stdClass Object ( [id] => 199357 [title] => Ivo Pogorelić: Kerum je vrlo šik, živopisan je i egzotičan [alias] => ivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Istina je, Ivo Pogorelić ne daje intervjue. On vam ih - oduzme. Čini to šarmantno ali odlučno, tako da, ako ste imalo bistri, začas zaboravite sva svoja pametno sročena pitanja i prepustite se maestrovoj struji razgovora. Ne, intervjue doista ne daje, ali razgovara. Ako niste ekspert za glazbu - kao što ja ni približno nisam - onda je pitanja, diktafon kao i novinarski notes najbolje i ne vaditi na stol. Što zapamtim, vrijedno je pamćenja, što zaboravim... Nije ni važno. To je deviza koju sam davno naučila.

- Možda će odgovoriti na par vaših pitanja - kazao mi je intendant splitskog HNK Tonči Bilić. - A možda i neće. A možda... S Ivom Pogorelićem ne možete znati kako će susret s novinarkom ispasti.

Ispalo je vrlo ugodno, osim što maestro evidentno ne voli fotoaparate. Ispred splitskog hotela “Vestibul Palace” u kojem ga je čekala soba, u petak navečer, dan prije koncerta u Splitu, Pogorelić je stigao noseći nježno u rukama svoju maltezericu Miu, vrlo dobro raspoložen, ali jedva podnoseći blic fotoaparata.
- Znate - kazao mi je Tonči Bilić prije dolaska uglednoga gosta koji je u Split stigao automobilom iz Zagreba - ne bih preporučio da mu pružate ruku prilikom upoznavanja. On se, znate, ne rukuje.

- Da ga zagrlim umjesto toga? - upitala sam u šali intendanta.
- Ne bih ni to preporučio - nasmijao se Bilić.

No, Bog zato stvori fotoreportere. Tom Dubravec je, usprkos istom upozorenju, bez razmišljanja pružio ruku Pogoreliću,  ovaj ju je srdačno prihvatio, a onda se rukovao i sa mnom te s intendantom Bilićem. Kakvu golemu ruku ima taj čovjek! Ivo Pogorelić ima ruke onoga koji je čitav život proveo radeći. Što i nije vijest, stvarno, taj čovjek svira gotovo pola stoljeća, ali - o tome, bogami, nisam razmišljala. Tako je to kad niste ni najmanji stručnjak za klavir...

Tek što smo sjeli, Pogorelić je fotoreportera “otpustio” kraljevskom gestom nakon što je Tom Dubravec uspio škljocnuti samo nekoliko puta, očekujući snimanje i unutar hotela gdje su konobari i vlasnik “Vestibul Palacea” u deset i pol navečer, kao da je to posve normalno, poslužili laganu večeru okupljenom društvu. Osim Bilića i mene, s Ivom Pogorelićem su za stol sjeli gospođa Ivana Bilić, intendantova supruga, Miljenka Stanić, Pogorelićeva pratilja posljednjih nekoliko godina, te Pogorelićev prijatelj August Faulend koji je maestra i gospođu Stanić i dovezao u Split.

- Prekrasan vam je Split - kazao je Pogorelić - apsolutno prekrasan. Vjerujem da će na dan koncerta biti jednako ovako lijepo vrijeme. Bit će, čujem, 23 stupnja, to je idealno. Znate, teško je nastupati u gradovima u kojima je vlaga visoka, pogotovo u mjestima gdje prodire oceanska vlaga. Vi ovdje imate savršenu klimu, apsolutno savršenu. Šteta je, zapravo mislim da je sramota što Split više ne predstavljate u kontekstu njegove baštine prema vani... Prošao sam kroz Dioklecijanov podrum, to je nešto fantastično. I znate, gledao sam nekoliko dokumentarnih filmova o rimskim imperatorima, pa i o Dioklecijanu, ali niti u jednom od njih ne spominje se Split. To je neoprostivo. Zašto je to tako?
Ne bih znala, zbilja.


