stdClass Object ( [id] => 120484 [title] => DESET GODINA DADE Portret redatelja Dalibora Matanića koji je najviše obilježio proteklo desetljeće [alias] => deset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Dalibor Matanić /  Foto: Srećko Niketić / CROPIX
Slab sam na  mali opus Antonija Nuića, napose treću priču omnibusa “Seks, piće i krvoproliće“ i “Kenjca“. Obožavam Ognjena Sviličića s naglaskom na “Oprosti za kung fu“. Kristijan Milić (“Živi i mrtvi“) i Ivan Goran Vitez (“Šuma summarum“) također su dali iznimno značajan obol hrvatskom filmu od 2000. naovamo, a Ostojićeva “Ta divna splitska noć“ mi je najbolji hrvatski film dvijetisućitih, tik ispred “Crnaca“ para Jurić-Dević. No, ako bih trebao izabrati hrvatskog redatelja mlađe generacije koji je najviše obilježio minulo desetljeće, bio bi to ipak - Dalibor Matanić (1975.).

Matanić je imao vraški dobre mentore. Radio je kao asistent Zrinka Ogreste (“Isprani“) i Zorana Tadića (“Treća žena“) koji su ga, posebice potonji, naučili stvari o celuloidnoj estetici, ljubavi prema filmskoj ekipi i procesu snimanja.

Izražena filmofilija

Ali, Matanić je, kao pripadnik generacije “nekih novih klinaca“, zanat najviše naučio u kinu i na videu. “Jedina prava škola je gledanje filmova“, potvrdio mi je u intervjuu za “Slobodnu“ 2005., prisjećajući se i “piratskih dana s Carpenterom“. Izražena je filmofilija prisutna u Matanićevim filmovima. Ako se s prvijencem “Blagajnica hoće ići na more“ (2000.) fino naslonio na brešanovski crni humor 90-ih tipa “Kako je počeo rat na mom otoku“ (zajedničko im je i korištenje podcijenjenog hrvatskoga glumca Ivana Brkića), već je u njegovim “Finim mrtvim djevojkama“ (2002.) bilo jasno da se Matanić nagledao kultnog Španjolca Alexa De la Iglesije (“Susjedi“) i Davida Lyncha (“Mullholand Drive“).

Biografska povijesna melodrama “Sto minuta Slave“ (2005.) impregnirana je postmodernim metafilmskim komentarima (reklamiranje brendova s likom Slave Raškaj) kakve, makar manje naglašene, u svojim filmovima voli imati Quentin Tarantino, “Kino Lika“ (2008.) možda je čak i više lička “Taxidermija“ nego lički “Amarcord“... No, filmofilska upućenost samo je jedna od zajedničkih stvari dosadašnjih Matanićevih ostvarenja. Većina njih locirana je u suvremeni urbani - zagrebački, ali i univerzalni - tjeskobni milje 21. stoljeća (“Blagajnica hoće ići na more“) te “nastanjena” uglavnom mlađim ljudima u sukobu s negativnim osobinama tog miljea.

Budući da ti likovi žive “ovdje i danas“, doslovno ili preneseno, kao u “Sto minuta Slave“, gledatelji se s njima lakše mogu poistovjetiti. A Matanićevi likovi su punokrvni, a ne artificijelne tvorevine, dijele više-manje slične probleme i imaju približno isti mentalni ili moralni sklop, ali to ne znači da njihove priče nisu drukčije i da svaka nema svoju posebnost. Uzmimo za primjer odlučne “majke hrabrost“, zaštitnički nastrojene prema bolesnom djetetu u dvama različitim filmovima - Baricu (Dora Polić, “Blagajnica hoće ići na more“) i Maru (Marija Škaričić, “Majka asfalta“), odnosno Ivu i Mariju (Olga Pakalović - Nina Violić, “Fine mrtve djevojke“) i Slavu Raškaj (Sanja Vejnović, “Sto minuta Slave“), žene koje odbijaju postati dio zaglupljujuće mase primitivaca.

