Novosti Hrvatska

neobični kriteriji

Trebamo li strahovati od 'Horvatinčića' na cestama? Vozačku dozvolu ne mogu dobiti teški šećeraši, ali sa sinkopom za volan - nije problem

 neobični kriteriji

Od početka sljedeće godine očekuje se da će na snagu stupiti dopunjeni Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača u kojem će se navoditi dva popisa stanja izazvanih kardiovaskularnim bolestima i dijabetesom.

Prvi popis odnosi se na dijagnoze s kojima oboljeli mogu dobiti ili produljiti vozačku dozvolu, dok drugi navodi stanja koja isključuju te mogućnosti.

Pravilnik se mijenja sukladno Direktivi o vozačkim dozvolama Europske unije, a krajnji rok je prvi siječnja 2018. Kako su napredovale spoznaje o zdravstvenim stanjima, pa tako i o onima koja utječu na sposobnost za vožnju, tako je europska Direktiva nadopunjena novim odredbama.

Nadopuna taksativno navodi niz dijagnoza prouzrokovanih kardiovaskularnim oboljenjima ili dijabetesom, tako da je jasno naznačeno svako pojedino stanje koje dozvoljava upravljanje vozilima, kao i svako u kojem oboljela osoba ne smije sjesti za volan. Upravo tako detaljno navođenje svih stanja je sukladno prijedlozima radnih skupina koje rade na izmjenama našeg Pravilnika.

Kod kardiovaskularnih dijagnoza navedena su 23 stanja u kojima se vozačka dozvola može izdati ili produljiti te devet stanja u kojima se te mogućnosti ne dozvoljavaju.

Osim naziva samog stanja za većinu je naveden i detaljan opis uzroka i popratnih pojava, tako da je lista dosta precizna kako bi se izbjegli problemi prilikom primjene u praksi.

Zanimljivo je da se na obje liste navodi sinkopa - prolazan gubitak svijesti i uspravnog stava, karakteriziran iznenadnim nastupom, kratkim trajanjem i spontanim vraćanjem svijesti, zbog slabe opće cerebralne prokrvljenosti, pretpostavljeno refleksno izazvan, nepoznatog uzroka, bez dokaza za uzročnu bolest srca.

Sinkopa je jedno od stanja s kojim je moguće dobiti vozačku dozvolu, i to kada se pojavljuje sama ili kada je prouzrokovana nasljednim srčanim poremećajem.

Međutim, pojavljuje se i na drugoj listi tj. zdravstvenih stanja s kojima nije moguće upravljati vozilima, i to u dva navrata. Prvi put je navedena u kombinaciji s nasljednim srčanim poremećajem te drugi put u kombinaciji s genetskim poremećajem.

Osim osoba s kardiovaskularnim oboljenjima, na popisu su i osobe s dijabetesom pod terapijom lijekovima koji mogu uzrokovati hipoglikemiju. U tom dijelu Direktiva ne navodi stanja, već postoje kriteriji pod koje spada i svijest kandidata za vozačku dozvolu ili vozača o njegovom stanju i rizicima.

Ako se pokaže da osoba nema primjerenu osviještenost o svom stanju i mogućim posljedicama, neće dobiti dozvolu. Isto tako, neće dobiti prolaznu ocjenu kandidati i vozači koji su imali ponavljajuću tešku hipoglikemiju, osim ako liječnik navede u svom stručnom mišljenju kako mu se smije izdati dozvola.

Međutim, i u tom slučaju produljenje ili izdavanje dozvole moguće je samo nakon tri mjeseca od posljednje hipoglikemijske epizode.

- Mislim da je svaki obiteljski liječnik najmjerodavniji za stanje vozača jer ima sve u njegovom kartonu. U svakoj prometnoj nesreći glavni faktor je čovjek, te osim postojanja nekog oboljenja postoji niz okolnosti koje mogu utjecati na vožnju.

Bilo bi dobro da kandidati za vozače mogu preko liječničke uputnice provesti sve pretrage u državnoj bolnici tako da se izbjegnu dodatni troškovi prilikom traženja dozvole – kazao nam je Joso Mešin, zastupnik "Jadranskog osiguranja", inače bivši djelatnik prometne policije.

Za sva stanja navedena u Direktivi postoji mogućnost da se zabrane zaobiđu, i to u iznimnim slučajevima ako medicinsko stručno mišljenje to odobri i osoba bude pod konstantnim liječničkim nadzorom.


 

Naslovnica Hrvatska