Stil Prostorija

Ogroman interes

Pamentne fotelje za sretniju djecu: namještaj domaće dizajnerice kod mališana djeluje kao hrana za mozak, a pomaže i pri koncentraciji kod učenja

Ogroman interes

Jeste li znali da dječji namještaj, uz svoju klasičnu praktičnu funkciju, može i poticati razvoj emotivne i osjetilne inteligencije? Dorja Benussi, mlada zagrebačka produkt-dizajnerica, autorica je inovativnog koncepta senzornog namještaja za djecu koji razvija pod okriljem brenda "Tink Things".

Za svoj dizajn već je osvojila prestižne domaće i inozemne strukovne nagrade, među kojima i drugo mjesto na izložbi mladih produkt-dizajnera na ovogodišnjem Salone del Mobile u Milanu, poznatom međunarodnom sajmu namještaja i opreme.

Trenutačno se u liniji namještaja nalaze dvije stolice za djecu – "Ika" i "Mia". "Ika" je zamišljena kao stolica-ljuljačka, nema fiksno sjedište, nego se njiše u skladu s dječjim pokretima pa je idealna za djecu koja doslovno ne vole sjediti na mjestu. Dokazano je da djeluje umirujuće i pomaže pri koncentraciji. S druge strane, "Mia" ima sjedište od meke tkanine koja opušta te sklopivu "čahuru" u kojoj dijete može pronaći utočište ako se poželi djelomično izolirati od okoline.

Senzorna inteligencija kao osnova dječjeg razvoja

Dizajnerica nam je otkrila kako je uopće počela promišljati o ulozi dizajna u razvoju senzorne inteligencije.

– Ideja o senzornom namještaju za djecu korijene vuče još iz moga diplomskog rada na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, na temu senzomotorno-stimulativne edukacijske opreme. Od najranijeg djetinjstva, kroz odrastanje, pa čak i u odrasloj dobi, osjetni i motorički procesi od ključne su važnosti za razvoj, učenje i kvalitetu života. Što smo senzorno inteligentniji, lakše procesuiramo te osjete i osjećamo se bolje u vlastitu tijelu, što znači da bolje i funkcioniramo u svakodnevici.

Senzorna inteligencija je osnova dječjeg razvoja, a potiče se senzorno bogatim i poticajnim prostorima koji djeluju kao hrana za mozak. Kad smo suprug Ivan i ja odlučili oformiti zajednički studio pod nazivom "Benussi & the Fish", uzeli smo tu moju senzornu priču "pod svoje". Tako je nastao "Tink Things" koji smo nastavili samostalno razvijati i pripremati za tržište – kazuje nam Dorja te priznaje kako su u početku razmišljali da dizajn prodaju nekome, svjesni koliko je rada, novca i živaca potrebno za razvoj proizvoda i plasiranje na tržište.

Međutim, ne žale što su izabrali teži put. Tehničko usavršavanje, pronalazak proizvođača, razvoj brenda, sajmovi, financijsko planiranje, pronalazak materijala, testiranje proizvoda i još hrpa međukoraka trajali su otprilike tri godine.

– "Usput" nam se rodila i kćerkica Zima, a kako nismo uspjeli dobiti ni jedan državni poticaj, morali smo se baviti i poslovima za klijente kako bi sve ovo, uz svakodnevni život, moglo i financirati. No, povratne informacije koje imamo od naših brend-ambasadora, koji su s klincima isprobavali prototipe stolica, kao i od djece koja su ih isprobavala na sajmovima i snimanjima, redovito su fantastične.

Roditeljima se sviđa estetika i cijela priča iza dizajna, a djeca stolice doživljavaju kao igračke. To je ono što nas najviše veseli, kad djeca nešto dožive kroz igru i zabavu, onda znaš da je dobro. Lijepo ih je gledati kako se penju, njišu, skrivaju i igraju ili opušteno čitaju na stolicama – kaže Dorja, te ističe da je pri izradi namještaja njoj i suprugu glavna misao vodilja bila kako je svako dijete različito pa mu u skladu s time treba i pristupiti.

Kako se bolje nositi s osjetnim izazovim

– Interakcija s okolinom je kod svakog djeteta drukčija i ovisna o načinu na koji ono procesuira i filtrira podražaje iz okoline i svog tijela. Dijete može biti osjetljivije na okolinu i osjete iz nje ili se činiti kao da stalno traži dodatne podražaje. Kod djece, senzorno prilagođena i poticajna okolina nije samo nešto što je njima zabavnije i udobnije, već nešto što im omogućuje pravilniji i kvalitetniji rast i razvoj te može utjecati na prevenciju mnogih problema koji se s vremenom mogu razviti. Mislim da je takav promišljeni pristup apsolutno nužan jer u startu mijenja unificirani stav prema kojem se dijete uopće ne gleda kao individuu. Kod rada na novim proizvodima, takav pristup se odražava u samoj metodologiji.

Ne polazi se od potrebe za proizvodom na način "idemo raditi stolicu", već se razmatraju i usklađuju dječje potrebe te promišljaju načini na koje se tijelu može pomoći da se bolje nosi s osjetnim izazovima. Tako su rađene stolice, a tako će se razvijati i svaki sljedeći proizvod – govori nam Dorja.

Dvojac otkriva da su s plasmanom proizvoda trenutačno većinom orijentirani na srednju i sjevernu Europu, ali interes vide sa svih strana pa se planiraju usmjeriti i na američko i australsko tržište. Otkrivaju i druge buduće korake.

– U travnju opet nastupamo na milanskom sajmu, gdje je plan predstaviti i radni stol koji ide u paketu s postojećim stolicama, ali i nekoliko potpuno novih proizvoda. Nadamo se da će tada barem dio njih već biti spreman i za prodaju. U svakom slučaju, plan je širenje asortimana proizvoda i filozofije iza koje "Tink Things" stoji, a uskoro ćemo uloviti i vremena za neke potpuno nove stvari koje se krčkaju u studiju – najavljuje kreativna dizajnerica.

 

Kako do 'Ike' i 'Mije'

Putem platforme Indiegogo stolice je moguće nabaviti u pretprodaji, proizvodnja kreće u siječnju pa će uskoro biti dostupne preko webshopa i u odabranim manjim dizajn i koncept trgovinama.

Novost u svijetu

– Tu i tamo naiđem na nešto što u dizajnu koristi senzorno poticajne principe, ali je to potpuno neki drugačiji pristup. Na primjer, postoji odličan brend koji radi svojevrsnu sportsku opremu kao igračke za dječju sobu, ali senzorni namještaj u pravom smislu riječi gdje se klasični objekti promišljaju iz druge, senzorne perspektive, da su u konačnici poticajni i zabavni za sve, a ujedno i dizajnerski orijentirani – to se baš i ne može vidjeti. Po svemu sudeći, ovo što radimo zaista jest nešto novo u svijetu, ali se iskreno nadamo da će uskoro postati norma – ističe dizajnerica Benussi.

Nagrade kao poticaj

Uz spomenutu milansku nagradu, 'Tink Things' se može pohvaliti i trijumfom na prošlogodišnjem Zagreb Design Weeku. Bračno-dizajnerski dvojac priznaje koliko im te priznanja znače:

– Često se umorimo u procesu, posumnjamo u sebe i sve ostalo što ide uz takav polagani rad koji traje dugo, a rezultate tek očekuješ. I onda te ovakve nagrade baš razvesele i potaknu. To nam je velika potvrda da smo na pravom putu, pogotovo nagrada u Milanu, koju u konkurenciji od oko 650 dizajnera ni najmanje nismo očekivali.

Naslovnica Prostorija