stdClass Object ( [id] => 213495 [title] => Bobo Jelčić: Ne zanima me kultura bez rizika [alias] => bobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Kako bi Bobo Jelčić opisao “Obranu i zaštitu“ da “navuče“ publiku na gledanje filma? Jelčić zna da je naše pitanje dobronamjerno, no čini mu se odbojnim uopće nekoga bilo gdje “navlačiti“, jer “navlačenje publike u kina urodilo je ovakvim repertoarom kakav je danas − red crtića, red akcije, pa romantična komedija“.

− Znate, “Obrana i zaštita“ govori o nekim temama koje, barem po reakcijama sa svih festivala na kojima smo dosad bili, intrigiraju ne samo ljude iz ove naše tzv. regije. Ta priča događa se u Mostaru, ali nije to samo mostarska priča. Ono što se još može napraviti jest da se film solidno izreklamira u okvirima naših mogućnosti, što je upravo u tijeku. Ako očekujete da ćemo inscenirati da ga netko zabrani, što je popularno na ovim prostorima još od Gorana Bregovića, a kako bismo time privukli pažnju na sebe, to nećemo učiniti. Bit ćemo, dakle, vrlo pristojni, koliko je tko od nas to u stanju. Eventualno možemo nekoga napiti pa ga prijevarom dovući u kino. Ili ići po kućama pa plačnim očima uvjeravati ljude da dođu. Ne znam, vidjet ćemo.

» Zašto baš “Obrana i zaštita“? Zašto ste osjećali potrebu da ispričate ovu priču?


− Svaki izričaj jest potreba za nekom identifikacijom, za pronalaženjem šifre vremena u kojem živiš. I to jest potreba, to nema veze s umjetnošću da se objasni, sebi sam sebe i okolinu koja te određuje i čini. To je potreba. Vremena su tranzicijska, a to za običnog čovjeka može značiti da se svašta može dogoditi. Da nije stabilno. Da se kapital tek akumulira. Da mu mogu otkinuti od penzije. A da rat, nedabože, opet može izbiti. Sve to u njegovu gradu, u njegovoj kući, s ljudima koji su mu najbliži. Pa je njemu “obrana i zaštita“ neki modus koji je naslijedio iz bivšeg sustava kao mjeru prevencije, pripravnosti na moguću opasnost, a koji se danas pretvorio u njegov osobni princip, da se preventivno brani i štiti, iako stvarne opasnosti više nema.

» Odakle uopće čvrsta odluka da se iz kazališnog svijeta otisnete u svijet filma, evo već drugi put?


− Pa, nije to zapravo neko otiskivanje. Naš rad, Nataše Rajković i moj, jest konstantno otiskivanje u nešto što do tada nismo radili. To jest otiskivanje, i to otiskivanje smatram nužnim za ovaj posao. Kao preispitivanje granica i novih načina komunikacije, razbijanje uvriježenosti itd. Ne priznajem tolika separiranja od umjetnosti do umjetnosti, a još manje mistifikacije oko nekog posla kao što se zna dogoditi s filmom, ono “znate, film je komplicirana stvar, teško ga je raditi“ i slično, čime se valjda ceh štiti od intrudera. Posao koji radim može biti sve samo ne ziheraški. Ne podnosim ponavljanja i kulturu bez rizika.

» Kolika je razlika između režije u kazalištu i na filmu? Što je teže?


− Režija je uvijek komplicirana jer rasipa pažnju na mnogo zadataka. I na filmu i u kazalištu, tu nema razlike. I ti jezici, kazališni i filmski, jako su slični. Nekako mislim da je bitna razlika samo u poziciji promatrača, da se i specifični jezici i način komunikacije s njima uglavnom prilagođavaju toj činjenici. Banalnije: stvar je, dakle, u udaljenosti onoga koji nešto promatra − kamere ili gledatelja. Još banalnije: ovisno od tome, pokazani materijal može biti naglašen ili nenaglašen. Oko toga bismo sad mogli isplesti neku teoriju, ali mislim da je to negdje bit ili dio nje. Režija bi onda značila ovladavanje tim jezikom, tim znakovljem. Neka gramatika međuljudskih odnosa. U sadržaju. A podešavanje materijala za gledanje u odnosu na prezentaciju.

» Vaš prvi film, “Ono sve što znaš o meni“ (2005.), bio je više teatarski statičan, a “Obranu i zaštitu“ krasni rasna “filmska“ režija.

