stdClass Object ( [id] => 272770 [title] => Dalibor Matanić: Tko misli da je pripadnost masi obrazac života, gadno je promašio bit [alias] => dalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Hrvatska broji sitno do starta ovogodišnjeg Cannesa zakazanog za 13. svibnja. Domaća kinematografija napokon se, nakon tri i pol desetljeća, natječe u službenoj konkurenciji festivala unutar programa “Un Certain Regard” (“Izvjestan pogled”). Čast da prekine 34 godine dugu apstinenciju pripala je redatelju Daliboru Mataniću i njegovu filmu “Zvizdan” (na engleskom “The High Sun”) s Tihanom Lazović i Goranom Markovićem u glavnim ulogama. Matanić predstavlja “Zvizdan” kao osobni autorski filmski obračun s duboko ukopanim tekovinama povijesti u ovim krajevima i želja mu je da se svatko tko trati svoj život na mržnju, netoleranciju i frustraciju suoči s ovim filmom, da se zapita je li to sve vrijedno ili postoje viši i plemenitiji ciljevi.

– “Zvizdan” upravo otvara pitanja pronalaženja potrebne snage ne bismo li se izdignuli iznad svega negativnog i zaronili u najčišći ljudski poriv – ljubav. Riječ je o vrlo nježnom filmu koji bi mogao podignuti prašinu u zatomljenim, nesretnim dušama koje je mržnja pojela. S druge strane, svi ljudi koji vjeruju u ljubav, osjećam da će voljeti i ovaj film – kazuje nam Matanić ususret Cannesu.

”Zvizdan” je ljubavna priča, ali s obzirom da se ona odvija kroz tri desetljeća, a smještena je u dva susjedna sela, hrvatsko i srpsko, ne zazirete od politike, štoviše politika je prisutnija nego ikad prije u nekom vašem filmu. Zašto?


– U svom vlastitom okruženju toliko puta sam čuo kad bi se spominjale djevojke “Samo da nije njihova...”, što bi značilo da bi bilo poželjno da izbjegnem djevojku srpske nacionalnosti. Jednostavno mi je dosta te “poželjnosti”, prebrojavanja krvnih zrnaca, te bijedne nacionalne samodostatnosti koja je u povijesti izazivala toliko nesreća i boli ljudima. Onog trenutka kad se ne bude gledalo tko je koje nacionalnosti ili religije, Hrvatska će napredovati, krenuti u budućnost kao tolerantna, ugodna i nadasve lijepa zemlja za život. Do tada će uvijek biti dio ove regije koja je poput močvare, baruština nataložena povijesnim muljem i pitanjima: tko je Srbin, tko je Hrvat, tko je Musliman. Svatko tko misli da je pripadnost masi obrazac života, gadno je promašio bit, svatko tko misli da će mu nacionalna pripadnost dati neke beneficije, grdno se vara. Na kraju dana, bitno je samo je li netko dobar čovjek, može li usrećiti ljude oko sebe i širiti pozitivnu energiju naokolo. To je jedini humani kôd koji činu neku zemlju vrijednom. “Zvizdan” baca pljusku svima onima, neovisno koje su nacionalnosti, koji su naučeni gristi i lajati okovani u vlastiti mulj. Isto tako, ovim filmom otvaram pitanja koja pokušavaju graditi neki novi vrjedniji hrvatski identitet, za razliku od onih koji mašu hrvatskim zastavama, a iza leđa pljačkaju Hrvatsku ili je mentalno i humano uništavaju.

”Zvizdanom” se borite protiv mržnje i netolerancije na Balkanu. Kako gledate na to da su, zahvaljujući političkim malverzacijama, netrpeljivošću zatrovane i najmlađe generacije?

– Nažalost za današnjicu, na sreću za aktualnost filma, mržnja se sve više uvlači kao kôd ponašanja ne samo u balkanskoj regiji, nego i puno šire, čega smo svakodnevni svjedoci. Ako nije druga nacija, onda je druga religija, pa drukčija politika, pa drukčije seksualno opredjeljenje, pa susjedov automobil itd., toliko je razloga za netrpeljivost, jer puno je lakše izraziti negativan osjećaj nego nešto plemenito poput ljubavi ili suosjećajnosti. I upravo najveća opasnost je što se kôd mržnje uvlači i među mlađe generacije. No, to nije ništa čudno kad svuda mogu čuti “Samo da nije njihova...”, “Ovaj je pravoslavac”, “Onaj je katolik” pa se onda sve spušta na lokalne razine tipa “Ovaj je Dalmatinac”, “Onaj je purger” i tako sve do susjeda i vlastite obitelji. Tužna, tupa baruština netrpeljivosti zvana Balkan u koju su, nažalost, već umočeni i najmlađi. Bitno mi je čim više ukazivati na jedini put kojim Hrvatska ima šansu izdići se iznad mulja, a to je tolerancija, poštovanje i ljubav. Zato su filmovi bitna stvar, nakon videoigrica najbrže dopiru do mladih.