Ženski likovi konstanta su Matanićeve filmografije. Snažne žene, junakinje. “Takve ih je mater napravila“, parafrazirat ćemo odličnu Ninu Violić iz “Blagajnice“. Mater i Matanić. Matanić razumije žene i njima je opčinjen, gotovo kao Pedro Almodovar ili James Cameron. “Od početka tvrdim da su ženski likovi suptilniji i da se turbulentno vrijeme u kojem živimo bolje prikazuje kroz žene, koje su i filmski i životno intrigantniji spol“, izjavio mi je u razgovoru 2008. Kroz likove žena zrcale se, dakle, socijalna kritičnost, politički i civilizacijski stav njegovih filmova.

Progovarajući o sivilu našeg postojanja i beznađu u sredini koja sustavno guta nadu u pristojan život i dovodi do potpuna posrnuća društva, naročito mladih, Matanić ima prokleto dobar tajming za plasiranje angažiranih/relevantnih tema - od poratne depresije do aktualne recesije. Pridodate li tome osjećaj za marketing, provokaciju i rušenje tabua, nije čudno da se o Matanićevim filmovima naveliko šuška u javnosti koja im na čelo često lijepi etiketu “kontroverzan“ i reagira poput Inge Appelt kad je u “Finim mrtvim djevojkama“ vidjela prizor dviju nagih cura u strasnom ljubavnom klinču (“Strašno, ližu jedna drugu... Lezbače!“).

Veliki razvoj

“Blagajnica“ je dijelom ilustrirala antagonizam Zagrepčana i Hercegovaca. “Fine mrtve djevojke“ kritizirale su malograđanštinu, homofobiju, mizoginiju, riječju nerazumijevanje sredine prema drukčijima, slično kao i “Sto minuta Slave“. “Volim te“ je film o Matanićevoj generaciji; virus HIV-a, kojim se zarazi njegov kućni glumac Krešimir Mikić, simbolizira sve što ju je “oplemenilo i uništilo“. “Kino Lika“, pak, efektan je prikaz zadrtosti konzervativnih, patrijarhalnih nazora, sa “šokantnom“ scenom u kojoj gola Areta Ćurković ulazi u blatnjavi svinjac u potrazi za seksualnim zadovoljstvom (redatelj kao da je najavio tu scenu u prizoru Hane Hegedušić s odojkom iz “Blagajnice“).

A (anti)božićnu “Majku asfalta“, s pričom o brakolomstvu i raspadu jedne mlade obitelji, Matanić je, poput ciničnog Djeda Mraza, ambijentirao u razdoblje koje slavi dostojanstvo (svete) obitelji, slogu, zajedništvo i ljubav. Matanić je pun simbola i metafora, poigrava se s biblijskim motivima pa se, tako, heroina filma, koja će ušuškati dijete za spavanje u automobilu namjesto jaslicama ne zove slučajno Mare (Marija).

Marina “avantura“ ispričana je jezikom minimalističke poetike braće Dardenne i rumunjskog “novog vala“, što nanovo potvrđuje da Matanić revno prati zbivanja u svjetskom filmu i neprestano se razvija paralelno s njim, namećući se u skromnim okvirima hrvatske kinematografije kao redateljska stalnost (“Radoholik sam samo takav!“) s minimalnim oscilacijama u kvaliteti i maksimalnim šaranjima po žanrovima.

Na osnovi njegova opusa, koji broji šest dugometražnih naslova, moglo bi se reći da je napravio veliki korak naprijed u razvoju i sazrio kao autor. Dovoljno je pogledati ponovno “Blagajnicu“ i usporediti je s aktualnom “Majkom asfalta“. Razlika je ekvivalentna razlici mjesta radnje tih filmova - malog dućana i shopping centra.

piše marko njegić

Skromna gledanost 'Majke asfalta'


"Majku asfalta" u prva je dva tjedna vidjelo 1433 gledatelja, i to mahom u zagrebačkim kinima, na malom broju kopija. To je skromna brojka kad je se usporedi s 18.211 gledatelja "Kino Like", odnosno čak 50 tisuća koliko je imala "Blagajnica".

Leona kao muza


Dalibor Matanić režirao je mnoge hrvatske glumice. Uz navedene, u Dadinim su filmovima zasjale Ivana Roščić, Nataša Janjić i Zrinka Cvitešić ("Volim te"). Leona Paraminski može se nazvati njegovom muzom, barem kad je u pitanju kratkometražna forma ("Suša", "Tulum"). Leonu bismo jednom voljeli vidjeti u glavnoj ulozi Matanićeva filma. Dotad, sa njom Dado ubrzo kreće u snimanje novog kratkiša - "Mezanin".