- Meni se čini da vi u Splitu imate podijeljene osjećaje prema Dioklecijanu. Rado se njime dičite, a opet, ne možete mu oprostiti svetog Duju. Ne?
Moguće. Nisam o tome baš razmišljala.

- Ali zato imate nevjerojatno živopisnog i egzotičnog gradonačelnika. Kerum, ne?
Da, Kerum.

Ivo Pogorelić i Mia, njegova maltezerica ‘plemenite krvi’
/Tom Dubravec/Cropix
- Da, taj vaš Kerum, on je apsolutno šik.
Šik?!

- Ne slažete se?
Bogami - ne.

- Ali vidite, u moru svih tih političkih osoba, on jedini odskače, on odudara. On je jedini posve, posve nepatvoren, izvoran. Jako šik, kažem vam. Rado bih ga upoznao.
Keruma? Ozbiljno?

- Najozbiljnije.
S dozom šaljivog iznenađenja, intendant Bilić je uzeo stvar u svoje ruke. Uzeo je mobitel i nazvao Juru Šundova, dogradonačelnika, nastojeći utanačiti susret između Željka Keruma i Ive Pogorelića.
- Gdje ga želite primiti? - upitao je Tonči Bilić svojeg proslavljenog gosta.
- Svejedno - kazao je Pogorelić zabavljajući se našim začuđenim licima. - Mogu ja otići k njemu, svejedno... Tamo gdje on već radi.
Tu postoji jedan mali problem. Čini se da naš gradonačelnik radi na mjestima na kojima ljudi inače ne rade, barem ne za plaću, rekoh.

- Vidite da je šik!
O, Bože... Po svemu sudeći, naslov mog intervjua s Ivom Pogorelićem bit će ‘Kerum je šik’...

- Ha, ha, ha... Ne činite se sretni zbog toga..., maestru je bila zabavna moja muka.
Nisam bila nimalo sretna zbog toga, ali - tko sam ja da očekujem još i sreću sjedeći za stolom luksuznog hotela s pijanistom svjetskoga glasa? Konobar je donio večeru - miješanu svježu salatu, povrće na žaru te tagliatelle začinjene tek pokojom travkom i maslinovim uljem. Pogorelić pije crna vina, kaže da mu smeta kiselost bijelih, a, pošteno govoreći, ima i dobar apetit. Pojeo je, bog mu dao zdravlje, i svoju i moju salatu, te svoje i moje povrće na žaru. Ja naprosto nisam bila gladna. Što je, hm, vrlo šik, zar ne?

Tek treći put u 32 godine nastupate u Splitu. Kako to?

- Pa, to je dobar rezultat. Vidite, u Pragu, recimo, tek trebam imati svoj debi. U Luksemburgu sam nedavno imao debi... Tako da Split odlično stoji.

Lijepo je znati na pragu 55. rođendana da ima još debija koji čekaju?

- Apsolutno. Shvatili ste poantu.

Kako to da u Pragu niste nikad svirali?

- U svakoj karijeri postoje bizarnosti. Tako je i to jedna bizarnost. Bilo je nekih razgovora o nastupu u Pragu, ali meni u to vrijeme pristigle ponude nisu bile zanimljive, odnosile su se na neke festivale... Meni nije bilo do nastupa na festivalima, a poslije... Eto. Tako je ispalo.
Šašavo je pitanje, znam, ali, eto... Imate li ikad tremu?
- Hm... A što bi bila trema? Viđao sam, još dok sam bio student u Moskvi, ljude koji povraćaju pred ispit, koji padaju u nesvijest, koji se doslovno tresu. Trema bi bila to, trešnja, ne? Ne tresem se, apsolutno ne. Vidite, tijelo mora, kako da to kažem, želim biti precizan, tijelo mora biti u određenoj... Toplini. U temperaturi. A ona se postiže vježbom. Uvježbano tijelo, tijelo u toj toplini potrebnoj za izvedbu, ono se ne opire. Kažu da se djeca odgajaju, a životinje dresiraju... Ja sam dresiran. Ako imate dara i ljubavi za posao koji radite, disciplina, dresura, najbolji vam je saveznik.
U utorak ste u Zagrebu svirali Beethovena.
- Da.

