stdClass Object ( [id] => 527286 [title] => Renato Baretić, pisac romana po kojem je nastao hit-film: Tko zna koliko bi knjiga bila bolja da sam likove 'salajevski' vizualizirao [alias] => renato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nakon kazališne predstave, pisac i TV kritičar “Slobodne“ Renato Baretić je dočekao i filmsku ekranizaciju njegova romana prvijenca “Osmi povjerenik“ (2003.). Film u režiji Ivana Salaja upravo je krenuo u kinodistribuciju i ispao je dobar ako se nas pita. No, treba pitati i Renata.

Film ste pogledali. Što vam se čini na prvi pogled? I jeste li pomalo strepili od pogleda na film?
- Strepio nisam nimalo, ali trema je bila možda i veća od one koja je tresla prisutne glumce i ostatak ekipe filma. Usporediva, recimo, s osjećajem kad dijete ispraćate na polaganje državne mature. Međutim, već nakon desetak minuta potpuno je nestala, filmska me je priča uvukla kao da nikad prije nisam čuo za nju.

Hoćete li pogledati film još koji put?
- Sasvim sigurno.

Bi li film ovakav ispao da ste ga i sami režirali, što se reče?
- Ne bi, bio bi neusporedivo slabiji. Prilično je izvjesno da bih se strogo držao knjige, a to bi upropastilo film, čak i kad bih znao režirati.

Što vam je najbolje u filmu?
- Gotovo sve je u toj kategoriji, ali ipak ponajviše Salajeva vještina da na svakome mjestu kad gledatelj pomisli "ajme, sad će ga razvodnit!" iznova digne napetost i koncentraciju na maksimum.

Koliko su glumci dobro udahnuli život vašim likovima? Jeste li baš ovako zamišljali likove, ako ne vizualizirali nekog od njih dok ste pisali roman?
- U svojim vježbaonicama kreativnog pisanja uvijek govorim polaznicima da najprije vizualiziraju scenu i likove, a tek onda krenu pisati scenu. A kad je napišu, neka izbace ono što se samo ukazuje kao suvišno. Moje vizualizacije glavnih likova, osim samog povjerenika, koji je vrlo sličan Franu Maškoviću, bile su poprilično drugačije od Salajeva kastinga, ali veliko je pitanje bi li na ekranu bile jednako uvjerljive. Tko zna koliko bi knjiga bila bolja da sam ih “salajevski“ vizualizirao!

A kako je Brač odglumio Trećić?
- A, pa nisam bez razloga nakon supetarske premijere čvrsto izgrlio direktora fotografije Slobodana Trninića. Tako vješto iz Brača, Hvara i Zlarina napraviti izmaštani otok, to može samo vrhunski majstor. A tu su, naravno, i Bračani, trećićanskiji od samih Trećićana.

Imate li eventualne zamjerke? Ne smeta vam što je lik prostitutke promijenio nacionalnost?
- Zamjerki nemam, imam samo nekih nedoumica o kojima ću čavrljati s Ivanom kad se opet vidimo nasamo, ali čini mi se da ih nema nitko osim mene, tako da su vjerojatno nebitne. A što se glavnog ženskog lika tiče, i svih popratnosti vezanih uz nju - sve su nedoumice iščezle istog trena kad sam na platnu ugledao Nadiju Cvitanović. Još je jako rano, ali uvjeren sam da će ona i Borko Perić ostati dugo upamćeni kao jedan od najnježnijih i najskladnijih ljubavnih parova u hrvatskom filmu, iako zapravo imaju jako malo zajedničkih scena.

Koliko je roman po vama bio u startu filmičan?
- Po meni: nimalo. On se takvim doimao, vjerujem, svakom čitatelju i čitateljici, ali to je samo prvotni dojam. Sad se opet vraćamo na onu vizualizaciju pri pisanju: da, jako sam se trudio da čitatelj i "vidi" i "čuje" svaki prizor, jer je to i meni trebalo da lakše nastavim pisati, ali silna je razlika između književne "montaže" i one prave, filmske. Čitatelj može "vidjeti" čak i introspekcije glavnoga lika, ali to je za film potpuno neiskoristivo. Toga sam bio svjestan još i prije sklapanja ugovora o otkupu filmskih prava, dapače, na to sam, na tu prividnu filmičnost, i ukazivao Ivanu i prvom producentu Mariju Vukadinu. Srećom, oni su bili hrabriji od mene.