− To mi se mišljenje, oprostite, čini pomalo stereotipnim, pa i teze koje stoje iza njega. To o statičnosti teatra ili dinamici filma − niti je teatar ultimativno statičan niti film dinamičan, i to uopće ne ovisi o zadanostima ni o limitima, recimo, teatra. Jedan vrlo klasičan komad postavljen na daskama, na tradicionalnoj sceni, može biti dinamičniji od, primjerice, akcijskog filma koji je svojom dinamikom već sebi zadao stil, ali i limite. Što se tiče “Obrane i zaštite“, to je logičan put svega onoga što Nataša i ja radimo još od 1993., nastojeći se vrlo odgovorno i temeljito baviti svojim poslom koji se razvija i grana na razne strane. Znate, ništa tu nije nastalo preko noći. Niti bilo što dobro tako nastaje. Tako je i ovaj film dio jedne poetike koja nastaje već godinama. Ovaj je film samo dio tog procesa. I on je tek jedna stanica prema nečemu. Je li to kazalište ili film, pa vidite da to zapravo nije najvažnije. Važnija je ta priča koja je ispričana.

» Scene u “Obrani i zaštiti“ sastavljene su od dugih kadrova kako bi se postigao osjećaj realnog vremena. Je li vam to kao kazališnom redatelju olakšalo stvar?

− Pa, nekako smatram samorazumljivim da duge scene otežavaju stvar, kako redatelju, tako i glumcima, kao i cijelom ostatku ekipe, sve do nabavnog rekvizitera. Jer, naprosto moraju biti toliko uigrane i iskoreografirane, što za glumca, što za kameru, s obzirom na to da popravka ili B-varijante naprosto nema. Što snimiš, snimio si. Kudikamo je lakše raskadrirati scenu, pa su mogućnosti manipulacije tim kadrovima u montaži puno veće. Ajde, da tako kažem, mislim da se tu negdje danas lomi filmski jezik − dakle, između žestokog raskadriravanja i uznemirujućeg dugog kadra. To je neko polje istraživanja koje može biti vrlo zanimljivo i vrlo određujuće. Ja kao da sugeriram da se pomalo preispituju granice i mogućnosti i filmskog i kazališnog jezika. Posebice za male kinematografije kakva je naša. Uostalom, neka tako i budem shvaćen. Što se tiče olakšavanja stvari, u tome ne igra neku ulogu jeste li kazališni ili nekazališni redatelj. Čak i kazališni redatelj, kad je na filmskom setu, prestaje ukazom predsjednika biti kazališni redatelj i postaje filmski jer se drugačije ne može.

» Glumci su u prvom planu filma i stječe se dojam da volite držati kameru usredotočenu na njihovo lice. Je li u tome možda i najveća prednost filma u odnosu na teatar − krupni/srednji plan?

− I prednost i mana. Nitko tu nije u prednosti. Mane začas prijeđu u prednosti i obratno. Ili, što mislite o direktnosti kazališta, o suočavanju publike s glumčevim licem uživo, o trenutačnosti događanja na sceni i tako dalje? To film neće i nikad ne može imati. A to su prednosti, zar ne? Koje se lako mogu preokrenuti u mane, zar ne?

» Većina kritičara detektirala je u vašem filmu realistični, gotovo dokumentaristički stil rumunjskog “novog vala“, ali i osjećaj za “kafkijanski“ apsurd unutar birokratskog aparata...

− Rumunjski film duboko poštujem, ali ne mogu reći da sam baš fasciniran njime. S druge strane, mi se u teatru već 20 godina bavimo jasnom, vrlo prepoznatljivom poetikom i ovaj je film samo dio tog procesa, kao i naš prvi film. Pa mi, bez uvrede, ponekad zasmeta takvo čitanje koje etiketira, i to vrlo površno. Ili Kafka! Čim netko uđe u biro ili ured i ostane tamo koju minutu dulje, svi odmah po Kafki. Iskreno, mislim da to s Kafkom, koga inače jako volim, nema nikakve veze. Taj je realizam tvrđi i oporiji. Kafka, recimo, nije dokumentarist, a to, dokumentarnost, navodi se kao karakteristika filma. To bi se prije moglo usporediti sa Selimovićem ili Andrićem, ili s Jergovićem na koncu konca, ali s Kafkom, brate, ne.