Zadovoljni ste koncertom?
Miljenka Stanić i maestro u jutarnjoj šetnji Splitom
/VOJKO BAŠIĆ/CROPIX
- Hvala na pitanju.
Pogledala sam ga očekujući nastavak. Ali ne, on je stoički mirno onim golemim rukama lomio kruh, jasno mi dajući do znanja da ni riječ više neće kazati o toj temi. Zapalio je cigarilos, otpio gutljaj vina, pogladio nježno kujicu koja je u tišini uljudno sjedila njemu u krilu. Tako on to, dakle, radi...

Imate izuzetnog psića. Daje li ikad glasa od sebe?

- O da, naravno, ali, ona je plemenite krvi. Ako želite da vas se čuje, nemojte vikati. Govorenje ispod glasa jedna je od osobina plemenitaša, ne samo danas... Možda ponajmanje danas. To govorenje ispod glasa, to je, između ostalog, posljedica stoljetnog življenja, iz generacije u generaciju, u palačama izuzetne akustičnosti. U tim palačama čuje se i najmanji šapat. Znate, u turskim palačama je bio običaj imati fontanu kako bi šum vode amortizirao zvukove, da se ne čuje šapat koji se ne smije čuti. Zanimljivo, je l’ da?

Da.
- Još nisam zadovoljan svojim znanjem turskoga, ali, vjerujte, impresionira me turska kultura. Turska nije zemlja kakvom je mi smatramo. Turske televizije me impresioniraju.

Televizije?

- Da. Gotovo svuda, od Rusije, Srbije, zapadne Europe, do Hrvatske, svuda je televizijsko novinarstvo devalviralo. Ja ne znam zašto, zbilja. Osim u Turskoj. Njihovi izvjestitelji, to je nevjerojatno s koliko kompetencije oni govore u kameru. Gledam rusku televiziju i ne mogu se načuditi. Nekidan sam gledao jedan prilog gdje ruska novinarka pita dječaka čiji je otac upravo dobio neko visoko državno priznanje... Pita ga, prevest ću vam na hrvatski, “jesi li ponosan njemu?” Njemu!? A ne njime! To mi je neshvatljivo. Čak mogu shvatiti i prodor zavičajnih dijalekata, to mi je donekle shvatljivo, i kao čovjeku koji nema to, taj zavičajni dijalekt, koji živi posvuda još od djetinjstva, može mi to čak biti i simpatično. Ali, vidim i na hrvatskim televizijama, govori se neispravno. Tko zna zašto je to tako...

Pretpostavljam da su škole izgubile autoritet...

- Vjerojatno se u pravu, barem donekle. Ta opća demokratizacija svega i svačega, ima i svoje naličje. A postoje zvanja, zanimanja, pozivi, koji moraju biti ustrojeni vertikalno, oko nekih tema se ne može pregovarati... Valjda su učitelji uzmakli, tko zna... Odustali od jezika, dakle i od komunikacije, prepustili djecu toj elektronici... A onda te neke tobožnje riječi... Nosač zvuka, recimo. Kako neobičan izraz, posve promašen. Tko tako uopće govori? A govori se baš na televiziji, zar ne? Tko kaže “donesi mi nosač zvuka”? Nitko, kladim se. Da je “nosač zvuka” izumljen u Karlovcu ili, svejedno, u Smederevu, još bih i shvatio... Ovako ne shvaćam...
...Negdje oko ponoći i pol Ivo Pogorelić je ustao.
- Mogli bismo doista čitavu noć čavrljati, vrlo je ugodno, ali... Sutra se radi. Sutra svi radimo. I zato ću vas ljubazno pozdraviti...
Pružio mi je ruku, poželio laku noć i otišao. Kakve ruke, čovječe... Kakav čovjek!

