stdClass Object ( [id] => 118408 [title] => Hrvatska nema tijelo koje bi cenzuriralo "Srpski film" [alias] => hrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Hrvatska nema cenzorsko tijelo koje bi izbacivalo pojedine škakljive prizore iz nekog filma u kinima. “Unaprijed se daje rejting koji sprečava normalno prikazivanje filmova na televiziji, ali kina su u redu”, rekao nam je hrvatski redatelj Dalibor Matanić, a na njegove se riječi nadovezao kolega kritičar Jurica Pavičić.

- U Hrvatskoj nisu postojala formalna tijela cenzure. Do 1990. ulogu neformalnog internog (auto)cenzora imala su samoupravna tijela u distributerskim tvrtkama, a kad je riječ o domaćem filmu, postojao je sustav predikatizacije kojim se ocjenjivao film. Nakon 1990. došlo je do opće rekonzervatizacije društva pa je iz domaćeg filma ionako nestalo išta kontroverzno - tvrdi Pavičić.

Seksualno nasilje

U protivnom, da Hrvatska ima cenzorsko tijelo, pitanje je bi li “Srpski film” ugledao mrak hrvatskih kina u izvornoj, necenzuriranoj verziji. Šokantni hororski triler redatelja Srđana Spasojevića, odsjek “torture porn”, skratile su cenzorske škare za skoru distribuciju po kinima u Velikoj Britaniji. BBC spominje 4 minute i 11 sekundi skraćenog materijala, a na najvećoj filmskoj internetskoj stranici na svijetu, imdb-u, originalno trajanje filma od 104 minute “prekršteno” je u 95 za “UK verziju”.

Kako bilo, “Srpski film” je postao film iz kojeg je odstranjeno najviše materijala u posljednjih 16 godina, iako je British Board of Film Classification priopćio da se iz naslova s ograničenjem za gledatelje ispod 18 godina, rijetko izbacuje neki dio filma. “Ova skraćenja bila su nužna radi prikaza seksualnog nasilja koje pretendira erotizirati ili odobravati ovu vrstu nasilja”, stoji u priopćenju BBFC-ja. Treba li reći, Spasojević nije oduševljen cenzurom njegova čeda, na ovaj način silovanog poput novorođenčeta u najkontroverznijoj sceni filma. - Filmu je otupljena oštrica.

Živimo u vrlo shizofrenom svijetu koji je, usprkos svojoj idealnoj fasadi, veoma truo i u kojem nikako nije popularno, još manje komercijalno, govoriti o pravim problemima. Ne zanima ih suština, već samo formalnosti, odnosno ta fasada. Birokracija u umjetnosti i nasilje političke korektnosti ugušiše svaku vrstu slobode za koju smo mislili da nam je preostala - govori Spasojević za “Slobodnu”.

panorama srpski film 4

 Izvor šoka

Istodobno s cenzorskim čerečenjem, u britanskom “Independentu” objavljen je tekst o “Srpskom filmu” naslovljen “Je li ovo najbezobrazniji film ikada snimljen?”. U tekstu je kritizirana brzopletost s kojom je, nakon isključivanja filma sa Frightfesta, a potom i tri španjolska festivala (San Sebastian, FanCine Málaga i Molins de Rei), skandal koji prati ovo ostvarenje počeo prijetiti da pomuti njegovo sagledavanje u pravom svjetlu. “Šokantan i uznemirujući kakav jest, ovo je ipak dobro snimljen film.

Sve što se događa u filmu događa se s razlogom, da vas dovede do iduće etape u priči... Vidio sam svega, a nikada nijedan film nije utjecao na mene poput ovog”, citiran je u tekstu Thomas Ashley koji je otkupio film za američko tržište. Spasojeviću je to drago kao i da je konačno napravljen dogovor s hrvatskim distributerom, to jest da će film napokon zaigrati i u našim kinima. - Teško mi je praviti bilo kakve prognoze jer je film na ovim prostorima dočekan na nož, a borba za njegovo prikazivanje traje mjesecima. Mogu se samo nadati da postoji velik broj ljudi koji želi sam donijeti zaključak o filmu nakon što ga pogleda.

Važno je ovaj film promatrati kao divovsku metaforu života na ovim prostorima, ali i svijetu uopće, kao crtanje naših najiskrenijih osjećaja. “Srpski film” na otvoren, direktan i iskren način govori o užasima koji su svuda oko nas i ne smiju biti ignorirani - kazuje Spasojević. “Srpski film” u hrvatsku distribuciju kreće ovoga četvrtka, dakle djevičanski netaknut. Za početak, vidjet će ga samo zagrebačka publika, s time da, u dogovoru s drugim prikazivačima, “Continental” ima namjeru zavrtjeti film i u ostalim gradovima, poput Splita.