Svakako, roman je bio osobne naravi, odnosno može se shvatiti kao takav s obzirom na vaše preseljenje iz Zagreba u Dalmaciju gdje ste i ostali živjeti, poput osmog povjerenika Siniše Mesnjaka na Trećiću. Biste li se mogli opet vratiti u Zagreb?
- To s tim tobože autobiografskim podudarnostima, da oprostite, to mi već godinama beskrajno ide na vitalni organ. Duhovita dosjetka koju je u bilješci na stražnjoj korici prvog izdanja knjige upotrijebio prijatelj Dežulović, preko noći se pretvorila u opće mjesto svakog intervjua koji sam dao u zadnjih 14 godina. Jedna obična selidba iz Zagreba u Split očito je u kolektivnoj svijesti i dan-danas jednako bizarna poput odlaska iz, ne znam, Osla u Caracas. U stilu - gle, frajer se usudio i izdržao tamo već četvrt stoljeća. Jaka stvar... Da sam otišao u Kutinu ili Cavtat, nikome to ne bi bilo nimalo čudno, ali Split... Evo, ljubazno molim, najjavnije što mogu: bude li me itko ikad više tražio intervju, pogotovu u Hrvatskoj, neka mi ne postavlja to pitanje. A Zagreb... Da, mogao bih se sutra vratiti u Zagreb, bez problema, kao i otamo opet u Split. Ionako sam svako malo tamo, čak i rjeđe no što bih volio. Postoji u plućima nešto što se zove "rezidualni zrak", to je onaj koji vam ne izlazi pri disanju, nego ostaje živjeti unutra, negdje na dnu. E, meni je Zagreb taj rezidualni zrak, baš kao što bi to bio i Split, kad bih se vratio "gori".

Kako vam Zagreb izgleda sada iz Splita? Koliko se bolje vidi iz daljine?
- Slabije se vidi, ali konture su ipak prilično jasne. A to što vidim ne sviđa mi se previše, baš kao što mi se ne sviđa ni Split, iako ga gledam iz neposredne blizine. Oba su grada taoci mutivodâ i trgovaca smrdljivom maglom. Split je trenutno, nadam se, u nešto povoljnijem položaju i s donekle izglednijom perspektivom, ali ne postoji nikakvo konkretno jamstvo da se ta perspektiva već sutra neće zamagliti i usmraditi.

Možete li se zamisliti na nekom otoku pod stare dane?
- Kako se ti "stari dani" bliže, tako su mi bliži i otoci. Da, iskreno, volio bih da mi Split bude pretposljednja stanica. I dalje se nadam da ću steći neki benefit od ovog svojeg zanata, kojeg je danas zbilja moguće prakticirati i bilo s kojeg otoka. Ne vjerujem da bh se tamo posvetio lozi ili maslinama, već sad sam prestar za to, ali kupus, pome, limun, možda pčele, to bi me sigurno činilo mirnijim i manje zabrinutim čovjekom. I otočko padanje u zimski san, njega obožavam, nikad mi ne bi dojadilo.

“Osmi povjerenik“ je izašao prije 15 godina. Kakva je Hrvatska bila tada, a kakva je sada? Je li se što u međuvremenu promijenilo?
- Obeshrabrujuće je koliko su te dvije Hrvatske slične. Izgledaju mi kao pušač koji je izdržao bez cigarete skoro 15 godina, a onda ponovo zapalio, ali sad više ne dvije kutije dnevno, nego tri.

A kakav je bio Renato Baretić onda i danas?
- Netko drugi sigurno bi vam dao točniji odgovor. A moj je banalan: isti, i onda i danas. U istoj sam mjeri i ljubazan i odbojan. Osim u boji brade i stanovitim promjenama u medicinskom stanju, ne vidim nijednu bitnu razliku. Hajde, dobro, moguće je da sam danas nešto malo više mizantrop nego tada.

