Mozaik Zdravlje

Deset najgorih

'Kupite' sve u sebi i hrčete? Možda niste imali pojma, ali zbog toga pati i najvažniji organ u vašemu tijelu, evo koje ga još navike polako 'troše'

Deset najgorih

Neke naše navike ne možemo mijenjati, druge pak moramo. Koliko god to teško bilo, stvaranje zdravih dnevnih navika dugoročno produljuje život, kao što i zamjena loših dobrima to čini.

Mnoge su stvari koje radimo na dnevnoj bazi, a čine štetu zdravlju srca i krvnih žila, a portal Health donosi 10 najgorih među njima.

1. Višesatno sjedenje ispred televizora

Iako je poznato kako sjedalački način života u svakome pogledu, pa i po pitanju srca i krvnih žila, uništava zdravlje, mnogi se nakon posla koji obavljaju za radnim stolom opuštaju ispred televizora.

Time, kažu stručnjaci, nanose ogromnu štetu svom kardiovaskulanom sustavu. Još jedna loša vijest - štetu nećete umanjiti čak ni ukoliko vježbate na dnevnoj bazi.

"Sporadična vježba nikako ne može nadoknaditi vrijeme koje provodite sjedeći", upozorava doktorica Harmony R. Reynolds, specijalizirana za kardiovaskularne bolesti, za Health. Savjetuje šetnju kao način opuštanja, kao i bilo koju aktivnost u prirodi. Manjak pokreta, s druge strane, utječe na povećanje razine masti i šećera u krvi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mae West (@the_life_of_maewest) on

2. Sve "kupite" u sebi

Ukoliko ste u zadnje vrijeme izloženi većoj količini stresa na poslu, uz to zabrinuti i ljuti zbog nečega, a sve emocije skupljate u sebi i nikome o problemima ne govorite, pitanje je vremena kada će to početi utjecati i na zdravlje vašeg organizma, naročito srca i krvnih žila.

"Oni koji sav stres skupljaju u sebi u velikoj su opasnosti; brojna istraživanja dokazala su nam kako smijeh i potpora bližnjih mogu povoljno utjecati na zdravlje", ističe Reynolds.

Savjetuje da o problemima popričate s bliskom osobom ili nekim stručnim.

3. Ignorirate hrkanje

Hrkanje u snu nije samo iritantno ljudima oko vas, može ponekad ukazivati i na ozbiljan poremećaj koji se zove apneja, a znači potpuni prestanak disanja tijekom noći u periodima po nekoliko sekundi. 

Ukoliko znate da imate izrazit problem s hrkanjem, najbolje bi bilo obratiti se stručnjaku koji će procijeniti o čemu je riječ. Karakteristično za apneju je i buđenje s osjećajem neispavanosti, kao i velik umor tijekom dana, a utječe i na to da vaš krvni tlak skoči u nebo.

4. Idete na "ništa ili sve"

Mnogi su oni koji u 40-ima otkriju vježbanje, a potom se tome posvete do krajnjih granica te završavaju s ozljedom. Gotovo 90% takvih zauvijek odustane od vježbanja, piše američki Health.

"Kad je vježbanje u pitanju, mudrije je početi polako i imati ustaljen ritam. Najvažnije je steći zdravu naviku i ne pretjerivati", upozorava Reynolds uz dodatak da je pretjerano naprezanje na dnevnoj bazi veliko opterećenje i za krvožilni sustav.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Juci (@juditbelovics) on

5. Prejedanje

Pretili ljudi imaju mnogo veću šansu oboljenja od bolesti srca budući da salo također stavlja pritisak na srčani mišić. Smanjene porcije, polagano jedenje i konzumiranje većih količina vode bio bi pravilan način za bilo koga tko ima višak kilograma.

Kardiolozi upozoravaju naročito na štetnosti masne hrane, kao i pretjerivanje u količini ugljikohidrata. Isto tako, neka su istraživanja pokazala i kako crveno meso kao temeljna namirnica u dijeti nikako nije dobra za one koji imaju problema sa srcem i krvnim žilama. 

6. Izbjegavate pregled

Čak i ako nemate nekih ozbiljnijih zdravstvenih poteškoća, pogotovo u određenim godinama, ne biste smjeli izbjegavati redoviti godišnji pregled. Health piše kako većina "preskače" godišnju kontrolu krvne slike iako ista može ukazati na povišen kolesterol i šećer u krvi.

Možda vas ovaj podatak potakne da posjetite liječnika: gotovo 90% odraslih ljudi koji su prešli 50-u u opasnosti su od povišenog krvnog tlaka, čak i ako nikada prije nisu imali sličnih problema.

"Ako ga (visok krvni tlak) niste imali s 24, ne znači da ga nećete imati s 54", kažu stručnjaci.

7. Pušite ili živite s pušačem

"Pušenje je teška katastrofa za vaše srce", upozorava kardiolog, dr. Ostfeld za Health. Pušenje, osim što pospješuje stvaranje plaka u unutrašnjosti krvnih žila, utječe i na njihovu prokrvljenost, pa može i blokirati kolanje krvi do srca.

Gotovo 50 000 nepušača godišnje oboli od bolesti povezanih s pasivnim pušenjem, a među njima su i bolesti srca i krvnih žila.

8. Preskačete terapiju

Ukoliko vam je doktor propisao određene lijekove za visoki krvni tlak, a vi ih ne pijete jer se "osjećate u redu", nanosite veliku štetu vašemu organizmu. 

Visoki krvni tlak zovu i "tihim ubojicom" upravo iz razloga što nema simptome. To što se osjećate dobro nikako ne mora značiti da ste riješili sve probleme, dapače. Slušajte savjete vašeg liječnika.

9. Pretjerujete sa slanim grickalicama

Ne moraju nužno biti grickalice u pitanju: ako pretjerano solite hranu, dovodite se u opasnost od povišenog krvnog pritiska. Pažljivo čitajte pakiranja, izbjegavajte svu hranu koja vam se čini preslana - vaše će vam tijelo biti zahvalno.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by *** Tia W *** (@delish_fit_life) on

10. Ne jedete voće i povrće

Najzdravija dijeta za srce ona je koja se bazira na voću i povrću te biljnim proteinima, naglašavaju nutricionisti. Neka istraživanja pokazala su kako upravo ljudi koji jedu 5 ili više obroka dnevno koji sadrže voće i povrće, imaju čak 20% nižu opasnost oboljenja od bolesti srca i moždanih udara od onih koji su jedli 3 takva obroka ili manje.

Naslovnica Zdravlje