Scena Kultura

'SUVREMENI ANDRE BAZIN'

Velikan filmske kritike Jonathan Rosenbaum ove nedjelje gostuje u Kino klubu Split: Welles i Godard bili su egocentrici, no velikodušno su to kompenzirali

'SUVREMENI ANDRE BAZIN'
Filmska kritika uvijek mora biti i jest subjektivna, ali kritičari bi uvijek trebali potpomagati javnu raspravu o filmovima te nikada ne bi smjeli imati biti mišljenja da imaju prvu ili zadnju riječ o filmu. Mislim da moj kritički duh i filmofilija nisu međusobno u sukobu. Kod mene idu zajedno, ruku pod ruku.

U Split ove nedjelje dolazi filmski kritičar Jonathan Rosenbaum (r. 1943.), jedan od najvećih na svijetu kojeg je Jean-Luc Godard nazvao “suvremenim Andreom Bazinom“. Velikan kritike gostovat će u Kino klubu Split i održati predavanje o nezavisnom čikaškom filmašu Peteru Thompsonu, uz projekciju filmova.

Rosenbaum je bio glavni kritičar “Chicago Readera“ od 1987. do 2008., pisao je i za “Cahiers du cinéma“, “The Village Voice“, “Film Comment“ i “Sight & Sound“, dok danas objavljuje tekstove na svojoj internet-stranici jonathanrosenbaum.net.

Napisao je napoznatiju analizu “Mrtvog čovjeka“ Jima Jarmuscha i autor je 15 knjiga kao što su “Film: The Front Line“ (1983.), “Placing Movies: The Practice of Film Criticism“ (1995.), “Moving Places: A Life at the Movies“ (1980.), “Movies as Politics“ (1997), “Essential Cinema“ (2004.) i najpopularnija “Movie Wars: How Hollywood and the Media Limit What Movies We Can See“ (2002.).

Iz njegova CV-ja ističe se i posao predavača na kalifornijskom sveučilištu u San Diegu i u Virdžiniji, držao je kolegije Svjetska kinematografija i Američki nezavisni i alternativni film na film.factory programu u Sarajevu od 2013. do 2015., a radio je kao konzultant na “Dodiru zla“ i “Drugoj strani vjetra“ Orsona Wellesa. U kraćem intervjuu Rosenbaum nam je, za početak, otkrio kako je postao filmski kritičar.

- Odrastao sam gledajući puno filmova jer mi je djed u Alabami vodio mali lanac kinodvorana i moj otac je radio za njega. Napisao sam prvu recenziju za srednjoškolske novine – kaže Rosenbaum.

Koja je vaša teorija vodilja pri pisanju filmskih kritika?
- Da filmska kritika uvijek mora biti i jest subjektivna, ali kritičari bi uvijek trebali potpomagati javnu raspravu o filmovima te nikada ne bi smjeli imati biti mišljenja da imaju prvu ili zadnju riječ o filmu.

Ima li kritika koje biste, gledajući unatrag, rado opet napisali? Jeste li ikada drastično promijenili mišljenje?
- Da na sva navedena pitanja, moje prvo i posljednje mišljenje o “Sirovim strastima“ se znatno razlikuju, jednako kao i moje dvije recenzije filma “Umjetna inteligencija“.

Godine 1969. preselili ste se iz New Yorka u Pariz, je li to bila prekretnica u vašem životu/karijeri kad ste se iz prve ruke susreli s europskim filmom i upoznali europske filmaše?
- Zapravo i ne, gledao sam europske filmove i prije 1969., no život u Parizu je znatno pridonio mom poštovanju prema američkom filmu te znanju o njemu.

Imali ste poslovni odnos s Orsonom Wellesom i Jean-Luc Godardom. Možete li nam reći nešto o njima što možda ne znamo?
- Obojica su bili jako egocentrični dok smo zajedno radili, ali bili su više nego svjesni toga i jako velikodušni u pokušajima da to kompenziraju. Obojici sam im jako zahvalan.

Utječe li vaše raspoloženje na to kako doživljavate film i pišete o njemu? Može li sam film odrediti vaše raspoloženje?
- Ponekad.

Na koji način se uloga filmskog kritičara i kritike te kritičkog krajolika općenito promijenila i evoluirala od početka vaše karijere?
- Internet je proširio to polje jednako kao i akademsko proučavanje filma, no ponekad je to značilo još više bezvrijedne kritike nego prije. Doista mislim da su mladi ljudi danas više zainteresirani za teške filmove nego li je to bio slučaj šezdesetih.

Možete li utišati unutarnjeg kritičara i gledati film kao filmofil? Ide li to dvoje zajedno? Mora li kritičar prije svega biti filmofil i voljeti film?
- To pomaže. Mislim da moj kritički duh i filmofilija nisu međusobno u sukobu. Kod mene idu zajedno, ruku pod ruku.

Imate li savjet za buduće filmske kritičare?
- Naučite dobro pisati i pišite o zanimljivim stvarima o kojima drugi ne pišu.

Mora li kritičar dobro razumjeti svijet da bi razumio film?
- To uvijek pomaže. No, razumije li itko uistinu svijet?

Ulaz na predavanje je slobodan

Iz Kino kluba Split obavještavaju da je predavanje(na engleskom jeziku) otvoreno za javnost i ulaz je slobodan, ali je broj mjesta ograničen i potrebna je prijava. Predavanje će biti moderirano i snimano za potrebe filma “Blizu Raja“ autorice Sunčice Fradelić.

Naslovnica Kultura