stdClass Object ( [id] => 149244 [title] => INTERVJU Dalibor Matanić: Ljudi su postali svinje [alias] => intervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Zimus, prigodom rekapitulacije minulog desetljeća u hrvatskoj kinematografiji, “Slobodna” je Dalibora Matanića (“Fine mrtve djevojke”, “100 minuta Slave”, “Volim te”, “Kino Lika”, “Majka asfalta”) proglasila redateljem koji je najviše obilježio dvijetisućite. Mataniću to laska, ali priznaje da mu je još veće veselje to što stalno komunicira s normalnim ljudima na ulici i s njima raspravlja o svojim filmovima.

– To je znak da ih je očito nešto dotaknulo i to mi je glavna hrana. Veseli me i to što svatko ima svoj neki najdraži film, pa jedva čekam kako će im sjesti “Ćaća”. A najviše iščekujem svoju majku koja će vidjeti svoju sliku i kuću u sasvim novom kontekstu (podmukli smijeh) – otvara razgovor Matanić.

 Dalibor Matanić

Obitelj je jedan od konstantnih motiva kojima se vraćate i u “Ćaći”, ali rodbinski odnosi su u vašim filmovima nategnuti, daleko od prisnih i iskrenih, čemu kumuje manjak ljubavi i komunikacije.

– U današnje doba individualizma možete čuti očajničke vapaje crkvenih redova za očuvanjem obitelji kao nukleusa društva. Daleko da imam nešto protiv obitelji, no to kakav njezin format propagiraju neki svećenici, nažalost, toliko kaska za sadašnjicom da je to otužno. No, Crkva je danas ionako u većini slučajeva pogubila sve konce u davanju točnih savjeta...

Upravo iz te krive percepcije moderne obitelji dolaze moji filmski motivi. Obitelj se mora redefinirati u skladu s vremenom u kojem živimo. Zbog nasilnog okvira izostaje komunikacija, poštovanje, a onda, na kraju, i ljubav. Često vidimo slučajeve gdje obiteljski život nije nukleus mira i zajedništva, nego nukleus zla i tiranije. Govorim to kao osoba koja ima apsolutno idilične vlastite obiteljske odnose. Da ne bi netko pomislio da sam bio maltretiran u mladosti...

U “Majkama” Milče Mančevskog, jedan lik ispali kako “život ne može nadmašiti scenarij”. Slažete li se s time ili još uvijek držite da je “život luđi od filma”?

– Još uvijek mislim da je život itekako luđi od filma. Većina naše stvarne svakodnevice čini se monotonom, rutiniranom, no kad malo zagrebete ili pogledate na suprotnu stranu ulice, otvara se grotlo ludosti za koje bi najkvalitetniji scenaristički tim dugo vremena morao sjediti za svojim računalima. Upravo je u tome čar, scenarij se mora krvavo truditi da bude veći od života, a život s takvom lakoćom, jednim momentom, bude luđi od bilo kojeg filma. I zato film treba slušati i opipavati život. Da se nauči malo njegovoj ludosti...

Većina hrvatskih redatelja ne želi snimati film ispod određenog budžeta, no vi ne marite za proračunske oskudice i palite kameru kad god možete, jer film je očito vaš život. Odakle toliki entuzijazam s obzirom na recesiju i općenito neko crnilo u zemlji?

– Ja radim filmove i ne želim sjediti kao besposlena bitanga i kukati o lošim uvjetima. Ako se nema dovoljno novca, snimit će se za onoliko koliko se ima. Toliko je tema, a toliko malo vremena da bismo radili teorije o idealnim uvjetima za rad. Onog trenutka kad smo moja ekipa i ja shvatili da za “Ćaću“ imamo mikrobudžet, pogledali smo se i odlučili, naravno, napraviti film.

Niti jedne sekunde nije bilo dvojbe hoćemo li se upustiti u ludu avanturu. Simpatično je bilo kad se poslije snimanja direktor fotografije Vanja Černjul javio iz New Yorka, gdje je išao u pripreme nove sezone HBO-ove serije “Bored To Death”, s cipelama sa seta “Ćaće”. Ličko blato se šetalo Petom avenijom...

Možda ne želite napraviti predah zbog straha od zaborava i teškog hvatanja novog zaleta?

– Moj poziv je izražavati se i ako to ne radim, osjećam se više retardirano nego inače. Pauze jesu iznimno opasne u svakoj umjetnosti, no ponavljam, toliko je tema oko nas da jednostavno čovjek nema vremena otići na marendu.