» Čini se kao da ste scenarij pisali unaprijed za vaše glumce koliko su dobri. Jeste li ih imali sve na umu za likove?

− Upravo suprotno. Scenarij je, kako sam već rekao, izišao iz moje potrebe za objašnjavanjem, prije svega samom sebi, situacije u kojoj živim. Sve drugo došlo je puno kasnije. Glumci i njihove izvedbe plod su dugotrajnog i vrlo strpljivog studioznog rada. Posebno s Nadom Đurevskom i Bogdanom Diklićem, a opet, oni su po sebi vrlo temeljiti, tako da je to jako dobro funkcioniralo. Na pitanja “zašto baš Diklić i Nada u podjeli za ovaj film“ nadam se da, nakon što se film vidi, više neću morati odgovarati.

» Glavni lik je Slavko u tumačenju izvrsnog Diklića, ali na neki način to je i grad Mostar. Koliko je Mostar iz vašeg filma ex-YU u malome?

− Mostar je Mostar, sa svim biljezima i ožiljcima koje je vrijeme ostavilo na njemu. Ne samo ovo novo, nego i ona prijašnja. Zato još uvijek ima malo poratni štih. Događaju se paralelne stvari, nešto ne funkcionira kao, recimo, gradska vlast, a druge stvari koje nisu vezane uz politiku puno lakše. Nekad se doima da je pomalo i ostavljen namjerno, ne kažem zaboravljen. Možda prepušten sam sebi, da se izbori za sebe, rekli bi stari ljudi − da se čeliči. BiH je zemlja koja se još uvijek bori s vlastitim identitetom ili za njega. Partije koje su na vlasti dominatno su nacionalno obilježene, a za ideju opstanka trebala bi neka unitaristička. A takvih, osim na papiru, nema. Dodig otvoreno govori da sumnja u opstanak države. Teško se tu stabilizirati, a Mostar je lakmus na kojemu se sve to najviše vidi.

» Zanimljivo je da je film imao svoju premijeru u Berlinu, nekoć također podijeljenom gradu...

− Berlin ga je dobro primio, ne samo zbog svoje nekadašnje podijeljenosti, nadam se. Ali, ne mislite valjda da su samo gradovi koji su etiketirani kao podijeljeni jedini podijeljeni? Podijeljenost je karakteristična za sve ove naše postratne regije i gradove u njima, ali i puno šire od tog, samo što to negdje strši, a negdje je skriveno pod gust i debeo tepih.

» Rat u filmu nije spomenut ni jednom, no postratne traume opipljive su unutar kadra...

− Ono s čime film komunicira zapravo je očekivanje, ili iznevjereno očekivanje. U tome modusu operiraju oni koji emitiraju, dakle filmski djelatnici, i oni koji primaju to što se emitira, tj. publika. Uskraćivanje informacija važno je za “suspense“, jer “suspense“ u filmu koji nije triler nije lako ostvariti, a uskraćivanje informacija može opet, i to jest opasnost, prijeći u nejasnoću. Bilo bi dramaturški dosadno objašnjavati, a i inače je to najdosadnije − objašnjavanje oduzima energetski naboj i tjera gledatelja na pasivnost. Ovako je prirodnije, oni ne govore, kao što se u stvarnosti ne govori o onome što je općepoznato, a time nama otvaraju prostor za učitavanje vlastitih tumačenja.

» Niste se htjeli baviti suočavanjem s prošlošću, nego posljedicom svega toga?

− Prošlost je već ispričana, sadašnjost nije, i neće. Budućnost se ne može ispričati. Zato sadašnjost. Do nje je najteže doći. Govoriti o posljedicama koje su sada i koje neće tako lako završiti jest izazov, veći nego govoriti o prošlosti. Rat je bio, i “postrat” je bio, prođe, eto, tako skoro dvadesetak godina i ajd’, to smo nekako racionalizirali. Ali, što je ovo sad? Mir? I kako to stanje objasniti, kako sebe u njega postaviti? Eto, zato sadašnjost, sa svim što u sebi sadrži. A sadrži sve osim sadašnjosti.

» Mislite li da Mostar nakon vašeg filma neće još dugo biti podijeljeni grad? Nudi li se po vama neko rješenje za stvarno pomirenje?

