stdClass Object ( [id] => 296993 [title] => Mark Burton i Richard Starzak: Teže nam je održavati vanjsku odraslu osobu nego unutarnje dijete u sebi [alias] => mark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Europski Oscar već drugi put u tri godine nije pripao animiranom filmu legendarnog britanskog Aardman Studija (“Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri“, “Pusti vodu da miševi odu“, “Arthur Božić“, “Pirati! Banda nepoželjnih“). Bez prestižne statuice ostao je i “Janko Strižić Film“. Međutim, “aardmanovci“ Mark Burton i Richard Starzak vjerojatno ne beru brigu, jer su za “Shaun the Sheep Movie“ predloženi i za Zlatni globus, plus smiješi im se i potencijalna nominacija za Oscara.

Iz razgovora s dvojcem u hotelu “Sofitel Berlin Kurfürstendamm“, prije dodjele europskog Oscara, doznali smo da im potvrde nominacija nisu toliko bitne dokle god ljudi vole njihove filmove, a prilikom upoznavanja odmah nam je u oči upala značka Janka Strižića na Richardovu odijelu.

- Toliko smo ih podijelili da više nemamo ni jednu. Trebali smo kupiti koju – smije se Richard.

Kad smo kod znački, eto prvog pitanja. Jeste li u Aardman Studiju pod pritiskom da imate popratne proizvode kao veliki hollywoodski studiji koji nude igračke u Happy Mealu i slične stvari?

Richard: Ja osobno nisam pod pritiskom. Znam da su prije 10-15 godina popratni proizvodi mogli vratiti dio potrošenog proračuna, ali danas to nije slučaj jer ima jako puno filmova koji se jako brzo izmjenjuju i popratni proizvodi ljudima više nisu toliko zanimljivi.

Kako Vam uspijeva napraviti filmove koji se pamte i ne padnu u zaborav u ovo doba hiperprodukcije animacije?

Richard: Trudimo se napraviti filmove koji imaju puno ljubavi i integriteta i nadam se da će biti dugoga vijeka jer spadaju u čistu komediju, nisu dio trendova.
Mark: Mislim da nismo bili pod komercijalnim pritiskom, ni htjeli napraviti film nakon kojeg bi studio mogao napraviti još jedan film. Ljudi su voljeli seriju i htjeli smo napraviti dugometražni film i istražiti te likove, staviti ih u veći svijet. To nam je bio cilj.

Koliko dugo traje produkcija dugometražnog stop-animacijskog filma kakav je “Janko Strižić“?
Richard: Produkcija je bila jako kratka, deset mjeseci.

Pretpodukcija?

Richard: Pretprodukcija i produkcija se dijelom preklapaju, ali naš rad na scenariju je trajao jedno 18 mjeseci.

Rad na scenariju je trajao dulje od same produkcije?

Richard: Mislim da je to obično slučaj kod animacije. Sve mora biti spremno kad počne produkcija. Ne smije biti nepoznanica. Točno morate znati što radite. Rad na scenariju dugo traje.

Nema improvizacije?

Mark: To je zanimljivo pitanje jer je zapravo ima. Tijekom cijelog procesa stalno prilagođavamo priču. Zadnji crtež za animaciju nastane tjedan dana prije kraja snimanja. Stalno prilagođavamo priču i za vrijeme animacije stalno podešavamo stvari i dobivamo predodžbu o tome kako film napreduje. Ponekad ponovno snimimo neke stvari. Što se tiče improvizacije, ona se koji put pojavi u procesu koji se zove “live action video“. Richard i ja bi zajedno s animatorom otišli u prostoriju i pred kamerom odigrali kadar. Animatori su za nas po tom pitanju kao glumci. Ponekad iz tog procesa nastane trenutak improvizacije. Pogled ili gesta i to bi dodali u animaciju. Moramo kontrolirati situaciju jer animacija je jako dug i skup proces i ne možemo bez plana isprobavati stvari. Moramo biti jako precizni. Treba znati svaki detalj, ponekad treba isplanirati kadar do u sličicu. Ali, proces koji tome prethodi zahtijeva jako puno improvizacije.

