Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DVA LICA ZAKONA Posljednji provokativni junak

FILM: Dragged Across Concrete; crnohumorni krimić; SAD; 2018.; REŽIJA: S Craig Zahler; ULOGE: Mel Gibson, Vince Vaughn; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: **** 1/2

Kad njegov policajac bude suspendiran zbog sklonosti nasilju i političke nekorektnosti, nemoguće je ne sjetiti se kako je Gibson bio 'suspendiran' iz svijeta filma. Sve to čini film kultnog S. Craiga Zahlera vrlo provokativnim, kao i njegovu ulogu politički nekorektna murjaka Ridgeman. Iako su ga mnogi prekrižili zbog izvanfilmske 'Mad Max/Mel' persone, napravio je prilično veliki 'comeback', a uloga u 'Dva lica zakona' je Zahler stvorio kao salivenom za Gibsona s obje strane ekrana.

Sumnje više nema: Mel Gibson se vratio. Iako su ga mnogi prekrižili zbog izvanfilmske "Mad Max/Mel" persone, napravio je prilično veliki "comeback" kao redatelj ("Greben spašenih") i glumac, vraćajući se mic po mic svakom novom ulogom ("Na rubu tame", "Da:bar", "Uhvati Gringa", "Plaćenici 3", "Krvna osveta"...).

"Dva lica zakona" je drugi film s Gibsonom u glavnoj ulozi koji u svega tjedan dana razmaka gledamo na hrvatskom kinorepertoaru poslije prošlotjednog "Profesora i luđaka". Čini se kao da je 1999., a ne 2019. godina, ali neka. Mel je melem za filmofilske oči željne gledanja pravih filmskih zvijezda u kinu.

U prvom filmu, "The Professor and the Madman", snimljenom u stilu "oskarovskih" drama devedesetih, Gibson je glumio profesora. U drugome, "Dragged Across Concrete", varijaciji na (njegove) akcijske filmove osamdesetih i devedesetih, glumi policajca kao u "Smrtonosnom oružju".

Uloga je kao salivena za Mela s obje strane ekrana, štoviše glumčeva je naj-izvedba posljednjih godina i možda jedna od njegovih najboljih uopće. Gibson je zakon u "Dva lica zakona". Krucijalna scena filma, koji se poigrava s njegovom "Mad Max/Mel" personom, dolazi u trenutku kad Gibsonov policajac Brett Ridgeman i njegov partner Anthony Lurasetti (Vince Vaughn) dolaze na brifing kod šefa Calverta (Don Johnson) nakon što su "gadno zabrljali".

U prvoj akciji Ridgeman i Lurasetti su demonstrirali sklonost nasilju i političkoj nekorektnosti, a to je sve na snimci ovjekovječio jedan "zabrinuti građanin". Ridgeman je, konkretno, nogom pritisnuo glavu dileru koji je "pripadnik manjina".

Tijekom razgovora o političkoj korektnosti, rasizmu i svemu na što je javnost danas senzibilirana, Calvert naziva Ridgemana "parnim valjkom prekrivenim šiljcima koji ide na žuč umjesto goriva" i nostalgično se prisjeća starih dana kad su bili partneri. To je zgodno budući da su Gibsonov Martin Riggs ("Lethal Weapon") i Johnsonov James "Sonny" Crockett ("Miami Vice") bili junaci sličnog akcijskog kova osamdesetih.

I redatelj filma, kultni S. Craig Zahler ("Ratna sjekira", "Obračun u ćeliji 99"), čezne za starim danima kad politička korektnost nije toliko dolazila do izražaja u žanovskom filmu i životu. Bili su to dani kad je Gibson bio na vrhuncu karijere kao jedan od najpopularnijih akcijskih junaka i uopće hollywoodskih zvjezdanih glumaca.

"Biti označen kao rasist u današnjem javnom mnijenju je isto kao biti optužen da si komunist pedesetih, neovisno o tome je li u pitanju moguća rasistička opaska u privatnom telefonskom razgovoru ili nedelikatni tretman pripadnika manjine koji prodaje drogu djeci. Industrija zabave, nekoć znana kao vijesti, treba negativce", govori Calvert koji je prisiljen suspendirati Ridgemana i Lurasettija zbog politike.