eda vujević

Gradonačelnik nema vremena za maestra

•• Bi li itko odolio ne provjeriti što je bilo od susreta Kerum - Pogorelić?
Nazvala sam ujutro, na dan koncerta, intendanta Tončija Bilića da čujem novosti. - Da, znao sam da ćete nazvati - kazao je. - Ne, Kerum nije našao vremena da se tijekom dana susretne s maestrom Pogorelićem. Ali, prihvatio je poziv na koncert. Tako da, eto, ako bude prilike, susrest će se na koncertu.
- Hoće li biti neki koktel poslije ili..?
- Ne, ne, nikakav koktel. To nije uobičajeno, osobito kad je Ivo Pogorelić u pitanju. Hm, baš me onda zanima gdje i kako i hoće li uopće doći do susreta dva svijeta udaljena stotinama svjetlosnih godina, svijeta najpoznatijeg pijanista na svijetu, karizmatičnog Ive Pogorelića i splitskog ‘šik gradonačelnika’ Željka Keruma. Pogorelić je jutro pred koncert, umjesto s gradonačelnikom, proveo u šetnji gradom, a potom za klavirom, koji je posebno za njegov koncert dopremljen u subotu ujutro iz Zagreba.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-04-21 18:16:01 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-04-21 23:44:07 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-04-21 23:58:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 20061 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/04/21/Kultura/POGORELIC XX.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x468" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38716355 Threads: 3 Questions: 7119679829 Slow queries: 3307909 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608918400 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 42 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican-199357 [printLink] => /kultura/ivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican-199357?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 174591 [name] => IvoPogorelić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivopogorelic [link] => /tag/ivopogorelic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ivo Pogorelić: Kerum je vrlo šik, živopisan je i egzotičan [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-14-04-34-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/21/Kultura/POGORELIC XX.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/21/Kultura/POGORELIC XX.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Istina je, Ivo Pogorelić ne daje intervjue. On vam ih - oduzme. Čini to šarmantno ali odlučno, tako da, ako ste imalo bistri, začas zaboravite sva svoja pametno sročena pitanja i prepustite se maestrovoj struji razgovora. Ne, intervjue doista ne daje, ali razgovara. Ako niste ekspert za glazbu - kao što ja ni približno nisam - onda je pitanja, diktafon kao i novinarski notes najbolje i ne vaditi na stol. Što zapamtim, vrijedno je pamćenja, što zaboravim... Nije ni važno. To je deviza koju sam davno naučila.

- Možda će odgovoriti na par vaših pitanja - kazao mi je intendant splitskog HNK Tonči Bilić. - A možda i neće. A možda... S Ivom Pogorelićem ne možete znati kako će susret s novinarkom ispasti.

Ispalo je vrlo ugodno, osim što maestro evidentno ne voli fotoaparate. Ispred splitskog hotela “Vestibul Palace” u kojem ga je čekala soba, u petak navečer, dan prije koncerta u Splitu, Pogorelić je stigao noseći nježno u rukama svoju maltezericu Miu, vrlo dobro raspoložen, ali jedva podnoseći blic fotoaparata.
- Znate - kazao mi je Tonči Bilić prije dolaska uglednoga gosta koji je u Split stigao automobilom iz Zagreba - ne bih preporučio da mu pružate ruku prilikom upoznavanja. On se, znate, ne rukuje.

- Da ga zagrlim umjesto toga? - upitala sam u šali intendanta.
- Ne bih ni to preporučio - nasmijao se Bilić.

No, Bog zato stvori fotoreportere. Tom Dubravec je, usprkos istom upozorenju, bez razmišljanja pružio ruku Pogoreliću,  ovaj ju je srdačno prihvatio, a onda se rukovao i sa mnom te s intendantom Bilićem. Kakvu golemu ruku ima taj čovjek! Ivo Pogorelić ima ruke onoga koji je čitav život proveo radeći. Što i nije vijest, stvarno, taj čovjek svira gotovo pola stoljeća, ali - o tome, bogami, nisam razmišljala. Tako je to kad niste ni najmanji stručnjak za klavir...