Animirani filmovi postaju sve skuplji. Neki su gotovo jednako skupi kao i superherojski akcijski
filmovi. Kako je to moguće? Zar su animirani filmovi stvarno toliko skupi?
Richard: Mi imamo dosta ograničen proračun i mislim da je danas to slučaj kod većine studija. Svjesni su da tržište animiranih filmova postaje sve veće i veće. Mislim da je prošle godine objavljeno 120 animiranih filmova. Udio zainteresiranih strana neće postati veći. Ako se na animirane filmove troši stotine milijuna dolara, onda studio očekuje da će taj novac i vratiti, zato jednako mnogo troše i na promociju filma. Mislim da puno više dobrih filmova nastane iz manjeg proračuna jer nema finacijskog pritiska da se uspije. Mislim da to tako ide. Znam da ima i visokobudžetnih filmova, ali studiji mijenjaju način snimanja.
Što točno toliko košta da je potreban proračun od 150 milijuna dolara kao na primjer kod “Izvrnuto obrnuto“?

Mark: Postoji fizička zgrada, na primjer Pixar koji ima ogromnu zgradu u Americi. Ima mnogo početnih troškova: tu su radnici jer projekt je jako zahtjevan, ima mnogo administracije, marketing je skup. Sami troškovi vođenja studija su jako veliki, tu je onda i razvoj pojedinog filma. Tu su stotine ljudi koji rade po tri-četiri godine. Troškovi se nakupe, a u Los Angelesu je radna snaga skupa. To je skupo mjesto za filmsku produkciju. Zato je Chris Meladondrie, producent koji je producirao “Grua“ i “Malce“, pronašao način da u Europi odradi sam proces animacije i zbog toga su njegovi filmovi puno jeftiniji. Mislim da će Pixar, Dreamworks, Disney i ostali studiji ostati tamo gdje jesu i snimati skupe filmove.

Pixar trenutno ima “Dobrog dinosaura“ koji se smatra finacijskim promašajem.

Mark: Da, to je promašaj po Pixarovim standardima.

Prvi animirani promašaj nakon jako dugo vremena.

Mark: Mislim da je prvi promašaj ikad. Znate li koliko je zaradio?

Ako se ne varam, dosad je u svijetu zaradio oko 150 milijuna, ali i dalje nije pokrio proračun...

Richard: To je zanimljivo. Jer je toliko dugo bio u razvoju. Taj film je godinama u razvoju.

No, film je dobar. Ne znam jeste li ga vidjeli. Jako dirljiv...

Mark: Zaista? Nisam ga vidio.
Richard: Kad smo bili u Pixaru proveli su nas okolo i vidjeli smo količinu novca koju su potrošili za “Izvrnuto obrnuto“ da bi odredili kako bi izgledala unutrašnjost uma djevojčice. Na zidu su imali sve moguće verzije koje je napravio najbolji svjetski umjetnik.

Znači, tu su potrošili sav novac?

Richard: Da, bio je slika koje su prikazivale unutrašnjost mozga pa zatim kontrolne sobe, razni fantastični koncepti. S druge, pak, strane, za “Shaun the Sheep“ bih uzeo komad papira i rekao: “Napravite mi nešto ovakvo!“. To je bio moj proces dizajniranja. Bio sam ljubomoran što su oni mogli potrošiti toliko vremena i novca, ali s druge strane to sa sobom nosi i financijski pritisak jer taj novac onda treba i vratiti.


Što mislite o nadolazećim Oscarima, imate li šanse za nominaciju?

Mark: Iz naše perspektive, mislim da ove godine ima veoma puno kvalitetne animacije i jako smo sretni zbog svijeta jer ima vrlo dobrih filmova, ali mislim da mi osobno nemamo prevelike šanse za osvajanje Oscara. No, to nas posebno ne uznemiruje jer smo sretni da je film dobro primljen u svijetu i da se ljudima sviđa i doista mislim da je to važnije.

