Mozaik Gastro

NISKOKALORIČNA BLAGODAT

Čuva oči i kosti, rasterećuje žile: evo kako kuhati i čuvati povrtnicu koja zauzima visoko 3. mjesto među 100 najzdravijih namirnica svijeta

NISKOKALORIČNA BLAGODAT

Blitvu mnogi ne razlikuju od špinata, uvjerila sam se nedavno na splitskoj tržnici promatrajući kako mlade domaćice pitaju prodavačice na bancima je li ovo blitva ili špinat.

"Istina je da mnoge žene, ali i muškarci, ne razlikuju ovo povrće i potiho nas pitaju što je što", potvrdile su nam i prodavačice na pazaru, što je gotovo nevjerojatno u Dalmaciji, s obzirom na činjenicu da je ova povrtnica na vrhu liste dalmatinske prehrane koja se preporučuje diljem svijeta kao najzdravija.

Stoga nije loše podsjetiti se što se sve krije u blitvi, koju je i poznati biolog nutricionist George Mateljan uvrstio među 100 najzdravijih namirnica svijeta, i to već na treće mjesto, u svojoj knjizi "Najzdravije namirnice svijeta" koju mnogi smatraju biblijom zdrave prehrane.

Iako blitvu i špinat često pripremamo na sličan način, a uz njih savršeno ide i mlada kopriva - to su različite biljke. Blitva je zapravo u rodu s ciklom, osim što nas kod cikle zanima uglavnom podzemni dio, dok su listovi blitve oni koje najčešće koristimo u prehrani.

Mnogi ne znaju da se u njezinim zelenim listovima krije savršena kombinacija sastojaka. Dobar je izvor vitamina K, C, A, E, riboflavina i vitamina B6.

Sadrži i puno magnezija, mangana, kalija, željeza i bakra. Osim toga, konzumiranje blitve opskrbljuje tijelo važnim dijetalnim vlaknima i antioksidansima, što također ima ogroman pozitivan učinak na zdravlje.

Karakteristični sastojci blitve su i lutein i zeaksantin - "vitamini za oči" koji povoljno djeluju na oči te sprječavaju makularnu degeneraciju.

Specifični flavonoidi

Zbog specifičnih flavonoida (vrsta antioksidansa) koji pomažu prirodnoj regulaciji razine šećera u krvi, blitva je hrana koja se osobito preporučuje osobama oboljelima od dijabetesa. Ti flavonoidi imaju učinak na blokiranje djelovanja određenih enzima, čineći razgradnju ugljikohidrata sporijom nego inače.

To također znači i manje izražene oscilacije u razini glukoze u krvi. Kada želite sastaviti obrok koji sadrži nešto više ugljikohidrata, u njega, ako je moguće, svakako dodajte i blitvu.

Naime, blitva nije korisna samo za oboljele od dijabetesa, već redovitim konzumiranjem tog povrća možete i umanjiti rizik od razvoja šećerne bolesti.

Među mineralima koji se nalaze u blitvi važno mjesto zauzima kalcij - mineral ključan za zdrave kosti. Konzumiranje blitve pridonosi jakim i čvrstim kostima, pogotovo zato što je blitva i dobar izvor magnezija i vitamina K, koji zajedno pomažu u održavanju gustoće kostiju pa se tako može smanjiti rizik od osteoporoze.

Konzumiranjem blitve pomaže se mozgu da bude puno živahniji i produktivniji. Blitva ima vrlo pozitivan učinak na kognitivne sposobnosti, što je uglavnom zasluga kalija i vitamina K.

I željezo i bakar smatraju se važnim elementima za stvaranje crvenih krvnih stanica. Manjak jednog ili obaju ovih minerala može dovesti do slabokrvnosti, odnosno anemije. Tipični simptomi ovog stanja su osjećaj slabosti, stalni umor, teškoće s koncentracijom i osjećaj hladnoće. Ako konzumirate hranu kao što je blitva koja sadrži puno željeza i bakra, ove probleme možete izbjeći.

Više crvenih krvnih zrnaca značit će i poboljšanu cirkulaciju i bolju opskrbu stanica kisikom.

Kombinacija antioksidansa s protuupalnim učinkom i kalija razlog je zašto je blitva odličan izbor za sve koji imaju problema s visokim krvnim tlakom. To će vam rasteretiti krvne žile, što može značajno smanjiti rizik od ozbiljnih kardiovaskularnih bolesti.

Kako razlikovati blitvu i špinat?

U Dalmaciji su dvije vrste obične blitve. Jednoj se uzgojni oblik odlikuje širokim mesnatim listovima u obliku 'raščupanih' glavica ili rozeta, s vrlo kratkom stabljikom. Druga vrsta blitve ima listove relativno male u odnosu na debelu, jako razvijenu i mesnatu peteljku.

Razlikujemo i dvije vrste špinata - zimski i ljetni. Zimski ili obični špinat ima oblik rozete, a prema sorti lišće mu je veće ili manje, zaobljena ili šiljasta vrha. Neke sorte imaju sočnije listove zelene boje, neke imaju tanje listove, a boja im je svjetlija.

Prilikom prodaje s rozetom, korijen mora biti odrezan izvan vanjske krune lišća. Beru se samo veći listovi.

Ljetni špinat ima debelo, mesnato, trokutasto lišće, koje je sočnije od lišća običnog špinata, ali je sivozelene boje. Ta vrsta špinata ima razgranatu stabljiku koja se s granama u promjeru otprilike 1,5 m prostire po tlu. Beru se samo listovi.

Niskokalorično povrće


- 100 grama blitve ima samo 20 kalorija
- sadrži vitamine A i C, E, K
- sadrži željezo (2.3 mg/100 g), magnezij (86 mg/100 g) i kalij (549 mg/100 g)

Nikako prekuhati!


Mladu blitvu ne treba kuhati duže od dvije do tri minute. Blitva u hladnjaku može izdržati i do tjedan dana, a kod pripremanja je potrebno listove dobro očistiti i oprati ispod mlaza vode.

Radi očuvanja nutritivno vrijednih sastojaka, dovoljno je da se kuha otprilike pet do sedam minuta.

 

Naslovnica Gastro