Novosti Hrvatska

Sikorsky UH-60 M Blackhawk

Hrvatska postaje bogatija za 12 potpuno novih helikoptera, a dva su već sletjela! Pogledajte moćne letjelice koje nam poklanjaju Amerikanci, donacija Washingtona vrijedna je čak 50 milijuna dolara

Sikorsky UH-60 M Blackhawk
Sikorsky UH-60 M Blackhawk

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo od danas je bogatije za dva potpuno nova američka helikoptera Sikorsky UH-60 M Blackhawk. Radi se o prvim od ukupno 12 helikoptera ovog tipa koji će do 2025. zamijeniti ruske Mil MI-8 kojima ističu operativni resursi, dok će nešto moderniji Mi-171Sh ostati u upotrebi.

Dva "crna jastreba" namijenjena su specijalnim postrojbama HV, a ova donacija Vlade SAD vrijedna 50 milijuna dolara uključuje isporuku zemaljske opreme, rezervnih dijelova i obuku letačkog i tehničkog osoblja.

Blackhawk je višenamjenski helikopter potpuno interoperabilan s budućim lovcima F-16 Barak, helikopterima OH-D Kiowa Warrior i ostalim borbenim sustavima HV.

U američkoj i mnogim vojskama svijeta ovaj je helikopter u masovnoj upotrebi i praktički je neka vrsta radnog konja projektiranog tako da ga se može ukrcati u trup transportnog zrakoplova C-130 Hercules (odnosno da dva komada stanu u jedan C-141 Starlifter, a njih šest u transportni C-5 Galaxy). Na taj način brzo ga se moze prebaciti na bilo koje svjetsko ratište.

Osim ručno sklopivog rotora i aerodinamične linije, trup helikoptera strukturno je napravljen tako da štiti posadu i putnike te podnosi i teža oštećenja bilo da je riječ o neprijateljskoj vatri ili opterećenjima nastalima uslijed izuzetno tvrdih slijetanja ili udara u površinu.

Blackhawk je dug 19,4, a visok 5,2 metra, s promjerom rotora od 16,4 metra. Opremljen je inercijalnim i GPS navigacijskim sustavima, transponderima za razlikovanje prijateljskih od neprijateljskih letjelica i općenito modernom digitalnom avionikom, čak i s takozvanom "glass cabin" komandnom tablom kakvu proizvodi izrealski Elbit kojeg su nedavno posjetili hrvatski novinari.

Dva motora s ukupno 3988 konjskih snaga (na osovini rotora), omogućuju mu brzinu od 280 kilometara na sat, dolet od 511 km i plafon leta od 4626 metra. Opcije za naoružanje su mu 2 puta 7,62 Minigun ili M-2 Browning, rakete 70 mm Hydra ili nosači sa 16 reketa Hellfire dometa od 500m do 8 km. Uz dva člana posade može ukrcati 12 vojnika s punom borbenom opremom ili 6 nosila za ranjenike.

 

Nabavka Blackhawka u osnovi je motivirana potrebom da se prijeđe na borbena sredstva NATO-a. Zašto je to važno pokazao je problem s remontom naših helikoptera u Ukrajini, no mnogi će reći da su ruski Mi-171 Sh, koji će nas služiti i u narednih 10 godina, u mnogo čemu za nijansu bolji od Blackhawka, a u nabavci je i osjetno jeftiniji. Uz istu brzinu, ruski helikopteri, kakve danas koristi HRZ, pa i mnoge druge zemlje u sustavu NATO-a, može prevesti 24 vojnika, a u njegovu unutrašnjost stane i znatno više tereta jer mu je trup naprosto duži, viši i širi.

Međutim, Blackhawk je helikopter napravljen po mjeri NATO-ovog vojnika; robustan, okretan i s dovoljno nosivosti za borbene operacije u pozadini neprijatelja, a opet i s pristojnom nosivošću podvjesnog tereta. Mi 171 je u puno većoj mjeri transportni helikopter koji često služi i u civilne svrhe, za razliku od "vojničkog" "crnog jastreba".

Što se helikopterskog prijevoza pacijenata tiče, a za to se naši helikopteri masovno (zlo)upotrebljavaju, široka bočna vrata i smještaj za šest nosila, sasvim je dovoljan da HRZ taj posao jednako dobro obavlja i dalje. Makar bi optimalnije bilo da se prijevoz pacijenata kao i drugdje u EU povjeri civilnim helikopterima specijaliziranima za medicinski prijevoz i sposobnima da reagiraju u tzv. "zlatnom satu". Ako ništa drugo, pacijenti bi tada bili i osigurani, dok se sada deklariraju kao teret (cargo) i nisu osigurani za slučaj nesreće.

U obrani nabavke eksadrile Blackhawka treba spomenuti još jedan detalj kojeg su mnogu izgubili iz vida. Hrvatska je od Domovinskog rata na ovamo u potpunosti izgubila sposobnost protupodmorničke borbe. Istina jest da se nalazimo u prilično zatvorenom moru, ali dovoljno velikom i dubokom da se u njega skrije iole modernija grupa podmornica.

"Morska" inačica helikoptera UH-60, naime ona s nazivom Seahawk bila bi za ministra kakav je Krstičević sasvim sigurno sljedeća na listi želja. Hrvatskim pilotima za ovu inačicu ne bi trebala opsežna preobuka, a osim za protupodmorničku borbu, uz Seahawk bismo dobili ono što Hrvatskoj sve češće treba – helikopter specijaliziran (i) za traganje i spašavanje na moru.

U svakom slučaju, nakon uvođenja Kiowa u upotrebu, ugovaranja nabavke izraelskih inačica F-16, već sada možemo zapisati da će se 2018. godina u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu pamtiti kao prekretnica u razvoju sposobnosti ovog roda vojske i konačni prelazak na suvremenu zapadnu zrakoplovnu tehnologiju.

Naslovnica Hrvatska