Tek što smo sjeli, Pogorelić je fotoreportera “otpustio” kraljevskom gestom nakon što je Tom Dubravec uspio škljocnuti samo nekoliko puta, očekujući snimanje i unutar hotela gdje su konobari i vlasnik “Vestibul Palacea” u deset i pol navečer, kao da je to posve normalno, poslužili laganu večeru okupljenom društvu. Osim Bilića i mene, s Ivom Pogorelićem su za stol sjeli gospođa Ivana Bilić, intendantova supruga, Miljenka Stanić, Pogorelićeva pratilja posljednjih nekoliko godina, te Pogorelićev prijatelj August Faulend koji je maestra i gospođu Stanić i dovezao u Split.

- Prekrasan vam je Split - kazao je Pogorelić - apsolutno prekrasan. Vjerujem da će na dan koncerta biti jednako ovako lijepo vrijeme. Bit će, čujem, 23 stupnja, to je idealno. Znate, teško je nastupati u gradovima u kojima je vlaga visoka, pogotovo u mjestima gdje prodire oceanska vlaga. Vi ovdje imate savršenu klimu, apsolutno savršenu. Šteta je, zapravo mislim da je sramota što Split više ne predstavljate u kontekstu njegove baštine prema vani... Prošao sam kroz Dioklecijanov podrum, to je nešto fantastično. I znate, gledao sam nekoliko dokumentarnih filmova o rimskim imperatorima, pa i o Dioklecijanu, ali niti u jednom od njih ne spominje se Split. To je neoprostivo. Zašto je to tako?
Ne bih znala, zbilja.


- Meni se čini da vi u Splitu imate podijeljene osjećaje prema Dioklecijanu. Rado se njime dičite, a opet, ne možete mu oprostiti svetog Duju. Ne?
Moguće. Nisam o tome baš razmišljala.

- Ali zato imate nevjerojatno živopisnog i egzotičnog gradonačelnika. Kerum, ne?
Da, Kerum.

Ivo Pogorelić i Mia, njegova maltezerica ‘plemenite krvi’
/Tom Dubravec/Cropix
- Da, taj vaš Kerum, on je apsolutno šik.
Šik?!

- Ne slažete se?
Bogami - ne.

- Ali vidite, u moru svih tih političkih osoba, on jedini odskače, on odudara. On je jedini posve, posve nepatvoren, izvoran. Jako šik, kažem vam. Rado bih ga upoznao.
Keruma? Ozbiljno?

- Najozbiljnije.
S dozom šaljivog iznenađenja, intendant Bilić je uzeo stvar u svoje ruke. Uzeo je mobitel i nazvao Juru Šundova, dogradonačelnika, nastojeći utanačiti susret između Željka Keruma i Ive Pogorelića.
- Gdje ga želite primiti? - upitao je Tonči Bilić svojeg proslavljenog gosta.
- Svejedno - kazao je Pogorelić zabavljajući se našim začuđenim licima. - Mogu ja otići k njemu, svejedno... Tamo gdje on već radi.
Tu postoji jedan mali problem. Čini se da naš gradonačelnik radi na mjestima na kojima ljudi inače ne rade, barem ne za plaću, rekoh.

- Vidite da je šik!
O, Bože... Po svemu sudeći, naslov mog intervjua s Ivom Pogorelićem bit će ‘Kerum je šik’...

- Ha, ha, ha... Ne činite se sretni zbog toga..., maestru je bila zabavna moja muka.
Nisam bila nimalo sretna zbog toga, ali - tko sam ja da očekujem još i sreću sjedeći za stolom luksuznog hotela s pijanistom svjetskoga glasa? Konobar je donio večeru - miješanu svježu salatu, povrće na žaru te tagliatelle začinjene tek pokojom travkom i maslinovim uljem. Pogorelić pije crna vina, kaže da mu smeta kiselost bijelih, a, pošteno govoreći, ima i dobar apetit. Pojeo je, bog mu dao zdravlje, i svoju i moju salatu, te svoje i moje povrće na žaru. Ja naprosto nisam bila gladna. Što je, hm, vrlo šik, zar ne?

Tek treći put u 32 godine nastupate u Splitu. Kako to?

