stdClass Object ( [id] => 200834 [title] => Zlatko Gall: Kako je ideologija pojela umjetnost [alias] => zlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Mada sam dvadesetak godina pisao likovne kritike prateći pomno tadašnju jugoslavensku, a kasnije i hrvatsku likovnu scenu, stan mi nije tapeciran umjetninama koje, nekako, idu uz kritičarski opis radnog mjesta.
One rijetke umjetnine koje imam sve su samo ne “statusne” fleke. Radovi su to umjetnika koje cijenim i volim ne samo zbog vrijednosti njihova likovnog iskaza, već i kao drage ljude, a nerijetko i vrlo dobre prijatelje. Postoji samo jedna iznimka: Kuzma Kovačić.

Kuzmu sam upoznao još tamo ranih osamdesetih pišući – s beskrajnom simpatijom – o Galeriji na Bankete, toj čudesnoj maloj hvarskoj galeriji smještenoj u djedovoj konobi, a potom sam, kao i većina kritičara, bio oduševljen Kovačićevim blistavim kiparskim talentom.

I baš zato doma ljubomorno čuvam dva dimenzijama skromna, no veličanstvena rada koje sam odavno (hvala Tonka!) dobio na dar. Posebno sam slab na skulpturicu od drveta organske a opet apstraktne forme, nastalu zacijelo kao studije za veće skulpture iz ciklusa “Franjo Asiški”; meditativno djelo čudesne snage i minimalističke izvedbe.

Kvragu, promislio sam stotinu puta držeći je u rukama, zar je moguće da je umjetnik takvog talenta već godinama poznatiji po agitpropu i kontroverznim političkim stavovima negoli po djelima koja bi se naslonila na remek-djela hrvatskog kiparstva poput vratnica hvarske katedrale? A jest.

Veliki ‘komunikator’

Kuzma Kovačić je “kipar koji je svoj talent uništio službom ideologiji”, dijagnosticirala je prije koji dan kolegica Patricija Kiš u “Jutarnjem listu” pišući o Kuzminoj retrospektivi u zagrebačkoj Modernoj galeriji. Naravno, nije jedina koja je uočila da “njegovo umijeće opterećuje ideologija, prizemnost, često i patetika” jer već površan uvid u kiparev opus nudi dvije posve posvađane “poetike” i dva suprotstavljena “kiparska govora”. Kako se to uopće dogodilo?

Odgovor je ovih dana u intervjuu “Slobodnoj Dalmaciji” dao sam Kovačić. “Kiparstvo je naglašeno umjetnost javne komunikacije (...) a kipar je ‘komunikator’.

Stoga on nužno svojim javnim, posebno spomeničkim djelima, ‘izgovara’ i posreduje vrijednost cijele zajednice, prvenstveno one narodne kojoj je, u našem slučaju, srećom, okvir – država.” Vau! Kakvog li shvaćanja uloge umjetnosti i umjetnika!

Kao prepisane iz kakvog partijskog naputka o ideološki podobnoj umjetnosti “novoga doba” u kojoj se također zahtijevalo da se umjetnik odrekne umjetnosti i osobnog/intimnog u korist “višeg cilja”: propagiranja “vrijednosti cijele zajednice” (socijalističke, dakako), naroda i – države.

I eto nas u hipu usred vječnog problema odnosa umjetnosti i ideologije shvaćene kao sustav političkih i etičkih ideja. Uz neizbježno pitanje: može li neko djelo biti vrijedno prvenstveno zbog ideja koje “komunicira”, a ne zbog svojih oblikovnih i estetskih vrijednosti?

Za Kovačića tu dvojbe nema. On, naime, prvenstveno želi “posredovati” ideje koje drži važnijima od same umjetnosti. Uostalom, na pitanje zašto je iz svijeta intimnih promišljanja, komornih sadržaja i apstraktnih formi početkom devedesetih zakoračio u prostor spomeničke plastike, u intervjuu “Večernjem listu” otvoreno je kazao:

“Tada se stvarala hrvatska država i to je bio trenutak u kojemu je trebalo u javnom prostoru iskomunicirati određene poruke kroz umjetnost. Želio sam kroz svoje kiparstvo izraziti radost i zahvalnost onima koji su bili najzaslužniji za našu slobodu – slobodu naroda i države, ali i onu osobnu – jer, stvaranjem hrvatske države i ukidanjem komunističkog sustava vlasti ostvarili su se i naši osobni ljudski i humanistički ideali o slobodi za kojom smo čeznuli. Rekao bih čak da su sva moja umjetnička nastojanja i rad u kiparstvu bili nadahnuti tom težnjom.”