Strahujete li da biste, s obzirom na ritam, ubrzo mogli početi “štancati” filmove?

– Između Fassbindera i Winterbottoma uvijek biram prvog. Mislim da nije bitan broj filmova, učestalost snimanja, nego više unutarnji nagoni za radom. Od pokojnog njemačkog luđaka mislim da mnogi mogu dosta toga naučiti. Dok god unutarnja vatra tinja, mislim da ne treba previše obraćati pažnju na statistiku.

Legendarni Billy Wilder je jednom u Cannesu rekao Martinu Scorseseu da mu zavidi. Na to ga je ovaj šokiran upitao na čemu Wilder ima njemu zavidjeti, pa on je legenda filma. Billy Wilder mu je rekao da mu zavidi na vremenu koje ima ispred sebe.

“Ćaća” je vaš drugi lički film. Zašto vas baš Lika tako magnetski privlači?

– Lika je možda i zadnji prirodni resort u Hrvatskoj i obožavam je tako netaknutu i divlju. U prostoru gdje priroda nadglasa čovjeka, više se ne vide njegovi ukrasi, obrambeni blokovi i on postaje neka nova osoba.

Imam osjećaj, kad sam dolje, kao da se po drvećima naokolo projiciraju “Zrcalo” i “Stalker” od Tarkovskog... Nešto je čudno magnetski privlačno dolje i kroz polušalu sam govorio da se nitko od ekipe “Ćaće” sa snimanja nije vratio isti nakon što je neko vrijeme boravio u šumi.

Jednu od uloga u “Ćaći” glumi, dakle, vaša obiteljska kuća. Je li dobro odglumila ulogu i hoće li postati vaš “kućni glumac”?

– Imam želju snimiti dolje “Mater”, neku vrstu mentalnog nastavka. Zabavno je bilo snimati Ivu Mihalić kako kazuje o svojoj majci gledajući fotografiju moje majke, te Juditu Franković kako govori o Ivi Gregureviću gledajući fotografiju svog oca. Tih sitnih shizofrenija nije nedostajalo i ta nevelika obiteljska kuća idealno je mjesto za eksperimentiranje.

Snimanje je, čujemo, bilo intenzivno – spavali ste po sat-dva i navodno se onesvijestili na setu.

– Snimiti dugometražni film u deset dana je stvarno izazov. Sjećam se kako me moj pomoćnik režije Dragan Jurić pogledao deseti dan s olakšanjem i rekao: “Stigli smo...” Svako snimanje u mom slučaju tretiram kao maturalno putovanje, a naročito kad odete u izolaciju, tako da su svi članovi ekipe imali deset dana “hardcore” maturalca, a usput su ponijeli i kameru.

Naročita pohvala ide glumcima koji su cijele dane radili, pa nastavljali motivacijske seanse i glumačke probe do ranih jutarnjih sati. Ali, samo da spomenem cure: Judita i Iva su zvijeri od žena i s njima nije bilo nikakvih problema. Čak ni podočnjaka.

Koliko to padanje u nesvijest možda ima nekog “smisla” s obzirom da ste izjavili kako ste “cijeli film snimili kao nesvjesno stanje”?

– Nekako računam da kad radite film u prosječnim, normalnim uvjetima, mozak radi jedno šest puta brže nego u prosječne osobe. U slučaju “Ćaće” mislim da sam u jednom trenutku dosegnuo 14 puta bržu brzinu i jednostavno zatrokirao.

Za razliku od “Kina Lika”, ali i ostalih vaših filmova tipa “Fine mrtve djevojke”, “Ćaća” kao da je namjerno lišen kontroverzija koje bi mu podizale reklamu?

– Za razliku od prijašnjih filmova, ovdje možemo govoriti samo o obiteljskom nasilju i pedofiliji, ha-ha-ha... Ali, nećemo dalje otkrivati, neka ostane nešto za gledatelje. Čekamo kino-publiku koja voli trilere i horore.

Također, za razliku od “Kina Lika”, u ovom filmu nema šok-scena sa životinjama, samo s ljudima.

– Ljudi su postali svinje.

U “Ćaći” ste režirali dojmljivu scenu smaknuća sjekirom. Smatrate li da treba biti djelomično implicitan kod takvih scena?