Mom nećaku se jako svidio (smijeh).

Mark: Eto. To je važnije od bilo kojeg Oscara.

Jeste bili u Americi, kakva je oskarovska klima?

Richard: Teško je reći jer svi vam govore kako je vaš film predivan, ali nikad ne znate. Prikazali smo film u Pixaru, Dreamworksu i Sonyu. Mislim da se tu dijelom radi i o poslovnoj ljubaznosti. Imali smo i okrugle stolove s drugim redateljima filmova koji su u igri. Nije bilo natjecanja nego smo samo upoznavali redatelje. Kao sastanak anonimnih alkoholičara: još netko se osjeća kao ja. Bok, moje ime je Richard i ja sam redatelj u animaciji. Da, bilo je jako terapeutski. Nismo morali prodavati film, nego smo samo posjetili neke događaje.

Zlatni Globusi su pokazatelj za Oscare, a tu ste nominirani...

Mark: Mislite da jesu? Nadam se da ste u pravu. Ako dobijemo Oscara nećemo ga odbiti i reći “Ma nema frke: nećaku od ovog tipa se svidio film i to mi je dovoljno“. Bit ću jako sretan.

Kako održavate na životu svoje unutarnje dijete?

Richard: (smijeh) Nemam izbora.
Mark: Mislim da nama veći problem stvara imati vanjsku odraslu osobu. Imamo predivan posao i možemo cijeli dan pričati o šašavim stvarima. Sjećam se kad je na početku Richard rekao da u filmu želi imati pantomimičarskog konja. U redu, smislimo kako ćemo to izvesti! Kakvi razgovori! Odrasli muškarci razgovaraju o pantomimičarskom konju.
Richard: Sinoć smo bili na večeri u hotelu i popili nekoliko čaša vina, i znate onaj red kipova što se nalazi sa strane? Stvarno sam im želio nacrtati brkove! To je tako djetinjasto da odrasli muškarac razmišlja o takvim stvarima.

MARKO NJEGIĆ

Suradnja s DreamWorksom

Aardman Studio je blisko surađivao s DreamWorksom, no suradnja se prekinula nakon što “Pusti vodu da miševi odu“ nije postao megahit. Mark Burton ne preferira rad na priči, likovima i dijalogu popraćen uputama: “To nije dobro“, “Promijeni to“, dakle proces pod strogim nadzorom. Na snimanju “Janka Strižića“ on i Richard imali su proces nazvan “trust mozgova“ - Nick Park, Peter Lord, Dave Sproxton, Steve Vox i drugi redatelji pomagali su im i davali savjete, rijetko upute u stilu “Moraš napraviti ovo ili ono“, jer situacija je više “vi ste filmaši, ovo je naše mišljenje, ali morate snimiti film na svoj način“.
Je li strogi nadzor razlog zašto više niste radili s Dreamworksom?
Mark: Malo je kompliciranije od toga. Dijelom se radi o tome. Naučili smo jako puno od američkog studija, nije sve bilo loše. Bilo je i dobrih stvari. Na kraju se radilo o tome da je američki studio pod jako velikim pritiskom da stvara velike, komercijalne filmove koji puno zarađuju. Aardman Studio se jednostavno time ne bavi. Mislim da je to bio problem. Na kraju je situacija bila ovakva: oni snime “Malce“ i moraju imati zaradu od stotine milijuna dolara. Aardman se vratio korijenima i pokušao snimiti filmove koji se poklapaju s našim prvotnim načelima i idejama.