- Pa, to je dobar rezultat. Vidite, u Pragu, recimo, tek trebam imati svoj debi. U Luksemburgu sam nedavno imao debi... Tako da Split odlično stoji.

Lijepo je znati na pragu 55. rođendana da ima još debija koji čekaju?

- Apsolutno. Shvatili ste poantu.

Kako to da u Pragu niste nikad svirali?

- U svakoj karijeri postoje bizarnosti. Tako je i to jedna bizarnost. Bilo je nekih razgovora o nastupu u Pragu, ali meni u to vrijeme pristigle ponude nisu bile zanimljive, odnosile su se na neke festivale... Meni nije bilo do nastupa na festivalima, a poslije... Eto. Tako je ispalo.
Šašavo je pitanje, znam, ali, eto... Imate li ikad tremu?
- Hm... A što bi bila trema? Viđao sam, još dok sam bio student u Moskvi, ljude koji povraćaju pred ispit, koji padaju u nesvijest, koji se doslovno tresu. Trema bi bila to, trešnja, ne? Ne tresem se, apsolutno ne. Vidite, tijelo mora, kako da to kažem, želim biti precizan, tijelo mora biti u određenoj... Toplini. U temperaturi. A ona se postiže vježbom. Uvježbano tijelo, tijelo u toj toplini potrebnoj za izvedbu, ono se ne opire. Kažu da se djeca odgajaju, a životinje dresiraju... Ja sam dresiran. Ako imate dara i ljubavi za posao koji radite, disciplina, dresura, najbolji vam je saveznik.
U utorak ste u Zagrebu svirali Beethovena.
- Da.

Zadovoljni ste koncertom?
Miljenka Stanić i maestro u jutarnjoj šetnji Splitom
/VOJKO BAŠIĆ/CROPIX
- Hvala na pitanju.
Pogledala sam ga očekujući nastavak. Ali ne, on je stoički mirno onim golemim rukama lomio kruh, jasno mi dajući do znanja da ni riječ više neće kazati o toj temi. Zapalio je cigarilos, otpio gutljaj vina, pogladio nježno kujicu koja je u tišini uljudno sjedila njemu u krilu. Tako on to, dakle, radi...

Imate izuzetnog psića. Daje li ikad glasa od sebe?

- O da, naravno, ali, ona je plemenite krvi. Ako želite da vas se čuje, nemojte vikati. Govorenje ispod glasa jedna je od osobina plemenitaša, ne samo danas... Možda ponajmanje danas. To govorenje ispod glasa, to je, između ostalog, posljedica stoljetnog življenja, iz generacije u generaciju, u palačama izuzetne akustičnosti. U tim palačama čuje se i najmanji šapat. Znate, u turskim palačama je bio običaj imati fontanu kako bi šum vode amortizirao zvukove, da se ne čuje šapat koji se ne smije čuti. Zanimljivo, je l’ da?

Da.
- Još nisam zadovoljan svojim znanjem turskoga, ali, vjerujte, impresionira me turska kultura. Turska nije zemlja kakvom je mi smatramo. Turske televizije me impresioniraju.

Televizije?

- Da. Gotovo svuda, od Rusije, Srbije, zapadne Europe, do Hrvatske, svuda je televizijsko novinarstvo devalviralo. Ja ne znam zašto, zbilja. Osim u Turskoj. Njihovi izvjestitelji, to je nevjerojatno s koliko kompetencije oni govore u kameru. Gledam rusku televiziju i ne mogu se načuditi. Nekidan sam gledao jedan prilog gdje ruska novinarka pita dječaka čiji je otac upravo dobio neko visoko državno priznanje... Pita ga, prevest ću vam na hrvatski, “jesi li ponosan njemu?” Njemu!? A ne njime! To mi je neshvatljivo. Čak mogu shvatiti i prodor zavičajnih dijalekata, to mi je donekle shvatljivo, i kao čovjeku koji nema to, taj zavičajni dijalekt, koji živi posvuda još od djetinjstva, može mi to čak biti i simpatično. Ali, vidim i na hrvatskim televizijama, govori se neispravno. Tko zna zašto je to tako...

