stdClass Object ( [id] => 65446 [title] => Kako žive imućni: kriza ‘ugrizla’ luksuz [alias] => kako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun

Prodaja niže i srednje klase nakita i satova, cijena do 5000 eura, u Hrvatskoj je, prema mojim informacijama, pala i do 80 posto. S druge strane, vidljiva je povećana prodaja posebno rađenih ogrlica, satova, s cijenama višim od 100.000 eura, koju naručuje klijentela koja je ulagala prije ali i sad - kaže Josip Gojun, hrvatski draguljar s dugogodišnjim radnim iskustvom u Ženevi i Parizu. Na europskoj razini kod skupocjenog se nakita bilježi pad od nekih 45 do 50 posto, satova za 35 posto.

Vikend u Švicarskoj

- S obzirom na to da bankari za jesen najavljuju poremećaj valuta, investitori kupuju zlatne poluge a pojedinci vrijedno kamenje jer na taj način ulažu da bi zaštitili svoj novac - objašnjava Gojun.

Normalno da je kriza utjecala na smanjenu kupovnu moć, no Gojun problem vidi i u Zakonu o trošarinama na luksuz prema kojem je srebrni lančić od 50 kuna definiran kao plemeniti metal na kojemu mu država uzme više od pola, no s druge strane, Armanijevo odijelo od 5000 kuna nije luksuzna roba.

- Nameti nas uništavaju, državu nije briga, jer ionako nemamo svoje rudnike pa propisi tjeraju proizvođače na sivu ekonomiju - ističe Gojun dodajući da će onaj tko ima novca, za vikend otići u Švicarsku, koja nema takvih trošarina od čak 30 posto, ima PDV od 7,6 posto pa će, umjesto da u Hrvatskoj kupi neki prsten ili lančić za 10.000, tamo proći povoljnije i isto platiti tek 6000 kuna.

Cijena dijamanata je zbog troškova iskopa visoka   REUTERS
- Dovoljno je kazati kako, između ostalog, izrađujemo dubrovački nakit i nakit s likom morčića, koji nose certifikate Izvorno hrvatsko. Svi u državi potiču domaću proizvodnju a onda nam na to “nabijaju” visoke trošarine i PDV. I gdje je tu smisao? - pita se Vlado Križek iz zagrebačke Zlatarne Križek.

Srednji sloj prestao kupovati umjetničke slike

Sa skupocjenim satovima problema nema, barem tako tvrdi splitski zlatar Drago Banović iz B-Vama potkrepljujući to činjenicom da je dobar sat odlična investicija koja nikada neće propasti.

- Sat od 100.000 kuna neće puno izgubiti na vrijednosti, kao, recimo, automobil, pa je takvo ulaganje, za one koji imaju novca jako dobro - objašnjava Banović i dodaje kako je, unatoč krizi, prodaja skupocjenih satova porasla za oko 20-25 posto.

Sličan se scenarij odvija i s prodajom umjetničkih slika jer je došlo do “prekida” prodaje onih pristupačnijih, od 150 do 200 eura, veli Goran Varga iz zagrebačke galerije Apolon:

- Osjeti se pad takve prodaje za više od 50 posto, srednji sloj je zbog recesije zaboravio na kupnju slika, no zato uvijek postoji konstanta kod kupnje skupljih, koje idu kao i prijašnjih godina.

Ana Marija Botteri iz splitske galerije Botteri potvrđuje da najviše trpi prodaja slika prosječnih cijena, od 1000 do 2000 kuna, a u odnosu na prošlu godinu prodaja je manja za oko 20 posto. Navodi da nije nestala klijentela koja će za dobru sliku dati i više, njih ima kao i prije.

Recesije i ratovi prolaze, dijamanti ostaju

Ivo Večera, direktor hrvatske podružnice tvrtke Diamonds International Corporation D.I.C. d.o.o., koja je ujedno i član te dioničar dijamantne burze u belgijskom Antwerpenu, slaže se kako je ulaganje novca u nakit i skupocjene satove sigurno jedna od mogućnosti očuvanja svoga vlasništva.

- Na kraju 2008. zbog svjetske je krize pala prodaja dijamantnog nakita a djelomično i investicijskih dijamanata. Cijena kamenja je zbog visokih troškova iskopa još uvijek visoka što je i uzrokovalo ograničenje iskapanja, no još se uvijek prodaju zalihe - kaže Večera

- U ovoj godini cijena neobrađenih dijamanata opet je porasla pa bi to trebalo utjecati i na porast cijena brušenih dijamanata. Ove je godine najviše narasla cijena dijamanata do jednog karata, do 12.000 eura, te onih najkvalitetnijih i najvećih brušenih - tvrdi direktor hrvatske podružnice D.I.C.-a koji kaže da onaj tko je u investicijske dijamante uložio barem pet do 10 posto svoga kapitala, uložio je u stabilnu svjetski prepoznatu investiciju, koja je već preživjela jednu svjetsku krizu i dva svjetska rata. Krize dolaze i odlaze, no dijamant ostaje - zaključio je Večera.

