StoryEditorOCM
Zadar plusUSPJEŠNA PRIČA

Kako su se dvije zadarske restauratorice, kreativke i prijateljice Zdenka i Martina zaljubile u keramiku i pokrenule uspješni brend "Krakle"

Piše Ana VUČETIĆ ŠKRBIĆ
23. travnja 2020. - 11:42

Francuska riječ “craquelé” u umjetnosti označava dekoraciju u obliku mreže sitnih pukotina koji nastaju na glazuri keramičkih predmeta, dajući im tako efekt sitne paučine. Kada su dvije zadarske restauratorice, kreativke i prijateljice Martina Ćurković Madiraca (34) i Zdenka Vrgoč (32) kretale u avanturu izgradnje vlastitog brenda u keramici, baš im se “Krakle” učinilo kao savršen naziv za ono što će im postati velika strast i svakodnevni posao.

“Krakle” simpatično zvuči, neobično je i sigurno će vam zapasti za oko, iako, moramo napomenuti, keramika koja izlazi iz njihove male manufakture na zadarskoj Voštarnici savršeno je glatka, bez ijedne pukotine. Izrađuju uglavnom uporabno posuđe, tako da ćete u “Krakle” keramici naći svakakve oblike šalica, zdjelica, posuda, tanjura, pladnjeva, čajnika, ali i ukrasne predmete poput lampi i nakita.

Njihova ljubav prema keramici počela je davno prije nego su djevojke odlučile pokrenuti vlastiti brend. Taj put bio je logičan i prirodan, kao i želja da razvijaju vlastiti kreativni izričaj i pokušaju se samostalno izraziti u tehnici koju tako dobro poznaju.

- Nas dvije već gotovo deset godina restauriramo keramičke predmete, u ruke nam dolaze svakakvi oblici, tako da smo se morale zaljubiti u keramiku i bezbroj mogućnosti koje ona nudi. Ta ljubav zarazila je i Martininu mamu Nedu čija nam je pomoć nezamjenjiva. U radu s glinom morate poštovati neke zakonitosti, ali je fascinantno što vam sve omogući. Fascinantne su te strukture, oblici, boje koje vam otvaraju uvijek nove prostore za eksperimentiranje. Mi smo u ovom poslu već šest godina i uvijek otkrivamo nešto novo. Volimo ovo što radimo i vjerujemo da zato imamo i tako dobre reakcije na našu keramiku - govore nam Zdenka i Martina.

Nove kolekcije

U svom zadarskom studiju djevojke svake godine imaju dvije do tri nove kolekcije u kojima se poigraju novim glinama, oblicima i dekoracijama. To je, kažu, zahtjevan tempo, ali s druge strane, pravi kreativni gušt u koji ulažu puno entuzijazma i ljubavi.
- Uglavnom ne radimo velike narudžbe, više smo orijentirane na manje kolekcije. Nemamo preveliku proizvodnju, draže nam je da to ostane mali obiteljski posao. Nas dvije nismo u rodu, ali smo kao prava obitelj, s dušom i srcem. Svaki predmet nam je od početka do kraja ručno izrađen i oslikan tako da tu ni nemamo prostora za veliku proizvodnju - govore nam djevojke čije proizvode, osim u desetak domaćih dućana i na art sajmovima, možete vidjeti i kupiti u splitskoj slastičarnici “Zdrawo”.

Dug proces izrade

Proces izrade keramičkog predmeta kreće oblikovanjem u glini. Kada dobiju oblik koji su zamislile, predmet se nekoliko dana ostavlja na zraku kako bi se temeljito osušio. Nakon toga kreće proces fine obrade kada se glina oslikava engobama, bojama za glinu, ili se suhi neoslikani predmet stavlja u peć pa kasnije oslikava dekorativnim bojama.

U svojoj “Krakle” manufakturi djevojke najčešće kombiniraju te dvije tehnike oslikavanja. Kada se peć napuni, kreće prvo pečenje gline na temperaturi od oko 1000°C. Pečenje i hlađenje peći traje po jedan dan. Predmeti se potom peru pod vodom kako bi se uklonili zaostaci sitne prašine, suše i glaziraju, te ponovno pale na sličnoj temperaturi. Nakon hlađenja, keramika se dekorira tekućim zlatom ili bakrom te još jednom peče na oko 750°C. Svi uporabni predmeti koje djevojke izrađuju glazirani su food safe bezolovnim glazurama te sto posto sigurni kod pripreme i posluživanja hrane i pića. Ukratko, cijeli proces izrade predmeta traje poprilično vremena, u prosjeku od dva do tri tjedna. Ali zato je rezultat fantastičan: originalna, kreativna i maštovita keramika koja na najbolji način spaja dizajn i kvalitetu. Baš zbog toga, “Krakle” keramika nikad neće biti serijski proizvod.

Martina i Zdenka upravo ovih dana rade na novoj poslovnoj priči, suradnji s nekoliko europskih dizajnerskih dućana. Kažu kako su jako uzbuđene i rade punom parom kako bi kolekcije na vrijeme bile gotove. A do tada, kupci do njihovih proizvoda dolaze isključivo online, na Facebook i Instagram stranici.

- ‘Feedbackovi’ su nam odlični i to nas veseli. Najvažnije je da su nam kupci zadovoljni, da im se sviđa naša keramika. Često nam se ponovno javljaju za nove stvari i to nam je pokazatelj da smo na onome putu na kojemu želimo biti. Nema nekoga posebnog pravila što im se najviše sviđa. Možda su to ipak šalice i zdjelice od oblika, ono što svatko od nas svakodnevno najviše koristi. Imamo jako dobre reakcije na našu zadnju plavo-zlatnu kolekciju, u koju smo se i same zaljubile. Sviđa nam se ta sofisticiranost pariško-plave boje na bijeloj glini uz pokoji sitni zlatni detalj ili bez njega - otkrivaju nam “Krakle” kreativke čije proizvode inače možete naći u trgovina Zagreba, preko Rijeke do Dubrovnika.

- Dućani su za sada, nažalost, zatvoreni. Nekoliko puta godišnje idemo na art sajmove, koji su nam posebno dragi. Na njima se družimo s kupcima i kolegama kreativcima, to je uvijek izvor pozitivne energije. Moramo priznati da nam fale i nadamo se kako ćemo se uskoro opet svi družiti kada ova nesretna situacija završi - poručuju Zdenka i Martina.

27. travanj 2024 17:20