Nastavak u planu

Imate li u planu nastavak “Janka Strižića“ ili možda “Wallacea i Gromita“?
Mark: Definitivno u planu imamo nastavak i režirat će ga Richard. Nick Park snima novi film što je odlična vijest. Trenutno radi na njemu i to će uskoro biti objavljeno. Nije Wallace i Gromit nego jedan novi lik.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Imamo predivan posao i možemo cijeli dan pričati o šašavim stvarima. Sjećam se kad je na početku Richard rekao da u filmu želi imati pantomimičarskog konja. U redu, smislimo kako ćemo to izvesti! Kakvi razgovori! [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' REDATELJI AARDMANOVOG ANIMIRANOG HITA 'JANKO STRIŽIĆ FILM' NOMINIRANOG ZA EUROPSKOG OSCARA I ZLATNI GLOBUS [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-12-24 11:00:32 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-12-26 13:51:45 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-12-26 08:24:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2233 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/12/24/Teme/MarkBurton_RichardStarzak.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x538" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4918887 Threads: 3 Questions: 175327142 Slow queries: 75600 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5116864 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/mark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi-296993 [printLink] => /kultura/mark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi-296993?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233397 [name] => europskioscar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Imamo predivan posao i možemo cijeli dan pričati o šašavim stvarima. Sjećam se kad je na početku Richard rekao da u filmu želi imati pantomimičarskog konja. U redu, smislimo kako ćemo to izvesti! Kakvi razgovori! [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' REDATELJI AARDMANOVOG ANIMIRANOG HITA 'JANKO STRIŽIĆ FILM' NOMINIRANOG ZA EUROPSKOG OSCARA I ZLATNI GLOBUS [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Mark Burton i Richard Starzak: Teže nam je održavati vanjsku odraslu osobu nego unutarnje dijete u sebi [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-00-49-30-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/12/24/Teme/MarkBurton_RichardStarzak.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/12/24/Teme/MarkBurton_RichardStarzak.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Europski Oscar već drugi put u tri godine nije pripao animiranom filmu legendarnog britanskog Aardman Studija (“Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri“, “Pusti vodu da miševi odu“, “Arthur Božić“, “Pirati! Banda nepoželjnih“). Bez prestižne statuice ostao je i “Janko Strižić Film“. Međutim, “aardmanovci“ Mark Burton i Richard Starzak vjerojatno ne beru brigu, jer su za “Shaun the Sheep Movie“ predloženi i za Zlatni globus, plus smiješi im se i potencijalna nominacija za Oscara.

Iz razgovora s dvojcem u hotelu “Sofitel Berlin Kurfürstendamm“, prije dodjele europskog Oscara, doznali smo da im potvrde nominacija nisu toliko bitne dokle god ljudi vole njihove filmove, a prilikom upoznavanja odmah nam je u oči upala značka Janka Strižića na Richardovu odijelu.

- Toliko smo ih podijelili da više nemamo ni jednu. Trebali smo kupiti koju – smije se Richard.

Kad smo kod znački, eto prvog pitanja. Jeste li u Aardman Studiju pod pritiskom da imate popratne proizvode kao veliki hollywoodski studiji koji nude igračke u Happy Mealu i slične stvari?

Richard: Ja osobno nisam pod pritiskom. Znam da su prije 10-15 godina popratni proizvodi mogli vratiti dio potrošenog proračuna, ali danas to nije slučaj jer ima jako puno filmova koji se jako brzo izmjenjuju i popratni proizvodi ljudima više nisu toliko zanimljivi.

Kako Vam uspijeva napraviti filmove koji se pamte i ne padnu u zaborav u ovo doba hiperprodukcije animacije?

Richard: Trudimo se napraviti filmove koji imaju puno ljubavi i integriteta i nadam se da će biti dugoga vijeka jer spadaju u čistu komediju, nisu dio trendova.
Mark: Mislim da nismo bili pod komercijalnim pritiskom, ni htjeli napraviti film nakon kojeg bi studio mogao napraviti još jedan film. Ljudi su voljeli seriju i htjeli smo napraviti dugometražni film i istražiti te likove, staviti ih u veći svijet. To nam je bio cilj.

