Novosti Biznis

tko je sve oštećen?

'Thomas Cook' Jaki Andabaku ostao dužan 16 milijuna kuna; Makarski hotelijeri upozoravaju: Tko preživi, pričat će. Ključni je problem što ne postoji kodeks u poslovanju

tko je sve oštećen?

Propast jednog od najvećih svjetskih turoperatora, britanskog "Thomasa Cooka", na prvu je na području Makarske rivijere dočekana s komentarima kako kod nas nema većih šteta s obzirom na to da hoteli i agencije ne posluju toliko s matičnom tvrtkom koliko s njezinom skandinavskom tvrtkom kćeri.

Međutim, nije trebalo puno da se počne, doduše oprezno, izlaziti s informacijama, pa bi se moglo zaključiti da su gubici višemilijunski i da će se odraziti znatno više, ne samo na poslovanje oštećenih subjekata nego i uopće na turizam.

Kome je "Thomas Cook" ostao dužan, koliko, kakve će to imati efekte na poslovanje hotela, ali i na nekakvu poslovnu strategiju?

Do 23. rujna podmireno

Najveće minuse bilježi koncern "Sunce", u vlasništvu Jake Andabaka, koji je još u srijedu na Zagrebačkoj burzi objavio da su im članice "Thomas Cook Grupe" ostale dužne približno 16,1 milijun kuna. Od toga čak 15,5 milijuna otpada na "Hotele Brela" i "Hotele Tučepi".

– Na dan 25. rujna 2019. godine ukupna potraživanja od članica "Thomas Cook Grupe", koje su otvorile postupak stečaja, iznosila su približno 16,1 milijun kuna – navodi se u priopćenju, uz napomenu da su sva dospjela potraživanja od "Thomas Cook Grupe" do dana 23. rujna 2019. godine uredno podmirena. Izloženost pojedinih članica "Sunce Grupe" prema članicama "Thomas Cook Grupe" je kako slijedi: "Hoteli Brela" od približno 7,5 milijuna kuna, "Hoteli Tučepi" od približno osam milijuna i "Hoteli Zlatni rat" od približno 0,6 milijuna kuna – stoji u priopćenju "Sunca", od kojega, nažalost, nismo uspjeli dobiti više informacija.

Zanimalo nas je što ove brojke znače u širem kontekstu, odnosno o kojem se postotku radi te koliko i kako će se to odraziti na poslovanje. Stanislava Čulina, voditeljica poslova za odnose s javnošću koncerna "Sunce", rekla nam je samo da su za sada izišli s ovim priopćenjem.

Ponašaju se kao kauboji

"Thomas Cook" ostao je dužan i "Hotelima Baška Voda", čiji direktor Jakša Medić kaže da imaju potraživanja u iznosu od milijun kuna koja ulaze u stečajnu masu likvidacije "Thomasa Cooka".

– Radi se o 1,5 posto u ukupnom prihodu, što nije neka bitna činjenica u našem poslovanju. Ne radi se o velikom iznosu, ali jest o iskustvu više. "Thomas Cook" nije nam ključni partner i ovaj minus nećemo osjetiti – tvrdi Medić, dodajući kako vjeruje da se nešto ipak hoće uspjeti naplatiti, no naglašava da je sve to dio rizika.

Veće tvrtke s odjelima procjena rizika nešto su predvidjele, a svi manji "igrači", ako su poslovali s britanskim divom, ipak će biti okrznuti, više ili manje.

– Tko preživi, pričat će. Cijelo je tržište doživjelo promjene, a ovo iskustvo zasigurno će za posljedicu imati provjeravanje boniteta svih partnera, pa čak i firmi starih 170 godina poput "Thomasa Cooka" ili TUI-ja, koje su slovile kao "zakon".

Uglavnom, kako sam rekao, tko preživi, sigurno će ići u pravcu koji već dugo zagovaram, ali izostaje šira podrška. Naime, ključni je problem u tome što ne postoji kodeks u poslovanju, što će, vjerujem, biti nužno. Naime, mi u Baškoj Vodi možemo tražiti avans, ali kod konkurencije možda ne bi trebalo. Onda će reći: ako ne možemo kod Jakše, možemo kod Pere ili Mate, pa se i mogu ponašati kao kauboji.

To nam se događa, iako u cijelom svijetu prvo što u hotelima naprave jest da vam popeglaju karticu kako bi se osigurali od eventualnih šteta. Treba nam nekakav fair play, i ako se to ne može zakonski regulirati jer svaki subjekt ima pravo poslovati kako želi, onda bi Udruga hrvatskih hotelijera trebala barem predložiti nekakav kodeks ponašanja.

Vrlo jednostavno: ako nije deponirao garancije, ne može kupiti usluge. Svakako ćemo u ovoj konkretnoj priči svi nešto izgubiti, ali dobivamo neku pouku, a to je da se spomenuta udruga zauzme za ceh, jer cehovska udruženja ne služe za plaće tajnica – komentirao je Medić.

Kakav je stav uprave "Hotela Brela" i "Hotela Tučepi", koji imaju višemilijunska potraživanja, nismo uspjeli doznati jer se uprava oglasila šturim priopćenjem.

Ne zna se još sve

Za objašnjenje smo pitali Juricu Dobrinića, bivšeg direktora sektora financija, računovodstva i kontrole "Hotela Makarska", koji ističe da šteta sasvim sigurno jest veća nego što se predstavlja. Možemo pretpostaviti da se u hotelskim kućama s najvećim, milijunskim potraživanjima gubici vrte od pet do osam posto ukupnog prihoda, što je, veli Dobrinić, itekako značajan udio.

– Šteta se ne bilježi samo u izgubljenoj dobiti, nego i u troškovima, pri čemu mislim na plaće, trošak struje, vode, potrošeni materijal, pranje rublja, plaćeni PDV... Također, iako se može pretpostaviti da su hotelski sektori koji rade na prodaji vjerojatno imali informacije o problemima i prije nego što je to u medijima objavljeno, pa su imali vremena pripremiti se, pitanje je i s kojim će turoperatorima popuniti "rupe" i tko će uskočiti.

Taj dio kolača koji je pokrivao "Thomas Cook" trebat će pokriti, a to neće biti lako. Na kraju, pitanje je i koje je kooperante "Thomas Cook" imao i koje će posljedice isplivati u dogledno vrijeme, a posve je razumljivo da se pokušava smanjiti šteta tvrdnjama kako neke firme nisu ugrožene.

Činjenica je da se još ne zna s kim su se sve spajali i što će to u konačnici donijeti – protumačio je Dobrinić, koji je uvjeren da će se najugroženiji, oni koji su najviše poslovali s propalim turoperatorom, vratiti korak unatrag. Svatko je, veli, računao na porast dobiti od tri do pet posto, a štete se neće mjeriti samo u gubitku prihoda, nego u cijelom domino-efektu.

Dobrinić se slaže s Medićem u tome da su garancije važne, no one kod nas, međutim, nisu praksa kao vani...

– Većina subjekata kod nas nema osiguranja naplate, a problem vjerojatno leži u podređenom položaju u odnosu na velike turoperatore. Garancije, istina, poskupljuju usluge, ali vani je to normalno i o tome će se morati sve više razmišljati – poručio je Dobrinić.

 

Naslovnica Biznis