Jeste li očekivali da će roman 15 godina kasnije biti relevantan u društveno-političkom smislu ili ste gajili utopijske snove?
- Ne, nikakva mi društveno-politička relevantnost nije bila na pameti dok sam pisao "Osmog povjerenika". Htio sam samo napisati lijepu i emotivnu priču koja će natjerati čitatelja da ne ispušta knjigu do zadnje stranice. Tužno je, zapravo, što se ta neka politička relevantnost, koja je u knjizi samo okvir za začudnost, proteže sve do danas. I tužno je to da, kad bih danas krenuo nanovo pisati istu priču, taj njezin politički okvir ne bi bio nimalo drugačiji.

Priželjkujete li potiho da se redatelji maše još kojeg vašeg romana i pretoče ga u film?
- Priželjkivao sam ja to i poglasno prije nekoliko godina, kad je Sara Hribar krenula ozbiljno pripremati film prema romanu "Pričaj mi o njoj". Spletom apsurdnih okolnosti, čak i onkraj zakona, jedan je drugi čovjek snimio film prema gotovo identičnoj priči, film potpuno nezapažen osim po rekordno kratkom životu u kinima, samo tjedan dana u dva kina, i po dugim repovima jeftinih skandala.

Imate li scenarističkih filmskih aspiracija kao Ante Tomić?
- Ante je dvostruko blagoslovljen: em ima beskrajan pripovjedački talent, em ima stalnog redatelja koji ga i treba i tjera, i mazi i zatočuje. Ja sam uskraćeniji u obje te komponente. Ali, nikad ne reci nikad. Evo, nakon premijere predstave "OtpisaNE" prema mojem tekstu pod naslovom "Hassan", Krešo Dolenčić i Robert Orhel uglas su me nagovarali da iz te komedije napravim scenarij za, kako su rekli "lijepi, mali, dragi europski film". Možda se i poduhvatim toga, ali odveć sam zaokupljen poslovima koji mi osiguravaju obično preživljavanje.

Na čemu trenutno radite?
- Trenutno, ali baš trenutno, peglam zadnju ruku scenarija za jednu epizodu treće sezone serije "Crno bijeli svijet". I iščekujem kako će splitska publika prihvatiti predstavu "OtpisaNE", koju nam kazalište "Moruzgva" dovodi u Loru potkraj siječnja. Potom ću, nadam se, malo osloboditi javnost od iskakanja mojeg imena iz pašteta i majoneza, a u travnju će, napokon, u Splitu barem jednom zaigrati i "Muka malog vuka", predstava za djecu i odrasle koju je prema mojoj slikovnici sjajno dramatizirao Bruno Margetić i čarobno režirala Morana Dolenc. A bacam se i u pokušaje da ovaj film nekako pomognem plasirati u Francusku, gdje je roman prošle godine iznimno uspješno primljen.

Piše li se neki novi roman?
- Potpisao sam nedavno ugovor za jednu zbirku priča, koju moram isporučiti do kraja 2018. Kako formu kratke priče nikad nisam svladao u onoj mjeri kojom bih sam bio zadovoljan, bit će to niz priča uvezanih u, da se pomodno izrazim, hibridni roman. A imam i jedan "klasični" roman koji već četiri godine čami na 109. stranici rukopisa. Trebalo bi ih napisati još dvaput toliko, ali svakodnevica nikako da me pomazi dovoljno nježno da se mogu koncentrirati na njega.