Koliko dugo traje produkcija dugometražnog stop-animacijskog filma kakav je “Janko Strižić“?
Richard: Produkcija je bila jako kratka, deset mjeseci.

Pretpodukcija?

Richard: Pretprodukcija i produkcija se dijelom preklapaju, ali naš rad na scenariju je trajao jedno 18 mjeseci.

Rad na scenariju je trajao dulje od same produkcije?

Richard: Mislim da je to obično slučaj kod animacije. Sve mora biti spremno kad počne produkcija. Ne smije biti nepoznanica. Točno morate znati što radite. Rad na scenariju dugo traje.

Nema improvizacije?

Mark: To je zanimljivo pitanje jer je zapravo ima. Tijekom cijelog procesa stalno prilagođavamo priču. Zadnji crtež za animaciju nastane tjedan dana prije kraja snimanja. Stalno prilagođavamo priču i za vrijeme animacije stalno podešavamo stvari i dobivamo predodžbu o tome kako film napreduje. Ponekad ponovno snimimo neke stvari. Što se tiče improvizacije, ona se koji put pojavi u procesu koji se zove “live action video“. Richard i ja bi zajedno s animatorom otišli u prostoriju i pred kamerom odigrali kadar. Animatori su za nas po tom pitanju kao glumci. Ponekad iz tog procesa nastane trenutak improvizacije. Pogled ili gesta i to bi dodali u animaciju. Moramo kontrolirati situaciju jer animacija je jako dug i skup proces i ne možemo bez plana isprobavati stvari. Moramo biti jako precizni. Treba znati svaki detalj, ponekad treba isplanirati kadar do u sličicu. Ali, proces koji tome prethodi zahtijeva jako puno improvizacije.

Animirani filmovi postaju sve skuplji. Neki su gotovo jednako skupi kao i superherojski akcijski
filmovi. Kako je to moguće? Zar su animirani filmovi stvarno toliko skupi?
Richard: Mi imamo dosta ograničen proračun i mislim da je danas to slučaj kod većine studija. Svjesni su da tržište animiranih filmova postaje sve veće i veće. Mislim da je prošle godine objavljeno 120 animiranih filmova. Udio zainteresiranih strana neće postati veći. Ako se na animirane filmove troši stotine milijuna dolara, onda studio očekuje da će taj novac i vratiti, zato jednako mnogo troše i na promociju filma. Mislim da puno više dobrih filmova nastane iz manjeg proračuna jer nema finacijskog pritiska da se uspije. Mislim da to tako ide. Znam da ima i visokobudžetnih filmova, ali studiji mijenjaju način snimanja.
Što točno toliko košta da je potreban proračun od 150 milijuna dolara kao na primjer kod “Izvrnuto obrnuto“?

Mark: Postoji fizička zgrada, na primjer Pixar koji ima ogromnu zgradu u Americi. Ima mnogo početnih troškova: tu su radnici jer projekt je jako zahtjevan, ima mnogo administracije, marketing je skup. Sami troškovi vođenja studija su jako veliki, tu je onda i razvoj pojedinog filma. Tu su stotine ljudi koji rade po tri-četiri godine. Troškovi se nakupe, a u Los Angelesu je radna snaga skupa. To je skupo mjesto za filmsku produkciju. Zato je Chris Meladondrie, producent koji je producirao “Grua“ i “Malce“, pronašao način da u Europi odradi sam proces animacije i zbog toga su njegovi filmovi puno jeftiniji. Mislim da će Pixar, Dreamworks, Disney i ostali studiji ostati tamo gdje jesu i snimati skupe filmove.

Pixar trenutno ima “Dobrog dinosaura“ koji se smatra finacijskim promašajem.

Mark: Da, to je promašaj po Pixarovim standardima.

Prvi animirani promašaj nakon jako dugo vremena.

Mark: Mislim da je prvi promašaj ikad. Znate li koliko je zaradio?