Može li “Zvizdan” napokon zatvoriti jedno političko poglavlje na ovim prostorima?

– Ovaj film je moj pogled na svijet i tu je apsolutno čist, postavljam filmsko ogledalo pred one koji mrze, neka se suoče sami sa sobom. Ja mislim da je dosta, previše se nesreća, boli i tuge dogodilo u životima ljudi na ovim prostorima da bi se tako nastavilo. Svaki put kad se povijest ispriječi našim likovima u “Zvizdanu”, ja kao autor vraćam film na početak i dajem im šansu u nekom novom vremenu. Optimistično tvrdim da je sad to neko vrijeme za novi nivo ponašanja, inače ćemo zauvijek ostati gluha močvara.

Dotad, otvarate jedno novo poglavlje za hrvatski film – cannesko. Kako se osjećate ni tjedan dana uoči Cannesa? Hvata li vas pozitivna trema?


– Sjajan je osjećaj i meni osobno veliki kompliment biti u konkurenciji s Apichatpongom Weerasethakulom, Brillanteom Mendozom i Corneliuom Porumboiuom, čije filmove obožavam. Nema treme, ima samo puno rada ne bi li film što snažnije nastupio. Kako stalno dobivamo sjajne reakcije iz svijeta, jasno je da se već sad za film dosta čuje.

Kakav je osjećaj da baš vi i vaš film prekidate 34-godišnji post hrvatske kinematografije od natjecanja u Cannesu? Zašto je uopće nastala tolika pauza?


– Lijep je osjećaj kad se sa strane pomaknete u fokus zbivanja. Tu nevjerojatnu pauzu ne mogu i ne znam objasniti. Ali, sad to više nije bitno, post je prekinut i Hrvatska je izbila u prvi plan.

Vi ste u Cannesu već bili sa dva kratkometražna ostvarenja – “Sušom” i “Tulumom”. Koliko bi ovo trebalo biti drukčije iskustvo s obzirom da je “Zvizdan” u službenom “Un Certain Regard” programu?


– Ovaj put smo u canneskoj palači, epicentru svjetskog autorskog filma i puno više reflektora je upereno u nas. Ja sam s filmom apsolutno miran i jedva čekam da ga predstavimo svijetu. Moja producentica Ankica Jurić Tilić i ja imamo fine saveznike, uz vrijednu ekipu iz HAVC-a, imamo sjajnog “sales agenta” koji dobro poznaje Cannes, imamo francuskog distributera, tako da se precizno spremamo za premijeru.

Kao da imena Radu Muntean i Corneliu Porumboiu nisu dovoljno zvučna, “Un Certain Regard” se dodatno pojačao novim filmovima Brillantea Mendoze, Naomi Kawase i Apichatponga Weerasethakula. U elitnom ste društvu...


– “Un Certain Regard” je poseban zato što je stvarao novu rumunjsku, grčku i niz ostalih kinematografija. Moja teza da morate voljeti tuđe filmove da biste se bavili filmom sad dolazi do izražaja. To su autori koji rade divne filmove i jedva čekam interakciju s njima.


U programu se, unatoč očekivanjima, ipak nije našao novi film Emira Kusturice. Je li ga to možda “Zvizdan” istisnuo?


– Ne znam što je s Kusturicom. Mi smo fokusirani na predstavljanje našeg filma u najjačem svjetlu.

Kako je Cannes bio lansirna rampa rumunjskog i grčkog “novog vala”, može li sada (o)tamo “Zvizdan” podići hrvatski “new wave” u slučaju neke nagrade?


– Od trenutka prestavljanja canneskog programa, Hrvatska je uskrsnula na filmskoj sceni. Svi koji se bave filmom znaju što znači službena konkurencija Cannesa. O nagradama nikad ne govorim. Ono što je bitno jest da ću, iako ne budem imao pomoći sa strane, nastaviti s dizanjem tema u visine i itekako će se čuti za ove krajeve. “Zvizdan” je početak “Trilogije sunca”, a o tome ćemo poslije.