− Bosanskohercegovačko je društvo podijeljeno, a do socijalnih podjela koje nas tek čekaju još nismo došli. Definicija BiH danas je podijeljenost, pa imate jedan entitet koji ima svoje granice. Razgovara se o modelima uređenja, ali to su tek modeli o kojima se razgovara. Pitanje je: ima li stvarne političke volje za promjene?

marko njegić
bruno konjević/cropix

Osobni izbor

Kakve filmove Bobo Jelčić voli gledati u slobodno vrijeme?

- Gledao sam, recimo, neki pakistanski film na HRT3, ne znam kako se zove, došao na pola, pa jedan divan dokumetarac o ženama u zatvoru od D. Čičića, nedavno isto na TV-u... Filip Mojezeš mi je donio jedan film od francuskog redatelja Bruna Dumonta, ali gledao sam i “Svećenikovu djecu“ i Golubovićeve “Krugove“. Dobri filmovi.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne priznajem tolika separiranja od umjetnosti do umjetnosti, a još manje mistifikacije oko nekog posla kao što se zna dogoditi s filmom, ono “znate, film je komplicirana stvar, teško ga je raditi“ i slično [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘Obrana i zaštita’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-09-28 18:48:47 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-09-30 09:49:01 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-09-29 21:52:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3858 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/09/28/spektar/BOBO_JELCIC3-240913.1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x541" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7553113 Threads: 2 Questions: 1611011891 Slow queries: 4781635 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110784954 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 49 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/bobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika-213495 [printLink] => /kultura/bobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika-213495?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 222568 [name] => pulafilmfestival [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => pulafilmfestival [link] => /tag/pulafilmfestival ) [1] => stdClass Object ( [id] => 182517 [name] => bobojelčić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => bobojelcic [link] => /tag/bobojelcic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne priznajem tolika separiranja od umjetnosti do umjetnosti, a još manje mistifikacije oko nekog posla kao što se zna dogoditi s filmom, ono “znate, film je komplicirana stvar, teško ga je raditi“ i slično [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘Obrana i zaštita’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Bobo Jelčić: Ne zanima me kultura bez rizika [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-17-55-51-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/28/spektar/BOBO_JELCIC3-240913.1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/28/spektar/BOBO_JELCIC3-240913.1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Kako bi Bobo Jelčić opisao “Obranu i zaštitu“ da “navuče“ publiku na gledanje filma? Jelčić zna da je naše pitanje dobronamjerno, no čini mu se odbojnim uopće nekoga bilo gdje “navlačiti“, jer “navlačenje publike u kina urodilo je ovakvim repertoarom kakav je danas − red crtića, red akcije, pa romantična komedija“.

− Znate, “Obrana i zaštita“ govori o nekim temama koje, barem po reakcijama sa svih festivala na kojima smo dosad bili, intrigiraju ne samo ljude iz ove naše tzv. regije. Ta priča događa se u Mostaru, ali nije to samo mostarska priča. Ono što se još može napraviti jest da se film solidno izreklamira u okvirima naših mogućnosti, što je upravo u tijeku. Ako očekujete da ćemo inscenirati da ga netko zabrani, što je popularno na ovim prostorima još od Gorana Bregovića, a kako bismo time privukli pažnju na sebe, to nećemo učiniti. Bit ćemo, dakle, vrlo pristojni, koliko je tko od nas to u stanju. Eventualno možemo nekoga napiti pa ga prijevarom dovući u kino. Ili ići po kućama pa plačnim očima uvjeravati ljude da dođu. Ne znam, vidjet ćemo.

» Zašto baš “Obrana i zaštita“? Zašto ste osjećali potrebu da ispričate ovu priču?


− Svaki izričaj jest potreba za nekom identifikacijom, za pronalaženjem šifre vremena u kojem živiš. I to jest potreba, to nema veze s umjetnošću da se objasni, sebi sam sebe i okolinu koja te određuje i čini. To je potreba. Vremena su tranzicijska, a to za običnog čovjeka može značiti da se svašta može dogoditi. Da nije stabilno. Da se kapital tek akumulira. Da mu mogu otkinuti od penzije. A da rat, nedabože, opet može izbiti. Sve to u njegovu gradu, u njegovoj kući, s ljudima koji su mu najbliži. Pa je njemu “obrana i zaštita“ neki modus koji je naslijedio iz bivšeg sustava kao mjeru prevencije, pripravnosti na moguću opasnost, a koji se danas pretvorio u njegov osobni princip, da se preventivno brani i štiti, iako stvarne opasnosti više nema.

