stdClass Object ( [id] => 157261 [title] => NEPRIJATELJ Dejan Zečević: U mom filmu ima nekog Đavla [alias] => neprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => “Neprijatelj“ Dejana Zečevića nije klasični ratni film, već žanrovski hibrid, jer priča priču o grupici srpskih vojnika koji po završetku rata bivaju zatočeni u kući okruženoj minskim poljem, k tome u društvu mogućeg Đavla. S jedne strane ratni film, s druge triler, s treće horor, s četvrte psihološka drama... Zečević je redatelj-žanrovac i koje god se teme dotakne, pokušava kroz nju provući neke žanrove.

Mislite li da se “Neprijatelj“ mogao snimiti kao “obični“ ratni film, bez upliva onostranog?
- Mogao je biti i realna priča, da, ali ono što je meni bilo najzanimljivije prilikom stvaranja filma jest rub noža između nadnaravnog i apsolutno realnog. Mislim da “Neprijatelj“ može funkcionirati i kao apsolutno realan film. U centru priče su neki ljudi koji su već poludjeli od svega to su proživjeli tijekom rata i počeli uvjetno rečeno vidjeti neke stvari koje možda ne postoje. Film se može i tako promatrati, ali i sa strane kao da je zaista u pitanju nekakav Đavo, šejtan, demon itd. To mi je bio cilj - kroz motiv onostranog ispričati neki svoj svoj stav o ratu.

Film se može tumačiti na više načina, da je lik Dabe običan luđak, doista Đavo itd.? No, je li to otkrivenje uopće bitno ili je važno da “svatko vidi ono što hoće“?
- Osnovna mi je namjera bila upravo to što i vi kažete - na kraju je nebitno tko je on. Važnije je da se stvar više okrene na junake koji imaju susret s njim i da se definitvno na kraju ne zna odgovor na pitanje tko je taj Daba. Odgovor bi bi potpuno banalizirao stvar. Volim filmove koji mi ne daju definitivan odgovor, nego postavljaju pitanje. Ja sam sebe samog sprječavao da donesem definitivan sud, stavljajući sebe u poziciju likova. Iz njihove perspektive pokušavao sam sagledati stvari.

Pri koncipiranju filma priznali ste da ste se ugledali na Carpenterova “Stvora“, ali zanimljivo McTiernanova “Predatora“ niste spomenuli, premda se može shvatiti kako Šejtan kažnjava balkanske vojnike zbog rata jednako kao što je Predator kažnjavao američke specijalce za Vijetnam.
- Obožavam taj film, ali nisam ga spomenuo, jer zaista iskreno nisam o njemu razmišljao pri koncipiranju “Neprijatelja“. Sada kad čujem vaše razmišljanje, itekako ima smisla to što govorite. Premda, meni se “Stvor“ puno više motao po glavi, ne samo zbog direktnog sadržaja, nego i atmosfere. U tom filmu likovi ne znaju gdje je točno taj stvor, monstrum, neprijatelj, jer on se genetskim sposobnostima skriva u svakome od njih. Moji likovi se pokušavaju dogovoriti tko je neprijatelj, toliko da s vremenom ni ne primjećuju da je on više u njima samima. Ta potraga za zlom meni je bila vrlo referentna, ali - ponavljam - ima smisla i ovo što govorite za “Predatora“.

Što vam prvo pada na pamet pri spomenu nesretnog rata 90-ih?
- Svi ti elementi koji meni padaju na pamet nalaze se u filmu, od horora, tragedije, preko apsurda, totalne suludosti, ljudske gluposti, do straha. Sve ono što sam imao reći na temu tih osjećaja na kraju sam i stavio u film.

“Svima je već vjerojatno dosta filmova o ratu“, izjavili ste u kontekstu gledanosti “Neprijatelja“ u srpskim kinima. Zašto ste se onda odlučili preseliti baš ovu priču na veliki ekran?
- Jedan od osnovih motiva uopće da napravim ovakav film je činjenica što sam se ja kao gledatelj malo zasitio standardnim realističkim pristupom ratnim temama. “Neprijatelj“ u tom smislu nudi jedan malo drukčiji pogled na nama već poznatu situaciju iz nedavne i ne tako slavne povijesti. Želio sam ponuditi nešto drugo gledateljima. A publici treba objasniti da se ne radi o jednom od klasičnih ratnih filmova. “Neprijatelj“ će, mislim, biti jedan od onih filmova koji malo sporije dopiru do publike, ali nadam se da će stići do pravih gledatelja, onih koje ovakav film i zanima.

Jeste li filmom htjeli istjerati balkanskog Đavla?