MARKO NJEGIĆ

Hommage party generaciji

Foršpan za "Zvizdan" je odličan i vjerojatno najbolji za neki hrvatski film uopće. Posebice je impresivna gradacija napetosti ispresijecana s techno partyjem. Jeste li usput odali počast party generaciji 90-ih, kojoj i sami pripadate?
– Moj montažer Tomislav Pavlic i ja smo uživali radeći ga, svjesni pri tome da bi ovaj foršpan moglo vidjeti najviše ljudi dosad. Ima jedan mali "hommage" party generaciji, ali istodobno tu je i kritika površnog načina življenja, u koji se vrlo brzo uklopi i netrpeljivost protiv koje se "Zvizdan" bori.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svatko tko misli da će mu nacionalna pripadnost dati neke beneficije, grdno se vara. Na kraju dana, bitno je samo je li netko dobar čovjek, može li usrećiti ljude oko sebe i širiti pozitivnu energiju naokolo [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'ZVIZDANA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-05-08 17:14:32 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-05-12 00:05:50 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-05-09 23:59:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5130 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/05/07/Teme/zvizdan_-_radna_2.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x533" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7524930 Threads: 5 Questions: 1540893350 Slow queries: 4688331 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110940675 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 49 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/dalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit-272770 [printLink] => /kultura/dalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit-272770?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 230859 [name] => zvizdan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zvizdan [link] => /tag/zvizdan ) [1] => stdClass Object ( [id] => 231088 [name] => dalibormatanić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dalibormatanic [link] => /tag/dalibormatanic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svatko tko misli da će mu nacionalna pripadnost dati neke beneficije, grdno se vara. Na kraju dana, bitno je samo je li netko dobar čovjek, može li usrećiti ljude oko sebe i širiti pozitivnu energiju naokolo [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'ZVIZDANA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dalibor Matanić: Tko misli da je pripadnost masi obrazac života, gadno je promašio bit [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-09-31-04-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/07/Teme/zvizdan_-_radna_2.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/07/Teme/zvizdan_-_radna_2.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Hrvatska broji sitno do starta ovogodišnjeg Cannesa zakazanog za 13. svibnja. Domaća kinematografija napokon se, nakon tri i pol desetljeća, natječe u službenoj konkurenciji festivala unutar programa “Un Certain Regard” (“Izvjestan pogled”). Čast da prekine 34 godine dugu apstinenciju pripala je redatelju Daliboru Mataniću i njegovu filmu “Zvizdan” (na engleskom “The High Sun”) s Tihanom Lazović i Goranom Markovićem u glavnim ulogama. Matanić predstavlja “Zvizdan” kao osobni autorski filmski obračun s duboko ukopanim tekovinama povijesti u ovim krajevima i želja mu je da se svatko tko trati svoj život na mržnju, netoleranciju i frustraciju suoči s ovim filmom, da se zapita je li to sve vrijedno ili postoje viši i plemenitiji ciljevi.

– “Zvizdan” upravo otvara pitanja pronalaženja potrebne snage ne bismo li se izdignuli iznad svega negativnog i zaronili u najčišći ljudski poriv – ljubav. Riječ je o vrlo nježnom filmu koji bi mogao podignuti prašinu u zatomljenim, nesretnim dušama koje je mržnja pojela. S druge strane, svi ljudi koji vjeruju u ljubav, osjećam da će voljeti i ovaj film – kazuje nam Matanić ususret Cannesu.

”Zvizdan” je ljubavna priča, ali s obzirom da se ona odvija kroz tri desetljeća, a smještena je u dva susjedna sela, hrvatsko i srpsko, ne zazirete od politike, štoviše politika je prisutnija nego ikad prije u nekom vašem filmu. Zašto?


