"Njegov život može biti inspiracija za izvrstan film", netukne netko za enigmatičnog serijskog ubojicu kodnog imena Zodijak koji je sijao krvavi trag krajem šezdesetih i u sedamdesetima u San Franciscu, igrajući se mačke i miša s novinarima i policajcima, ali nije nikad bio uhvaćen.
Taj "izvrstan film" upravo je "Zodijak" ("Zodiac", 2007.) majstora režije Davida Finchera, iz kojeg i potječe početni metafilmski citat. Zodijak je bio i ostao česta inspiracija za filmove, od "Prljavog Harryja" preko nedavnih "Malih stvari" do novog "Batmana", gdje je negativac Riddler nadahnut likom i djelom serijskog ubojice sklonog zagonetkama.
---
FILM: Zodiac; triler; SAD, 2007. REŽIJA: David Fincher ULOGE: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo OCJENA: *****
---
"Očekujem dobar film o meni", rekao je on u "Zodijaku". I dobio je dobar film, izvrstan, moguće i najbolji Fincherov, koliko god da "Klub boraca" i "Sedmica" imaju počasno mjesto u srcu i voljeli zaigranost "Igre". Teško da se o Zodijaku može snimiti izvrsniji i sveobuhvatniji film od "Zodiaca" s radnjom protegnutom od 1969. do 1991. i prolaskom vremena oslikanom u gradnji visokog nebodera.
Prema zahvalnom scenariju Jamesa Venderbilta ("Ubojite namjere"), Fincher je snimio fenomenalan "serial killer thriller", novinarski i policijski triler, kriminalističku sagu i kroniku/rekreaciju jednog vremena, "meta" film o voajerstvu, dramu o opsesiji i neminovnom protoku godina, kao i nepravednosti svijeta u kojem ubojstva mogu ostati neriješena i ubojica se izvući i ostati nekažnjen, ubiti ljude i metaforički kao što je ubio živote istražitelja, ne samo doslovno kao žrtve.
Fincherov "Zodijak" je sve to i stigao je u vrijeme kad se pesimizam u potpunosti naselio u žanru ("Zakletva", "Sjećanja na ubojstvo"). No, film je i još više od toga – možda i redateljev najosobniji uradak. Rođen 1962., Fincher je bio u formativnim godinama na prijelazu šezdesetih u sedamdesete i živo se sjeća "ljeta kad je ubijao Zodijak", da parafraziramo hrvatski naslov filma "Summer Of Sam" Spikea Leeja o jednom drugom serijskom ubojici (David Berkowicz).
Neki se iz tog formativnog perioda sjećaju prvih ljubavi, odrastanja, pa snime film kao što je "Licorice Pizza", ali njega je obilježio strah i trepet serijskog ubojice koji je zaprijetio i da će ubiti autobus pun đaka, pa je snimio "Zodiaca" kao kulminaciju prve polovice redateljske karijere, mahom obilježene trilerima kao što su "Seven", "The Game" i "Panic Room" ("Fight Club" je iznimka).
Svi su Fincherovi putovi vodili k "Zodijaku". Što je "Alien 3" nego film o izvanzemaljskom serijskom ubojici, "Sedmica" je redefinicija "serial killer" trilera definiranog oskarovcem "Kad jaganjci utihnu", a "Igra" trilerska zagonetka kakvu bi sastavio možda i sam Zodiac da je gledao "Potpuno sjećanje".
Zanimljivo je da Fincher ni izbliza ne kopira samoga sebe pa da je "Zodiac" svojevrsni "Seven 2". U "Sedmici" nismo vidjeli nijedno umorstvo, već samo žrtve serijskog ubojice kad bi detektivi došli na grozomorno poprište zločina. S druge strane, u "Zodijaku" vidimo umorstva, prva dva dvostruka plus još jedno.
---
---
Prva scena oslikava Fincherovo režijsko majstorstvo. Kamera iz automobila snima vatromet za Dan nezavisnosti 1969. godine. Za upravljačem se nalazi djevojka, kupi mladića i njih dvoje se odvoze na mjesto nalik "sanfranciscovskim" Kašjunima. Tamo nisu jedini, još neki njihovi vršnjaci piju, ali ubrzo odlaze, ne prije nego što bace petardu i prepadnu par, kao i gledatelja.