'Stršeća' pozicija

Koliko je Renato Baretić filmofil i što najradije gleda?
- Najradije ponovo gledam one filmove koji su me ovako ili onako "stresli" u vrijeme dok sam se zbilja mogao legitimirati kao filmofil.
Pogled na noviji hrvatski film i kako se tu uklapa “Osmi povjerenik“?
- Nisam dovoljno kvalificiran, premalo sam toga vidio, o filmu i novim naslovima daleko više čitam no što ih pogledam. Iz takve perspektive čini mi se da bi Salajev film mogao polučiti sličan učinak kao i onomad moj roman, jer potpuno je drugačiji od svega što rade kolegice i kolege, a i teško svodiv u bilo koju žanrovsku kategoriju. Takva "stršeća" pozicija, vjerujem, jamči mu dug vijek, ali i nosi skrivenu opasnost: bude li film uistinu pratila ista sudbina kao i književni predložak, sve ostalo što Salaj snimi kasnije u životu, bez obzira na kvalitet, ostat će u sjeni dojmljivog prvijenca.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'OSMI POVJERENIK' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2018-01-20 12:34:44 [created_by] => 3175 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2018-01-20 14:54:17 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2018-01-19 12:24:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2955 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2018\/01\/20\/renato_baretic6-240417.JPG","\/Archive\/Images\/2018\/01\/20\/povjerenik_premijera1-050118.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/20\/renato_baretic3-240417.JPG","\/Archive\/Images\/2018\/01\/20\/renato_baretic1-240417.JPG"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["renato_baretic6-240417.JPG","povjerenik_premijera1-050118","renato_baretic3-240417.JPG","renato_baretic1-240417.JPG"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1262x840"},{"size0":"1260x840"},{"size0":"559x840"},{"size0":"559x840"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 20 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38981100 Threads: 4 Questions: 7140188095 Slow queries: 3315916 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609420268 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 45 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/renato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao-527286 [printLink] => /kultura/renato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao-527286?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 184718 [name] => renatobaretić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => renatobaretic [link] => /tag/renatobaretic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 184717 [name] => osmipovjerenik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => osmipovjerenik [link] => /tag/osmipovjerenik ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'OSMI POVJERENIK' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Renato Baretić, pisac romana po kojem je nastao hit-film: Tko zna koliko bi knjiga bila bolja da sam likove 'salajevski' vizualizirao [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3175 [name] => Marko Njegić [username] => marko-njegi [email] => marko-njegi@sd.hr [password] => $2y$10$InymkgzsoQ8yBIABvfFbSu.rpTzqylffc4TDDFaRUJ8zdZUOeS5dS [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marko-njegic-3175 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1693 [gender] => m [description] => [image] => 1693.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1693.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/20/renato_baretic6-240417.JPG [galleryCount] => 4 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => renato_baretic6-240417.JPG [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/20/renato_baretic6-240417.JPG [title] => renato_baretic6-240417.JPG ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/20/povjerenik_premijera1-050118.jpg [title] => povjerenik_premijera1-050118 ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/20/renato_baretic3-240417.JPG [title] => renato_baretic3-240417.JPG ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/20/renato_baretic1-240417.JPG [title] => renato_baretic1-240417.JPG ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nakon kazališne predstave, pisac i TV kritičar “Slobodne“ Renato Baretić je dočekao i filmsku ekranizaciju njegova romana prvijenca “Osmi povjerenik“ (2003.). Film u režiji Ivana Salaja upravo je krenuo u kinodistribuciju i ispao je dobar ako se nas pita. No, treba pitati i Renata.

Film ste pogledali. Što vam se čini na prvi pogled? I jeste li pomalo strepili od pogleda na film?
- Strepio nisam nimalo, ali trema je bila možda i veća od one koja je tresla prisutne glumce i ostatak ekipe filma. Usporediva, recimo, s osjećajem kad dijete ispraćate na polaganje državne mature. Međutim, već nakon desetak minuta potpuno je nestala, filmska me je priča uvukla kao da nikad prije nisam čuo za nju.

Hoćete li pogledati film još koji put?
- Sasvim sigurno.

Bi li film ovakav ispao da ste ga i sami režirali, što se reče?
- Ne bi, bio bi neusporedivo slabiji. Prilično je izvjesno da bih se strogo držao knjige, a to bi upropastilo film, čak i kad bih znao režirati.

Što vam je najbolje u filmu?
- Gotovo sve je u toj kategoriji, ali ipak ponajviše Salajeva vještina da na svakome mjestu kad gledatelj pomisli "ajme, sad će ga razvodnit!" iznova digne napetost i koncentraciju na maksimum.

Koliko su glumci dobro udahnuli život vašim likovima? Jeste li baš ovako zamišljali likove, ako ne vizualizirali nekog od njih dok ste pisali roman?
- U svojim vježbaonicama kreativnog pisanja uvijek govorim polaznicima da najprije vizualiziraju scenu i likove, a tek onda krenu pisati scenu. A kad je napišu, neka izbace ono što se samo ukazuje kao suvišno. Moje vizualizacije glavnih likova, osim samog povjerenika, koji je vrlo sličan Franu Maškoviću, bile su poprilično drugačije od Salajeva kastinga, ali veliko je pitanje bi li na ekranu bile jednako uvjerljive. Tko zna koliko bi knjiga bila bolja da sam ih “salajevski“ vizualizirao!