– U svom vlastitom okruženju toliko puta sam čuo kad bi se spominjale djevojke “Samo da nije njihova...”, što bi značilo da bi bilo poželjno da izbjegnem djevojku srpske nacionalnosti. Jednostavno mi je dosta te “poželjnosti”, prebrojavanja krvnih zrnaca, te bijedne nacionalne samodostatnosti koja je u povijesti izazivala toliko nesreća i boli ljudima. Onog trenutka kad se ne bude gledalo tko je koje nacionalnosti ili religije, Hrvatska će napredovati, krenuti u budućnost kao tolerantna, ugodna i nadasve lijepa zemlja za život. Do tada će uvijek biti dio ove regije koja je poput močvare, baruština nataložena povijesnim muljem i pitanjima: tko je Srbin, tko je Hrvat, tko je Musliman. Svatko tko misli da je pripadnost masi obrazac života, gadno je promašio bit, svatko tko misli da će mu nacionalna pripadnost dati neke beneficije, grdno se vara. Na kraju dana, bitno je samo je li netko dobar čovjek, može li usrećiti ljude oko sebe i širiti pozitivnu energiju naokolo. To je jedini humani kôd koji činu neku zemlju vrijednom. “Zvizdan” baca pljusku svima onima, neovisno koje su nacionalnosti, koji su naučeni gristi i lajati okovani u vlastiti mulj. Isto tako, ovim filmom otvaram pitanja koja pokušavaju graditi neki novi vrjedniji hrvatski identitet, za razliku od onih koji mašu hrvatskim zastavama, a iza leđa pljačkaju Hrvatsku ili je mentalno i humano uništavaju.

”Zvizdanom” se borite protiv mržnje i netolerancije na Balkanu. Kako gledate na to da su, zahvaljujući političkim malverzacijama, netrpeljivošću zatrovane i najmlađe generacije?

– Nažalost za današnjicu, na sreću za aktualnost filma, mržnja se sve više uvlači kao kôd ponašanja ne samo u balkanskoj regiji, nego i puno šire, čega smo svakodnevni svjedoci. Ako nije druga nacija, onda je druga religija, pa drukčija politika, pa drukčije seksualno opredjeljenje, pa susjedov automobil itd., toliko je razloga za netrpeljivost, jer puno je lakše izraziti negativan osjećaj nego nešto plemenito poput ljubavi ili suosjećajnosti. I upravo najveća opasnost je što se kôd mržnje uvlači i među mlađe generacije. No, to nije ništa čudno kad svuda mogu čuti “Samo da nije njihova...”, “Ovaj je pravoslavac”, “Onaj je katolik” pa se onda sve spušta na lokalne razine tipa “Ovaj je Dalmatinac”, “Onaj je purger” i tako sve do susjeda i vlastite obitelji. Tužna, tupa baruština netrpeljivosti zvana Balkan u koju su, nažalost, već umočeni i najmlađi. Bitno mi je čim više ukazivati na jedini put kojim Hrvatska ima šansu izdići se iznad mulja, a to je tolerancija, poštovanje i ljubav. Zato su filmovi bitna stvar, nakon videoigrica najbrže dopiru do mladih.

Može li “Zvizdan” napokon zatvoriti jedno političko poglavlje na ovim prostorima?

– Ovaj film je moj pogled na svijet i tu je apsolutno čist, postavljam filmsko ogledalo pred one koji mrze, neka se suoče sami sa sobom. Ja mislim da je dosta, previše se nesreća, boli i tuge dogodilo u životima ljudi na ovim prostorima da bi se tako nastavilo. Svaki put kad se povijest ispriječi našim likovima u “Zvizdanu”, ja kao autor vraćam film na početak i dajem im šansu u nekom novom vremenu. Optimistično tvrdim da je sad to neko vrijeme za novi nivo ponašanja, inače ćemo zauvijek ostati gluha močvara.

Dotad, otvarate jedno novo poglavlje za hrvatski film – cannesko. Kako se osjećate ni tjedan dana uoči Cannesa? Hvata li vas pozitivna trema?


– Sjajan je osjećaj i meni osobno veliki kompliment biti u konkurenciji s Apichatpongom Weerasethakulom, Brillanteom Mendozom i Corneliuom Porumboiuom, čije filmove obožavam. Nema treme, ima samo puno rada ne bi li film što snažnije nastupio. Kako stalno dobivamo sjajne reakcije iz svijeta, jasno je da se već sad za film dosta čuje.

Kakav je osjećaj da baš vi i vaš film prekidate 34-godišnji post hrvatske kinematografije od natjecanja u Cannesu? Zašto je uopće nastala tolika pauza?


– Lijep je osjećaj kad se sa strane pomaknete u fokus zbivanja. Tu nevjerojatnu pauzu ne mogu i ne znam objasniti. Ali, sad to više nije bitno, post je prekinut i Hrvatska je izbila u prvi plan.

Vi ste u Cannesu već bili sa dva kratkometražna ostvarenja – “Sušom” i “Tulumom”. Koliko bi ovo trebalo biti drukčije iskustvo s obzirom da je “Zvizdan” u službenom “Un Certain Regard” programu?