Jeka "bu" scene nije se posve slegla, a Fincher gradi novu tenziju. Nije dosta što su mladić i djevojka ostali sami izvan grada usred mrkle noći, ubrzo mrak u daljini osvjetle farovi nekog tamnog, ominoznog automobila čiji misteriozni vozač parkira iza njih i ugasi svjetla.
Nekoliko trenutaka kasnije, auto se odveze, no evo ga natrag prije nego što su likovi i gledatelj uspjeli odahnuti do kraja. Vozač ovaj put izlazi iz auta, približava se njihovom vozilu i napuca ih hicima iz neposredne blizine. Što je ubojica sve bliži vozilu, kamera se od njega sklanja u unutrašnjost automobila da gledatelj ne vidi u cijelosti njegov lik, samo (ne)djelo, tj. da iskusi umorstva istovremeno kao voajer i svjedok.
Osjećaj tihe, još tiše vrebajuće jeze nadvija se nad idućom scenom. Par na pikniku u javnom parku. Nigdje žive duše. Najednom se nedaleko od njih stvori neki muškarac. Gleda ih pa se sakrije iza stabla. I onda krene prema njima. Panika raste sve brže i kulminira opažanjem "Ima pištolj!". Ipak, Zodijak neće upotrijebiti pištolj nego nož i brutalno izbosti nesretne žrtve dok kamera drži fokus na njima, ne njemu.
Iduće umorstvo je usputno zabilježeno u odnosu na prethodna, a zanimljivo je da je Zodijak ubio taksista koji se ne uklapa u ubojstva parova i razbio svoj obrazac, kao što ga u tom trenutku nepovratno razbija i Fincher, napuštajući uhodanu stazu filma "Seven" i drugih "serial killer" trilera.
Jer, "Zodiac" u tom trenutku prestaje biti triler o serijskom ubojici i ubojstvima, postajući više film o labirintnoj istrazi umorstava i istražiteljima, novinaru i crtaču "San Francisco Chroniclea" Paulu Averyju i Robertu Graysmithu (Robert Downey Jr., Jake Gyllenhaal) te policajcu Davidu Toschiju (Mark Ruffalo).
---
---
Perspektiva se mijenja i za gledatelja – on ostaje voajer i svjedok, ali i neposredno sudjeluje u istrazi mozgajući i rješavajući zagonetke zajedno s protagonistima, strahuje s njima i reagira na informacije, provjerava činjenice i dokaze poput rukopisa pisama poslanih novinskoj kući, ima (ne)opravdane sumnje, pita se "što ako (ni)je...?" itd.
Dvoipolsatno trajanje se ne osjeti zahvaljujući informativnosti i bravuroznim redateljskim rješenjima poput nebeskog rakursa i božjeg pogleda na žuti taksi u crnoj noći, te sporogorećoj, no tenzičoj režiji koja u nekim momentima gura na rub sjedala. Kritičari su s pravom nazvali "Zodijaka" svojevrsnim "Svim predsjednikovim ljudima" za trilere o serijskim ubojicama, odnosno Fincherovim "serial killer" odgovorom na taj klasik.
Međutim, na novo gledanje filma, povodom njegove 15. godišnjice, potpisnik ovih redaka bi rekao da je "Zodiac" podjednako ili čak i više svojevrsni "JFK" među "serial killer" trilerima s obzirom na spoj informacije i misterije koja povremeno ježi kožu od straha kao u "podrum sceni" s Graysmithom, autorom knjige koja je inspirirala Vanderbilta za scenarij, a u čijoj se opsesiji u lovu na serijskog ubojicu Fincher pronašao, opsjednut lovom na perfekciju.
Graysmith dolazi u kuću kod bivšeg kinooperatera jer bi mu ovaj mogao dati informacije o jednom od osumnjičenika čiji je rukopis najbliži Zodijakovu, inače filmofilu i ljubitelju klasika "The Most Dangerous Game", odakle je izvučen citat o "čovjeku kao najopasnijoj životinji".
Užasavajuće saznanje da nije osumnjičenik crtao plakate filmova u kinu, već kinooperater, dakle da se Graysmith nalazi u kući potencijalnog ubojice, potencirano je do maksimuma spoznajom da "creepy" tip ima podrum. "Ljudi u Kaliforniji obično nemaju podrum", opazi Graysmith, na što će tip smireno reći "Ja imam" i pozvati ga da siđu dolje po "tajanstvenu kutiju za film".
Filmofilija je usađena u "Zodiaca", možda i Zodijaka, pa se u jednoj sceni nalazimo u kinu i gledamo "Dirty Harryja". "Uhvatit ćete ga", siguran je Graysmith kad vidi Toschija u predvorju kina, ali policajac je rezigniran. "Nećemo, o tome već snimaju filmove".
---
Najsavršeniji sumnjivac Arthur Leigh Allen
Najsavršeniji sumnjivac bio je Arthur Leigh Allen (glumi ga John Carroll Lynch). Zanimljivo, telefonskoj operaterki koja je prva zaprimila Zodijakov poziv, a surađivala je na filmu kao konzultantica, Lynchov glas se učinio kao najsličniji onome serijskog ubojice. Policajac Toschi bio je mentor Stevea McQueena za lik Bullitta, a i jedan od uzora za Prljavog Harryja. P.S. "Zodijak" se prikazuje 11. i 15. ožujka u večernjim satima na TV1000.
"Njegov život može biti inspiracija za izvrstan film", netukne netko za enigmatičnog serijskog ubojicu kodnog imena Zodijak koji je sijao krvavi trag krajem šezdesetih i u sedamdesetima u San Franciscu, igrajući se mačke i miša s novinarima i policajcima, ali nije nikad bio uhvaćen.
Taj "izvrstan film" upravo je "Zodijak" ("Zodiac", 2007.) majstora režije Davida Finchera, iz kojeg i potječe početni metafilmski citat. Zodijak je bio i ostao česta inspiracija za filmove, od "Prljavog Harryja" preko nedavnih "Malih stvari" do novog "Batmana", gdje je negativac Riddler nadahnut likom i djelom serijskog ubojice sklonog zagonetkama.
---
FILM: Zodiac; triler; SAD, 2007. REŽIJA: David Fincher ULOGE: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo OCJENA: *****
---
"Očekujem dobar film o meni", rekao je on u "Zodijaku". I dobio je dobar film, izvrstan, moguće i najbolji Fincherov, koliko god da "Klub boraca" i "Sedmica" imaju počasno mjesto u srcu i voljeli zaigranost "Igre". Teško da se o Zodijaku može snimiti izvrsniji i sveobuhvatniji film od "Zodiaca" s radnjom protegnutom od 1969. do 1991. i prolaskom vremena oslikanom u gradnji visokog nebodera.
Prema zahvalnom scenariju Jamesa Venderbilta ("Ubojite namjere"), Fincher je snimio fenomenalan "serial killer thriller", novinarski i policijski triler, kriminalističku sagu i kroniku/rekreaciju jednog vremena, "meta" film o voajerstvu, dramu o opsesiji i neminovnom protoku godina, kao i nepravednosti svijeta u kojem ubojstva mogu ostati neriješena i ubojica se izvući i ostati nekažnjen, ubiti ljude i metaforički kao što je ubio živote istražitelja, ne samo doslovno kao žrtve.
Fincherov "Zodijak" je sve to i stigao je u vrijeme kad se pesimizam u potpunosti naselio u žanru ("Zakletva", "Sjećanja na ubojstvo"). No, film je i još više od toga – možda i redateljev najosobniji uradak. Rođen 1962., Fincher je bio u formativnim godinama na prijelazu šezdesetih u sedamdesete i živo se sjeća "ljeta kad je ubijao Zodijak", da parafraziramo hrvatski naslov filma "Summer Of Sam" Spikea Leeja o jednom drugom serijskom ubojici (David Berkowicz).
Neki se iz tog formativnog perioda sjećaju prvih ljubavi, odrastanja, pa snime film kao što je "Licorice Pizza", ali njega je obilježio strah i trepet serijskog ubojice koji je zaprijetio i da će ubiti autobus pun đaka, pa je snimio "Zodiaca" kao kulminaciju prve polovice redateljske karijere, mahom obilježene trilerima kao što su "Seven", "The Game" i "Panic Room" ("Fight Club" je iznimka).
Svi su Fincherovi putovi vodili k "Zodijaku". Što je "Alien 3" nego film o izvanzemaljskom serijskom ubojici, "Sedmica" je redefinicija "serial killer" trilera definiranog oskarovcem "Kad jaganjci utihnu", a "Igra" trilerska zagonetka kakvu bi sastavio možda i sam Zodiac da je gledao "Potpuno sjećanje".
Zanimljivo je da Fincher ni izbliza ne kopira samoga sebe pa da je "Zodiac" svojevrsni "Seven 2". U "Sedmici" nismo vidjeli nijedno umorstvo, već samo žrtve serijskog ubojice kad bi detektivi došli na grozomorno poprište zločina. S druge strane, u "Zodijaku" vidimo umorstva, prva dva dvostruka plus još jedno.
---
---
Prva scena oslikava Fincherovo režijsko majstorstvo. Kamera iz automobila snima vatromet za Dan nezavisnosti 1969. godine. Za upravljačem se nalazi djevojka, kupi mladića i njih dvoje se odvoze na mjesto nalik "sanfranciscovskim" Kašjunima. Tamo nisu jedini, još neki njihovi vršnjaci piju, ali ubrzo odlaze, ne prije nego što bace petardu i prepadnu par, kao i gledatelja.
Jeka "bu" scene nije se posve slegla, a Fincher gradi novu tenziju. Nije dosta što su mladić i djevojka ostali sami izvan grada usred mrkle noći, ubrzo mrak u daljini osvjetle farovi nekog tamnog, ominoznog automobila čiji misteriozni vozač parkira iza njih i ugasi svjetla.
Nekoliko trenutaka kasnije, auto se odveze, no evo ga natrag prije nego što su likovi i gledatelj uspjeli odahnuti do kraja. Vozač ovaj put izlazi iz auta, približava se njihovom vozilu i napuca ih hicima iz neposredne blizine. Što je ubojica sve bliži vozilu, kamera se od njega sklanja u unutrašnjost automobila da gledatelj ne vidi u cijelosti njegov lik, samo (ne)djelo, tj. da iskusi umorstva istovremeno kao voajer i svjedok.
Osjećaj tihe, još tiše vrebajuće jeze nadvija se nad idućom scenom. Par na pikniku u javnom parku. Nigdje žive duše. Najednom se nedaleko od njih stvori neki muškarac. Gleda ih pa se sakrije iza stabla. I onda krene prema njima. Panika raste sve brže i kulminira opažanjem "Ima pištolj!". Ipak, Zodijak neće upotrijebiti pištolj nego nož i brutalno izbosti nesretne žrtve dok kamera drži fokus na njima, ne njemu.
Iduće umorstvo je usputno zabilježeno u odnosu na prethodna, a zanimljivo je da je Zodijak ubio taksista koji se ne uklapa u ubojstva parova i razbio svoj obrazac, kao što ga u tom trenutku nepovratno razbija i Fincher, napuštajući uhodanu stazu filma "Seven" i drugih "serial killer" trilera.
Jer, "Zodiac" u tom trenutku prestaje biti triler o serijskom ubojici i ubojstvima, postajući više film o labirintnoj istrazi umorstava i istražiteljima, novinaru i crtaču "San Francisco Chroniclea" Paulu Averyju i Robertu Graysmithu (Robert Downey Jr., Jake Gyllenhaal) te policajcu Davidu Toschiju (Mark Ruffalo).