- Ne, ne vjerujem da umjetnost i filmovi mogu nešto zaista promijeniti, možda eventualno postaviti pravo pitanje, a ja sam želio upravo to - postaviti pravo pitanje vezano za apsurdnost ratova, pogotovo rata iz 90-ih. Dakle, ne mislim da je moguće nešto tako radikalno postići s filmom, no u svakom slučaju htio sam da malo opet obratimo pažnju na tu stvar.

S “Neprijateljem“ ste osvojili neke bjelosvjetske nagrade. Priča filma je uistinu univerzalna, no držite li da selektori festivala kuže balkanski sukob?
- U velikom broju slučajeva nije moguće shvatiti taj balkanski sukob, ne samo strancima, nego vjerojatno ni ljudima s ovih pristora. Ono što sam želio postići jest da snimim jednu univerzalnu priču u kojoj nije neophodno znati što se zaista događalo u sukobu. Ispostavilo se da to funkcionira, s obzirom da film putuje na dosta festivala i mislim da nadilazi dnevnu političku priču o tom ratu. Priča o sukobima i ratovima ovdje je ispričana na metaforičnom nivou.

Je li vam više stalo do gledanosti ili mišljenja kritike?
- Zavisi od filma do filma. Ima filmova koji su više napravljeni za kritiku, ali i onih čije je postojanje svedeno na komunikaciju s publikom. Ja sam kao gledatelj najviše volio filmove koji pokušavaju doprijeti do publike, ali i ponuditi nešto što nije samo puka zabava. “Neprijatelj“ je negdje na tom tragu - trebao bi komunicirati sa publikom, a opet ima i nešto više za reći.

Protagonisti filma isključivo su pripadnici srpske i bosanske vojske.
- Mislim da bi ubacivanje treće strane tek dodalo konfuziju kao što je tako zaista i bilo u ratu. No, publika u Hrvatskoj može pratiti tu priču, jer u krajnjem slučaju suštinski nije bitno tko su akteri filma u smislu nacionalnosti.

U filmu jedan srpski vojnik, nadimka Guzica, otvoreno spominje strah od vojnog suda zbog nekolicine (pobijenih) civila.
- Apsulutno. Bez obzira što film ima neke dodire s nadnaravnim, on je pozicioniran u realnu situaciju u kojoj su se takve stvaru događale. Baviti se ratom iz 90-ih, a ne dotaknuti se tih groznih stvari koje su se događale na svih stranama gotovo je pa nemoguće. U tom smislu, glavni negativac filma upravo je taj lik, lik Guzice i preko njega se dotičemo onoga što je za mene suština filma - neprijatelj je u nama samima, iako ljudi imaju često potrerebu da ga personificiraju u nečemu što je izvan njih.

Vaši likovi često spominju danas još uvijek aktualnu podjelu na “naše“ i “njihove“. Hoće li ožiljci rata ikad zarasti?
- Nažalost, očigledno je da na ovim prostorima te stvari teško zarastaju. Povijest nas uči da je tako. Na neki način, vjerojatno ne ni smjele u potpunosti zarasti, jer to bi značilo da bi se mogle zaboraviti, a samim time i, ne daj Bože, ponoviti. Ali, opet, to nekakvo opterećenje i dalje visi u zraku, što nije dobro. Ja se iskreno nadam da se kroz kulturu i filmove, kroz ovakvu vrstu komunikacije koju imamo vi i ja, stvari mogu na neki način sanirati. Sve zemlje ex-YU jesu jedan kulturni teritorij i stvari se u tom smjeru trebaju poboljšavati. Kako bilo, ja sam otpimističan, ali ipak ne posve.

_MG_9378
Ono što je za sukobljene vojske u filmu “Lepa sela lepo gore“ bio Drekavac, kod vas predstavlja šejtan. Možete li povuči paralelu između vašeg i Dragojevićevog filma (imate i istog snimatelja)?
- Osim Dušana Joksimovića i priče o drekavcu, odnosno Đavolu, mislim da su to ipak dva totalno različita filma, jer dolaze iz drugog vremena, kad su odnosi prema tim događajima bili drukčiji, jednako kao što su bili drukčiji i ljudi. “Neprijatelj“ je mnogo bliži nekom današnjem osjećaju za taj nesretni rat.

A između vašeg filma i Milićevih “Živih i mrtvih“?
- Tu je, mislim, sličnost veća. Ta dva filma dolaze iz jednog drukčijeg vremena i djelo su autora koji su u svojoj biti filmofili. Filmovi dijele neke žanrovske reference, pričaju jednu priču koja je realna, ali na jedan pomjeren, drukčiji način i iz drukčije perspektive. Bez obzira na priču i sadržaj koji je različit, ta dva filma prilično su slična.