A kako je Brač odglumio Trećić?
- A, pa nisam bez razloga nakon supetarske premijere čvrsto izgrlio direktora fotografije Slobodana Trninića. Tako vješto iz Brača, Hvara i Zlarina napraviti izmaštani otok, to može samo vrhunski majstor. A tu su, naravno, i Bračani, trećićanskiji od samih Trećićana.

Imate li eventualne zamjerke? Ne smeta vam što je lik prostitutke promijenio nacionalnost?
- Zamjerki nemam, imam samo nekih nedoumica o kojima ću čavrljati s Ivanom kad se opet vidimo nasamo, ali čini mi se da ih nema nitko osim mene, tako da su vjerojatno nebitne. A što se glavnog ženskog lika tiče, i svih popratnosti vezanih uz nju - sve su nedoumice iščezle istog trena kad sam na platnu ugledao Nadiju Cvitanović. Još je jako rano, ali uvjeren sam da će ona i Borko Perić ostati dugo upamćeni kao jedan od najnježnijih i najskladnijih ljubavnih parova u hrvatskom filmu, iako zapravo imaju jako malo zajedničkih scena.

Koliko je roman po vama bio u startu filmičan?
- Po meni: nimalo. On se takvim doimao, vjerujem, svakom čitatelju i čitateljici, ali to je samo prvotni dojam. Sad se opet vraćamo na onu vizualizaciju pri pisanju: da, jako sam se trudio da čitatelj i "vidi" i "čuje" svaki prizor, jer je to i meni trebalo da lakše nastavim pisati, ali silna je razlika između književne "montaže" i one prave, filmske. Čitatelj može "vidjeti" čak i introspekcije glavnoga lika, ali to je za film potpuno neiskoristivo. Toga sam bio svjestan još i prije sklapanja ugovora o otkupu filmskih prava, dapače, na to sam, na tu prividnu filmičnost, i ukazivao Ivanu i prvom producentu Mariju Vukadinu. Srećom, oni su bili hrabriji od mene.

Svakako, roman je bio osobne naravi, odnosno može se shvatiti kao takav s obzirom na vaše preseljenje iz Zagreba u Dalmaciju gdje ste i ostali živjeti, poput osmog povjerenika Siniše Mesnjaka na Trećiću. Biste li se mogli opet vratiti u Zagreb?
- To s tim tobože autobiografskim podudarnostima, da oprostite, to mi već godinama beskrajno ide na vitalni organ. Duhovita dosjetka koju je u bilješci na stražnjoj korici prvog izdanja knjige upotrijebio prijatelj Dežulović, preko noći se pretvorila u opće mjesto svakog intervjua koji sam dao u zadnjih 14 godina. Jedna obična selidba iz Zagreba u Split očito je u kolektivnoj svijesti i dan-danas jednako bizarna poput odlaska iz, ne znam, Osla u Caracas. U stilu - gle, frajer se usudio i izdržao tamo već četvrt stoljeća. Jaka stvar... Da sam otišao u Kutinu ili Cavtat, nikome to ne bi bilo nimalo čudno, ali Split... Evo, ljubazno molim, najjavnije što mogu: bude li me itko ikad više tražio intervju, pogotovu u Hrvatskoj, neka mi ne postavlja to pitanje. A Zagreb... Da, mogao bih se sutra vratiti u Zagreb, bez problema, kao i otamo opet u Split. Ionako sam svako malo tamo, čak i rjeđe no što bih volio. Postoji u plućima nešto što se zove "rezidualni zrak", to je onaj koji vam ne izlazi pri disanju, nego ostaje živjeti unutra, negdje na dnu. E, meni je Zagreb taj rezidualni zrak, baš kao što bi to bio i Split, kad bih se vratio "gori".