Ako se ne varam, dosad je u svijetu zaradio oko 150 milijuna, ali i dalje nije pokrio proračun...

Richard: To je zanimljivo. Jer je toliko dugo bio u razvoju. Taj film je godinama u razvoju.

No, film je dobar. Ne znam jeste li ga vidjeli. Jako dirljiv...

Mark: Zaista? Nisam ga vidio.
Richard: Kad smo bili u Pixaru proveli su nas okolo i vidjeli smo količinu novca koju su potrošili za “Izvrnuto obrnuto“ da bi odredili kako bi izgledala unutrašnjost uma djevojčice. Na zidu su imali sve moguće verzije koje je napravio najbolji svjetski umjetnik.

Znači, tu su potrošili sav novac?

Richard: Da, bio je slika koje su prikazivale unutrašnjost mozga pa zatim kontrolne sobe, razni fantastični koncepti. S druge, pak, strane, za “Shaun the Sheep“ bih uzeo komad papira i rekao: “Napravite mi nešto ovakvo!“. To je bio moj proces dizajniranja. Bio sam ljubomoran što su oni mogli potrošiti toliko vremena i novca, ali s druge strane to sa sobom nosi i financijski pritisak jer taj novac onda treba i vratiti.


Što mislite o nadolazećim Oscarima, imate li šanse za nominaciju?

Mark: Iz naše perspektive, mislim da ove godine ima veoma puno kvalitetne animacije i jako smo sretni zbog svijeta jer ima vrlo dobrih filmova, ali mislim da mi osobno nemamo prevelike šanse za osvajanje Oscara. No, to nas posebno ne uznemiruje jer smo sretni da je film dobro primljen u svijetu i da se ljudima sviđa i doista mislim da je to važnije.

Mom nećaku se jako svidio (smijeh).

Mark: Eto. To je važnije od bilo kojeg Oscara.

Jeste bili u Americi, kakva je oskarovska klima?

Richard: Teško je reći jer svi vam govore kako je vaš film predivan, ali nikad ne znate. Prikazali smo film u Pixaru, Dreamworksu i Sonyu. Mislim da se tu dijelom radi i o poslovnoj ljubaznosti. Imali smo i okrugle stolove s drugim redateljima filmova koji su u igri. Nije bilo natjecanja nego smo samo upoznavali redatelje. Kao sastanak anonimnih alkoholičara: još netko se osjeća kao ja. Bok, moje ime je Richard i ja sam redatelj u animaciji. Da, bilo je jako terapeutski. Nismo morali prodavati film, nego smo samo posjetili neke događaje.

Zlatni Globusi su pokazatelj za Oscare, a tu ste nominirani...

Mark: Mislite da jesu? Nadam se da ste u pravu. Ako dobijemo Oscara nećemo ga odbiti i reći “Ma nema frke: nećaku od ovog tipa se svidio film i to mi je dovoljno“. Bit ću jako sretan.

Kako održavate na životu svoje unutarnje dijete?

Richard: (smijeh) Nemam izbora.
Mark: Mislim da nama veći problem stvara imati vanjsku odraslu osobu. Imamo predivan posao i možemo cijeli dan pričati o šašavim stvarima. Sjećam se kad je na početku Richard rekao da u filmu želi imati pantomimičarskog konja. U redu, smislimo kako ćemo to izvesti! Kakvi razgovori! Odrasli muškarci razgovaraju o pantomimičarskom konju.
Richard: Sinoć smo bili na večeri u hotelu i popili nekoliko čaša vina, i znate onaj red kipova što se nalazi sa strane? Stvarno sam im želio nacrtati brkove! To je tako djetinjasto da odrasli muškarac razmišlja o takvim stvarima.