PIŠE MARKO NJEGIĆ 

Vitez: Neka ide u kina kakav jest

U današnje vrijeme, uz ovakvu dostupnost informacija, glupo je bilo što cenzurirati. Ako se odluči “Srpski film” pustiti u distribuciju, ne vidim nikakav smisao u tome da mu izbrišu neke kadrove ili cijele scene. Niti će time film postati manje šokantan, nit bolji nit lošiji. Ne mo’š i stisnut i prdnut. Dakle, ako “Srpski film” ide u kina, neka ide kakav je, eventualno s upozorenjem kome se ne preporuča (mada takva upozorenja imaju dijametralno suprotan učinak). Jedino sporno u eventualnoj distribuciji “Srpskog filma” u Hrvatskoj je to što će neminovno imati veću medijsku pokrivenost od bilo kojeg hrvatskog filma, ali to je već tema za neku drugu priču - veli Ivan Goran Vitez, autor kontroverzna “Šuma summaruma”.

Ne preporuča se mlađima od 18

U Hrvatskoj ne postoji cenzorsko tijelo koje ima pravo izbacivati bilo kakve scene iz filmova. Kinoprikazivač je obvezan upozoriti gledatelja da film nije preporučljiv za osobe mlađe od 18 godina (na svom kinovodiču, na blagajni dok se kupuju kino ulaznice i na svojoj službenoj web stranici), ali mu isto tako ne može zabraniti da gleda takav film – izjavio nam je Seid Ružić iz “Continentala”, kompanije koja distribuira “Srpski film” u Hrvatskoj.

Pavičić: Dvostruki kriteriji cenzora

Britanski bord cenzora poznat je kao najkonzervativnija i najstrože cenzorsko tijelo u zapadnoeuropskim zemljama kad je posrijedi ćudoređe, odnosno seks i nasilje. Ne smije se zaboraviti da je Kubrickova “Paklena naranča” u Britaniji bila zabranjena do nedavno. Pred nekoliko godina, časopis “Sight and Sound” je pokrenuo preispitivanje rada British Board of Film Classification s tvrdnjom kako ima dvostruke kriterije, odnosno da u art-filmovima kao što su oni Catherine Breillat ili Gaspara Noea tolerira stvari koje cenzurira u filmovima komercijalne orijentacije. Teza je bila kako je to dvolično. U slučaju “Srpskog filma”, posve je jasno da Spasojević i ekipa nisu uspjeli uvjeriti cenzore kako je riječ o art filmu i političkog alegoriji, nego su film oni gledali kao “torture porn”, što on u svojoj osnovi i jest – smatra Jurica Pavičić, selektor Motovun Film Festivala koji je ljetos pretpremiejrno prikazao “Srpski film”.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U protivnom,  pitanje je bi li Spasojevićev hororski triler ugledao mrak zagrebačkog ‘Movieplexa’ u necenzuriranoj verziji, za razliku od cenzurirane koja 10. prosinca ide u kina Velike Britanije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KONTROVERZNI URADAK OD SUTRA se prikazuje U ZAGREBAČKOME ‘MOVIEPLEXU’ U IZVORNOJ VERZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-12-01 18:22:03 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-12-02 20:10:58 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-12-01 19:50:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5569 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/12/01/Panorama/film00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38618278 Threads: 3 Questions: 7112695480 Slow queries: 3305416 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608739006 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/hrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film-118408 [printLink] => /kultura/hrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film-118408?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 167974 [name] => srpskifilm [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => srpskifilm [link] => /tag/srpskifilm ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U protivnom,  pitanje je bi li Spasojevićev hororski triler ugledao mrak zagrebačkog ‘Movieplexa’ u necenzuriranoj verziji, za razliku od cenzurirane koja 10. prosinca ide u kina Velike Britanije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KONTROVERZNI URADAK OD SUTRA se prikazuje U ZAGREBAČKOME ‘MOVIEPLEXU’ U IZVORNOJ VERZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Hrvatska nema tijelo koje bi cenzuriralo "Srpski film" [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-10-49-57-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/12/01/Panorama/film00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/12/01/Panorama/film00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Hrvatska nema cenzorsko tijelo koje bi izbacivalo pojedine škakljive prizore iz nekog filma u kinima. “Unaprijed se daje rejting koji sprečava normalno prikazivanje filmova na televiziji, ali kina su u redu”, rekao nam je hrvatski redatelj Dalibor Matanić, a na njegove se riječi nadovezao kolega kritičar Jurica Pavičić.