Kako vam Zagreb izgleda sada iz Splita? Koliko se bolje vidi iz daljine?
- Slabije se vidi, ali konture su ipak prilično jasne. A to što vidim ne sviđa mi se previše, baš kao što mi se ne sviđa ni Split, iako ga gledam iz neposredne blizine. Oba su grada taoci mutivodâ i trgovaca smrdljivom maglom. Split je trenutno, nadam se, u nešto povoljnijem položaju i s donekle izglednijom perspektivom, ali ne postoji nikakvo konkretno jamstvo da se ta perspektiva već sutra neće zamagliti i usmraditi.

Možete li se zamisliti na nekom otoku pod stare dane?
- Kako se ti "stari dani" bliže, tako su mi bliži i otoci. Da, iskreno, volio bih da mi Split bude pretposljednja stanica. I dalje se nadam da ću steći neki benefit od ovog svojeg zanata, kojeg je danas zbilja moguće prakticirati i bilo s kojeg otoka. Ne vjerujem da bh se tamo posvetio lozi ili maslinama, već sad sam prestar za to, ali kupus, pome, limun, možda pčele, to bi me sigurno činilo mirnijim i manje zabrinutim čovjekom. I otočko padanje u zimski san, njega obožavam, nikad mi ne bi dojadilo.

“Osmi povjerenik“ je izašao prije 15 godina. Kakva je Hrvatska bila tada, a kakva je sada? Je li se što u međuvremenu promijenilo?
- Obeshrabrujuće je koliko su te dvije Hrvatske slične. Izgledaju mi kao pušač koji je izdržao bez cigarete skoro 15 godina, a onda ponovo zapalio, ali sad više ne dvije kutije dnevno, nego tri.

A kakav je bio Renato Baretić onda i danas?
- Netko drugi sigurno bi vam dao točniji odgovor. A moj je banalan: isti, i onda i danas. U istoj sam mjeri i ljubazan i odbojan. Osim u boji brade i stanovitim promjenama u medicinskom stanju, ne vidim nijednu bitnu razliku. Hajde, dobro, moguće je da sam danas nešto malo više mizantrop nego tada.

Jeste li očekivali da će roman 15 godina kasnije biti relevantan u društveno-političkom smislu ili ste gajili utopijske snove?
- Ne, nikakva mi društveno-politička relevantnost nije bila na pameti dok sam pisao "Osmog povjerenika". Htio sam samo napisati lijepu i emotivnu priču koja će natjerati čitatelja da ne ispušta knjigu do zadnje stranice. Tužno je, zapravo, što se ta neka politička relevantnost, koja je u knjizi samo okvir za začudnost, proteže sve do danas. I tužno je to da, kad bih danas krenuo nanovo pisati istu priču, taj njezin politički okvir ne bi bio nimalo drugačiji.

Priželjkujete li potiho da se redatelji maše još kojeg vašeg romana i pretoče ga u film?
- Priželjkivao sam ja to i poglasno prije nekoliko godina, kad je Sara Hribar krenula ozbiljno pripremati film prema romanu "Pričaj mi o njoj". Spletom apsurdnih okolnosti, čak i onkraj zakona, jedan je drugi čovjek snimio film prema gotovo identičnoj priči, film potpuno nezapažen osim po rekordno kratkom životu u kinima, samo tjedan dana u dva kina, i po dugim repovima jeftinih skandala.

Imate li scenarističkih filmskih aspiracija kao Ante Tomić?
- Ante je dvostruko blagoslovljen: em ima beskrajan pripovjedački talent, em ima stalnog redatelja koji ga i treba i tjera, i mazi i zatočuje. Ja sam uskraćeniji u obje te komponente. Ali, nikad ne reci nikad. Evo, nakon premijere predstave "OtpisaNE" prema mojem tekstu pod naslovom "Hassan", Krešo Dolenčić i Robert Orhel uglas su me nagovarali da iz te komedije napravim scenarij za, kako su rekli "lijepi, mali, dragi europski film". Možda se i poduhvatim toga, ali odveć sam zaokupljen poslovima koji mi osiguravaju obično preživljavanje.

