skriva pod pseudonimom Jim Hammett.

"Pseudonimsko" ime i prezime signalizira kakav je Pizzolattov roman i Laurentičin film, otvoreno se pozivajući na Jima Thompsona i Samuela Dashiella Hammetta, spisateljske prvake "hard boiled noir" krimića. Prije nekih 60 godina glavnog lika bi možda igrao Robert Mitchum ("Iz prošlosti").

Njega, sitnog kriminalca Roya (Foster), upoznajemo kod liječnika, naizgled je smrtno bolestan, ali odjurio je iz ordinacije prije nego je doktor stigao dati kompletnu dijagnozu. Roy potom odlazi na zadatak za šefa Stana Pitka (Bridges) koji polazi po krivu.

Meci polete na sve strane i ljudi padaju mrtvi u sceni koja pokazuje da Laurent posjeduje nerv prave (akcijske) redateljice (dugi, neprekinuti kadrovi). Jasno, Roy uspije preživjeti, izbaviti 19-godišnju eskort djevojku Rocky (Fanning), uzeti inkrimirajuće stare otpremnice i dati se u bijeg kad shvati da je posrijedi bila namještaljka u egzekuciji njegova šefa.

Dok ih Pitkovi ljudi traže, Roy odlazi u rodni Galveston s namjerom da se tamo pritaji u jeftinom motelu nedaleko plaže, a kao i u svakom "road" filmu njih dvoje će usput stati na nekoliko stanica, među ostalim pokupiti njezinu trogodišnju sekicu Tiffany (glume je blizanke Aniston i Tinsley Price) s kojom će tvoriti neobičnu obitelj.

Svi "noir" toponimi su tu, dobro znani, ali preuređeni i iskorišteni za potrebe sporogorećeg "road" filma i karakterne studije. Žanrovska očekivanja Laurent mahom obara s nogu: "Galveston" je tvrdokuhani "noir" s omekšivačem, posebice kad se uzme neočekivano melankolični "frenchy" epilog iskupničke i katarzične prirode s odraslom Tiffany (Lili Reinhart).

Možda bi bilo pretjerano reći da radi ono što je njezina Shossana napravila u vatrenoj završnici "Inglorious Basterds", ali na neki način Laurent jest zapalila kino, tj. žanr "noira" da bi isti ustao kao feniks iz pepela ili ga barem demitologizirala.

Foster, jedan od najboljih glumaca mlađe generacije, napose pronalazi izgubljenu (Mitchumovu) dušu "noira" i istodobno tumači Roya "fosterovski" intenzivno ("Glasnik", "Sve ili ništa", "Ne ostavi traga"), zalazeći duboko pod njegovu kožu.

Kao i prethodni Laurentičini redateljski projekti, "Galveston" je ponajprije glumački film, ovdje s brutalno iskrenim ulogama sirovih emocija i likovima koji se čine "proživljeni" unatoč tome što provodimo s njima svega 90 minuta. "Budi iskrena prema meni i ja ću prema tebi", Roy je rekao Rocky.

Laurent pušta Fostera i Fanningicu na miru da glume do najsitnije potankosti, otvore dušu njihovih likova do najdublje emocije i traume, prokrvare srce i puste suze u kojima će se potonja zamalo ugušiti u jednoj sceni, podsjećajući na Adele Exarchopoulos u "Adelinu životu".

Ipak, Francuskinja kao nikad dosad pokazuje poetske intencije kompozicijama izvrsno osvijeteljenih kadrova (scena noćne vožnje po kiši) i uopće osjećaj za vizualnu ugođajnost, glamurizirajući neglamurozne pasaže, kombinirajući filmično i realistično.

Dojmljivo se Laurent snašla i u šačici tehnički kompleksnih akcijskih scena. Osim spomenute, valja istaknuti završnu akciju, nanovo režiranu u jednom kadru koji prati oružanu konfrontaciju isprebijanog Roya s Pitkovim ljudima od njegova izlaska iz nekakve tvornice do ulaska u automobil. "Atomska plavuša 2" i "John Wick 4" su pronašli potencijalnu redateljicu.

Ispred kamere Michaela Baya

Melanie Laurent ostaje u Americi, sada ispred kamere: snimila je akcijski spektakl "Underground 6" u režiji Michaela Baya u kojem glavnu ulogu igra Ryan Reynolds.

Naslovnica Cinemark