Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

KAD JAGANJCI UTIHNU Kad je bal, nek su Clarice i Hannibal

FILM: The Silence Of The Lambs; psihološki horor triler; SAD, 1991.; REŽIJA: Jonathan Demme; ULOGE: Jodie Foster, Anthony Hopkins; OCJENA: *****

Anthony Hopkins je maestralan i citatan kao Hannibal Lecter, svojevrsni kanibalski Drakula koji stoluje u zatvoru, a loži ga psihoanaliza i teoretizira je perfekcijom robota verzirana u ljudske odnose. No, kao što mnogi krivo misle da je Lecter glavni negativac (to je ipak Buffalo Bill) i središnji lik, 'Kad jaganjci utihnu' je prvenstveno film agentice FBI-ja Clarice Starling (Jodie Foster) i najviše proniče u njezin/ženski um koji će otključati Hannibal.

Pokazatelj da će "Kad jaganjci utihnu" (1991.) Jonathana Demmeja biti nezabravan film za dugo sjećanje stigao je sa sedam nominacija za Oscara. "The Silence Of The Lambs" je, naime, krenuo u kina polovinom veljače 1991., nešto više od godinu dana prije dodjele Oscara 1992. godine.

Akademijini glasači nerijetko kratkoročnog pamćenja najčešće uzimaju u obzir filmove koji se otvore u kinima u jesensko-zimskoj sezoni, znači krajem godine, a ne na startu iste. Međutim, "Kad jaganjci utihnu" se toliko urezao u sjećanje da ga nisu mogli zaboraviti.

U konačnici je "The Silence Of The Lambs" potvrdio pet od sedam oskarovskih nominacija, osvojivši kipiće u najvažnijim kategorijama (naj-film, režija, glavna muška i ženska uloga, adaptirani scenarij), što je raritet koji su postigli samo "Dogodilo se jedne noći" i "Let iznad kukavičjeg gnijezda". Treba biti realan i reći da "Jaganjci", izuzev "JFK-a", nisu imali prejaku konkurenciju u kategoriji najboljeg filma.

Redom, animirana "Ljepotica i zvijer", "Bugsy" i "Gospodar plime"; nevjerojatno je da nominaciju umjesto potonja dva naslova nisu dobili "Terminator 2", "Thelma i Louise", "Kralj ribara", "Moj privatni Idaho", "Barton Fink" ili "Žestoki momci". No, svejedno, uspjeh je nezanemariv s obzirom da ovakvi žanrovski filmovi, psihološki (horor) trileri, rijetko budu nominirani za Oscara, kamoli da ga osvoje.

To je rezultiralo poplavom "serial killer thrillera" u devedesetima od Fincherove "Sedmice" kao Demmejevog dostojnog nasljednika nadalje ("Jennifer 8", "Imitator", "Kolekcionar", "Sakupljač kostiju"...) i navelo i akcijske junake da se bore protiv serijskih ubojica ("Smrtonosna zona"). Dakle, otprilike kao što su "Sirove strasti" napravile "boom" za erotske trilere.

I "valentinovski" datum početka kinodistribucije (14. veljače 1991.) predodredio je Demmejev film, tj. naslutio njegov "beauty and the beast" odnos slojevite psiho-seksualne dijagnoze između utamničenog dr. Hannibala "Kanibala" Lectera (Anthony Hopkins) i mlade agentice FBI-ja Clarice Starling (Jodie Foster), još uvijek studentice kojoj su glavni predmeti psihologija i kriminologija.

"Ljudi će reći da se volimo", govori Lecter koji nas je, rječnikom "Jerryja Maguirea", osvojio na "Zdravo, Clarice", iako ga se opisuje kao nesposobnog za ljubav i sućut, pa i puno gore od toga. "Što je on", zanima se Clarice za Lectera spremajući se da dokuči njegov um. "Čudovište, čisti psihopat", precizira joj dr. Frederick Chilton (Anthony Heald).

Lecter i Clarice će igrati umne igrice kad FBI-jevka bude prisiljena ignorirati upozorenje nadređenog, direktora odjela za bihevioralnu znanost Jacka Crawforda (Scott Glenn), te pustiti psihijatra u svoju glavu kako bi zauzvrat dobila informacije o identitetu serijskog ubojice Buffalo Billu. Konkretno, dati mu neke osobne podatke, uključujući traumu iz djetinjstva u vidu sna o blejanju jaganjaca, njihovom sablasnom vrisku.

