Sport Ostalo

više od sporta

On je najbolji u povijesti, iako nije najtrofejniji: smatrao je da je njegova dužnost pomagati onima koji nisu imali sreće kao on, a beskompromisnost ga je stajala života

više od sporta

Teško ćete ikada pronaći konsenzus među navijačima tko je najbolji svih vremena u nekom sportu. Messi ili Ronaldo, Pele ili Maradona, Federer, Nadal ili možda Đoković? Iznimka je Michael Jordan, šesterostruki osvajač NBA lige i dvostruki olimpijski pobjednik, iako je u posljednje vrijeme sve više onih koji naginju mišljenju da je LeBron James možda čak i bolji od njega. Koriste se pri argumentiranju brojevi titula, individualnih nagrada, turnirskih pobjeda i tko zna što sve ne.

No, jedan čovjek u očima navijača nema nikakvu konkurenciju. A u karijeri je ostvario više od dvostruko manje naslova i pobjeda od najtrofejnijeg. Ipak, svaki zaljubljenik koji je u životu pogledao barem jednu njegovu utrku, reći će vam isto. Najbolji vozač u povijesti je Ayrton Senna da Silva.

Lagodno djetinjstvo

Priča o njegovom životu, za razliku od velike većine velikih brazilskih sportaša, ne počinje tužnim poglavljem.

Senna je rođen prvog dana proljeća 1960. godine u bogatoj obitelji u Sao Paolu. No, da sve ne bude bajkovito pobrinuo se život. U ranoj fazi života, mali je Ayrton imao vrlo slabo razvijenu motoriku, a sve do treće godine jedva se uspijevao popeti stepenicama. Kada je taj problem prošao, da se nešto slično ne bi ponovilo, Sennin je otac svom sinu kupio karting koji mu je trebao služiti kao pomoć da motoriku i koordinaciju zadrži na visokom nivou. Bila je to odluka koja će, pokazalo je vrijeme, poptuno promijeniti povijest.

Već je sama činjenica da se od djetinjstva bavio auto utrkama pokazivala da je pred Sennom širok spektar izbora čime se baviti u životu. Za razliku od svojih sunarodnjaka, imao je sjajne uvjete, mogao se jednako razvijati i na sportskom i na obrazovnom planu. Pa iako je bio vrlo dobar učenik, ljubav prema utrkama bila je jača od one prema školi. Natjecati se počeo s 13 godina, a o kakvom se talentu radi svi su mogli vrlo brzo vidjeti.

Karijeru je započeo kao Ayrton da Silva, ali je odlučio za utrke koristiti majčino prezime jer je, kako je sam rekao, bilo puno upečatljivije i ne tako često kao Da Silva. Sjajne izvedbe u karting utrkama u Brazilu i ostatku Južne Amerike brzo su privukle pažnju bogatih menadžera i Senna se, nakon što je pokorio kontinet, otisnuo u svijet.

U natjecanjima Svjetskog karting prvenstva dva puta je završio kao drugi u ukupnom poretku, a kao logičan potez nametao se prelazak u neku od formula. U to vrijeme, piloti su morali proći sito i rešeto da bi stigli do Formule 1, bilo je nemoguće da netko mlađi od 20 godina uđe u najjače natjecanje oktanskog sporta.

A mogao je karijeru završiti s 21 godinom

Išao je tako i Senna težim putem, a odlazak u Englesku pokazao se ključnim za nastavak njegove karijere. No, i tada je sve moglo otići u drugom smjeru. Roditelji su tražili da se vrati u Brazil i preuzme vođenje obiteljskog posla, ali je Senna bio dovoljno uporan u odbijanju te uloge pa je nastavio svoju karijeru. Dvije godine kasnije povijest Formule 1 počet će se drugačije pisati.

Uoči početka sezone 1984. godine teestirao je tada još 23-godišnji Brazilac bolide gotovo svih momčadi, među kojima defitinitvno treba istaknuti Williams i McLaren, a vozeći bolid Williamsa ostvario je najbrže vrijeme. Momak koji nikada nije vozio utrke pobijedio je sve svjetske prvake i izazvao nevjericu na licima onih koji još uvijek nisu znali o kome se radi.