– I u drugim žanrovima volim implicitnu horor režiju. Haneke je najbolji primjer jezovitosti scena gdje se ne otkriva previše. Meni je osobno uvijek bilo stravičnije nešto što je u daljini ili se uopće ne vidi.

Kristijan Milić nam je kazao da u pripremi ima film u kojem se likove reže motornim pilama. Takvo što vas osobno ne zanima ili smatrate da Hrvatska ne može podnijeti nešto poput “Srpskog filma”?

– Od studentskih dana veselim se svakom filmu Kristijana Milića. Što se tiče horora, mislim da smo dijametralno suprotni. Milić je taj koji bi radio “Teksaški masakr motornom pilom”, a ja “Istjerivača đavola”. U svakom slučaju, uživam u gledanju obiju vrsta filmova. Da smo u nekoj razvijenijoj zemlji, vjerojatno bismo jedan drugome bili kreativni producenti.

Koliko se iz likova u vašim filmovima zrcali mini apokalipsa hrvatskog društva? Predstavlja li lička kuća u “Ćaći” Hrvatsku u malom?

– Čim se postavi ogledalo prema disfunkcionalnoj obitelji, postavili ste ogledalo prema cijeloj državi. U “Ćaći”, koji je najviše fikcija od svih mojih dosadašnjih filmova, osjećam neku poveznicu na razini nesvjesnog sa sadašnjošću. U toj nevidljivoj apokalipsi, koja je tim likovima sve u životu, a iza prvog brda se više ne čuje od zvukova idilične prirode...

Kad pogledate hrvatsko društvo danas, ne nužno kroz objektiv, što točno vidite?

Vidim normalne ljude kojima je vjerujem, dosadilo biti apatičnim pokradenim ovcama i koji će se, nadam se, trgnuti, i prestati biti žrtve mafijaša koji jednom rukom grabe sve u svoju vreću, a drugom mašu naokolo hrvatskim zastavama.

marko njegić

Nema tog budžeta...

Približavaju se izbori. Biste li režirali neki predizborni spot da vam netko da “ponudu koju ne možete odbiti”? I biste li se u tom slučaju potpisali kao redatelj, poput Zrinka Ogreste, ili ostali anoniman kao ostali?

- U slučaju izbora se postavljam kao prema svakom drugom klijentu u reklamnom poslu. Znamo da svijet ne vode političari, nego korporacije. Premda mislim da u današnje vrijeme nema više nekih velikih budžeta za takve poslove.

Moja ostvarenja imitiraju ljudsku glupost

Za nekoga tko se još nije sreo s vašim opusom: ako je film "imitacija života", što Matanićevi filmovi točno imitiraju?

- Imitiraju ljudsku glupost koja se nije naučila činjenici koliko je život kratak. Ljudska glupost koja radi drugima zlo, umjesto da se bavi svojom (ne)srećom. Filmovi su ogledalo nas samih i htio bih da se u tom ogledalu ne vide deformacije, htio bih da napokon mogu raditi bezbrižne komedije poput "Svi su ludi za Mary". Ali, ne, uvijek neki vrag u tom ogledalu ne štima, uvijek nas vlastita glupost iznenadi... Bit ću najsretniji čovjek kad u tom ogledalu ugledam normalne ljude. I da, napokon ću moći raditi komedije!

Sudeći po vašim filmovima, razmjerni ste pesimist kad je ljudska priroda u pitanju.

- Pesimist sam kad je ljudska priroda u pitanju, no nepopravljivi sam optimist kad je riječ o ljudima. Ima tu puno stečenih, povijesnih, religijskih razloga zašto ljudi zastrane, odu k vragu, no duboko u sebi vjerujem da čovjek na kraju mora profunkcionirati kao humano biće. Tako da moje obrušavanje na devijacije ljudske prirode više smatram ukazivanjem na greške za koje ipak ima nade da će biti popravljene. Kad se na kraju dana podvuče crta, ipak sam sebi izgledam kao neki naivni, nepopravljivi optimist.

Ludi život kao nepredvidljiva motivacija

Kada i kako dobivate ideje za filmove? Sijevne li vam u glavi neka rečenica, situacija, pa od nje razvijate film?

- Apsolutno da. To je niz nepovezanih motiva, fragmenata, situacija, riječi, osmijeha, pogleda. Nikad nema pravila kad ni gdje će se to dogoditi. U tome je i čar. Kako ludi život nepredvidljivo motivira...