Prsten od 220 tisuća kuna

Prsten draguljara Josip Gojuna kojeg nudi u kompletu sa naušnicama (koje koštaju 20.000 kuna) stoji 220.000 kuna. Načinjen je od kamena spesartita i briljanata. Corumov sat, linije Admiral Cup Chronograpf 44 zlatar Drago Banović prodaje za nešto manje od 117.000 kuna no ipak je to prava sitnica usporedi li se ta cijena s, recimo, jednim od Cartierovih “special editions” izdanja od čak milijun eura. Takva su ove godine napravljena tri u svijetu i troje klijenata kupilo ih je dok su bili u izradi.

Dijamant od karata do 12 tisuća eura

Cjenik dijamanata određen je za cijeli svijet, veli Ivo Večera, pa se tako, primjerice, cijena dijamanta od jednog karata kreće od četiri pa do čak 12 tisuća eura, što ovisi o veličini dijamanta, boji i ostalim parametrima na temelju kojih se procjenjuje njegova vrijednost.

Rusija, Kina...

U Rusiji su ograničenje iskapanja dijamanata riješili obustavljanjem njihove prodaje na šest mjeseci, radije nego da im snižavaju cijene, dok je pad prodaje dijamanata na američkom tržištu bio donekle uravnotežen rastom u Kini.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatsko tržište luksuznih predmeta slijedi svjetske trendove [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-08-30 17:29:34 [created_by] => 30 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-08-30 17:38:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-08-30 17:29:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 6535 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/08/31/Biznis/MUM03._INDIA DIAMON_0712_11.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x460" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8309585 Threads: 4 Questions: 1630802875 Slow queries: 4998421 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 113353997 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/biznis/kako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz-65446 [printLink] => /vijesti/biznis/kako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz-65446?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 186454 [name] => dijamanti [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dijamanti [link] => /tag/dijamanti ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatsko tržište luksuznih predmeta slijedi svjetske trendove [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kako žive imućni: kriza ‘ugrizla’ luksuz [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-22-11-28-40-30 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/08/31/Biznis/MUM03._INDIA DIAMON_0712_11.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/08/31/Biznis/MUM03._INDIA DIAMON_0712_11.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun

Prodaja niže i srednje klase nakita i satova, cijena do 5000 eura, u Hrvatskoj je, prema mojim informacijama, pala i do 80 posto. S druge strane, vidljiva je povećana prodaja posebno rađenih ogrlica, satova, s cijenama višim od 100.000 eura, koju naručuje klijentela koja je ulagala prije ali i sad - kaže Josip Gojun, hrvatski draguljar s dugogodišnjim radnim iskustvom u Ženevi i Parizu. Na europskoj razini kod skupocjenog se nakita bilježi pad od nekih 45 do 50 posto, satova za 35 posto.

Vikend u Švicarskoj

- S obzirom na to da bankari za jesen najavljuju poremećaj valuta, investitori kupuju zlatne poluge a pojedinci vrijedno kamenje jer na taj način ulažu da bi zaštitili svoj novac - objašnjava Gojun.

Normalno da je kriza utjecala na smanjenu kupovnu moć, no Gojun problem vidi i u Zakonu o trošarinama na luksuz prema kojem je srebrni lančić od 50 kuna definiran kao plemeniti metal na kojemu mu država uzme više od pola, no s druge strane, Armanijevo odijelo od 5000 kuna nije luksuzna roba.

- Nameti nas uništavaju, državu nije briga, jer ionako nemamo svoje rudnike pa propisi tjeraju proizvođače na sivu ekonomiju - ističe Gojun dodajući da će onaj tko ima novca, za vikend otići u Švicarsku, koja nema takvih trošarina od čak 30 posto, ima PDV od 7,6 posto pa će, umjesto da u Hrvatskoj kupi neki prsten ili lančić za 10.000, tamo proći povoljnije i isto platiti tek 6000 kuna.

Cijena dijamanata je zbog troškova iskopa visoka   REUTERS
- Dovoljno je kazati kako, između ostalog, izrađujemo dubrovački nakit i nakit s likom morčića, koji nose certifikate Izvorno hrvatsko. Svi u državi potiču domaću proizvodnju a onda nam na to “nabijaju” visoke trošarine i PDV. I gdje je tu smisao? - pita se Vlado Križek iz zagrebačke Zlatarne Križek.

Srednji sloj prestao kupovati umjetničke slike

Sa skupocjenim satovima problema nema, barem tako tvrdi splitski zlatar Drago Banović iz B-Vama potkrepljujući to činjenicom da je dobar sat odlična investicija koja nikada neće propasti.

- Sat od 100.000 kuna neće puno izgubiti na vrijednosti, kao, recimo, automobil, pa je takvo ulaganje, za one koji imaju novca jako dobro - objašnjava Banović i dodaje kako je, unatoč krizi, prodaja skupocjenih satova porasla za oko 20-25 posto.