Na žalost Williamsa i McLarena oni u toj sezoni nisu imali mjesta u momčadi pa će kao prva konstruktorska momčad u Senninoj F1 karijeri upamćen maleni Toleman. Momčad koja je u svojoj, svega četiri godine dugoj, povijesti ostala bez ijedne pobjede na utrkama, a najveći je uspjeh ostvario upravo Senna na najzahtjevnijoj utrci u kalendaru.

Da, Senna je u Monte Carlu ostvario drugo mjesto iza Alaina Prosta, čovjeka s kojim će u godinama koje dolaze ostvariti veliko rivalstvo, možda jedno od najvećih u povijesti sporta, ne samo Formule 1. Svoju prvu sezonu završio je na devetom mjestu ostvarivši tri postolja i tada je svima postalo jasno - ovaj će mladić ostvariti veliku karijeru.

Iduća je godina donijela trogodišnji ugovor s Lotusom, a prva je pobjeda došla već u drugoj utrci sezone. Na stazi je Senna pokazivao enorman talent, nevjerojatnu lakoću vožnje, čudesne predstave, ali Lotus jednostavno nije bio konkurentan. Tri sezone u Lotusu pokazale su svu raskoš njegovog vozačkog umijeća, ali čudesni Brazilac nikada nije bio čovjek kojemu je dojam bio važan. On je htio pobijeđivati i cijelom svijetu dokazati da je najbolji na svijetu.

Rivalitet s Prostom i šampionske titule

Priliku za to dobio je 1988. godine prešavši u McLaren. Diskvalifikacija u prvoj utrci, u Brazilu, na domaćem terenu bila je težak udarac za Sennu. Nije ga boljela diskvalifikacija, šampionske ambicije nisu ugašene, uostalom, radilo se o prvoj utrci. Boljelo ga je to što je u svojoj glavi iznevjerio narod. Narod kojemu je bio toliko privržen.

Ali, šampionski duh brzo je proradio. Glad za uspjehom i inat odveli su ga do osam pobjeda u toj sezoni i prvog naslova prvaka, a do tada neviđena vožnja po kišnim uvjetima priskribila mu je nadimak 'Kišni čovjek'. Svijet Formule 1 dobio je novog kralja još 1984. godine, a nekoliko godina poslije konačno je okrunjen.

Najveći dani karijere Ayrtona Senne bili su ujedno i najveći dani karijere još jednog vozačkog genijalca. Francuz Alain Prost bio je jednako talentiran kao i Senna, a nadimak Profesor zaslužio je svojim fantastičnim vožnjama na stazama diljem svijeta. Profesorskim vožnjama, reklo bi se.

Godinu prvog Senninog naslova obilježili su njihovi fenomenalni dvoboji koji su se nastavili i u sljedećim sezonama. Bio je to pravi psihološki rat, jedan o drugome gotovo nikada nisu ništa lijepo rekli, a dvoboji na stazi ulaze u najveće u povijesti. Što se sve zbivalo, zaista je teško opisati, videozapisi će vam puno lakše dočarati o kakva se dva vozača radilo i zašto je cijeli svijet zadivljeno gledao u njihove bitke.

 

Jedini koji te bitke nisu gledali blagonaklono bili su ljudi u McLarenu. Jer, zaista, koji vlasnik želi vidjeti kako mu jedan vozač iz momčadi sa staze želi izgurati onog drugog. Te 1989. bolji je na stazi bio Prost, a Senna primat vraća već iduće sezone i naslov brani 1991. godine.

 

U godini kada je osvojio posljednji naslov konačno je stigao i do prve pobjede na domaćem asfaltu. Na Interlagosu je stvorena nogometna atmosfera, Senna je vozio kao u transu, a čak ga ni veliki problemi s bolidom nisu spriječili da stigne do povijesne pobjede, njemu najdraže. Na kraju utrke iscrpljen je pao na pod, do podija su ga nosili na rukama, a ta je Velika nagrada Brazila zapamćena kao utrka s najboljom atmosferom u povijesti. Malo tko je tada mogao vjerovati da će mu treći naslov ujedno biti i posljednji.