Jeste li dobili ikad ideju u kinu, gledajući neki drugi film?

- Vjerojatno, s tim da uvijek postoji strah od sličnosti s nečim što je napravljeno, mada je manje više sve već napravljeno tako da se to vrti u krug. Zato i volim gledati sve filmove u kinu, od najboljih do najvećih gluposti. Često se i u nekoj hollywoodskoj glupariji ukaže neki detalj koji okine neki novi motiv u sasvim novom svjetlu.

Je li vam možda ideja za "Ćaću" pala na pamet tijekom novog gledanja "Kina Lika"?

- Nije. Motivi za "Ćaću" su se vjerojatno krenuli gomilati boravkom u Lici, u obiteljskoj kući. Tu se razvije ona harmonija s prirodom gdje čovjek osjeti da bi u idiličnom pejzažu moglo biti sranja.

Čekamo kinopubliku koja voli trilere i horore

Koliko gledatelja u kinima očekujete? Može li uspjeh "Koka" dati podstrek "Ćaći" ili mislite da je to zaseban slučaj?

- "Koko i duhovi" je dobro napravljen dječji film koji se jednostavno mora gledati u kinima. Da "Koko" nije bio gledan, to bi bi bila kolektivna katastrofa i ulaz u kino apatiju. Možda je nakon njega ostao pozitivan duh oko posjeta domaćem filmu u zraku. Čekamo kino publiku koja voli trilere i horore.

U filmovima strave zanima me đavo

"Ćaća" je dosad vaš žanrovski najčišći film. Uspješno koketirate s hororom, ali samo do određene granice. Kako to da niste poželjeli snimiti baš pravi, čisti horor s obzirom da ste "provodili piratske dane s Carpenterom", odnosno na priznanje da ste kao klinac izgledali poput Damiena iz "Omena"?

Volim horore atmosfere. Drago mi je da se rade filmovi poput "Paranormalnog" koji grade sav uspjeh na atmosferi. Baš sam na Halloween gledao "Halloween" i bilo je lijepo nakon dugo vremena vidjeti testiranje živaca publike. Ako se budem više pomicao ka tom žanru, sigurno idem u tom smjeru. Shvatio sam da me ne zanimaju slasheri. Zanima me đavo.

Režirao bih i jednu kvalitetnu seriju

Režirate reklame, kazališne predstave... Biste li se okušali iza kamere neke serije?

Jedva čekam da se stvari pomaknu ka kvaliteti. Jedva čekam šansu da se ovdje radi nešto na tragu "Breaking Bad", "Arrested Development" i slično. Televizija u Americi je daleko bolja od Hollywooda i prvu minutu kad budem imao šansu za takvo nešto na domaćem terenu, uranjam stopostotno.

Bitno je da se snima

Kako gledate na činjenicu da je Pula 2011. imala dosta debitanata?

Mislim da je to iznimno dobra stvar. Bitno je da je scena živahna. Nedavno sam u Njemačkoj osjetio da je po pitanju organizacije i napredovanja filmskog posla, Hrvatska u ovom trenutku postala uzor u regiji, čak i šire. Drugim riječima, organizacijski smo u modi, sad nam trebaju filmovi. Osobno čekam filmove nekih svojih mladih favorita. Da završimo s jednom umnom, bitno je da se snima (smijeh).

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatski redatelj čiji novi film ‘Ćaća’ kreće u kinodistribuciju 24. 11. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-11-19 19:11:43 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-11-22 13:48:12 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-11-19 22:12:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4692 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/11/20/AAA/mat00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15036811 Threads: 3 Questions: 3153570117 Slow queries: 7042432 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235027158 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/intervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje-149244 [printLink] => /kultura/intervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje-149244?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 136667 [name] => DaliborMatanić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dalibormatanic [link] => /tag/dalibormatanic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatski redatelj čiji novi film ‘Ćaća’ kreće u kinodistribuciju 24. 11. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => INTERVJU Dalibor Matanić: Ljudi su postali svinje [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-10-04-26-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/11/20/AAA/mat00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/11/20/AAA/mat00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Zimus, prigodom rekapitulacije minulog desetljeća u hrvatskoj kinematografiji, “Slobodna” je Dalibora Matanića (“Fine mrtve djevojke”, “100 minuta Slave”, “Volim te”, “Kino Lika”, “Majka asfalta”) proglasila redateljem koji je najviše obilježio dvijetisućite. Mataniću to laska, ali priznaje da mu je još veće veselje to što stalno komunicira s normalnim ljudima na ulici i s njima raspravlja o svojim filmovima.