Na čemu trenutno radite?
- Trenutno, ali baš trenutno, peglam zadnju ruku scenarija za jednu epizodu treće sezone serije "Crno bijeli svijet". I iščekujem kako će splitska publika prihvatiti predstavu "OtpisaNE", koju nam kazalište "Moruzgva" dovodi u Loru potkraj siječnja. Potom ću, nadam se, malo osloboditi javnost od iskakanja mojeg imena iz pašteta i majoneza, a u travnju će, napokon, u Splitu barem jednom zaigrati i "Muka malog vuka", predstava za djecu i odrasle koju je prema mojoj slikovnici sjajno dramatizirao Bruno Margetić i čarobno režirala Morana Dolenc. A bacam se i u pokušaje da ovaj film nekako pomognem plasirati u Francusku, gdje je roman prošle godine iznimno uspješno primljen.

Piše li se neki novi roman?
- Potpisao sam nedavno ugovor za jednu zbirku priča, koju moram isporučiti do kraja 2018. Kako formu kratke priče nikad nisam svladao u onoj mjeri kojom bih sam bio zadovoljan, bit će to niz priča uvezanih u, da se pomodno izrazim, hibridni roman. A imam i jedan "klasični" roman koji već četiri godine čami na 109. stranici rukopisa. Trebalo bi ih napisati još dvaput toliko, ali svakodnevica nikako da me pomazi dovoljno nježno da se mogu koncentrirati na njega.

'Stršeća' pozicija

Koliko je Renato Baretić filmofil i što najradije gleda?
- Najradije ponovo gledam one filmove koji su me ovako ili onako "stresli" u vrijeme dok sam se zbilja mogao legitimirati kao filmofil.
Pogled na noviji hrvatski film i kako se tu uklapa “Osmi povjerenik“?
- Nisam dovoljno kvalificiran, premalo sam toga vidio, o filmu i novim naslovima daleko više čitam no što ih pogledam. Iz takve perspektive čini mi se da bi Salajev film mogao polučiti sličan učinak kao i onomad moj roman, jer potpuno je drugačiji od svega što rade kolegice i kolege, a i teško svodiv u bilo koju žanrovsku kategoriju. Takva "stršeća" pozicija, vjerujem, jamči mu dug vijek, ali i nosi skrivenu opasnost: bude li film uistinu pratila ista sudbina kao i književni predložak, sve ostalo što Salaj snimi kasnije u životu, bez obzira na kvalitet, ostat će u sjeni dojmljivog prvijenca.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
renato_baretic6-240417.JPG povjerenik_premijera1-050118 renato_baretic3-240417.JPG renato_baretic1-240417.JPG
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/renato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao-527286 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9ecf51d1cb96a59b89b5a1d53905afbd6bea1b7e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Renato+Bareti%C4%87%2C+pisac+romana+po+kojem+je+nastao+hit-film%3A+Tko+zna+koliko+bi+knjiga+bila+bolja+da+sam+likove+%26%23039%3Bsalajevski%26%23039%3B+vizualizirao&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Frenato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao-527286 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Frenato-baretic-pisac-romana-po-kojem-je-nastao-hit-film-tko-zna-koliko-bi-knjiga-bila-bolja-da-sam-likove-salajevski-vizualizirao-527286 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'OSMI POVJERENIK' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kultura'OSMI POVJERENIK'

Renato Baretić, pisac romana po kojem je nastao hit-film: Tko zna koliko bi knjiga bila bolja da sam likove 'salajevski' vizualizirao

19. siječnja 2018. - 13:24
renato_baretic6-240417.JPG

Nakon kazališne predstave, pisac i TV kritičar “Slobodne“ Renato Baretić je dočekao i filmsku ekranizaciju njegova romana prvijenca “Osmi povjerenik“ (2003.). Film u režiji Ivana Salaja upravo je krenuo u kinodistribuciju i ispao je dobar ako se nas pita. No, treba pitati i Renata.

Film ste pogledali. Što vam se čini na prvi pogled? I jeste li pomalo strepili od pogleda na film?
- Strepio nisam nimalo, ali trema je bila možda i veća od one koja je tresla prisutne glumce i ostatak ekipe filma. Usporediva, recimo, s osjećajem kad dijete ispraćate na polaganje državne mature. Međutim, već nakon desetak minuta potpuno je nestala, filmska me je priča uvukla kao da nikad prije nisam čuo za nju.

Hoćete li pogledati film još koji put?
- Sasvim sigurno.

Bi li film ovakav ispao da st...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 17:36