Redatelji s ovih prostora obično se stide hollywoodskih uzora, no vi otvoreno priznajete kako podjednako volite Tarkovskog, Carpentera i Lucasa.
- Kad je dobar film, onda je dobar, nema veze odakle dolazi. Ima dobrih i loših žanrovskih filmova, kao što ima dobrih i loših art filmova koji dobivaju Zlatne palme. Nemam taj problem niti se imam čega stidjeti. Crpim energiju iz jednih i iz drugih, uživam kao filmofil i u velikoj količini žanrovskih filmova i dopuštam sebi da utječu na mene, jer sam se zbog njih i zaljubio u film na kraju krajeva.

Zašto po vama nema puno žanrovskog filma na ovim prostorima?
- Neke matrice podrazumijevaju određeni senzibilitet ljudi. U Americi se, lupam sad, podrazumijeva da, kad u banku dođe pljačkaš i izvadi pušku, svi legnu na pod. U našim krajevima kad lopovi uđu u poštu, pola ljudi neće leći na pod jer je to, kao, sramota. Neke se matrice ne mogu primiti na svaku situaciju.

Koliko je dobro/poželjno da je redatelj ujedno i veliki filmofil, poput Tarantina?
- Ima slučajeva redatelja koji ne gledaju tuđe filmove nego samo svoje, zbog želje da ništa ne utječe na njih. Ima i drugih, poput mene, koji gutaju većinu filmova, jer ih obožavaju. U jednoj i drugoj krajnosti može biti zanimljivih rezultata. Scorsese je veliki filmofil, Tarantino kojeg vi spominjete također. I što im fali? Ništa, naravno. Iako, nije dobro da se filmovi sastoje samo od referencija na neke druge filmove, što Tarantino radi najbolje na svijetu, te iz nekih citata napravi fascinantno djelo. Kako god, ja osobno ne razumijem one koji ne gledaju filmove, a bave se njima.

                                                                                                                    MARKO NJEGIĆ

Koprodukcije ex-YU zemalja spasonosno su rješenje

Je li se sada, nakon velikog uspjeha “Parade“, sigurno može reći da budućnost ovdašnjih kinematografija leži u koprodukcijama?
- Svakako, to je jedna od spasonosnih kombinacija za sve nas koji se bavimo filmom na ovim prostorima, s obzirom da je film dosta skupa igračka i da ga se ne isplati snimati ako ćete ga samo prikazivati u jednoj maloj zemlji. Krajnja je ideja da se udruže sredstva, ali i priče koje mogu biti interesantne i jednim i drugim gledateljima. I “Neprijatelj“ je koprodukcija, srpska, hrvatska i bosanska, dakle “neprijateljskih“ strana u ratu 90-ih, što je neki mali korak naprijed prema optimizmu.
Da vam netko dade odriješen budžet, kakav biste film najradije snimili?
- Nešto u sferi SF-a. Zanimljivo mi je kreiranje altenastivih svjetova koji nisu realni.

U srpskoj i hrvatskoj kinematografiji situacija je slična

Kako komentirate noviju srpsku kinematografiju?
- Ne znam na osnovu čega se spominje blaga kriza. Meni se kao gledatelju sviđa upravo ta raznolikost filmova koji se u Srbiji prave. Nisam ljubitelj tih uniformnih kinematografija u kojima ako pogledate jedan film, vidjeli ste ih sve, jer su na istu foru zato što je neki postigao uspjeh na festivalima, pa haj'mo praviti ostale na njegovom tragu.
Koliko pratite hrvatsku kinematografiju?
- Bio sam ljetos na Puli i po meni je u hrvatskoj kinematografiji slična situacija - dosta različitih autora i pogleda na film. Tu isto mogu naći za sebe nešto što mi je interesantno, posebice kod autora mlađe i srednje generacije.

Svake godine pogledam barem 20 fenomenalnih hollywoodskih filmova

Nalazite li u današnjem Hollywoodu autora koji snima zabavne, uzbudljive i pametne filmove, kao nekoć Carpenter, Hill, McTiernan, Cameron...?