– To je znak da ih je očito nešto dotaknulo i to mi je glavna hrana. Veseli me i to što svatko ima svoj neki najdraži film, pa jedva čekam kako će im sjesti “Ćaća”. A najviše iščekujem svoju majku koja će vidjeti svoju sliku i kuću u sasvim novom kontekstu (podmukli smijeh) – otvara razgovor Matanić.

 Dalibor Matanić

Obitelj je jedan od konstantnih motiva kojima se vraćate i u “Ćaći”, ali rodbinski odnosi su u vašim filmovima nategnuti, daleko od prisnih i iskrenih, čemu kumuje manjak ljubavi i komunikacije.

– U današnje doba individualizma možete čuti očajničke vapaje crkvenih redova za očuvanjem obitelji kao nukleusa društva. Daleko da imam nešto protiv obitelji, no to kakav njezin format propagiraju neki svećenici, nažalost, toliko kaska za sadašnjicom da je to otužno. No, Crkva je danas ionako u većini slučajeva pogubila sve konce u davanju točnih savjeta...

Upravo iz te krive percepcije moderne obitelji dolaze moji filmski motivi. Obitelj se mora redefinirati u skladu s vremenom u kojem živimo. Zbog nasilnog okvira izostaje komunikacija, poštovanje, a onda, na kraju, i ljubav. Često vidimo slučajeve gdje obiteljski život nije nukleus mira i zajedništva, nego nukleus zla i tiranije. Govorim to kao osoba koja ima apsolutno idilične vlastite obiteljske odnose. Da ne bi netko pomislio da sam bio maltretiran u mladosti...

U “Majkama” Milče Mančevskog, jedan lik ispali kako “život ne može nadmašiti scenarij”. Slažete li se s time ili još uvijek držite da je “život luđi od filma”?

– Još uvijek mislim da je život itekako luđi od filma. Većina naše stvarne svakodnevice čini se monotonom, rutiniranom, no kad malo zagrebete ili pogledate na suprotnu stranu ulice, otvara se grotlo ludosti za koje bi najkvalitetniji scenaristički tim dugo vremena morao sjediti za svojim računalima. Upravo je u tome čar, scenarij se mora krvavo truditi da bude veći od života, a život s takvom lakoćom, jednim momentom, bude luđi od bilo kojeg filma. I zato film treba slušati i opipavati život. Da se nauči malo njegovoj ludosti...

Većina hrvatskih redatelja ne želi snimati film ispod određenog budžeta, no vi ne marite za proračunske oskudice i palite kameru kad god možete, jer film je očito vaš život. Odakle toliki entuzijazam s obzirom na recesiju i općenito neko crnilo u zemlji?

– Ja radim filmove i ne želim sjediti kao besposlena bitanga i kukati o lošim uvjetima. Ako se nema dovoljno novca, snimit će se za onoliko koliko se ima. Toliko je tema, a toliko malo vremena da bismo radili teorije o idealnim uvjetima za rad. Onog trenutka kad smo moja ekipa i ja shvatili da za “Ćaću“ imamo mikrobudžet, pogledali smo se i odlučili, naravno, napraviti film.

Niti jedne sekunde nije bilo dvojbe hoćemo li se upustiti u ludu avanturu. Simpatično je bilo kad se poslije snimanja direktor fotografije Vanja Černjul javio iz New Yorka, gdje je išao u pripreme nove sezone HBO-ove serije “Bored To Death”, s cipelama sa seta “Ćaće”. Ličko blato se šetalo Petom avenijom...

Možda ne želite napraviti predah zbog straha od zaborava i teškog hvatanja novog zaleta?

– Moj poziv je izražavati se i ako to ne radim, osjećam se više retardirano nego inače. Pauze jesu iznimno opasne u svakoj umjetnosti, no ponavljam, toliko je tema oko nas da jednostavno čovjek nema vremena otići na marendu.

Strahujete li da biste, s obzirom na ritam, ubrzo mogli početi “štancati” filmove?

– Između Fassbindera i Winterbottoma uvijek biram prvog. Mislim da nije bitan broj filmova, učestalost snimanja, nego više unutarnji nagoni za radom. Od pokojnog njemačkog luđaka mislim da mnogi mogu dosta toga naučiti. Dok god unutarnja vatra tinja, mislim da ne treba previše obraćati pažnju na statistiku.