MARKO NJEGIĆ

Suradnja s DreamWorksom

Aardman Studio je blisko surađivao s DreamWorksom, no suradnja se prekinula nakon što “Pusti vodu da miševi odu“ nije postao megahit. Mark Burton ne preferira rad na priči, likovima i dijalogu popraćen uputama: “To nije dobro“, “Promijeni to“, dakle proces pod strogim nadzorom. Na snimanju “Janka Strižića“ on i Richard imali su proces nazvan “trust mozgova“ - Nick Park, Peter Lord, Dave Sproxton, Steve Vox i drugi redatelji pomagali su im i davali savjete, rijetko upute u stilu “Moraš napraviti ovo ili ono“, jer situacija je više “vi ste filmaši, ovo je naše mišljenje, ali morate snimiti film na svoj način“.
Je li strogi nadzor razlog zašto više niste radili s Dreamworksom?
Mark: Malo je kompliciranije od toga. Dijelom se radi o tome. Naučili smo jako puno od američkog studija, nije sve bilo loše. Bilo je i dobrih stvari. Na kraju se radilo o tome da je američki studio pod jako velikim pritiskom da stvara velike, komercijalne filmove koji puno zarađuju. Aardman Studio se jednostavno time ne bavi. Mislim da je to bio problem. Na kraju je situacija bila ovakva: oni snime “Malce“ i moraju imati zaradu od stotine milijuna dolara. Aardman se vratio korijenima i pokušao snimiti filmove koji se poklapaju s našim prvotnim načelima i idejama.

Nastavak u planu

Imate li u planu nastavak “Janka Strižića“ ili možda “Wallacea i Gromita“?
Mark: Definitivno u planu imamo nastavak i režirat će ga Richard. Nick Park snima novi film što je odlična vijest. Trenutno radi na njemu i to će uskoro biti objavljeno. Nije Wallace i Gromit nego jedan novi lik.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/mark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi-296993 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=85449cdbfc9af579a3b8f62cf989ad0811235041 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Mark+Burton+i+Richard+Starzak%3A+Te%C5%BEe+nam+je+odr%C5%BEavati+vanjsku+odraslu+osobu+nego+unutarnje+dijete+u+sebi&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi-296993 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmark-burton-i-richard-starzak-teze-nam-je-odrzavati-vanjsku-odraslu-osobu-nego-unutarnje-dijete-u-sebi-296993 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Imamo predivan posao i možemo cijeli dan pričati o šašavim stvarima. Sjećam se kad je na početku Richard rekao da u filmu želi imati pantomimičarskog konja. U redu, smislimo kako ćemo to izvesti! Kakvi razgovori! [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' REDATELJI AARDMANOVOG ANIMIRANOG HITA 'JANKO STRIŽIĆ FILM' NOMINIRANOG ZA EUROPSKOG OSCARA I ZLATNI GLOBUS [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaEKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' REDATELJI AARDMANOVOG ANIMIRANOG HITA 'JANKO STRIŽIĆ FILM' NOMINIRANOG ZA EUROPSKOG OSCARA I ZLATNI GLOBUS

Mark Burton i Richard Starzak: Teže nam je održavati vanjsku odraslu osobu nego unutarnje dijete u sebi

Piše PSD.
26. prosinca 2015. - 09:24
Europski Oscar već drugi put u tri godine nije pripao animiranom filmu legendarnog britanskog Aardman Studija (“Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri“, “Pusti vodu da miševi odu“, “Arthur Božić“, “Pirati! Banda nepoželjnih“). Bez prestižne statuice ostao je i “Janko Strižić Film“. Međutim, “aardmanovci“ Mark Burton i Richard Starzak vjerojatno ne beru brigu, jer su za “Shaun the Sheep Movie“ predloženi i za Zlatni globus, plus smiješi im se i potencijalna nominacija za Oscara.

Iz razgovora s dvojcem u hotelu “Sofitel Berlin Kurfürstendamm“, prije dodjele europskog Oscara, doznali smo da im potvrde nominacija nisu toliko bitne dokle god ljudi vole njihove filmove, a prilikom upoznavanja odmah nam je u oči upala značka Janka Strižića na Richard...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 02:49