 

'Fantastičan vozač i još bolji čovjek'

No, maknimo se nakratko od Senne i njegove vozačke karijere. Frank Williams, jedan od najznačajnih ljudi u povijesti Formule 1 Sennu je opisao u samo nekoliko riječi:

- Fantastičan vozač i još bolji čovjek.

Senna se tijekom karijere skrbio o siromašnima, a snagu je pronalazio u vjeri. Odgojen kao katolik u dobrostojećoj obitelji, Brazilac je smatrao da je njegova dužnost pomagati onima koji u životu nisu imali sreće kao on. Posebno je osjetljiv bio na djecu, a o tome koliko je dobra u svojoj domovini učinio zaista se mogle napisati knjige. Ali, nisu samo njegove sjajne vožnje i humanitarni rad punili novinske stupce.

Sennin ljubavni život također je bio u fokusu javnosti. Iza sebe je imao neuspjeli brak iz mladosti. 1981. oženio je svoju ljubav iz djetinjstva Vivan, ali se ona nikako nije mogla naviknuti na život u Engleskoj pa je brak završen razvodom 1983. godine. Slava mu je donijela i brojne ljepotice u život. Puno bi lakše bilo nabrojati one s kojima ga mediji nisu povezivali, ali samo ih je nekoliko potvrđeno, a među njima definitivno treba izdvojiti brazilsku superzvijezdu Xuxu, australsku manekenku i glumicu Elle MacPherson i američki model Carol Alt.

Bez obzira na sve navedeno, Sennu se najviše gledalo kao vozača. Nakon dvije godine bez naslova prvaka, Brazilac je napustio McLaren i otišao voziti za Williams. Prve dvije utrke završile se odustajanjem i u Imoli, na Velikoj utrci San Marina, Senni je trebala pobjeda.

Vikend je započeo tragično. Smrt Rolanda Ratzenbergera na kvalifikacijama potresla je sve vozače, a jedan od onih koji su ukazivali na potencijalnu tragediju na stazama Formule 1 bio je upravo Senna. Na tim je nesretnim kvalifikacijama Senna osvojio prvu startnu poziciju i unatoč tragediji izgledalo je kao da za njega sve kreće nabolje.

Tragedija u Imoli

U međuvremenu se Senna pomirio s nekada velikim rivalom, tada već umirovljenim Alainom Prostom. Jutro su proveli razgovarajući o nužnosti osnivanja sindikata vozača i povećanoj sigurnosti. Odlučni da zajedno naprave važne stvari za boljitak sporta i sigurnost kolega, dogovorili su daljnje korake u mjesecima pred njima.

Da će to biti sve, samo ne obična utrka, bilo je jasno na samom startu. Problemi su krenuli od prvog trenutka, a start je morao biti ponovljen. U sedmom krugu nakon drugog starta u zavoju Tamburello Senna je izletio sa staze i brzinom od 233 kilimetra na sat zabio se u zid. Najveći vozač u povijesti preminuo je u 14:17.

Nacionalna žalost proglašena je u Brazilu odmah nakon njegove smrti. Mnogi su njegov prerani odlazak doživjeli kao nacionalnu tragediju, a na posljednje počivalište ispratilo ga je preko tri milijuna ljudi na ulicama u rodnom Sao Paolu.

Njegova popularnost sezala je, naravno, u cijeli svijet, a ni Hrvatska nije bila iznimka. O tome najbolje svjedoči grafit napisan nedugo nakon njegove pogibije na jednom zagrebačkom zidu na kojem je stajalo 'Bože, uzeo si krivo Sennu'.

Nove generacije donijele su nove stvari u Formulu 1, Senna više nije vlasnik gotovo niti jednog rekorda, ali će vam na pitanje tko je najbolji vozač u povijesti, svatko tko ga je barem jednom pogledao, odgovoriti - Senna!

Ostale tekstove iz serijala 'Više od sporta' pročitajte OVDJE.

Želiš prvi znati vijesti o Hajduku?

SD Hajduk
Naslovnica Ostalo