Tijekom "quid pro quo" seansi kompleksne psihopatologije na razmeđi eksploatacije i manipulacije, sadomazohističkog duela koji se odvija istodobno s traganjem za serijskim ubojicom i pospješuje hororsko-trilersku tenziju filma, Hannibal i Clarice će prodirati u um onog drugog, zamijeniti uloge ispitivača i ispitanika, ali i onoga tko zavodi i biva zaveden.

Hopkins je preuzeo ulogu Lectera od Briana Coxa (podcijenjeni "Lovac na ljude" Michaela Manna), ali ju je načinio svojom i još se dvaput našao u njegovu tijelu i duši (intrgantno perverzno-groteskni "Hanibal" Ridleyja Scotta, osrednji "Crveni zmaj" Bretta Ratnera).

Britanski glumac je maestralan i citatan kao Lecter ("Pojeo sam mu jetru s mladim bobom i bocom chiantija...", "Javite mi kad jaganjci utihnu.", "Dolazi mi stari prijatelj na večeru..."), lik bujne osobnosti hladan kao kamen, svojevrsni kanibalski Drakula koji stoluje u zatvoru, a loži ga psihoanaliza i teoretizira je perfekcijom robota verzirana u ljudske odnose, što se slaže s izjavom glumca da ga je inspirirao HAL 9000 iz Kubrickove "Odiseje u svemiru".

Foster je jednako fenomenalna kao Clarice, ranjiva, istovremeno snažna, uvenuli cvjetak koji može i hoće procvjetati, a u Lecteru, moguće, vidi i očinsku figuru i barem simboličnog ljubavnika. "Jeste li strašljivi", pita je Chilton. "Zasad nisam", odgovara Clarice koja se želi dokazati u FBI-ju, izboriti za jednakost i popeti ljestvicu više u hijerarhiji.

Upravo je Lecter najzaslužniji za njezinu posvećenost tome i suočavanju sa strahovima iz djetinstva kao "makjavelistički" monstrum, psihopatski stroj čiji su "kotačići" u konstantnom pokretu. Njegovo podbadanje Clarice i uvreda da je "seljančica s jeftinim cipelicama i akcentom iz Zapadne Virginije" bit će za nju "okidač".

Kao što mnogi krivo misle da je Lecter glavni negativac (to je ipak Buffalo Bill) i središnji lik, "The Silence Of The Lambs" je prvenstveno Claricein film i najviše proniče u njezin/ženski um koji će otključati Hannibal. Režiser i Lecter guraju Clarice do ruba ambisa i organiziraju joj psihološko putovanje kroz košmarni krajobraz muškog svijeta i vlastite duše pun prepreka dok istražuje umorstva mladih žena.

Clarice je predstavljena usred znojava treninga. "Bol, jad i patnja - voli to ili umri" riječi su napisane na znaku za FBI-jev poligon koji je Clarice odlučna savladati unatoč njezinom spolu i konstituciji. Demme se poigrava time snimajući majušnu Clarice kao jedinu ženu u dizalu krcatom muškarcima za glavu većima od nje.

Muškarci je u dva doslovna smisla gledaju s visoka kao ženu, pa i seksualno uznemiravaju. "Ne sjećamo se da je bilo tako zgodnih policajki", seksistički komentira Chilton prije nego odvede Clarice k Lecteru i započne njezina potraga za Buffalo Billom koji želi promijeniti spol pa dere kožu otetim žrtvama kako bi je metaforički ili doslovno preuzeo i nosio kao vlastitu.

Jedna od najzloglasnijih scena filma tiče se Billova plesa na pjesmu "Goodbye Horses", kad uvuče penis među noge kako bi izgledao kao žensko. Billova transformacija uspoređena je s pretvaranjem ličinke u (noćnog) leptira čiju čahuru Clarice pronalazi u grlu jedne žrtve. Nešto slično, samo u drukčijem, profeminističkom registru prolazi Clarice, od začahurene protagonistice do heroine raširenih krila samopouzdanja, jednom kad (njezini) jaganjci utihnu.

Julianne umjesto Jodie

Jodie Foster nije željela reprizirati ulogu Clarice u Scottovu filmu pa ju je zamijenila Julianne Moore, a o Lecteru je nakon trilogije s Hopkinsom snimljen prednastavak ("Hannibal: početak"), kao i serija s Madsom Mikkelsenom. P.S. "Kad jaganjci utihnu" ove subote prikazuje Nova TV u kasnovečernjem terminu.

Naslovnica Cinemark