Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OPROŠTAJ (THE FAREWELL) Oscar u bakinom zagrljaju

FILM: The Farewell; humorna drama; SAD, 2019.; REŽIJA: Lulu Wang; ULOGE: Awkwafina, Shuzhen Zhao; OCJENA: **** ½

'The Farewell' ima velike šanse da bude jedan od kandidata za nominacije u važnijim kategorijama na predstojećoj dodjeli Oscara. Film spada među zasad najugodnija iznenađenja 2019. i sigurno će naći svoje zasluženo mjesto na (široj) ovogodišnjoj 'best of' listi.

"To je dobra laž." - "Oproštaj" (2019.)

Rano je još za prognoze, no američki nezavisni biser "The Farewell", otkriven u školjci londonskog kina "Odeon" u Covent Gardenu, ima velike šanse da bude jedan od kandidata za nominacije u važnijim kategorijama na predstojećoj dodjeli Oscara.

Ovo nije "dobra laž" koju bismo rekli redateljici i scenaristici Lulu Wang da je "utješimo", kao što se ona govori u njezinu filmu. Istina je da je "Oproštaj" pravi "indie" kakve vole selektori festivala od Sundancea, gdje je imao premijeru, pa nadalje, ali i Akademijini glasači.

Film spada među zasad najugodnija iznenađenja 2019. i sigurno će naći svoje zasluženo mjesto na (široj) ovogodišnjoj "best of" listi. Emotivno je delikatan, melankolično suptilan, neskriveno human, (melo)dramski i (tragi)komično izbalansiran, te nadasve proživljeno i doživljajno iskren.

Ironično ili ne, "iskren" je možda i ključna riječ za film koji, poput njegovih likova, skriva tugu iza (o)smijeha, a reklamira se krilaticom "utemeljen prema stvarnoj laži". "Tagline" filma "The Farewell" sugerira da je inspiriran stvarnim događajem iz života filmašice Wang, ali vješto izbjegava tipičnu proklamaciju "snimljen prema istinitoj priči" u kojoj se ponekad ne krije mnogo istine.

Drugim riječima, samo izbjegavanje rečene kategorizacije sugerira netipičnost i iskrenost "Oproštaja", filma koji bi sigurno bio melodramatičniji ili manipulativniji da je najljuća hollywoodska komercijala, odnosno sapuničastiji da je serija, makar je – ponovimo – nadahnut "stvarnom" (i "dobrom") laži.

Takve "dobre" laži izgovaraju se u uvodu filma i zidaju temelje priče. Pratimo telefonski razgovor između "amerikanizirane" Kineskinje Billi (Awkwafina kao redateljičin supstitut) i njezine kineske bake Nai Nai (Zhao Shuzhen). Među ostalim, Billi laže da se snašla u New Yorku, iako baš i nije, kako se baka ne bi sekirala.

Iz sličnih pobuda baka krije od unuke da telefonira iz bolnice i pretvara se da je u sestrinoj kući. Telefonski razgovor u manje od pet minuta ilustrira topao odnos između bake i unuke izgrađen u djetinjstvu potonje, što bi otpalo na najmanje jednu epizodu i jedanaest "flashbackova" da je u pitanju serija.

Radi toga i protagonistici i gledatelju teško pada bakino zdravstveno stanje – Nai Nai umire, dijagnosticiran joj je rak i doktori predviđaju još neka tri mjeseca života. Međutim, ona ne smije doznati da boluje od terminalne bolesti jer "ne ubije ih rak nego strah".

U Kini je, naime, običaj da se takve stvari ne otkrivaju bolesnicima, tj. čak i liječnici sudjeluju u zataškavanju istine zajedno s članovima obitelji. Osim Billi, svi su spremni na "dobru laž" za bakino dobro i stvaraju plan obiteljskog okupljanja, ustvari oproštaja, pod izgovorom vjenčanja Billina rođaka.

Scene "pirovanja" sa zbunjenim mladencima (Chen Hanwei, Aoi Mizuhara), kao i posjet grobu pokojna supruga Nai Nai/Billina djeda ("Ne dajite mu cigarete, prestao je pušiti!") uspostavljaju nužan humorni balans žalovanju skrivenom iza fasade falše "normalnosti" i namještenih osmjeha.

"Koliko god se tužno osjećala, ne smiješ reći. Pokvarit ćeš joj raspoloženje", savjetuju Billi koja kopni iznutra želeći se oprostiti od bake kako dolikuje i reći joj zbogom. "Možda ima neke stvari za obaviti (prije smrti)", smatra unuka dok uči kineske običaje da tijelo jedne osobe pripada svim članovima obitelji i da oni nose breme umjesto nje.

Je li moralno ispravno skrivati istinu od nekoga, pa neka je to za njegovo/njezino dobro, razmišlja naglas film koji ostavlja otvorenim pitanje je li i baka igra ulogu i sumnja u istinu s obzirom da je i sama tajila bolest supruga od njega samoga.

Iako usko vezan za jednu kulturu, "The Farewell" transcendira kulturne i jezične barijere te uspijeva biti univerzalan u portretu jedne (kineske) obitelji i odnosu među njezinim članovima koji su prisiljeni, svaki na svoj način, nekako se pomiriti s time da bake ubrzo više neće biti.

S likovima je ugodno provoditi vrijeme, takoreći svi imaju osobnost, posebice Billini roditelji (Tzi Ma, Diana Lin), a njihova je karakterizacija apotekarski odmjerena i djeluju životno kao da su postojali prije filma i da će postojati nakon odjavne špice. Preko likova redateljica prelama razlike između Istoka (obitelj) i Zapada (Billi), ali radi to nenametljivo.

"Kina ili Amerika", pitaju Billi. "Drukčije je", skrati ona priču u filmu lišenom kulturnih stereotipa u tom smislu, za razliku od npr. relativno slično postavljenog kinohita "Suludo bogati Azijci" u kojem je također glumila Awkwafina. Za "Oproštaj" je ionako važnija generacijska razlika koja možda udaljava članove obitelji, ali ih i može spojiti kad je najpotrebnije, "uživo", ne preko tehnologije (društvene mreže) koja veliki svijet samo naizgled čini malim.

Dotičući se prolaznosti vremena i neizbježnosti smrti, film preko odnosa familije/Billi i Nai Nai podsjeća na bazičnu neraskidivost i važnost obiteljskih veza neovisno o kilometarskoj udaljenosti, ali i veliku ulogu bake (i djeda) u našim životima. Ova unuka iznimno voli baku i "vice versa", one su bliske unatoč kontinentima što ih razdvajaju.

Njihova bliskost se seli s ove strane ekrana, u publiku koja u Nai Nai automatski vidi vlastitu baku, žali što nije više vremena mogla provesti s njom i koristi priliku da se ovim jako lijepim filmom oprosti od nje. Životno afirmirajuć unatoč temi smrti ili baš zbog nje, "The Farewell" ostavlja gledatelja u sigurnom i nježnom bakinom zagrljaju. Još jedan, možda posljednji put.

Awkwafina, zvijezda fina

Reperica Awkwafina, pravim imenom Nora Lum, postala je 2018. i filmska zvijezda ulogom u "Oceanovih 8", a nakon "Oproštaja" čeka je niz projekata - nastavak "Jumanjija", igrana "Mala sirena", Marvelov spektakl...

Naslovnica Cinemark