Je li se kiparu u nekoj vrsti domoljubne ognjice omakla koja riječ viška koja bi mogla promijeniti smisao iskazane poruke? Nije. Navlas isto ponovio je, naime, i u intervjuu “Slobodnoj”, ponudivši k tome i jedno doista originalno shvaćanje uloge “državnog umjetnika”.

Što on, dakako, nije. Dapače, sebe ne vidi kao privilegiranog autora “ideoloških spomenika” i totema među kojima su oni Tuđmanu i Šušku, medvedgradskog Oltara domovine, spomenika braniteljima, kovanica hrvatske kune... već samo kao “korektora” koji, eto, ispravlja (sve) greške prethodnika.

Preciznije, “državnih umjetnika” kojima, veli, kao pripadnicima “osvajačkih, okupacijskih država i dvorova” te slugama “protunarodnih režima kao što je bio jugoslavensko-komunistički”, nije bilo ni na kraj pameti “komunicirati” iliti posredovati vrijednosti naroda i “cijele zajednice”.

Komesarska ‘estetika’

Istodobno se valjda odričući gotovo cijele hrvatske umjetničke prakse kroz stoljeća – redom sve djela sluga tuđih država i nenarodnih režima – Kovačić, poput kakvog polit- komesara, vidi vlastiti ideološki/politički/svjetonazorni sklop kao istoznačnicu za “vrijednosti cijele zajednice” i “naroda”.

Nedostaje još samo ono “i narodnosti” pa da teze kipara koji je talent podredio služenju ideologiji djeluju kao groteskni preslik dekreta iz, Kuzmi tako mrskih, komunističkih vremena.

U istom paketu, naravno, ide i imperativ ideološkog sadržaja kao “narodne volje” (sic!), a nauštrb umjetničke vrijednosti. Stoga na pitanje što misli o Tuđmanovim spomenicima upitne likovne vrijednosti, Kuzma u “Večernjaku” veli: “Slažem se da to nisu sve vrijedne umjetnine, no to je jedan izraz narodne volje, ljudi su to htjeli i ti su spomenici izraz jedne zahvalnosti. Naravno da bi bilo ljepše da Zagreb, Split i drugi gradovi imaju lijepu umjetninu, spomenik, no to očito nije moguće.” Ma gle ku...!

Kuzmi Kovačiću možda nije baš posve jasno zašto je to tako. A moralo bi biti. Trebao bi se samo kritički osvrnuti po vlastitu ateljeu. U kojem je odavno služenje ideologiji pojelo umjetnost.

ZLATKO GALL


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Foto: Jadran BABIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Zona sumraka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-05-09 11:39:28 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-05-09 20:23:30 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-05-09 22:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5909 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/05/09/PSD/gal00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7436796 Threads: 2 Questions: 1598852621 Slow queries: 4745552 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110490893 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 43 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) [1] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) ) [link] => /kolumne/zlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost-200834 [printLink] => /kolumne/zlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost-200834?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 175431 [name] => KuzmaKovačić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kuzmakovacic [link] => /tag/kuzmakovacic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Foto: Jadran BABIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Zona sumraka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zlatko Gall: Kako je ideologija pojela umjetnost [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-09-37-14-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/05/09/PSD/gal00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/05/09/PSD/gal00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Mada sam dvadesetak godina pisao likovne kritike prateći pomno tadašnju jugoslavensku, a kasnije i hrvatsku likovnu scenu, stan mi nije tapeciran umjetninama koje, nekako, idu uz kritičarski opis radnog mjesta.
One rijetke umjetnine koje imam sve su samo ne “statusne” fleke. Radovi su to umjetnika koje cijenim i volim ne samo zbog vrijednosti njihova likovnog iskaza, već i kao drage ljude, a nerijetko i vrlo dobre prijatelje. Postoji samo jedna iznimka: Kuzma Kovačić.