Legendarni Billy Wilder je jednom u Cannesu rekao Martinu Scorseseu da mu zavidi. Na to ga je ovaj šokiran upitao na čemu Wilder ima njemu zavidjeti, pa on je legenda filma. Billy Wilder mu je rekao da mu zavidi na vremenu koje ima ispred sebe.

“Ćaća” je vaš drugi lički film. Zašto vas baš Lika tako magnetski privlači?

– Lika je možda i zadnji prirodni resort u Hrvatskoj i obožavam je tako netaknutu i divlju. U prostoru gdje priroda nadglasa čovjeka, više se ne vide njegovi ukrasi, obrambeni blokovi i on postaje neka nova osoba.

Imam osjećaj, kad sam dolje, kao da se po drvećima naokolo projiciraju “Zrcalo” i “Stalker” od Tarkovskog... Nešto je čudno magnetski privlačno dolje i kroz polušalu sam govorio da se nitko od ekipe “Ćaće” sa snimanja nije vratio isti nakon što je neko vrijeme boravio u šumi.

Jednu od uloga u “Ćaći” glumi, dakle, vaša obiteljska kuća. Je li dobro odglumila ulogu i hoće li postati vaš “kućni glumac”?

– Imam želju snimiti dolje “Mater”, neku vrstu mentalnog nastavka. Zabavno je bilo snimati Ivu Mihalić kako kazuje o svojoj majci gledajući fotografiju moje majke, te Juditu Franković kako govori o Ivi Gregureviću gledajući fotografiju svog oca. Tih sitnih shizofrenija nije nedostajalo i ta nevelika obiteljska kuća idealno je mjesto za eksperimentiranje.

Snimanje je, čujemo, bilo intenzivno – spavali ste po sat-dva i navodno se onesvijestili na setu.

– Snimiti dugometražni film u deset dana je stvarno izazov. Sjećam se kako me moj pomoćnik režije Dragan Jurić pogledao deseti dan s olakšanjem i rekao: “Stigli smo...” Svako snimanje u mom slučaju tretiram kao maturalno putovanje, a naročito kad odete u izolaciju, tako da su svi članovi ekipe imali deset dana “hardcore” maturalca, a usput su ponijeli i kameru.

Naročita pohvala ide glumcima koji su cijele dane radili, pa nastavljali motivacijske seanse i glumačke probe do ranih jutarnjih sati. Ali, samo da spomenem cure: Judita i Iva su zvijeri od žena i s njima nije bilo nikakvih problema. Čak ni podočnjaka.

Koliko to padanje u nesvijest možda ima nekog “smisla” s obzirom da ste izjavili kako ste “cijeli film snimili kao nesvjesno stanje”?

– Nekako računam da kad radite film u prosječnim, normalnim uvjetima, mozak radi jedno šest puta brže nego u prosječne osobe. U slučaju “Ćaće” mislim da sam u jednom trenutku dosegnuo 14 puta bržu brzinu i jednostavno zatrokirao.

Za razliku od “Kina Lika”, ali i ostalih vaših filmova tipa “Fine mrtve djevojke”, “Ćaća” kao da je namjerno lišen kontroverzija koje bi mu podizale reklamu?

– Za razliku od prijašnjih filmova, ovdje možemo govoriti samo o obiteljskom nasilju i pedofiliji, ha-ha-ha... Ali, nećemo dalje otkrivati, neka ostane nešto za gledatelje. Čekamo kino-publiku koja voli trilere i horore.

Također, za razliku od “Kina Lika”, u ovom filmu nema šok-scena sa životinjama, samo s ljudima.

– Ljudi su postali svinje.

U “Ćaći” ste režirali dojmljivu scenu smaknuća sjekirom. Smatrate li da treba biti djelomično implicitan kod takvih scena?

– I u drugim žanrovima volim implicitnu horor režiju. Haneke je najbolji primjer jezovitosti scena gdje se ne otkriva previše. Meni je osobno uvijek bilo stravičnije nešto što je u daljini ili se uopće ne vidi.

Kristijan Milić nam je kazao da u pripremi ima film u kojem se likove reže motornim pilama. Takvo što vas osobno ne zanima ili smatrate da Hrvatska ne može podnijeti nešto poput “Srpskog filma”?

