Stil Zdravlje

Za koncetraciju i pamćenje

'Stisli' su vas rokovi, ispiti i matura? Od ove hrane nećete postati genije, ali ćete biti spremniji za umne napore koji slijede

Za koncetraciju i pamćenje

Pravilna prehrana neće vas pretvoriti u genija ali može pomoći vašem mozgu da bolje funkcionira i uspješnije sprema informacije. Studenti i učenici završnih razreda trenutno su pred polaganjem ispita i matura, što je vrlo stresno i naporno razdoblje u kojem je važno ostati zdrav, opušten, koncentriran, dobro raspoložen i usredotočen na gradivo koje treba savladati. Za sve to potrebna je pravilna prehrana koja potiče rad mozga.

Mozak - veliki potrošač

Od svih namirnica koje su potrebne našem organizmu, naš mozak utroši 20 posto glukoze, 35 posto vitamina i minerala, 40 posto vode i čak 50 posto masti. Stoga hrana za mozak mora biti bogata zdravim mastima, sadržavati dovoljno vitamina i minerala i određenu količinu ugljikohidrata. Nažalost, ne postoji mnogo namirnica koje udovoljavaju svim tim kriterijima, stoga
ih je nužno kombinirati. U svoj jelovnik potrebno je uključiti sljedeće namirnice:

Orašasti plodovi

Jednostavni su za konzumiranje i kombiniranje, bogati su vitaminima, mineralima i zdravim mastima, ali sadrže vrlo malo ugljikohidrata.

Jabuke

Odlično utječu na imunološki sustav i snižavaju nervozu, a s obzirom na visok sadržaj acetilholina potiču djelovanje mozga.

Jogurt

Sadrži dobre bakterije i nutrijente koji nastaju kao nusproizvod fermentacije i stoga pomaže da dobre bakterije nadvladaju one slabe i tako utječe na bolje opće zdravlje i raspoloženje.

Borovnice

Bogate su antioksidansima koji poboljšavaju pamćenje, usmeno izražavanje, donošenje pravilnih odluka i baratanje brojkama.

Kurkuma

Također sadrži obilje antioksidansa koji smanjuju umor i štite mozak od štetnih utjecaja.

Losos

Ima visoki sadržaj masnih kiselina omega 3 koje su važne za stvaranje novih neuronskih veza, što je dobar razlog za konzumiranje ove, ali i drugih masnih riba.

Kadulja

Snižava nervozu i stres, povećava broj neuronskih veza u našem mozgu koje povezuju lijevu i desnu polutku, što sve zajedno pomaže da imamo bolji uvid u stvari i razvijamo kritično mišljenje.

Tamna čokolada

Bogata je magnezijem i željezom, što pomaže boljoj prokrvljenosti mozga, a time i boljem pamćenju. Osim toga, tamna čokolada sadrži kofein i theobromin, koji djeluje stimulativno.

Tamnozeleno povrće

Bogato je vitaminom K, koji je također jako važan u stvaranju novih neuronskih veza.

Jaja

Sadrže vitamin B12, ali i druge vitamine, minerale i masti, sve u malim količinama na jednom mjestu, što je gotovo savršena kombinacija, pa jaja nikako ne bi trebalo zanemariti u razdoblju intenzivnog učenja.

Žitarice

Mozgu za normalno funkcioniranje trebaju i ugljikohidrati koje naš organizam pretvara u glukozu i tako osigurava dovoljno energije. Integralne žitarice su dobar izbor jer se sporije apsorbiraju i sadrže vitamin B, koji je važan za dobru koncentraciju.

Što se termin ispita više približava, raste i nervoza. Nervoza utječe na naš probavni sustav, koji se može zaustaviti ili ubrzati, što je u svakom slučaju neugodno. Stoga na dan ispita konzumirajte laganu hranu u manjim količinama i izbjegavajte hranu bogatu šećerom. Za doručak je najbolje pojesti omlet od jednog jaja i zdjelicu povrća. Pri ruci uvijek imajte šačicu orašastih plodova, integralne krekere, ili malo kruha, suho voće i svakako vodu.

Ako to škola ili fakultet dopuštaju, na ispit ponesite sa sobom bočicu vode i pijte je tijekom ispita u manjim gutljajima. Žvakanje gume za žvakanje potiče dotok kisika u mozak, što pomaže da se bolje koncentrirate i brže reagirate. Sličan učinak imaju i mentol bomboni, posebno ako sadrže prirodni ekstrakt paprene metvice, dok bomboni s ekstraktom zelenog čaja podižu raspoloženje i prizivanje točnih informacija. Kad biste se na ispitu pojavili s vjenčićem ružmarina na glavi, vjerojatno bi netko pozvao hitnu službu, ali zato grančicu ružmarina svakako ponesite sobom na ispit i držite je na stolu.

Naime, grančice ružmarina poboljšavaju umne sposobnosti, što su davno već utvrdili studenti u staroj Grčkoj, gdje su tradicionalno studenti nosili na ispite upravo vjenčiće ružmarina. Danas se isti učinak može postići i udisanjem
esencijalnog ulja ružmarina (kapljicu možete staviti na zapešće). Već nježan miris ružmarina poboljšava kognitivne sposobnosti i usredotočenost te ujedno podiže raspoloženje i ublažava osjećaj stresa i nervoze.

 


Počnite odmah
Vrijeme učenja traži mnogo energije, vitamina, minerala i vode. Nedostatak bilo koje od ovih komponenti prehrane znači da naš mozak ne radi optimalno. Osim toga, treba znati da se utjecaj prehrane na mozak može vidjeti tek nakon nekog vremena i zato s pravilnom prehranom treba započeti odmah, jer se čuda neće dogoditi preko noći.
Ne zaboravite na vodu. Samo uz dovoljnu hidraciju mozak može dobro funkcionirati. Već i manja dehidracija može uzrokovati glavobolju, usporene reakcije, preosjetljivost na svjetlo i zvuk. Zato uvijek imajte pri ruci čašu vode, koju treba redovito prazniti. Preporuča se barem litra i pol vode na dan za žene i dvije litre za muškarce, pa i više ako su temperature zraka
visoke i ako se dodatno bavite tjelesnom aktivnošću, koja se također preporučuje kao pauza tijekom učenja.


Manji obroci
Tijekom učenja preporučuju se manji obroci i skromniji međuobroci umjesto jednog ili dva veća obroka. Prepuni želudac može potaknuti izlučivanje hormona koji uzrokuju pospanost. Učenici i studenti nikako ne bi smjeli preskakati obroke ili biti gladni, jer i glad loše utječe na koncentraciju. Mozgu treba stalan dotok svih potrebnih nutrijenata, ali istodobno se ne smije previše opteretiti želudac


Što treba izbaciti?
Nisu važne samo namirnice koje konzumiramo, nego je možda još važnije koje namirnice izbaciti iz prehrane jer nam mogu štetiti. Najgora hrana za mozak je prerađena hrana koja je puna kemikalija, konzervansa, ostataka pesticida, boja, zgušnjivača, i drugih aditiva... pa se organizam mora boriti kako bi poništio njihov negativan učinak umjesto da tu energiju utroši za bolje
djelovanje mozga.
Vjerojatno ste primijetili da među preporučenim namirnicama nema prehrambenih dodataka. Zato neka vas ne zavedu deklaracije na kutijama na kojima često piše - 's dodatkom magnezija, 'obogaćeno vitaminom C' i sl... Najčešće se radi o umjetno dobivenim sastojcima koje naš organizam ne može iskoristiti jednako dobro kao kad dolaze iz prirodnog izvora.

 

Naslovnica Zdravlje