Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

HOT SPOT Seksi 'noir' i fatalne žene za vruće ljetne dane i noći

FILM: The Hot Spot; triler; SAD, 1990.; REŽIJA: Dennis Hopper; ULOGE: Don Johnson, Virginia Madsen; OCJENA: **** 1/2

Kultni režiser Dennis Hopper uspješno transponira jeftini krimić kakav se može kupiti na benzinskoj crpki u mini-klasik moderna 'noira', stvoren za gledanje tijekom dugog toplog ljeta. 'Hot Spot' je napaljiv i znojav gotovo kao 'Tjelesna strast', a od prve sekunde tipuje na ugođajnu vrućinu protiv koje jedva da pomažu hladna Cola i ventilator. Slijedeći klasične primjerke 'noira', film je nedvojbeno popločao put za (s)eksploziju erotskih trilera 90-ih. Fatalnoj ženi je sada bilo dozvoljeno da supruga poševi do smrti.

Klima uređaj se nije upalio za vrijeme gledanja i pisanja filma "The Hot Spot" (1990.), ekranizacije romana Charlesa Williamsa "Hell Hath No Fury" s Donom Johnsonom, Virginijom Madsen i Jennifer Connelly u glavnim ulogama. Možda bi se ventilator zavrtio da je pri ruci, ali nije.

Vruća atmosfera se, tako, bolje prenijela s ove strane ekrana u 4D stilu. Kultni režiser Dennis Hopper ("Goli u sedlu", "Boje nasilja") od prve sekunde filma tipuje na ugođajnu vrućinu protiv koje jedva da pomažu hladna Coca-cola iz frižidera i ventilator u uredu salona rabljenih automobila.

Možda vrućina ne bi isparavala niti sunce tako pržilo da je "The Hot Spot" snimljen u crno-bijeloj tehnici "noira" pedesetih, kad je nastao Williamsov roman. No, Hopper ga je snimio u koloru, slijedeći tragove "Kineske četvrti" Romana Polanskog i "Tjelesne strasti" Lawrencea Kasdana.

Nezemaljski, fantazmagorični kadrovi nepregledne pustinje kao da smo na pješčanom planetu Lynchove "Dine" u kojoj je glumila Madsenica. Sunce žari visoko na nebu. Zvizdan. Nigdje žive duše. Samo jedan muškarac i crni automobil. Od vrućine se usijao asfalt na cesti. Auto izgleda kao fatamorgana kad se ukaže u daljini.

Muškarac, Harry Madox (Johnson u možda najboljoj filmskoj ulozi), vozi prema prvom gradiću u Teksasu. Rampa za vlak se spušta. Semafor namiguje Madoxu crvenim okom. Trebao je bolje shvatiti taj namig, stati, okrenuti auto i vratiti se kvragu ili odakle god već dolazi.

Boja semafora odgovarat će boji ruža na usnama fatalne žene, namiguše koja će ga zavrtjeti oko malog prsta. Kad se pojavi ona, platinasta plavuša Dolly Harshaw (Madsen), šminkajući se u ružičastom cadillacu bez krova, postaje još više vruće.

Dolly je supruga vlasnika prodavaonice rabljenih auta Georgea (Jerry Hardin) kod kojeg se stranac Madox brže-bolje (s)našao za posao. Ima vrlo dojmljiv ulet u film, a Hopper se trudi da ga nadmaši u narednim scenama. Recimo, nakon što otvori vrata kuće Madoxu, vjetar joj nonšalantno zavijori kosu, kao da nije njegov posao da je načini još seksepilnijom.

Ili kad štiklama odgurne vrata auta i njezina se noga u crnim najlonkama nađe u prvom planu kamere Uelija Steigera ("Samci"), ostavljajući Madoxa u drugom. Bezrezervno, Dolly žari i pali ekranom. Sjajan lik kakav bi nekad, godinama ranije, mogla igrati Lana Turner ("Poštar uvijek zvoni dvaput"), ali ne ovako "slobodno".

U prvoj polovici filma Madsen je glumi kao da se Marilyn Monroe našla u "noiru" i postala "femme fatale", možda čak i Madonna kojoj je na neki način osigurala nastup u erotskom trileru "Njezino je tijelo dokaz", dvije godine kasnije. Slijedeći klasične primjerke "noira", "Hot Spot" je nedvojbeno popločao put za (s)eksploziju erotskih trilera u devedesetima i npr. utjecao na "Pogrešno skretanje" Olivera Stonea.

Gradiće iz Hopperova filma već smo viđali unutar žanra. Ovaj gradić je stao u vremenu, ali je "noir" produžio dalje s tretmanom motiva (pljačka, preljub, ucjena, ubojstvo...) ili likova u čiju teksašku psihu Hopper i glumci zaranjaju. Fatalnoj ženi je sada bilo dozvoljeno da u dva navrata depilira noge pred kamerom i više puta pokaže bujne grudi, pa makar ih donekle prikrivale "noirovske" sjenke noći, ostavljajući nešto i mašti.

Bilo joj je dopušteno i da supruga, srčanog bolesnika, poševi do smrti kako bi dobio infarkt, što nije mogla napraviti ni Kathleen Turner u "Body Heat" kad joj je muž stao na putu sreće. Madsen je utjelovljenje "femme fatale" koja "uvijek dobije što želi".

Njezino "hard boiled" dijaloško dodavanje s Johnsonom čini vrhunce filma "The Hot Spot", ozvučena glazbom Milesa Davisa i Johna Lee Hookera ("Bad, bad boy!", "Vrijeđaš! Preživjet ćeš!", "Where are you going? Nuts!"). Jedino što nama i Madoxu može skrenuti pogled s nje je Connelly kao nevina, 19-godišnja Grace Harper.

Madox se zaljubljuje u prekrasnu i prezgodnu Grace (scene na jezeru), iako će ona reći da je "samo obična". Dakako, Dolly to ne prima najbolje, posebice kad mu pruži alibi za podmetanje požara i pljačku banke. Ima jedna zanimljiva "metatekstualna" scena s Grace i Madoxom.

On je sreće u dućanu dok ona čita neki roman. Uzevši svezak u ruke, Madox pročita da se radi o strancu u gradu, ponekad okrutnom čovjeku kojeg će jedna žena sagledati u pravom svjetlu i otkriti njegovo pravo "ja" ispod te grube fasade, evidentne u njegovom fizičkom obračunu s Frankom Suttonom (William Sadler).

"Ti si 'tough guy', ja sam gori", kaže Madox. Možda bi Grace i Madox bili onaj par iz romana da nema Dolly. Svejedno, Hopper uspješno transponira jeftini krimić kakav se može kupiti na benzinskoj crpki u mini-klasik moderna "noira", stvoren za gledanje tijekom dugog toplog ljeta. "Hot Spot" je erotizirani, seksi "noir", napaljiv i znojav gotovo kao devet godina starija "Tjelesna strast". Idealan film za vruće ljetne dane i noći.

U sitne sate

"Hot Spot" se prikazuje u prikladnom terminu u sitne sate s ovog ponedjeljka na utorak na AMC-ju. Hopper je, interesantno, kao glumac glumio u filmovima režisera "noira" poput Henryja Hathawayja i Nicholasa Raya.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE