stdClass Object ( [id] => 195489 [title] => Goran Golovko postavlja Ibsena na sceni HNK Split [alias] => goran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Drama HNK Split premijerno će u srijedu 6. ožujka izvesti dramu Henrika Ibsena ”Peer Gynt”. Kapitalno djelo svjetske dramske literature, u prijevodu Tomislava Ladana, na scenu postavlja redatelj Goran Golovko, a naslovnu ulogu tumače glumci Trpimir Jurkić, Goran Marković i Marko Petrić.

Ibsenova petočinka filozofska je, ali i neumoljivo uvjerljiva i univerzalna drama o strahu od smrti, priča o životu koji se temelji na odugovlačenju i izbjegavanju. Naslovni junak susreće se s likovima iz nordijske mitologije, luta svijetom, snalazi se na kojekakve načine, a potkraj života vraća se svojoj velikoj ljubavi Solveig.

Zapitali smo redatelja Golovka je li i prije početka rada imao već “zamišljenu” predstavu ili su neka rješenja dolazila postupno.


− Ovako kompleksno djelo ne može se postaviti bez unaprijed određenog pravca misli. Međutim, mnogi njegovi aspekti otkrivali su se već tijekom čitaćih pokusa, a usporedno s njima, od početka rada organizirali smo improvizacijske pokuse za “velike” prizore od kojih su nastale vrlo dinamične “slike”.

Glumačke pokuse odredile su misli svakog pojedinog prizora, bez unaprijed fiksiranih scenskih kretnji. Zatim, scenografska i kostimografska rješenja proizišla su iz potreba igre, tako da vjerujem da smo stvorili živu scensku strukturu, kojoj je svaki sudionik/glumica/glumac poklonio ono najbolje i najkreativnije od sebe. U prvom, norveškom dijelu predstave, namjerno sam težio stanovitoj “prljavosti” izričaja, dok se drugi i treći dio postupno transformiraju do izbrušene estetiziranosti.

Koliko ste vi i dramaturg intervenirali u tekst, koji je vrlo opsežan? Što ste zadržali, a što izostavili? U nekim produkcijama redatelji ostave jedva nešto malo teksta i oslone se samo na slike.

− Ponavljam, djelo je toliko bogato motivima, misaonim, duhovnim i emocionalnim asocijacijama, kao i žanrovskim različitostima (pučka komedija, bajka, poetski teatar, melodrama, groteska, obredno kazalište, drama, srednjovjekovni moralitet) da ga možete interpretirati na stotine načina, naglašavajući jedne motive, a ukidajući druge. Primjerice, u nekim produkcijama izbačeni su prizori iz Maroka jer u danom trenutku nisu udovoljavali kriterijima društvene aktualnosti.

Mi smo ih svjesno ostavili u predstavi, jer mislimo da nam je itekako aktualan motiv bezobzirnog sredovječnog poduzetnika koji uživa u senzualnoj naklonosti mlade ljepotice te pri tome ostvaruje i svjetovnu i duhovnu moć. Dramaturg Jasen Boko i ja kratili smo tekst poštujući bogatstvo motiva, svjesni suvremenog koncepta vremena koje nameće brzinu, sažetost i atrakcije. S druge strane, svjesni smo kazališta kao posljednjeg utočišta tišine i koncentracije, pa nismo pristali na kompromise i podilaženje suvremenoj površnosti.

Kakav ste ton predstave postigli − je li više zabavna ili više filozofska?

− Rekao bih da je Ibsenov genij namjerno nizao komične, melodramatične, bajkovite, zabavne i bizarne događaje kako bi nas na koncu duboko potresao svojom istinom o čovjeku, uzbudljivom putovanju kroz život, odnosu trenutačnog i vječnog, konačnog i beskonačnog, slobode i nužnosti. A tu je istinu formulirao nizom pitanja na koja ne daje lagane odgovore, dapače, svakome od nas ostavlja izbor odgovora na pitanje: kako živim, te jesam li svoj ili sam sebi dovoljan. Vjerujem da je predstava zabavna, a koliko će biti filozofska, prosudit će publika.

Možete li kratko skicirati osobnost Peer Gynta – je li popularan zato što je nesavršen, ne baš karakteran, svima sličan?

− Najkraće rečeno − svi smo mi Peer Gynt.

Hoće li ovdašnjoj publici biti daleki trolovi, likovi iz nordijske mitologije?

− Ni najmanje. Zloduhe, unutar i izvan čovjeka, a koji ga vode na pogrešan put, vidimo u svim kulturama, povijesti i društvenim uređenjima svijeta. Trolskih njuški ima i oko nas, a više se i ne skrivaju pa su Ibsenovi trolovi prema njima male bebe.

Kako se u radu snašao mlađi dio ansambla?


− Studenti četvrte godine glume na Umjetničkoj akademiji izvrsno su se snašli u svojim ulogama i brojnim zadaćama. Ponosan sam na naše završene studente: Jelenu Posavec-Tušek, Nikšu Arčanina, Gorana Markovića i Marka Petrića. S njima u predstavi glume i asistenti na glumačkom odsjeku Anastasija Jankovska i Nenad Srdelić. Trpimir Jurkić i Tajana Jovanović, kao stariji kolege, pružaju studentima i mladim glumcima primjer profesionalnosti, a moram spomenuti i suradnika za scenski pokret Alena Čelića.

Želim zahvaliti upravi HNK na odriješenim rukama u odabiru glumaca i vanjskih suradnika, obzirom na teška vremena koja živimo,te bivšem i sadasnjem ravnatelju Drame, Nenadu Srdeliću i Jasenu Boki. Prvi je ovo djelo uvrstio u repertoar i poklonio mi povjerenje, a drugi ga nije otpisao, dapače, zdušno se latio dramaturške obrade.

Niste se odlučili za glazbu Edvarda Griega koja je skladana upravo za ovaj komad?

− Gordan Tudor skladao je originalnu glazbu za predstavu, rijetko viđenim stvaralačkim žarom i marom. Solveigina pjesma u izvornom obliku citat je iz praizvedbe, spona s duhom suradnje Ibsena i Griega.

JASMINA PARIĆ

Suvremeni Svatković

Zašto ste glavnu ulogu povjerili trojici glumaca?

− Uporište za ovaj izbor pronašli smo u Kierkegaardovoj filozofiji, koja je izravno utjecala na Ibsenovo pisanje. Kierkegaard, naime, razlikuje tri faze u čovjekovu životu: estetičku, etičku i religiozno-metafizičku. Određuje ga pitanje “ili-ili”, trenutak izbora u kojem doživljava sintezu ovozemaljskog i božanskog. Marko Petrić, Goran Marković i Trpimir Jurkić, dakle, uvjetno tumače ulogu suvremenog zapadnog Svatkovića/Everymana/Jedermanna, različitog u svojim životnim fazama i u životnim izborima.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Istinu o čovjeku Ibsen je formulirao nizom pitanja na koja ne daje lagane odgovore, dapače, svakome od nas ostavlja da se zamislimo: kako živim, te jesam li svoj ili sam sebi dovoljan’, kaže redatelj [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Trolovi su svuda oko nas [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-03-04 17:24:30 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-03-05 13:56:13 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-03-05 08:31:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3320 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/03/04/PSD/gor00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14798451 Threads: 5 Questions: 3131777054 Slow queries: 6971816 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234602126 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/goran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split-195489 [printLink] => /kultura/goran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split-195489?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 212343 [name] => gorangolovko [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => gorangolovko [link] => /tag/gorangolovko ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Istinu o čovjeku Ibsen je formulirao nizom pitanja na koja ne daje lagane odgovore, dapače, svakome od nas ostavlja da se zamislimo: kako živim, te jesam li svoj ili sam sebi dovoljan’, kaže redatelj [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Trolovi su svuda oko nas [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Goran Golovko postavlja Ibsena na sceni HNK Split [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-10-15-51-46-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/03/04/PSD/gor00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/03/04/PSD/gor00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Drama HNK Split premijerno će u srijedu 6. ožujka izvesti dramu Henrika Ibsena ”Peer Gynt”. Kapitalno djelo svjetske dramske literature, u prijevodu Tomislava Ladana, na scenu postavlja redatelj Goran Golovko, a naslovnu ulogu tumače glumci Trpimir Jurkić, Goran Marković i Marko Petrić.

Ibsenova petočinka filozofska je, ali i neumoljivo uvjerljiva i univerzalna drama o strahu od smrti, priča o životu koji se temelji na odugovlačenju i izbjegavanju. Naslovni junak susreće se s likovima iz nordijske mitologije, luta svijetom, snalazi se na kojekakve načine, a potkraj života vraća se svojoj velikoj ljubavi Solveig.

Zapitali smo redatelja Golovka je li i prije početka rada imao već “zamišljenu” predstavu ili su neka rješenja dolazila postupno.


− Ovako kompleksno djelo ne može se postaviti bez unaprijed određenog pravca misli. Međutim, mnogi njegovi aspekti otkrivali su se već tijekom čitaćih pokusa, a usporedno s njima, od početka rada organizirali smo improvizacijske pokuse za “velike” prizore od kojih su nastale vrlo dinamične “slike”.

Glumačke pokuse odredile su misli svakog pojedinog prizora, bez unaprijed fiksiranih scenskih kretnji. Zatim, scenografska i kostimografska rješenja proizišla su iz potreba igre, tako da vjerujem da smo stvorili živu scensku strukturu, kojoj je svaki sudionik/glumica/glumac poklonio ono najbolje i najkreativnije od sebe. U prvom, norveškom dijelu predstave, namjerno sam težio stanovitoj “prljavosti” izričaja, dok se drugi i treći dio postupno transformiraju do izbrušene estetiziranosti.

Koliko ste vi i dramaturg intervenirali u tekst, koji je vrlo opsežan? Što ste zadržali, a što izostavili? U nekim produkcijama redatelji ostave jedva nešto malo teksta i oslone se samo na slike.

− Ponavljam, djelo je toliko bogato motivima, misaonim, duhovnim i emocionalnim asocijacijama, kao i žanrovskim različitostima (pučka komedija, bajka, poetski teatar, melodrama, groteska, obredno kazalište, drama, srednjovjekovni moralitet) da ga možete interpretirati na stotine načina, naglašavajući jedne motive, a ukidajući druge. Primjerice, u nekim produkcijama izbačeni su prizori iz Maroka jer u danom trenutku nisu udovoljavali kriterijima društvene aktualnosti.

Mi smo ih svjesno ostavili u predstavi, jer mislimo da nam je itekako aktualan motiv bezobzirnog sredovječnog poduzetnika koji uživa u senzualnoj naklonosti mlade ljepotice te pri tome ostvaruje i svjetovnu i duhovnu moć. Dramaturg Jasen Boko i ja kratili smo tekst poštujući bogatstvo motiva, svjesni suvremenog koncepta vremena koje nameće brzinu, sažetost i atrakcije. S druge strane, svjesni smo kazališta kao posljednjeg utočišta tišine i koncentracije, pa nismo pristali na kompromise i podilaženje suvremenoj površnosti.

Kakav ste ton predstave postigli − je li više zabavna ili više filozofska?

− Rekao bih da je Ibsenov genij namjerno nizao komične, melodramatične, bajkovite, zabavne i bizarne događaje kako bi nas na koncu duboko potresao svojom istinom o čovjeku, uzbudljivom putovanju kroz život, odnosu trenutačnog i vječnog, konačnog i beskonačnog, slobode i nužnosti. A tu je istinu formulirao nizom pitanja na koja ne daje lagane odgovore, dapače, svakome od nas ostavlja izbor odgovora na pitanje: kako živim, te jesam li svoj ili sam sebi dovoljan. Vjerujem da je predstava zabavna, a koliko će biti filozofska, prosudit će publika.

Možete li kratko skicirati osobnost Peer Gynta – je li popularan zato što je nesavršen, ne baš karakteran, svima sličan?

− Najkraće rečeno − svi smo mi Peer Gynt.

Hoće li ovdašnjoj publici biti daleki trolovi, likovi iz nordijske mitologije?

− Ni najmanje. Zloduhe, unutar i izvan čovjeka, a koji ga vode na pogrešan put, vidimo u svim kulturama, povijesti i društvenim uređenjima svijeta. Trolskih njuški ima i oko nas, a više se i ne skrivaju pa su Ibsenovi trolovi prema njima male bebe.

Kako se u radu snašao mlađi dio ansambla?


− Studenti četvrte godine glume na Umjetničkoj akademiji izvrsno su se snašli u svojim ulogama i brojnim zadaćama. Ponosan sam na naše završene studente: Jelenu Posavec-Tušek, Nikšu Arčanina, Gorana Markovića i Marka Petrića. S njima u predstavi glume i asistenti na glumačkom odsjeku Anastasija Jankovska i Nenad Srdelić. Trpimir Jurkić i Tajana Jovanović, kao stariji kolege, pružaju studentima i mladim glumcima primjer profesionalnosti, a moram spomenuti i suradnika za scenski pokret Alena Čelića.

Želim zahvaliti upravi HNK na odriješenim rukama u odabiru glumaca i vanjskih suradnika, obzirom na teška vremena koja živimo,te bivšem i sadasnjem ravnatelju Drame, Nenadu Srdeliću i Jasenu Boki. Prvi je ovo djelo uvrstio u repertoar i poklonio mi povjerenje, a drugi ga nije otpisao, dapače, zdušno se latio dramaturške obrade.

Niste se odlučili za glazbu Edvarda Griega koja je skladana upravo za ovaj komad?

− Gordan Tudor skladao je originalnu glazbu za predstavu, rijetko viđenim stvaralačkim žarom i marom. Solveigina pjesma u izvornom obliku citat je iz praizvedbe, spona s duhom suradnje Ibsena i Griega.

JASMINA PARIĆ

Suvremeni Svatković

Zašto ste glavnu ulogu povjerili trojici glumaca?

− Uporište za ovaj izbor pronašli smo u Kierkegaardovoj filozofiji, koja je izravno utjecala na Ibsenovo pisanje. Kierkegaard, naime, razlikuje tri faze u čovjekovu životu: estetičku, etičku i religiozno-metafizičku. Određuje ga pitanje “ili-ili”, trenutak izbora u kojem doživljava sintezu ovozemaljskog i božanskog. Marko Petrić, Goran Marković i Trpimir Jurkić, dakle, uvjetno tumače ulogu suvremenog zapadnog Svatkovića/Everymana/Jedermanna, različitog u svojim životnim fazama i u životnim izborima.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/goran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split-195489 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=8a0377314691458c90905bae18420190186d3131 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Goran+Golovko+postavlja+Ibsena+na+sceni+HNK+Split+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fgoran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split-195489 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fgoran-golovko-postavlja-ibsena-na-sceni-hnk-split-195489 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Istinu o čovjeku Ibsen je formulirao nizom pitanja na koja ne daje lagane odgovore, dapače, svakome od nas ostavlja da se zamislimo: kako živim, te jesam li svoj ili sam sebi dovoljan’, kaže redatelj [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Trolovi su svuda oko nas [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaTrolovi su svuda oko nas

Goran Golovko postavlja Ibsena na sceni HNK Split

Piše PSD.
5. ožujka 2013. - 09:31
Drama HNK Split premijerno će u srijedu 6. ožujka izvesti dramu Henrika Ibsena ”Peer Gynt”. Kapitalno djelo svjetske dramske literature, u prijevodu Tomislava Ladana, na scenu postavlja redatelj Goran Golovko, a naslovnu ulogu tumače glumci Trpimir Jurkić, Goran Marković i Marko Petrić.

Ibsenova petočinka filozofska je, ali i neumoljivo uvjerljiva i univerzalna drama o strahu od smrti, priča o životu koji se temelji na odugovlačenju i izbjegavanju. Naslovni junak susreće se s likovima iz nordijske mitologije, luta svijetom, snalazi se na kojekakve načine, a potkraj života vraća se svojoj velikoj ljubavi Solveig.

Zapitali smo redatelja Golovka je li i prije početka rada imao već “zamišljenu” predstavu ili su neka rješenja dolazila postupno.


− Ovako kompleksno djelo...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 17:51