Kultura Kultura

Odlazak splitskog pjesnika fotografije

IN MEMORIAM Nikola Vučemilović

Odlazak splitskog  pjesnika fotografije

T


iho je otputovao Nikola Vučemilović, veliki mag fotografije koji je živio tu pored nas nenametljivo, s nekom skrivenom halucinacijom i jedva primjetnom blagom ekstazom koja je uvijek slijedila unutrašnji šapat i neodređeni zvuk koji ga je vezao uz našu obalu, skamenjena tijela našega grada i vatromet mediteranskog svijeta.

Golemi opus

Nikad nije reagirao na lakmus naše javnosti, sve je pokrivao blagi i pomalo ironični osmijeh i vječno putovanje koje je za njega bilo otkrivanje otkucaja pritajenog srca i ritma jednoga bogatog života koji se tako brzo mijenja.

Opus koji obuhvaća razdoblje od gotovo šest desetljeća, čine ga klasikom, majstorom medija, umjetnikom koji je znao da su struktura i kompozicija podjednako važne koliko i sadržaj.

Kada se pogleda samo jedna izložba, da i ne govorimo o izboru iz opusa koji je nazvan retrospektivom 2003. u Splitu, onda je bjelodano da se pred nama rastvara ne samo kultura vremena i prostora, odnos prema baštini u cjelini, već izrasta majstor kojemu je bilo suđeno, kako bi kazao stari Vergil, da “pronađe svoju stazu“ natopljenu poetikom koja je ugrađena u svaku njegovu sliku.

Nije to tek gola percepcija, uočene realije, deskripcija svakodnevice, već indikator suvremenog senzibiliteta čovjeka koji je uhvaćen u pejsažu života, a to je za Nikolu značilo ponutarnjenje svijeta.

Nije nipošto nevažno uočiti da umjetnik nije licitirao uspomenama, znajući za ono što je radio ne samo tijekom boravka u Aziji i afričkim zemljama, nezaboravnim fotografijama s “Galeba“ do gotovo nadrealno inspiriranih prizora splitskih dvorišta, fortunala uz Rivu, začaranog Peristila, zagonetnih portreta do baletnih pokreta stopljenih s prirodom... sve to ga nije zaustavilo na lovorikama i suzdržanoj otmjenosti starog majstora, već je jurio za fantomom kamere pobožno osluškujući njezine uvijek nove naredbe.


Tek bi analitički uvid u još neistraženu Vučemilovićevu ostavštinu s toliko neviđenih negativa, nepoznatih ciklusa i tema, potvrdio pretpostavku da je na likovno-estetsku i dokumentarnu fotografiju gledao kao na jednu cjelinu, da s takvog motrišta nije ni mogao glorificirati čistu formu ili socijalno angažiranu fotografiju.

Inventura intime

Ono što je odlika njegovog rada jest tehnički savršena fotografija, čista od svake suvišnosti, nabijena tenzijom između onoga što se vidi i onoga što se naslućuje, inventura intime i poruka da fotografija kazuje više i dublje od puke optičke registracije.

Vučemilović je zadužio ne samo Split jačajući naše individualno i kolektivno pamćenje kao temelje budućnosti, već su njegova remek-djela i sada na izložbama u Beču, Amsterdamu ili Poznanju, šireći slavu grada koji ga ničim i nikada nije priznao.

tonči šitin

Komemoracija

Povodom smrti najistaknutijeg člana Fotokluba Split Nikole Vučemilovića, nosioca titule međunarodnog majstora umjetničke fotografije, u četvrtak u 19 sati u prostorijama Fotokluba Split u Marmontovoj ulici održat će se komemoracija.



Naslovnica Kultura