Kuzmu sam upoznao još tamo ranih osamdesetih pišući – s beskrajnom simpatijom – o Galeriji na Bankete, toj čudesnoj maloj hvarskoj galeriji smještenoj u djedovoj konobi, a potom sam, kao i većina kritičara, bio oduševljen Kovačićevim blistavim kiparskim talentom.

I baš zato doma ljubomorno čuvam dva dimenzijama skromna, no veličanstvena rada koje sam odavno (hvala Tonka!) dobio na dar. Posebno sam slab na skulpturicu od drveta organske a opet apstraktne forme, nastalu zacijelo kao studije za veće skulpture iz ciklusa “Franjo Asiški”; meditativno djelo čudesne snage i minimalističke izvedbe.

Kvragu, promislio sam stotinu puta držeći je u rukama, zar je moguće da je umjetnik takvog talenta već godinama poznatiji po agitpropu i kontroverznim političkim stavovima negoli po djelima koja bi se naslonila na remek-djela hrvatskog kiparstva poput vratnica hvarske katedrale? A jest.

Veliki ‘komunikator’

Kuzma Kovačić je “kipar koji je svoj talent uništio službom ideologiji”, dijagnosticirala je prije koji dan kolegica Patricija Kiš u “Jutarnjem listu” pišući o Kuzminoj retrospektivi u zagrebačkoj Modernoj galeriji. Naravno, nije jedina koja je uočila da “njegovo umijeće opterećuje ideologija, prizemnost, često i patetika” jer već površan uvid u kiparev opus nudi dvije posve posvađane “poetike” i dva suprotstavljena “kiparska govora”. Kako se to uopće dogodilo?

Odgovor je ovih dana u intervjuu “Slobodnoj Dalmaciji” dao sam Kovačić. “Kiparstvo je naglašeno umjetnost javne komunikacije (...) a kipar je ‘komunikator’.

Stoga on nužno svojim javnim, posebno spomeničkim djelima, ‘izgovara’ i posreduje vrijednost cijele zajednice, prvenstveno one narodne kojoj je, u našem slučaju, srećom, okvir – država.” Vau! Kakvog li shvaćanja uloge umjetnosti i umjetnika!

Kao prepisane iz kakvog partijskog naputka o ideološki podobnoj umjetnosti “novoga doba” u kojoj se također zahtijevalo da se umjetnik odrekne umjetnosti i osobnog/intimnog u korist “višeg cilja”: propagiranja “vrijednosti cijele zajednice” (socijalističke, dakako), naroda i – države.

I eto nas u hipu usred vječnog problema odnosa umjetnosti i ideologije shvaćene kao sustav političkih i etičkih ideja. Uz neizbježno pitanje: može li neko djelo biti vrijedno prvenstveno zbog ideja koje “komunicira”, a ne zbog svojih oblikovnih i estetskih vrijednosti?

Za Kovačića tu dvojbe nema. On, naime, prvenstveno želi “posredovati” ideje koje drži važnijima od same umjetnosti. Uostalom, na pitanje zašto je iz svijeta intimnih promišljanja, komornih sadržaja i apstraktnih formi početkom devedesetih zakoračio u prostor spomeničke plastike, u intervjuu “Večernjem listu” otvoreno je kazao:

“Tada se stvarala hrvatska država i to je bio trenutak u kojemu je trebalo u javnom prostoru iskomunicirati određene poruke kroz umjetnost. Želio sam kroz svoje kiparstvo izraziti radost i zahvalnost onima koji su bili najzaslužniji za našu slobodu – slobodu naroda i države, ali i onu osobnu – jer, stvaranjem hrvatske države i ukidanjem komunističkog sustava vlasti ostvarili su se i naši osobni ljudski i humanistički ideali o slobodi za kojom smo čeznuli. Rekao bih čak da su sva moja umjetnička nastojanja i rad u kiparstvu bili nadahnuti tom težnjom.”