– Od studentskih dana veselim se svakom filmu Kristijana Milića. Što se tiče horora, mislim da smo dijametralno suprotni. Milić je taj koji bi radio “Teksaški masakr motornom pilom”, a ja “Istjerivača đavola”. U svakom slučaju, uživam u gledanju obiju vrsta filmova. Da smo u nekoj razvijenijoj zemlji, vjerojatno bismo jedan drugome bili kreativni producenti.

Koliko se iz likova u vašim filmovima zrcali mini apokalipsa hrvatskog društva? Predstavlja li lička kuća u “Ćaći” Hrvatsku u malom?

– Čim se postavi ogledalo prema disfunkcionalnoj obitelji, postavili ste ogledalo prema cijeloj državi. U “Ćaći”, koji je najviše fikcija od svih mojih dosadašnjih filmova, osjećam neku poveznicu na razini nesvjesnog sa sadašnjošću. U toj nevidljivoj apokalipsi, koja je tim likovima sve u životu, a iza prvog brda se više ne čuje od zvukova idilične prirode...

Kad pogledate hrvatsko društvo danas, ne nužno kroz objektiv, što točno vidite?

Vidim normalne ljude kojima je vjerujem, dosadilo biti apatičnim pokradenim ovcama i koji će se, nadam se, trgnuti, i prestati biti žrtve mafijaša koji jednom rukom grabe sve u svoju vreću, a drugom mašu naokolo hrvatskim zastavama.

marko njegić

Nema tog budžeta...

Približavaju se izbori. Biste li režirali neki predizborni spot da vam netko da “ponudu koju ne možete odbiti”? I biste li se u tom slučaju potpisali kao redatelj, poput Zrinka Ogreste, ili ostali anoniman kao ostali?

- U slučaju izbora se postavljam kao prema svakom drugom klijentu u reklamnom poslu. Znamo da svijet ne vode političari, nego korporacije. Premda mislim da u današnje vrijeme nema više nekih velikih budžeta za takve poslove.

Moja ostvarenja imitiraju ljudsku glupost

Za nekoga tko se još nije sreo s vašim opusom: ako je film "imitacija života", što Matanićevi filmovi točno imitiraju?

- Imitiraju ljudsku glupost koja se nije naučila činjenici koliko je život kratak. Ljudska glupost koja radi drugima zlo, umjesto da se bavi svojom (ne)srećom. Filmovi su ogledalo nas samih i htio bih da se u tom ogledalu ne vide deformacije, htio bih da napokon mogu raditi bezbrižne komedije poput "Svi su ludi za Mary". Ali, ne, uvijek neki vrag u tom ogledalu ne štima, uvijek nas vlastita glupost iznenadi... Bit ću najsretniji čovjek kad u tom ogledalu ugledam normalne ljude. I da, napokon ću moći raditi komedije!

Sudeći po vašim filmovima, razmjerni ste pesimist kad je ljudska priroda u pitanju.

- Pesimist sam kad je ljudska priroda u pitanju, no nepopravljivi sam optimist kad je riječ o ljudima. Ima tu puno stečenih, povijesnih, religijskih razloga zašto ljudi zastrane, odu k vragu, no duboko u sebi vjerujem da čovjek na kraju mora profunkcionirati kao humano biće. Tako da moje obrušavanje na devijacije ljudske prirode više smatram ukazivanjem na greške za koje ipak ima nade da će biti popravljene. Kad se na kraju dana podvuče crta, ipak sam sebi izgledam kao neki naivni, nepopravljivi optimist.

Ludi život kao nepredvidljiva motivacija

Kada i kako dobivate ideje za filmove? Sijevne li vam u glavi neka rečenica, situacija, pa od nje razvijate film?

- Apsolutno da. To je niz nepovezanih motiva, fragmenata, situacija, riječi, osmijeha, pogleda. Nikad nema pravila kad ni gdje će se to dogoditi. U tome je i čar. Kako ludi život nepredvidljivo motivira...

Jeste li dobili ikad ideju u kinu, gledajući neki drugi film?

- Vjerojatno, s tim da uvijek postoji strah od sličnosti s nečim što je napravljeno, mada je manje više sve već napravljeno tako da se to vrti u krug. Zato i volim gledati sve filmove u kinu, od najboljih do najvećih gluposti. Često se i u nekoj hollywoodskoj glupariji ukaže neki detalj koji okine neki novi motiv u sasvim novom svjetlu.

