More Vijesti

VEĆI UŽITAK U JEDRENJU

Parasailor - špinaker s krilom

VEĆI UŽITAK U JEDRENJU

Inovatori širom svijeta stalno rade na novim izumima ili poboljšanjima već postojećih. U tom smislu je u jedriličarskoj kategoriji njemačka tvrtka Istec iz Landsberieda blizu Minhena napravila svojevremeno korak naprijed kreacijom Spinnaker Parasailora, posebnog patentiranog jedra s dodatkom aeroprofila (krila).

Prvi na svijetu

Izum nije nastao slučajno jer stručnjaci Isteca već godinama surađuju s kolegama iz kompanije Swing Flugsportgeräte koja se uspješno bavi izradom paraglajdera i dodatne opreme. Tako su zapravo zajednički došli na ideju kreacije prvog špinakera na svijetu s otvorom i krilom (airfoil) kako bi korisniku ponudili cijeli niz prednosti tijekom jedrenja. Dakle, onog trenutka kad krmeni vjetar napuni jedro i povuče jedrilicu, dio toga pritiska prelije se kroz otvor u jedru u čiju je cijelu širinu ušiveno krilo.

Tada nastaje tvz. Venturijev efekt koji je otkrio talijanski fizičar Giovanni Battista Venturi (1746.-1822.). Zrak naime prolazi iznad i ispod krila (aeroprofila) pa se tako ostvaruje razlika u tlaku. Preciznije rečeno, viši tlak je ispod, a niži iznad krila što rezultira ne samo podizanjem, nego i stabilizacijom cijelog jedra.

Zbog toga se smanjuje sila jedra na pramac i on je rasterećen pa skiper lakše vodi jedrilicu. Naravno, gubitak potiska na jedru zbog otvora na njemu u startu postoji, ali ga navedene prednosti potpuno nadomještaju. Parasailor je zapravo razvijen za jedriličarske parove i manje posade, te je zbog jednostavnosti uporabe itekako koristan u rekreativnom jedrenju.

Tangun nije potreban

Zbog jedinstvenih svojstava Parasailor smanjuje valjanje jedrilice po moru tipično za jedrenje niz vjetar. Usto je odlična kombinacija za plovidbu uz pomoć autopilota koji se manje muči sa stalnim lovljenjem jedrilice u zadržavanju odabranog kursa. Njemačko jedro se postavlja na više načina, ali i kao klasičan špinaker. No, svakako treba reći da zbog utjecaja krila i njegove stalne potpore Parasailoru, nije uopće potrebno koristiti tangun. Proizvođač navodi kako Parasailor omogućuje jedrenje u rasponu od 70° do 180° virtualnog vjetra (AWA), pa zbog toga ujedinjuje svojstva asimetričnog i klasičnog špinakera.

Recimo i to da je minimalna potrebna snaga vjetra 5 čvorova, a minimalna veličina jedrilice 30 stopa. Za manje jedrilice, između 22 i 32 stope, odnosno za slabiji vjetar, Nijemci nude manju verziju spinakera s krilom nazvanu Parasail (trebaju mu samo 3 čvora vjetra).

Shodno tradiciji svoje kvalitete, Nijemci su se pobrinuli da Parasailor bude iznimno trajan proizvod. Struktura jedra prema njihovim navodima omogućuje stalno kompenziranje snažnih udara učinkovitije u odnosu na klasične špinakere, s time da otvor u jedru djeluje poput sigurnosnog ventila.

Visoka cijena

Jer, osim što umiruje udare, kontrolirano ih prenosi na krilo i, kažu oni, čuva špinaker od oštećenja. Zahvaljujući multy-ply materijalu, rubovima ojačanim dakronskom trakom i dvostrukim šavovimna, Parasailor se tijekom godina pokazao kao vrlo robusno jedro koje dobro služi i za daleke plovidbe s vjetrom u krmi. Osim toga, Istec ga stalno unaprjeđuje i čini još boljim.

Uostalom, puno stranih jedriličara piše po nautičkim forumima o pozitivnim iskustvima s njime, premda ima i onih što nisu zadovoljni visokom cijenom tvrdeći da košta kao špinaker i gennaker zajedno. Istec isporučuje jedro Parasailor u prikladnoj vreći, a cijena mu se u zemljama EU-a kreće oko 2850 eura.

Naslovnica Vijesti