- U Hrvatskoj nisu postojala formalna tijela cenzure. Do 1990. ulogu neformalnog internog (auto)cenzora imala su samoupravna tijela u distributerskim tvrtkama, a kad je riječ o domaćem filmu, postojao je sustav predikatizacije kojim se ocjenjivao film. Nakon 1990. došlo je do opće rekonzervatizacije društva pa je iz domaćeg filma ionako nestalo išta kontroverzno - tvrdi Pavičić.

Seksualno nasilje

U protivnom, da Hrvatska ima cenzorsko tijelo, pitanje je bi li “Srpski film” ugledao mrak hrvatskih kina u izvornoj, necenzuriranoj verziji. Šokantni hororski triler redatelja Srđana Spasojevića, odsjek “torture porn”, skratile su cenzorske škare za skoru distribuciju po kinima u Velikoj Britaniji. BBC spominje 4 minute i 11 sekundi skraćenog materijala, a na najvećoj filmskoj internetskoj stranici na svijetu, imdb-u, originalno trajanje filma od 104 minute “prekršteno” je u 95 za “UK verziju”.

Kako bilo, “Srpski film” je postao film iz kojeg je odstranjeno najviše materijala u posljednjih 16 godina, iako je British Board of Film Classification priopćio da se iz naslova s ograničenjem za gledatelje ispod 18 godina, rijetko izbacuje neki dio filma. “Ova skraćenja bila su nužna radi prikaza seksualnog nasilja koje pretendira erotizirati ili odobravati ovu vrstu nasilja”, stoji u priopćenju BBFC-ja. Treba li reći, Spasojević nije oduševljen cenzurom njegova čeda, na ovaj način silovanog poput novorođenčeta u najkontroverznijoj sceni filma. - Filmu je otupljena oštrica.

Živimo u vrlo shizofrenom svijetu koji je, usprkos svojoj idealnoj fasadi, veoma truo i u kojem nikako nije popularno, još manje komercijalno, govoriti o pravim problemima. Ne zanima ih suština, već samo formalnosti, odnosno ta fasada. Birokracija u umjetnosti i nasilje političke korektnosti ugušiše svaku vrstu slobode za koju smo mislili da nam je preostala - govori Spasojević za “Slobodnu”.

panorama srpski film 4

 Izvor šoka

Istodobno s cenzorskim čerečenjem, u britanskom “Independentu” objavljen je tekst o “Srpskom filmu” naslovljen “Je li ovo najbezobrazniji film ikada snimljen?”. U tekstu je kritizirana brzopletost s kojom je, nakon isključivanja filma sa Frightfesta, a potom i tri španjolska festivala (San Sebastian, FanCine Málaga i Molins de Rei), skandal koji prati ovo ostvarenje počeo prijetiti da pomuti njegovo sagledavanje u pravom svjetlu. “Šokantan i uznemirujući kakav jest, ovo je ipak dobro snimljen film.

Sve što se događa u filmu događa se s razlogom, da vas dovede do iduće etape u priči... Vidio sam svega, a nikada nijedan film nije utjecao na mene poput ovog”, citiran je u tekstu Thomas Ashley koji je otkupio film za američko tržište. Spasojeviću je to drago kao i da je konačno napravljen dogovor s hrvatskim distributerom, to jest da će film napokon zaigrati i u našim kinima. - Teško mi je praviti bilo kakve prognoze jer je film na ovim prostorima dočekan na nož, a borba za njegovo prikazivanje traje mjesecima. Mogu se samo nadati da postoji velik broj ljudi koji želi sam donijeti zaključak o filmu nakon što ga pogleda.

Važno je ovaj film promatrati kao divovsku metaforu života na ovim prostorima, ali i svijetu uopće, kao crtanje naših najiskrenijih osjećaja. “Srpski film” na otvoren, direktan i iskren način govori o užasima koji su svuda oko nas i ne smiju biti ignorirani - kazuje Spasojević. “Srpski film” u hrvatsku distribuciju kreće ovoga četvrtka, dakle djevičanski netaknut. Za početak, vidjet će ga samo zagrebačka publika, s time da, u dogovoru s drugim prikazivačima, “Continental” ima namjeru zavrtjeti film i u ostalim gradovima, poput Splita.