---
---
Perspektiva se mijenja i za gledatelja – on ostaje voajer i svjedok, ali i neposredno sudjeluje u istrazi mozgajući i rješavajući zagonetke zajedno s protagonistima, strahuje s njima i reagira na informacije, provjerava činjenice i dokaze poput rukopisa pisama poslanih novinskoj kući, ima (ne)opravdane sumnje, pita se "što ako (ni)je...?" itd.
Dvoipolsatno trajanje se ne osjeti zahvaljujući informativnosti i bravuroznim redateljskim rješenjima poput nebeskog rakursa i božjeg pogleda na žuti taksi u crnoj noći, te sporogorećoj, no tenzičoj režiji koja u nekim momentima gura na rub sjedala. Kritičari su s pravom nazvali "Zodijaka" svojevrsnim "Svim predsjednikovim ljudima" za trilere o serijskim ubojicama, odnosno Fincherovim "serial killer" odgovorom na taj klasik.
Međutim, na novo gledanje filma, povodom njegove 15. godišnjice, potpisnik ovih redaka bi rekao da je "Zodiac" podjednako ili čak i više svojevrsni "JFK" među "serial killer" trilerima s obzirom na spoj informacije i misterije koja povremeno ježi kožu od straha kao u "podrum sceni" s Graysmithom, autorom knjige koja je inspirirala Vanderbilta za scenarij, a u čijoj se opsesiji u lovu na serijskog ubojicu Fincher pronašao, opsjednut lovom na perfekciju.
Graysmith dolazi u kuću kod bivšeg kinooperatera jer bi mu ovaj mogao dati informacije o jednom od osumnjičenika čiji je rukopis najbliži Zodijakovu, inače filmofilu i ljubitelju klasika "The Most Dangerous Game", odakle je izvučen citat o "čovjeku kao najopasnijoj životinji".
Užasavajuće saznanje da nije osumnjičenik crtao plakate filmova u kinu, već kinooperater, dakle da se Graysmith nalazi u kući potencijalnog ubojice, potencirano je do maksimuma spoznajom da "creepy" tip ima podrum. "Ljudi u Kaliforniji obično nemaju podrum", opazi Graysmith, na što će tip smireno reći "Ja imam" i pozvati ga da siđu dolje po "tajanstvenu kutiju za film".
Filmofilija je usađena u "Zodiaca", možda i Zodijaka, pa se u jednoj sceni nalazimo u kinu i gledamo "Dirty Harryja". "Uhvatit ćete ga", siguran je Graysmith kad vidi Toschija u predvorju kina, ali policajac je rezigniran. "Nećemo, o tome već snimaju filmove".
---
Najsavršeniji sumnjivac Arthur Leigh Allen
Najsavršeniji sumnjivac bio je Arthur Leigh Allen (glumi ga John Carroll Lynch). Zanimljivo, telefonskoj operaterki koja je prva zaprimila Zodijakov poziv, a surađivala je na filmu kao konzultantica, Lynchov glas se učinio kao najsličniji onome serijskog ubojice. Policajac Toschi bio je mentor Stevea McQueena za lik Bullitta, a i jedan od uzora za Prljavog Harryja. P.S. "Zodijak" se prikazuje 11. i 15. ožujka u večernjim satima na TV1000.
"Njegov život može biti inspiracija za izvrstan film", netukne netko za enigmatičnog serijskog ubojicu kodnog imena Zodijak koji je sijao krvavi trag krajem šezdesetih i u sedamdesetima u San Franciscu, igrajući se mačke i miša s novinarima i policajcima, ali nije nikad bio uhvaćen.
Taj "izvrstan film" upravo je "Zodijak" ("Zodiac", 2007.) majstora režije Davida Finchera, iz kojeg i potječe početni metafilmski citat. Zodijak je bio i ostao česta inspiracija za filmove, od "Prljavog Harryja" preko nedavnih "Malih stvari" do novog "Batmana", gdje je negativac Riddler nadahnut likom i djelom serijskog ubojice sklonog zagonetkama.
"Očekujem dobar film o meni", rekao je on u "Zodijaku". I dobio je dobar film, izvrstan, moguće i najbolji Fincherov, koliko god da "Klub boraca" i "S...