» Odakle uopće čvrsta odluka da se iz kazališnog svijeta otisnete u svijet filma, evo već drugi put?


− Pa, nije to zapravo neko otiskivanje. Naš rad, Nataše Rajković i moj, jest konstantno otiskivanje u nešto što do tada nismo radili. To jest otiskivanje, i to otiskivanje smatram nužnim za ovaj posao. Kao preispitivanje granica i novih načina komunikacije, razbijanje uvriježenosti itd. Ne priznajem tolika separiranja od umjetnosti do umjetnosti, a još manje mistifikacije oko nekog posla kao što se zna dogoditi s filmom, ono “znate, film je komplicirana stvar, teško ga je raditi“ i slično, čime se valjda ceh štiti od intrudera. Posao koji radim može biti sve samo ne ziheraški. Ne podnosim ponavljanja i kulturu bez rizika.

» Kolika je razlika između režije u kazalištu i na filmu? Što je teže?


− Režija je uvijek komplicirana jer rasipa pažnju na mnogo zadataka. I na filmu i u kazalištu, tu nema razlike. I ti jezici, kazališni i filmski, jako su slični. Nekako mislim da je bitna razlika samo u poziciji promatrača, da se i specifični jezici i način komunikacije s njima uglavnom prilagođavaju toj činjenici. Banalnije: stvar je, dakle, u udaljenosti onoga koji nešto promatra − kamere ili gledatelja. Još banalnije: ovisno od tome, pokazani materijal može biti naglašen ili nenaglašen. Oko toga bismo sad mogli isplesti neku teoriju, ali mislim da je to negdje bit ili dio nje. Režija bi onda značila ovladavanje tim jezikom, tim znakovljem. Neka gramatika međuljudskih odnosa. U sadržaju. A podešavanje materijala za gledanje u odnosu na prezentaciju.

» Vaš prvi film, “Ono sve što znaš o meni“ (2005.), bio je više teatarski statičan, a “Obranu i zaštitu“ krasni rasna “filmska“ režija.

− To mi se mišljenje, oprostite, čini pomalo stereotipnim, pa i teze koje stoje iza njega. To o statičnosti teatra ili dinamici filma − niti je teatar ultimativno statičan niti film dinamičan, i to uopće ne ovisi o zadanostima ni o limitima, recimo, teatra. Jedan vrlo klasičan komad postavljen na daskama, na tradicionalnoj sceni, može biti dinamičniji od, primjerice, akcijskog filma koji je svojom dinamikom već sebi zadao stil, ali i limite. Što se tiče “Obrane i zaštite“, to je logičan put svega onoga što Nataša i ja radimo još od 1993., nastojeći se vrlo odgovorno i temeljito baviti svojim poslom koji se razvija i grana na razne strane. Znate, ništa tu nije nastalo preko noći. Niti bilo što dobro tako nastaje. Tako je i ovaj film dio jedne poetike koja nastaje već godinama. Ovaj je film samo dio tog procesa. I on je tek jedna stanica prema nečemu. Je li to kazalište ili film, pa vidite da to zapravo nije najvažnije. Važnija je ta priča koja je ispričana.

» Scene u “Obrani i zaštiti“ sastavljene su od dugih kadrova kako bi se postigao osjećaj realnog vremena. Je li vam to kao kazališnom redatelju olakšalo stvar?

− Pa, nekako smatram samorazumljivim da duge scene otežavaju stvar, kako redatelju, tako i glumcima, kao i cijelom ostatku ekipe, sve do nabavnog rekvizitera. Jer, naprosto moraju biti toliko uigrane i iskoreografirane, što za glumca, što za kameru, s obzirom na to da popravka ili B-varijante naprosto nema. Što snimiš, snimio si. Kudikamo je lakše raskadrirati scenu, pa su mogućnosti manipulacije tim kadrovima u montaži puno veće. Ajde, da tako kažem, mislim da se tu negdje danas lomi filmski jezik − dakle, između žestokog raskadriravanja i uznemirujućeg dugog kadra. To je neko polje istraživanja koje može biti vrlo zanimljivo i vrlo određujuće. Ja kao da sugeriram da se pomalo preispituju granice i mogućnosti i filmskog i kazališnog jezika. Posebice za male kinematografije kakva je naša. Uostalom, neka tako i budem shvaćen. Što se tiče olakšavanja stvari, u tome ne igra neku ulogu jeste li kazališni ili nekazališni redatelj. Čak i kazališni redatelj, kad je na filmskom setu, prestaje ukazom predsjednika biti kazališni redatelj i postaje filmski jer se drugačije ne može.