PIŠE MARKO NJEGIĆ 

Vitez: Neka ide u kina kakav jest

U današnje vrijeme, uz ovakvu dostupnost informacija, glupo je bilo što cenzurirati. Ako se odluči “Srpski film” pustiti u distribuciju, ne vidim nikakav smisao u tome da mu izbrišu neke kadrove ili cijele scene. Niti će time film postati manje šokantan, nit bolji nit lošiji. Ne mo’š i stisnut i prdnut. Dakle, ako “Srpski film” ide u kina, neka ide kakav je, eventualno s upozorenjem kome se ne preporuča (mada takva upozorenja imaju dijametralno suprotan učinak). Jedino sporno u eventualnoj distribuciji “Srpskog filma” u Hrvatskoj je to što će neminovno imati veću medijsku pokrivenost od bilo kojeg hrvatskog filma, ali to je već tema za neku drugu priču - veli Ivan Goran Vitez, autor kontroverzna “Šuma summaruma”.

Ne preporuča se mlađima od 18

U Hrvatskoj ne postoji cenzorsko tijelo koje ima pravo izbacivati bilo kakve scene iz filmova. Kinoprikazivač je obvezan upozoriti gledatelja da film nije preporučljiv za osobe mlađe od 18 godina (na svom kinovodiču, na blagajni dok se kupuju kino ulaznice i na svojoj službenoj web stranici), ali mu isto tako ne može zabraniti da gleda takav film – izjavio nam je Seid Ružić iz “Continentala”, kompanije koja distribuira “Srpski film” u Hrvatskoj.

Pavičić: Dvostruki kriteriji cenzora

Britanski bord cenzora poznat je kao najkonzervativnija i najstrože cenzorsko tijelo u zapadnoeuropskim zemljama kad je posrijedi ćudoređe, odnosno seks i nasilje. Ne smije se zaboraviti da je Kubrickova “Paklena naranča” u Britaniji bila zabranjena do nedavno. Pred nekoliko godina, časopis “Sight and Sound” je pokrenuo preispitivanje rada British Board of Film Classification s tvrdnjom kako ima dvostruke kriterije, odnosno da u art-filmovima kao što su oni Catherine Breillat ili Gaspara Noea tolerira stvari koje cenzurira u filmovima komercijalne orijentacije. Teza je bila kako je to dvolično. U slučaju “Srpskog filma”, posve je jasno da Spasojević i ekipa nisu uspjeli uvjeriti cenzore kako je riječ o art filmu i političkog alegoriji, nego su film oni gledali kao “torture porn”, što on u svojoj osnovi i jest – smatra Jurica Pavičić, selektor Motovun Film Festivala koji je ljetos pretpremiejrno prikazao “Srpski film”.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/hrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film-118408 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d42f039e10fc2f1ac8be653edd9a95bbcef78099 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Hrvatska+nema+tijelo+koje+bi+cenzuriralo+%26quot%3BSrpski+film%26quot%3B&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fhrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film-118408 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fhrvatska-nema-tijelo-koje-bi-cenzuriralo-srpski-film-118408 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => U protivnom,  pitanje je bi li Spasojevićev hororski triler ugledao mrak zagrebačkog ‘Movieplexa’ u necenzuriranoj verziji, za razliku od cenzurirane koja 10. prosinca ide u kina Velike Britanije [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KONTROVERZNI URADAK OD SUTRA se prikazuje U ZAGREBAČKOME ‘MOVIEPLEXU’ U IZVORNOJ VERZIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaKONTROVERZNI URADAK OD SUTRA se prikazuje U ZAGREBAČKOME ‘MOVIEPLEXU’ U IZVORNOJ VERZIJI

Hrvatska nema tijelo koje bi cenzuriralo "Srpski film"

Piše PSD.
1. prosinca 2010. - 20:50

Hrvatska nema cenzorsko tijelo koje bi izbacivalo pojedine škakljive prizore iz nekog filma u kinima. “Unaprijed se daje rejting koji sprečava normalno prikazivanje filmova na televiziji, ali kina su u redu”, rekao nam je hrvatski redatelj Dalibor Matanić, a na njegove se riječi nadovezao kolega kritičar Jurica Pavičić.

- U Hrvatskoj nisu postojala formalna tijela cenzure. Do 1990. ulogu neformalnog internog (auto)cenzora imala su samoupravna tijela u distributerskim tvrtkama, a kad je riječ o domaćem filmu, postojao je sustav predikatizacije kojim se ocjenjivao film. Nakon 1990. došlo je do opće rekonzervatizacije društva pa je iz domaćeg filma ionako nestalo išta kontroverzno - tvrdi Pavičić.

Seksualno nasilje

U protivnom, da Hrvatska ima cenzorsko tijelo, pitanje ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 12:49