Sličan se scenarij odvija i s prodajom umjetničkih slika jer je došlo do “prekida” prodaje onih pristupačnijih, od 150 do 200 eura, veli Goran Varga iz zagrebačke galerije Apolon:

- Osjeti se pad takve prodaje za više od 50 posto, srednji sloj je zbog recesije zaboravio na kupnju slika, no zato uvijek postoji konstanta kod kupnje skupljih, koje idu kao i prijašnjih godina.

Ana Marija Botteri iz splitske galerije Botteri potvrđuje da najviše trpi prodaja slika prosječnih cijena, od 1000 do 2000 kuna, a u odnosu na prošlu godinu prodaja je manja za oko 20 posto. Navodi da nije nestala klijentela koja će za dobru sliku dati i više, njih ima kao i prije.

Recesije i ratovi prolaze, dijamanti ostaju

Ivo Večera, direktor hrvatske podružnice tvrtke Diamonds International Corporation D.I.C. d.o.o., koja je ujedno i član te dioničar dijamantne burze u belgijskom Antwerpenu, slaže se kako je ulaganje novca u nakit i skupocjene satove sigurno jedna od mogućnosti očuvanja svoga vlasništva.

- Na kraju 2008. zbog svjetske je krize pala prodaja dijamantnog nakita a djelomično i investicijskih dijamanata. Cijena kamenja je zbog visokih troškova iskopa još uvijek visoka što je i uzrokovalo ograničenje iskapanja, no još se uvijek prodaju zalihe - kaže Večera

- U ovoj godini cijena neobrađenih dijamanata opet je porasla pa bi to trebalo utjecati i na porast cijena brušenih dijamanata. Ove je godine najviše narasla cijena dijamanata do jednog karata, do 12.000 eura, te onih najkvalitetnijih i najvećih brušenih - tvrdi direktor hrvatske podružnice D.I.C.-a koji kaže da onaj tko je u investicijske dijamante uložio barem pet do 10 posto svoga kapitala, uložio je u stabilnu svjetski prepoznatu investiciju, koja je već preživjela jednu svjetsku krizu i dva svjetska rata. Krize dolaze i odlaze, no dijamant ostaje - zaključio je Večera.

Prsten od 220 tisuća kuna

Prsten draguljara Josip Gojuna kojeg nudi u kompletu sa naušnicama (koje koštaju 20.000 kuna) stoji 220.000 kuna. Načinjen je od kamena spesartita i briljanata. Corumov sat, linije Admiral Cup Chronograpf 44 zlatar Drago Banović prodaje za nešto manje od 117.000 kuna no ipak je to prava sitnica usporedi li se ta cijena s, recimo, jednim od Cartierovih “special editions” izdanja od čak milijun eura. Takva su ove godine napravljena tri u svijetu i troje klijenata kupilo ih je dok su bili u izradi.

Dijamant od karata do 12 tisuća eura

Cjenik dijamanata određen je za cijeli svijet, veli Ivo Večera, pa se tako, primjerice, cijena dijamanta od jednog karata kreće od četiri pa do čak 12 tisuća eura, što ovisi o veličini dijamanta, boji i ostalim parametrima na temelju kojih se procjenjuje njegova vrijednost.

Rusija, Kina...

U Rusiji su ograničenje iskapanja dijamanata riješili obustavljanjem njihove prodaje na šest mjeseci, radije nego da im snižavaju cijene, dok je pad prodaje dijamanata na američkom tržištu bio donekle uravnotežen rastom u Kini.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/kako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz-65446 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=dd98458ed195e22ba822542eb5cbcbaa3aea9f14 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kako+%C5%BEive+imu%C4%87ni%3A+kriza+%E2%80%98ugrizla%E2%80%99+luksuz&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fkako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz-65446 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fkako-zive-imucni-kriza-ugrizla-luksuz-65446 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatsko tržište luksuznih predmeta slijedi svjetske trendove [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Biznishrvatsko tržište luksuznih predmeta slijedi svjetske trendove

Kako žive imućni: kriza ‘ugrizla’ luksuz

Piše PSD.
30. kolovoza 2009. - 19:29
Pad prometa bilježe sve kategorije satova i nakita, osim najskupljih i najluksuznijih, pa raste prodaja posebno izrađenih ogrlica i satova, skupljih od 100.000 eura, koje naručuju klijenti koji su u njih ulagali i prije, kaže draguljar Josip Gojun

Prodaja niže i srednje klase nakita i satova, cijena do 5000 eura, u Hrvatskoj je, prema mojim informacijama, pala i do 80 posto. S druge strane, vidljiva je povećana prodaja posebno rađenih ogrlica, satova, s cijenama višim od 100.000 eura, koju naručuje klijentela koja je ulagala prije ali i sad - kaže Josip Gojun, hrvatski draguljar s dugogodišnjim radnim iskustvom u Ženevi i Parizu. Na europskoj razini kod skupocjenog se nakita bilježi pad...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 13:28