» Glumci su u prvom planu filma i stječe se dojam da volite držati kameru usredotočenu na njihovo lice. Je li u tome možda i najveća prednost filma u odnosu na teatar − krupni/srednji plan?

− I prednost i mana. Nitko tu nije u prednosti. Mane začas prijeđu u prednosti i obratno. Ili, što mislite o direktnosti kazališta, o suočavanju publike s glumčevim licem uživo, o trenutačnosti događanja na sceni i tako dalje? To film neće i nikad ne može imati. A to su prednosti, zar ne? Koje se lako mogu preokrenuti u mane, zar ne?

» Većina kritičara detektirala je u vašem filmu realistični, gotovo dokumentaristički stil rumunjskog “novog vala“, ali i osjećaj za “kafkijanski“ apsurd unutar birokratskog aparata...

− Rumunjski film duboko poštujem, ali ne mogu reći da sam baš fasciniran njime. S druge strane, mi se u teatru već 20 godina bavimo jasnom, vrlo prepoznatljivom poetikom i ovaj je film samo dio tog procesa, kao i naš prvi film. Pa mi, bez uvrede, ponekad zasmeta takvo čitanje koje etiketira, i to vrlo površno. Ili Kafka! Čim netko uđe u biro ili ured i ostane tamo koju minutu dulje, svi odmah po Kafki. Iskreno, mislim da to s Kafkom, koga inače jako volim, nema nikakve veze. Taj je realizam tvrđi i oporiji. Kafka, recimo, nije dokumentarist, a to, dokumentarnost, navodi se kao karakteristika filma. To bi se prije moglo usporediti sa Selimovićem ili Andrićem, ili s Jergovićem na koncu konca, ali s Kafkom, brate, ne.

» Čini se kao da ste scenarij pisali unaprijed za vaše glumce koliko su dobri. Jeste li ih imali sve na umu za likove?

− Upravo suprotno. Scenarij je, kako sam već rekao, izišao iz moje potrebe za objašnjavanjem, prije svega samom sebi, situacije u kojoj živim. Sve drugo došlo je puno kasnije. Glumci i njihove izvedbe plod su dugotrajnog i vrlo strpljivog studioznog rada. Posebno s Nadom Đurevskom i Bogdanom Diklićem, a opet, oni su po sebi vrlo temeljiti, tako da je to jako dobro funkcioniralo. Na pitanja “zašto baš Diklić i Nada u podjeli za ovaj film“ nadam se da, nakon što se film vidi, više neću morati odgovarati.

» Glavni lik je Slavko u tumačenju izvrsnog Diklića, ali na neki način to je i grad Mostar. Koliko je Mostar iz vašeg filma ex-YU u malome?

− Mostar je Mostar, sa svim biljezima i ožiljcima koje je vrijeme ostavilo na njemu. Ne samo ovo novo, nego i ona prijašnja. Zato još uvijek ima malo poratni štih. Događaju se paralelne stvari, nešto ne funkcionira kao, recimo, gradska vlast, a druge stvari koje nisu vezane uz politiku puno lakše. Nekad se doima da je pomalo i ostavljen namjerno, ne kažem zaboravljen. Možda prepušten sam sebi, da se izbori za sebe, rekli bi stari ljudi − da se čeliči. BiH je zemlja koja se još uvijek bori s vlastitim identitetom ili za njega. Partije koje su na vlasti dominatno su nacionalno obilježene, a za ideju opstanka trebala bi neka unitaristička. A takvih, osim na papiru, nema. Dodig otvoreno govori da sumnja u opstanak države. Teško se tu stabilizirati, a Mostar je lakmus na kojemu se sve to najviše vidi.

» Zanimljivo je da je film imao svoju premijeru u Berlinu, nekoć također podijeljenom gradu...

− Berlin ga je dobro primio, ne samo zbog svoje nekadašnje podijeljenosti, nadam se. Ali, ne mislite valjda da su samo gradovi koji su etiketirani kao podijeljeni jedini podijeljeni? Podijeljenost je karakteristična za sve ove naše postratne regije i gradove u njima, ali i puno šire od tog, samo što to negdje strši, a negdje je skriveno pod gust i debeo tepih.