Je li vam možda ideja za "Ćaću" pala na pamet tijekom novog gledanja "Kina Lika"?

- Nije. Motivi za "Ćaću" su se vjerojatno krenuli gomilati boravkom u Lici, u obiteljskoj kući. Tu se razvije ona harmonija s prirodom gdje čovjek osjeti da bi u idiličnom pejzažu moglo biti sranja.

Čekamo kinopubliku koja voli trilere i horore

Koliko gledatelja u kinima očekujete? Može li uspjeh "Koka" dati podstrek "Ćaći" ili mislite da je to zaseban slučaj?

- "Koko i duhovi" je dobro napravljen dječji film koji se jednostavno mora gledati u kinima. Da "Koko" nije bio gledan, to bi bi bila kolektivna katastrofa i ulaz u kino apatiju. Možda je nakon njega ostao pozitivan duh oko posjeta domaćem filmu u zraku. Čekamo kino publiku koja voli trilere i horore.

U filmovima strave zanima me đavo

"Ćaća" je dosad vaš žanrovski najčišći film. Uspješno koketirate s hororom, ali samo do određene granice. Kako to da niste poželjeli snimiti baš pravi, čisti horor s obzirom da ste "provodili piratske dane s Carpenterom", odnosno na priznanje da ste kao klinac izgledali poput Damiena iz "Omena"?

Volim horore atmosfere. Drago mi je da se rade filmovi poput "Paranormalnog" koji grade sav uspjeh na atmosferi. Baš sam na Halloween gledao "Halloween" i bilo je lijepo nakon dugo vremena vidjeti testiranje živaca publike. Ako se budem više pomicao ka tom žanru, sigurno idem u tom smjeru. Shvatio sam da me ne zanimaju slasheri. Zanima me đavo.

Režirao bih i jednu kvalitetnu seriju

Režirate reklame, kazališne predstave... Biste li se okušali iza kamere neke serije?

Jedva čekam da se stvari pomaknu ka kvaliteti. Jedva čekam šansu da se ovdje radi nešto na tragu "Breaking Bad", "Arrested Development" i slično. Televizija u Americi je daleko bolja od Hollywooda i prvu minutu kad budem imao šansu za takvo nešto na domaćem terenu, uranjam stopostotno.

Bitno je da se snima

Kako gledate na činjenicu da je Pula 2011. imala dosta debitanata?

Mislim da je to iznimno dobra stvar. Bitno je da je scena živahna. Nedavno sam u Njemačkoj osjetio da je po pitanju organizacije i napredovanja filmskog posla, Hrvatska u ovom trenutku postala uzor u regiji, čak i šire. Drugim riječima, organizacijski smo u modi, sad nam trebaju filmovi. Osobno čekam filmove nekih svojih mladih favorita. Da završimo s jednom umnom, bitno je da se snima (smijeh).

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/intervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje-149244 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=674bada190ebc5423560c0254d86fd20ec116ad0 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=INTERVJU+Dalibor+Matani%C4%87%3A+Ljudi+su+postali+svinje&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fintervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje-149244 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fintervju-dalibor-matanic-ljudi-su-postali-svinje-149244 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => hrvatski redatelj čiji novi film ‘Ćaća’ kreće u kinodistribuciju 24. 11. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturahrvatski redatelj čiji novi film ‘Ćaća’ kreće u kinodistribuciju 24. 11.

INTERVJU Dalibor Matanić: Ljudi su postali svinje

Piše PSD.
19. studenog 2011. - 23:12

Zimus, prigodom rekapitulacije minulog desetljeća u hrvatskoj kinematografiji, “Slobodna” je Dalibora Matanića (“Fine mrtve djevojke”, “100 minuta Slave”, “Volim te”, “Kino Lika”, “Majka asfalta”) proglasila redateljem koji je najviše obilježio dvijetisućite. Mataniću to laska, ali priznaje da mu je još veće veselje to što stalno komunicira s normalnim ljudima na ulici i s njima raspravlja o svojim filmovima.

– To je znak da ih je očito nešto dotaknulo i to mi je glavna hrana. Veseli me i to što svatko ima svoj neki najdraži film, pa jedva čekam kako će im sjesti “Ćaća”. A najviše iščekujem svoju majku koja će vidjeti svoju sliku i kuću u sasvim novom kontekstu (podmukli smijeh) – otvara razgovor Matanić.

...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 12:04