'Tulum' je najbolji


Ako bi trebalo odabrati Matanićev najbolji film neovisno o njegovoj formi, izbor bi, možda čak i prije "Finih mrtvih djevojaka", pao na "Tulum", prilično savršen kratkiš, prikazan i u Cannesu, u kojem Leona Paraminski jednog sunčanog dana nanovo iskušava tmurni užas ratom devastirane mladosti.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Matanić ima  prokleto dobar tajming za plasiranje angažiranih, relevantnih tema - od poratne depresije do aktualne recesije. Pridodate li tome osjećaj za marketing, provokaciju i rušenje tabua, nije čudno da se o njegovim filmovima naveliko priča [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kritičar 'slobodne' o autoru mlađe filmske generacije koji je sa svojih šest filmova ostavio velikog traga na jedno razdoblje hrvatske kinematografije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-12-25 11:49:36 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-05-24 13:20:26 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-12-26 09:43:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5137 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/12/24/spektar/MATANIC00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7465615 Threads: 6 Questions: 1535418221 Slow queries: 4669715 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110785232 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/deset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece-120484 [printLink] => /kultura/deset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece-120484?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 231088 [name] => dalibormatanić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dalibormatanic [link] => /tag/dalibormatanic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Matanić ima  prokleto dobar tajming za plasiranje angažiranih, relevantnih tema - od poratne depresije do aktualne recesije. Pridodate li tome osjećaj za marketing, provokaciju i rušenje tabua, nije čudno da se o njegovim filmovima naveliko priča [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kritičar 'slobodne' o autoru mlađe filmske generacije koji je sa svojih šest filmova ostavio velikog traga na jedno razdoblje hrvatske kinematografije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => DESET GODINA DADE Portret redatelja Dalibora Matanića koji je najviše obilježio proteklo desetljeće [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-17-02-29-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/12/24/spektar/MATANIC00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/12/24/spektar/MATANIC00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Dalibor Matanić /  Foto: Srećko Niketić / CROPIX
Slab sam na  mali opus Antonija Nuića, napose treću priču omnibusa “Seks, piće i krvoproliće“ i “Kenjca“. Obožavam Ognjena Sviličića s naglaskom na “Oprosti za kung fu“. Kristijan Milić (“Živi i mrtvi“) i Ivan Goran Vitez (“Šuma summarum“) također su dali iznimno značajan obol hrvatskom filmu od 2000. naovamo, a Ostojićeva “Ta divna splitska noć“ mi je najbolji hrvatski film dvijetisućitih, tik ispred “Crnaca“ para Jurić-Dević. No, ako bih trebao izabrati hrvatskog redatelja mlađe generacije koji je najviše obilježio minulo desetljeće, bio bi to ipak - Dalibor Matanić (1975.).

Matanić je imao vraški dobre mentore. Radio je kao asistent Zrinka Ogreste (“Isprani“) i Zorana Tadića (“Treća žena“) koji su ga, posebice potonji, naučili stvari o celuloidnoj estetici, ljubavi prema filmskoj ekipi i procesu snimanja.

Izražena filmofilija

Ali, Matanić je, kao pripadnik generacije “nekih novih klinaca“, zanat najviše naučio u kinu i na videu. “Jedina prava škola je gledanje filmova“, potvrdio mi je u intervjuu za “Slobodnu“ 2005., prisjećajući se i “piratskih dana s Carpenterom“. Izražena je filmofilija prisutna u Matanićevim filmovima. Ako se s prvijencem “Blagajnica hoće ići na more“ (2000.) fino naslonio na brešanovski crni humor 90-ih tipa “Kako je počeo rat na mom otoku“ (zajedničko im je i korištenje podcijenjenog hrvatskoga glumca Ivana Brkića), već je u njegovim “Finim mrtvim djevojkama“ (2002.) bilo jasno da se Matanić nagledao kultnog Španjolca Alexa De la Iglesije (“Susjedi“) i Davida Lyncha (“Mullholand Drive“).