» Rat u filmu nije spomenut ni jednom, no postratne traume opipljive su unutar kadra...

− Ono s čime film komunicira zapravo je očekivanje, ili iznevjereno očekivanje. U tome modusu operiraju oni koji emitiraju, dakle filmski djelatnici, i oni koji primaju to što se emitira, tj. publika. Uskraćivanje informacija važno je za “suspense“, jer “suspense“ u filmu koji nije triler nije lako ostvariti, a uskraćivanje informacija može opet, i to jest opasnost, prijeći u nejasnoću. Bilo bi dramaturški dosadno objašnjavati, a i inače je to najdosadnije − objašnjavanje oduzima energetski naboj i tjera gledatelja na pasivnost. Ovako je prirodnije, oni ne govore, kao što se u stvarnosti ne govori o onome što je općepoznato, a time nama otvaraju prostor za učitavanje vlastitih tumačenja.

» Niste se htjeli baviti suočavanjem s prošlošću, nego posljedicom svega toga?

− Prošlost je već ispričana, sadašnjost nije, i neće. Budućnost se ne može ispričati. Zato sadašnjost. Do nje je najteže doći. Govoriti o posljedicama koje su sada i koje neće tako lako završiti jest izazov, veći nego govoriti o prošlosti. Rat je bio, i “postrat” je bio, prođe, eto, tako skoro dvadesetak godina i ajd’, to smo nekako racionalizirali. Ali, što je ovo sad? Mir? I kako to stanje objasniti, kako sebe u njega postaviti? Eto, zato sadašnjost, sa svim što u sebi sadrži. A sadrži sve osim sadašnjosti.

» Mislite li da Mostar nakon vašeg filma neće još dugo biti podijeljeni grad? Nudi li se po vama neko rješenje za stvarno pomirenje?

− Bosanskohercegovačko je društvo podijeljeno, a do socijalnih podjela koje nas tek čekaju još nismo došli. Definicija BiH danas je podijeljenost, pa imate jedan entitet koji ima svoje granice. Razgovara se o modelima uređenja, ali to su tek modeli o kojima se razgovara. Pitanje je: ima li stvarne političke volje za promjene?

marko njegić
bruno konjević/cropix

Osobni izbor

Kakve filmove Bobo Jelčić voli gledati u slobodno vrijeme?

- Gledao sam, recimo, neki pakistanski film na HRT3, ne znam kako se zove, došao na pola, pa jedan divan dokumetarac o ženama u zatvoru od D. Čičića, nedavno isto na TV-u... Filip Mojezeš mi je donio jedan film od francuskog redatelja Bruna Dumonta, ali gledao sam i “Svećenikovu djecu“ i Golubovićeve “Krugove“. Dobri filmovi.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/bobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika-213495 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=549dac57efa783144558a43df7466ce8175b2ace [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Bobo+Jel%C4%8Di%C4%87%3A+Ne+zanima+me+kultura+bez+rizika&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika-213495 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbobo-jelcic-ne-zanima-me-kultura-bez-rizika-213495 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne priznajem tolika separiranja od umjetnosti do umjetnosti, a još manje mistifikacije oko nekog posla kao što se zna dogoditi s filmom, ono “znate, film je komplicirana stvar, teško ga je raditi“ i slično [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ‘Obrana i zaštita’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kultura‘Obrana i zaštita’

Bobo Jelčić: Ne zanima me kultura bez rizika

Piše PSD.
29. rujna 2013. - 23:52
Kako bi Bobo Jelčić opisao “Obranu i zaštitu“ da “navuče“ publiku na gledanje filma? Jelčić zna da je naše pitanje dobronamjerno, no čini mu se odbojnim uopće nekoga bilo gdje “navlačiti“, jer “navlačenje publike u kina urodilo je ovakvim repertoarom kakav je danas − red crtića, red akcije, pa romantična komedija“.

− Znate, “Obrana i zaštita“ govori o nekim temama koje, barem po reakcijama sa svih festivala na kojima smo dosad bili, intrigiraju ne samo ljude iz ove naše tzv. regije. Ta priča događa se u Mostaru, ali nije to samo mostarska priča. Ono što se još može napraviti jest da se film solidno izreklamira u okvirima naših mogućnosti, što je upravo u tijeku. Ako očekujete da ćemo inscenirati da ga netko zabrani, što je popularno na ovim prostorima još ...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 19:55