Pretpostavljam da su škole izgubile autoritet...

- Vjerojatno se u pravu, barem donekle. Ta opća demokratizacija svega i svačega, ima i svoje naličje. A postoje zvanja, zanimanja, pozivi, koji moraju biti ustrojeni vertikalno, oko nekih tema se ne može pregovarati... Valjda su učitelji uzmakli, tko zna... Odustali od jezika, dakle i od komunikacije, prepustili djecu toj elektronici... A onda te neke tobožnje riječi... Nosač zvuka, recimo. Kako neobičan izraz, posve promašen. Tko tako uopće govori? A govori se baš na televiziji, zar ne? Tko kaže “donesi mi nosač zvuka”? Nitko, kladim se. Da je “nosač zvuka” izumljen u Karlovcu ili, svejedno, u Smederevu, još bih i shvatio... Ovako ne shvaćam...
...Negdje oko ponoći i pol Ivo Pogorelić je ustao.
- Mogli bismo doista čitavu noć čavrljati, vrlo je ugodno, ali... Sutra se radi. Sutra svi radimo. I zato ću vas ljubazno pozdraviti...
Pružio mi je ruku, poželio laku noć i otišao. Kakve ruke, čovječe... Kakav čovjek!

eda vujević

Gradonačelnik nema vremena za maestra

•• Bi li itko odolio ne provjeriti što je bilo od susreta Kerum - Pogorelić?
Nazvala sam ujutro, na dan koncerta, intendanta Tončija Bilića da čujem novosti. - Da, znao sam da ćete nazvati - kazao je. - Ne, Kerum nije našao vremena da se tijekom dana susretne s maestrom Pogorelićem. Ali, prihvatio je poziv na koncert. Tako da, eto, ako bude prilike, susrest će se na koncertu.
- Hoće li biti neki koktel poslije ili..?
- Ne, ne, nikakav koktel. To nije uobičajeno, osobito kad je Ivo Pogorelić u pitanju. Hm, baš me onda zanima gdje i kako i hoće li uopće doći do susreta dva svijeta udaljena stotinama svjetlosnih godina, svijeta najpoznatijeg pijanista na svijetu, karizmatičnog Ive Pogorelića i splitskog ‘šik gradonačelnika’ Željka Keruma. Pogorelić je jutro pred koncert, umjesto s gradonačelnikom, proveo u šetnji gradom, a potom za klavirom, koji je posebno za njegov koncert dopremljen u subotu ujutro iz Zagreba.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican-199357 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7d860f4fbd20d1e53dad63371629835f8c4518b5 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=+Ivo+Pogoreli%C4%87%3A+Kerum+je+vrlo+%C5%A1ik%2C+%C5%BEivopisan+je+i+egzoti%C4%8Dan&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican-199357 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivo-pogorelic-kerum-je-vrlo-sik-zivopisan-je-i-egzotican-199357 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaEKSKLUZIVNO

Ivo Pogorelić: Kerum je vrlo šik, živopisan je i egzotičan

Piše PSD.
22. travnja 2013. - 01:58

Istina je, Ivo Pogorelić ne daje intervjue. On vam ih - oduzme. Čini to šarmantno ali odlučno, tako da, ako ste imalo bistri, začas zaboravite sva svoja pametno sročena pitanja i prepustite se maestrovoj struji razgovora. Ne, intervjue doista ne daje, ali razgovara. Ako niste ekspert za glazbu - kao što ja ni približno nisam - onda je pitanja, diktafon kao i novinarski notes najbolje i ne vaditi na stol. Što zapamtim, vrijedno je pamćenja, što zaboravim... Nije ni važno. To je deviza koju sam davno naučila.

- Možda će odgovoriti na par vaših pitanja - kazao mi je intendant splitskog HNK Tonči Bilić. - A možda i neće. A možda... S Ivom Pogorelićem ne možete znati kako će susret s novinarkom ispasti.

Ispalo je vrlo ugodno, osim što maestro evidentno ne voli fotoapara...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 16:04