Biografska povijesna melodrama “Sto minuta Slave“ (2005.) impregnirana je postmodernim metafilmskim komentarima (reklamiranje brendova s likom Slave Raškaj) kakve, makar manje naglašene, u svojim filmovima voli imati Quentin Tarantino, “Kino Lika“ (2008.) možda je čak i više lička “Taxidermija“ nego lički “Amarcord“... No, filmofilska upućenost samo je jedna od zajedničkih stvari dosadašnjih Matanićevih ostvarenja. Većina njih locirana je u suvremeni urbani - zagrebački, ali i univerzalni - tjeskobni milje 21. stoljeća (“Blagajnica hoće ići na more“) te “nastanjena” uglavnom mlađim ljudima u sukobu s negativnim osobinama tog miljea.

Budući da ti likovi žive “ovdje i danas“, doslovno ili preneseno, kao u “Sto minuta Slave“, gledatelji se s njima lakše mogu poistovjetiti. A Matanićevi likovi su punokrvni, a ne artificijelne tvorevine, dijele više-manje slične probleme i imaju približno isti mentalni ili moralni sklop, ali to ne znači da njihove priče nisu drukčije i da svaka nema svoju posebnost. Uzmimo za primjer odlučne “majke hrabrost“, zaštitnički nastrojene prema bolesnom djetetu u dvama različitim filmovima - Baricu (Dora Polić, “Blagajnica hoće ići na more“) i Maru (Marija Škaričić, “Majka asfalta“), odnosno Ivu i Mariju (Olga Pakalović - Nina Violić, “Fine mrtve djevojke“) i Slavu Raškaj (Sanja Vejnović, “Sto minuta Slave“), žene koje odbijaju postati dio zaglupljujuće mase primitivaca.

Ženski likovi konstanta su Matanićeve filmografije. Snažne žene, junakinje. “Takve ih je mater napravila“, parafrazirat ćemo odličnu Ninu Violić iz “Blagajnice“. Mater i Matanić. Matanić razumije žene i njima je opčinjen, gotovo kao Pedro Almodovar ili James Cameron. “Od početka tvrdim da su ženski likovi suptilniji i da se turbulentno vrijeme u kojem živimo bolje prikazuje kroz žene, koje su i filmski i životno intrigantniji spol“, izjavio mi je u razgovoru 2008. Kroz likove žena zrcale se, dakle, socijalna kritičnost, politički i civilizacijski stav njegovih filmova.

Progovarajući o sivilu našeg postojanja i beznađu u sredini koja sustavno guta nadu u pristojan život i dovodi do potpuna posrnuća društva, naročito mladih, Matanić ima prokleto dobar tajming za plasiranje angažiranih/relevantnih tema - od poratne depresije do aktualne recesije. Pridodate li tome osjećaj za marketing, provokaciju i rušenje tabua, nije čudno da se o Matanićevim filmovima naveliko šuška u javnosti koja im na čelo često lijepi etiketu “kontroverzan“ i reagira poput Inge Appelt kad je u “Finim mrtvim djevojkama“ vidjela prizor dviju nagih cura u strasnom ljubavnom klinču (“Strašno, ližu jedna drugu... Lezbače!“).

Veliki razvoj

“Blagajnica“ je dijelom ilustrirala antagonizam Zagrepčana i Hercegovaca. “Fine mrtve djevojke“ kritizirale su malograđanštinu, homofobiju, mizoginiju, riječju nerazumijevanje sredine prema drukčijima, slično kao i “Sto minuta Slave“. “Volim te“ je film o Matanićevoj generaciji; virus HIV-a, kojim se zarazi njegov kućni glumac Krešimir Mikić, simbolizira sve što ju je “oplemenilo i uništilo“. “Kino Lika“, pak, efektan je prikaz zadrtosti konzervativnih, patrijarhalnih nazora, sa “šokantnom“ scenom u kojoj gola Areta Ćurković ulazi u blatnjavi svinjac u potrazi za seksualnim zadovoljstvom (redatelj kao da je najavio tu scenu u prizoru Hane Hegedušić s odojkom iz “Blagajnice“).

A (anti)božićnu “Majku asfalta“, s pričom o brakolomstvu i raspadu jedne mlade obitelji, Matanić je, poput ciničnog Djeda Mraza, ambijentirao u razdoblje koje slavi dostojanstvo (svete) obitelji, slogu, zajedništvo i ljubav. Matanić je pun simbola i metafora, poigrava se s biblijskim motivima pa se, tako, heroina filma, koja će ušuškati dijete za spavanje u automobilu namjesto jaslicama ne zove slučajno Mare (Marija).

