Scena Kultura

REZIME PRVIH DANA

23. Split Film Festival grabi prema finišu: STFF se otvara zatvorenoj publici

REZIME PRVIH DANA
STFF nije toliko anti-populistički kako sugerira njegova tema, a u skladu s poetikom festivala novog filma prije deset i više godina, što je znalo 'odbijati' (šire) gledateljstvo.

Prva polovica 23. STFF-a donijela je u kino "Karaman" i "Kinoteku" niz filmova s pedigreom svjetskih "A" festivala, redom hrvatskih premijera. Filmovi su probrani s Cannesa, Berlina, Rotterdama... u jednoj od najboljih STFF selekcija posljednjih godina, tematski fokusiranoj na otpor prema kapitalizmu i populizmu.

Otpor prema kapitalizmu najžešće su iskazali film otvaranja "Oni koji su dobro" i "Order". Populizmu se, pak, opiru kineska "Obudovjela vještica", režirana u krajnje sporogorećem i statičkom stilu, te "Kralj sunce" čestog splitskog gosta Alberta Serre ("Pjev ptica", "Smrt Luja XIV") koji je nadmašio samoga sebe.

"Film" slijedi prethodni Serrin uradak i donosi filmovani preserans, pardon performans iz Lisabona u kojem neprofesionalni glumac Lluis Serrat sat vremena umire kao Luj XIV unutar galerije obojane crvenim neonom, ispuštajući pred samrtni hropac agonizirajuće zvukove ("aj", "oj") preseljene u parter kina za gledatelje koji nisu napustili "Kinoteku", već hrabro istrpjeli bolno, ponekad i (od muke) bolno smiješno iskustvo.

Populistički(ji) uradak teško da će se naći na STFF-u, eventualno ako ga potpisuje Anđelo Jurkas ("Do kraja smrti", "Happy End: Glup i gluplji 3"), što se odrazilo i na veći broj publike u "Karamana", no ako se izuzmu "Roi Soleil" i "The Widowed Witch" ovogodišnji STFF nije toliko anti-populistički kako sugerira njegova tema, a u skladu s poetikom festivala novog filma prije deset i više godina, što je znalo "odbijati" (šire) gledateljstvo.

Čak ni tradicionalni ekstremni "ponoćno ludilo" film iz domene pornografije ili horora u 22.45 u "Karamana", "Sauvage", nije bio kakav je znao biti, već u srži erotska melodrama.

Niska festivalskih art filmova sa STFF-a lako ulazi u oko poput dojmljive slovenske koprodukcije "Povijest ljubavi" i rumunjskog "Ljubav 1. Pas" ili izvrsnog ukrajinskog "Vulkana", trenutnog osobnog favorita u dugometražnoj konkurenciji (izvan konkurencije je to "Divljak").

Filmovi su vizualno iznimno ispolirani i visoko estetizirani, uključujući i hrvatske ("Lada Kamenski") koji se u kratkometražnoj konkurenciji solidno nose sa svjetskima ("Trip" itd.), a dojam "gerile" od "stranaca" ostavljaju eventualno dokumentarci "The Zone: Post Atomic Journey" i "Obiteljski život", dodirljivi u "nuklearnoj" temi (Černobil, obitelj). STFF se otvara zatvorenoj publici i prijemčljiviji je nego inače.

Naslovnica Kultura