– Ovaj put smo u canneskoj palači, epicentru svjetskog autorskog filma i puno više reflektora je upereno u nas. Ja sam s filmom apsolutno miran i jedva čekam da ga predstavimo svijetu. Moja producentica Ankica Jurić Tilić i ja imamo fine saveznike, uz vrijednu ekipu iz HAVC-a, imamo sjajnog “sales agenta” koji dobro poznaje Cannes, imamo francuskog distributera, tako da se precizno spremamo za premijeru.

Kao da imena Radu Muntean i Corneliu Porumboiu nisu dovoljno zvučna, “Un Certain Regard” se dodatno pojačao novim filmovima Brillantea Mendoze, Naomi Kawase i Apichatponga Weerasethakula. U elitnom ste društvu...


– “Un Certain Regard” je poseban zato što je stvarao novu rumunjsku, grčku i niz ostalih kinematografija. Moja teza da morate voljeti tuđe filmove da biste se bavili filmom sad dolazi do izražaja. To su autori koji rade divne filmove i jedva čekam interakciju s njima.


U programu se, unatoč očekivanjima, ipak nije našao novi film Emira Kusturice. Je li ga to možda “Zvizdan” istisnuo?


– Ne znam što je s Kusturicom. Mi smo fokusirani na predstavljanje našeg filma u najjačem svjetlu.

Kako je Cannes bio lansirna rampa rumunjskog i grčkog “novog vala”, može li sada (o)tamo “Zvizdan” podići hrvatski “new wave” u slučaju neke nagrade?


– Od trenutka prestavljanja canneskog programa, Hrvatska je uskrsnula na filmskoj sceni. Svi koji se bave filmom znaju što znači službena konkurencija Cannesa. O nagradama nikad ne govorim. Ono što je bitno jest da ću, iako ne budem imao pomoći sa strane, nastaviti s dizanjem tema u visine i itekako će se čuti za ove krajeve. “Zvizdan” je početak “Trilogije sunca”, a o tome ćemo poslije.

MARKO NJEGIĆ

Hommage party generaciji

Foršpan za "Zvizdan" je odličan i vjerojatno najbolji za neki hrvatski film uopće. Posebice je impresivna gradacija napetosti ispresijecana s techno partyjem. Jeste li usput odali počast party generaciji 90-ih, kojoj i sami pripadate?
– Moj montažer Tomislav Pavlic i ja smo uživali radeći ga, svjesni pri tome da bi ovaj foršpan moglo vidjeti najviše ljudi dosad. Ima jedan mali "hommage" party generaciji, ali istodobno tu je i kritika površnog načina življenja, u koji se vrlo brzo uklopi i netrpeljivost protiv koje se "Zvizdan" bori.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/dalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit-272770 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f2f251b9c7e6e89bcdfe53819964c8a6300857ee [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dalibor+Matani%C4%87%3A+Tko+misli+da+je+pripadnost+masi+obrazac+%C5%BEivota%2C+gadno+je+proma%C5%A1io+bit&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit-272770 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdalibor-matanic-tko-misli-da-je-pripadnost-masi-obrazac-zivota-gadno-je-promasio-bit-272770 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svatko tko misli da će mu nacionalna pripadnost dati neke beneficije, grdno se vara. Na kraju dana, bitno je samo je li netko dobar čovjek, može li usrećiti ljude oko sebe i širiti pozitivnu energiju naokolo [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => REDATELJ 'ZVIZDANA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaREDATELJ 'ZVIZDANA'

Dalibor Matanić: Tko misli da je pripadnost masi obrazac života, gadno je promašio bit

Piše PSD.
10. svibnja 2015. - 01:59
Hrvatska broji sitno do starta ovogodišnjeg Cannesa zakazanog za 13. svibnja. Domaća kinematografija napokon se, nakon tri i pol desetljeća, natječe u službenoj konkurenciji festivala unutar programa “Un Certain Regard” (“Izvjestan pogled”). Čast da prekine 34 godine dugu apstinenciju pripala je redatelju Daliboru Mataniću i njegovu filmu “Zvizdan” (na engleskom “The High Sun”) s Tihanom Lazović i Goranom Markovićem u glavnim ulogama. Matanić predstavlja “Zvizdan” kao osobni autorski filmski obračun s duboko ukopanim tekovinama povijesti u ovim krajevima i želja mu je da se svatko tko trati svoj život na mržnju, netoleranciju i frustraciju suoči s ovim filmom, da se zapita je li to sve vrijedno ili postoje viši i plemenitiji ciljevi.

– “Zvizdan” uprav...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 11:31