Marina “avantura“ ispričana je jezikom minimalističke poetike braće Dardenne i rumunjskog “novog vala“, što nanovo potvrđuje da Matanić revno prati zbivanja u svjetskom filmu i neprestano se razvija paralelno s njim, namećući se u skromnim okvirima hrvatske kinematografije kao redateljska stalnost (“Radoholik sam samo takav!“) s minimalnim oscilacijama u kvaliteti i maksimalnim šaranjima po žanrovima.

Na osnovi njegova opusa, koji broji šest dugometražnih naslova, moglo bi se reći da je napravio veliki korak naprijed u razvoju i sazrio kao autor. Dovoljno je pogledati ponovno “Blagajnicu“ i usporediti je s aktualnom “Majkom asfalta“. Razlika je ekvivalentna razlici mjesta radnje tih filmova - malog dućana i shopping centra.

piše marko njegić

Skromna gledanost 'Majke asfalta'


"Majku asfalta" u prva je dva tjedna vidjelo 1433 gledatelja, i to mahom u zagrebačkim kinima, na malom broju kopija. To je skromna brojka kad je se usporedi s 18.211 gledatelja "Kino Like", odnosno čak 50 tisuća koliko je imala "Blagajnica".

Leona kao muza


Dalibor Matanić režirao je mnoge hrvatske glumice. Uz navedene, u Dadinim su filmovima zasjale Ivana Roščić, Nataša Janjić i Zrinka Cvitešić ("Volim te"). Leona Paraminski može se nazvati njegovom muzom, barem kad je u pitanju kratkometražna forma ("Suša", "Tulum"). Leonu bismo jednom voljeli vidjeti u glavnoj ulozi Matanićeva filma. Dotad, sa njom Dado ubrzo kreće u snimanje novog kratkiša - "Mezanin".

'Tulum' je najbolji


Ako bi trebalo odabrati Matanićev najbolji film neovisno o njegovoj formi, izbor bi, možda čak i prije "Finih mrtvih djevojaka", pao na "Tulum", prilično savršen kratkiš, prikazan i u Cannesu, u kojem Leona Paraminski jednog sunčanog dana nanovo iskušava tmurni užas ratom devastirane mladosti.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/deset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece-120484 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=32a08fad88f3866a50866d911ed35965f1879591 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=DESET+GODINA+DADE+Portret+redatelja+Dalibora+Matani%C4%87a+koji+je+najvi%C5%A1e+obilje%C5%BEio+proteklo+desetlje%C4%87e+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdeset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece-120484 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdeset-godina-dade-portret-redatelja-dalibora-matanica-koji-je-najvise-obiljezio-proteklo-desetljece-120484 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Matanić ima  prokleto dobar tajming za plasiranje angažiranih, relevantnih tema - od poratne depresije do aktualne recesije. Pridodate li tome osjećaj za marketing, provokaciju i rušenje tabua, nije čudno da se o njegovim filmovima naveliko priča [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kritičar 'slobodne' o autoru mlađe filmske generacije koji je sa svojih šest filmova ostavio velikog traga na jedno razdoblje hrvatske kinematografije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturakritičar 'slobodne' o autoru mlađe filmske generacije koji je sa svojih šest filmova ostavio velikog traga na jedno razdoblje hrvatske kinematografije

DESET GODINA DADE Portret redatelja Dalibora Matanića koji je najviše obilježio proteklo desetljeće

Piše PSD.
26. prosinca 2010. - 10:43

Dalibor Matanić /  Foto: Srećko Niketić / CROPIX
Slab sam na  mali opus Antonija Nuića, napose treću priču omnibusa “Seks, piće i krvoproliće“ i “Kenjca“. Obožavam Ognjena Sviličića s naglaskom na “Oprosti za kung fu“. Kristijan Milić (“Živi i mrtvi“) i Ivan Goran Vitez (“Šuma summarum“) također su dali iznimno značajan obol hrvatskom filmu od 2000. naovamo, a Ostojićeva “Ta divna splitska noć“ mi je najbolji hrvatski film dvijetisućitih, tik ispred “Crnaca“ para Jurić-Dević. No, ako bih trebao izabrati hrvatskog redatelja mlađe generacije koji je najviše obilježio minulo desetljeće, bio bi to ipak - Dalibor Matanić (1975.).

Matanić je imao vraški dobre mentore. Radio je ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 19:02