Je li se kiparu u nekoj vrsti domoljubne ognjice omakla koja riječ viška koja bi mogla promijeniti smisao iskazane poruke? Nije. Navlas isto ponovio je, naime, i u intervjuu “Slobodnoj”, ponudivši k tome i jedno doista originalno shvaćanje uloge “državnog umjetnika”.

Što on, dakako, nije. Dapače, sebe ne vidi kao privilegiranog autora “ideoloških spomenika” i totema među kojima su oni Tuđmanu i Šušku, medvedgradskog Oltara domovine, spomenika braniteljima, kovanica hrvatske kune... već samo kao “korektora” koji, eto, ispravlja (sve) greške prethodnika.

Preciznije, “državnih umjetnika” kojima, veli, kao pripadnicima “osvajačkih, okupacijskih država i dvorova” te slugama “protunarodnih režima kao što je bio jugoslavensko-komunistički”, nije bilo ni na kraj pameti “komunicirati” iliti posredovati vrijednosti naroda i “cijele zajednice”.

Komesarska ‘estetika’

Istodobno se valjda odričući gotovo cijele hrvatske umjetničke prakse kroz stoljeća – redom sve djela sluga tuđih država i nenarodnih režima – Kovačić, poput kakvog polit- komesara, vidi vlastiti ideološki/politički/svjetonazorni sklop kao istoznačnicu za “vrijednosti cijele zajednice” i “naroda”.

Nedostaje još samo ono “i narodnosti” pa da teze kipara koji je talent podredio služenju ideologiji djeluju kao groteskni preslik dekreta iz, Kuzmi tako mrskih, komunističkih vremena.

U istom paketu, naravno, ide i imperativ ideološkog sadržaja kao “narodne volje” (sic!), a nauštrb umjetničke vrijednosti. Stoga na pitanje što misli o Tuđmanovim spomenicima upitne likovne vrijednosti, Kuzma u “Večernjaku” veli: “Slažem se da to nisu sve vrijedne umjetnine, no to je jedan izraz narodne volje, ljudi su to htjeli i ti su spomenici izraz jedne zahvalnosti. Naravno da bi bilo ljepše da Zagreb, Split i drugi gradovi imaju lijepu umjetninu, spomenik, no to očito nije moguće.” Ma gle ku...!

Kuzmi Kovačiću možda nije baš posve jasno zašto je to tako. A moralo bi biti. Trebao bi se samo kritički osvrnuti po vlastitu ateljeu. U kojem je odavno služenje ideologiji pojelo umjetnost.

ZLATKO GALL


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/zlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost-200834 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=cca59cd9408ec15cdf2d0ec9fd96a830c3bcc1d5 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zlatko+Gall%3A+Kako+je+ideologija+pojela+umjetnost&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fzlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost-200834 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fzlatko-gall-kako-je-ideologija-pojela-umjetnost-200834 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Foto: Jadran BABIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Zona sumraka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KolumneZona sumraka

Zlatko Gall: Kako je ideologija pojela umjetnost

Piše PSD.
10. svibnja 2013. - 00:21
Mada sam dvadesetak godina pisao likovne kritike prateći pomno tadašnju jugoslavensku, a kasnije i hrvatsku likovnu scenu, stan mi nije tapeciran umjetninama koje, nekako, idu uz kritičarski opis radnog mjesta.
One rijetke umjetnine koje imam sve su samo ne “statusne” fleke. Radovi su to umjetnika koje cijenim i volim ne samo zbog vrijednosti njihova likovnog iskaza, već i kao drage ljude, a nerijetko i vrlo dobre prijatelje. Postoji samo jedna iznimka: Kuzma Kovačić.

Kuzmu sam upoznao još tamo ranih osamdesetih pišući – s beskrajnom simpatijom – o Galeriji na Bankete, toj čudesnoj maloj hvarskoj galeriji smještenoj u djedovoj konobi, a potom sam, kao i većina kritičara, bio oduševljen Kovačićevim blistavim kiparskim talentom.

I baš zato doma ljubomorno čuvam dva...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 11:37