U tom trenutku nemoguće je ne sjetiti se kako je Gibson, također zbog kontroverznih snimki, bio "suspendiran" iz svijeta filma i Hollywooda kao industrije zabave, s obzirom da "vijesti trebaju negativce". Sve to čini ovaj film vrlo provokativnim, kao i njegovu ulogu politički nekorektna murjaka, premda je Vaughnov lik taj koji će reći "Nisam rasist, svake godine naručim crnu kavu na Dan Martina Luthera Kinga" i potvrditi Zahlera kao sjajnog pisca dijaloga.

Nesumnjivo, Zahler ide od akcije do provokacije, pretvarajući Gibsona u posljednjeg provokativnog junaka, što on sam već jest za režiju. "Dragged Across Concrete" provocira gdje god i koga god stigne, a da istovremeno uspijeva biti i konkretan žanrovski film.

Dosad je Zahler unutar žanrovskog filma "pulpovski" šarao po žanrovima, preispitivao ih i(li) srastao. Brutalni "Bone Tomahawk" je bio vestern i horor, "Tragači" među "Brdima koja imaju oči". "Brawl In The Cell" dao je jednako brutalno viđenje zatvorskog trilera za "Prison Break" generaciju.

Brutalnosti ne nedostaje ni u "Dva lica zakona" (ključne riječi: prsti u banci, ključ u stomaku, kastriranje mecima), ali Zahler uspijeva u nasilju pronaći surovu poeziju, primjerice da njegova kamera snimi suzu taokinje koja pod prijetnjom noža proklizi iz oka prekrivena ljepljivom trakom.

U filmu koji Gibsonu pridodaje suprotive nijanse Johna Waynea iz "Searchersa" Zahler se potvrđuje kao novi "pulp fiction" majstor koji preuzima štafetu od Tarantina i nastavlja trčati maraton, ne sprint, nekim svojim putem. Film se može opisati kao da je Tarantino režirao "Smrtonosno oružje" iz vlastita pera ili, još bolje, pera Elmorea Leonarda.

Kao da gledamo taj izgubljeni Tarantinov film, snimljen između "Jackie Brown" i "Kill Billa", koji je Zahler pronašao i osuvremenio na svoj način za današnji (filmski) svijet. Policijski duo će odlučiti opljačkati pljačkaše i zakoračiti iz akcijskog filma na teritorij hipernasilnog "tarantinovskog" crnohumornog krimića o pljački koja polazi po zlu, ali i festivalskog arta.

Trajanje filma "Dragged Across Concrete" broji gotovo 160 minuta, od čega bi se nekoć mogla složiti dva akcića. Minutaža je namjerno "festivalski" usporena, kao i scene koje se namjerno razvlače i odvijaju u približno realnom vremenu.

Nekoć bi, primjerice, redatelj relativno brzo napravio rez sa scene u kojoj Riggs i njegov partner Roger Murtaugh jedu (do)ručak u autu na "čeki". Sada gledamo u gotovo realnom vremenu kako kako Lurasetti jede sendvič. "Devedeset i osam minuta slušam kako jedeš, mrav bi brže pojeo", prigovara Ridgeman. Zahler provocira akcijski žanr i napose festivalske artove, štoviše sukladno engleskom naslovu, vuče ih preko betona dok ne prokrvare.

Kultni potencijal

Vaughn i Gibson odlično funkcioniraju kao partneri. Moguće da je tome kumovala suradnja na ratnom filmu "Hacksaw Ridge" gdje je Gibson režirao Vaughna. Zanimljivo, Gibsonov lik cijelo vrijeme računa izglede u postotcima za situacije u kojima se nalazi s partnerom. Filmu kultnog potecijala, premijerno prikazanom na Veneciji, dajemo 80% da će postati kultni i krenuti tragom Zahlerovih prethodnika.

Naslovnica Cinemark