- Naravno, Christopher Nolan, David Fincher, Michael Mann, Darren Aranafski, Guillermo Del Toro... Lista je poprilična. Svake godine pogledam najmanje 20 fenomenalnih hollywoodskih filmova i još barem 50 koji su vrlo pristojni.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Redatelj hvaljenog ratnog trilera koji se nalazi u distribuciji po hrvatskim kinima [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-02-10 21:53:42 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-02-11 13:51:40 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-02-11 12:12:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4387 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/02/11/spektar/_MG_4831.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x467" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7818266 Threads: 3 Questions: 1639611277 Slow queries: 4873459 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111490353 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/neprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla-157261 [printLink] => /kultura/neprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla-157261?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 145038 [name] => srđanspasojević [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => srdanspasojevic [link] => /tag/srdanspasojevic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 145039 [name] => mladenđorđević [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => mladendordevic [link] => /tag/mladendordevic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 145040 [name] => srđankaranović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => srdankaranovic [link] => /tag/srdankaranovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Redatelj hvaljenog ratnog trilera koji se nalazi u distribuciji po hrvatskim kinima [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => NEPRIJATELJ Dejan Zečević: U mom filmu ima nekog Đavla [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-19-35-04-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/02/11/spektar/_MG_4831.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/02/11/spektar/_MG_4831.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter} “Neprijatelj“ Dejana Zečevića nije klasični ratni film, već žanrovski hibrid, jer priča priču o grupici srpskih vojnika koji po završetku rata bivaju zatočeni u kući okruženoj minskim poljem, k tome u društvu mogućeg Đavla. S jedne strane ratni film, s druge triler, s treće horor, s četvrte psihološka drama... Zečević je redatelj-žanrovac i koje god se teme dotakne, pokušava kroz nju provući neke žanrove.

Mislite li da se “Neprijatelj“ mogao snimiti kao “obični“ ratni film, bez upliva onostranog?
- Mogao je biti i realna priča, da, ali ono što je meni bilo najzanimljivije prilikom stvaranja filma jest rub noža između nadnaravnog i apsolutno realnog. Mislim da “Neprijatelj“ može funkcionirati i kao apsolutno realan film. U centru priče su neki ljudi koji su već poludjeli od svega to su proživjeli tijekom rata i počeli uvjetno rečeno vidjeti neke stvari koje možda ne postoje. Film se može i tako promatrati, ali i sa strane kao da je zaista u pitanju nekakav Đavo, šejtan, demon itd. To mi je bio cilj - kroz motiv onostranog ispričati neki svoj svoj stav o ratu.

Film se može tumačiti na više načina, da je lik Dabe običan luđak, doista Đavo itd.? No, je li to otkrivenje uopće bitno ili je važno da “svatko vidi ono što hoće“?
- Osnovna mi je namjera bila upravo to što i vi kažete - na kraju je nebitno tko je on. Važnije je da se stvar više okrene na junake koji imaju susret s njim i da se definitvno na kraju ne zna odgovor na pitanje tko je taj Daba. Odgovor bi bi potpuno banalizirao stvar. Volim filmove koji mi ne daju definitivan odgovor, nego postavljaju pitanje. Ja sam sebe samog sprječavao da donesem definitivan sud, stavljajući sebe u poziciju likova. Iz njihove perspektive pokušavao sam sagledati stvari.

Pri koncipiranju filma priznali ste da ste se ugledali na Carpenterova “Stvora“, ali zanimljivo McTiernanova “Predatora“ niste spomenuli, premda se može shvatiti kako Šejtan kažnjava balkanske vojnike zbog rata jednako kao što je Predator kažnjavao američke specijalce za Vijetnam.
- Obožavam taj film, ali nisam ga spomenuo, jer zaista iskreno nisam o njemu razmišljao pri koncipiranju “Neprijatelja“. Sada kad čujem vaše razmišljanje, itekako ima smisla to što govorite. Premda, meni se “Stvor“ puno više motao po glavi, ne samo zbog direktnog sadržaja, nego i atmosfere. U tom filmu likovi ne znaju gdje je točno taj stvor, monstrum, neprijatelj, jer on se genetskim sposobnostima skriva u svakome od njih. Moji likovi se pokušavaju dogovoriti tko je neprijatelj, toliko da s vremenom ni ne primjećuju da je on više u njima samima. Ta potraga za zlom meni je bila vrlo referentna, ali - ponavljam - ima smisla i ovo što govorite za “Predatora“.

Što vam prvo pada na pamet pri spomenu nesretnog rata 90-ih?
- Svi ti elementi koji meni padaju na pamet nalaze se u filmu, od horora, tragedije, preko apsurda, totalne suludosti, ljudske gluposti, do straha. Sve ono što sam imao reći na temu tih osjećaja na kraju sam i stavio u film.

“Svima je već vjerojatno dosta filmova o ratu“, izjavili ste u kontekstu gledanosti “Neprijatelja“ u srpskim kinima. Zašto ste se onda odlučili preseliti baš ovu priču na veliki ekran?
- Jedan od osnovih motiva uopće da napravim ovakav film je činjenica što sam se ja kao gledatelj malo zasitio standardnim realističkim pristupom ratnim temama. “Neprijatelj“ u tom smislu nudi jedan malo drukčiji pogled na nama već poznatu situaciju iz nedavne i ne tako slavne povijesti. Želio sam ponuditi nešto drugo gledateljima. A publici treba objasniti da se ne radi o jednom od klasičnih ratnih filmova. “Neprijatelj“ će, mislim, biti jedan od onih filmova koji malo sporije dopiru do publike, ali nadam se da će stići do pravih gledatelja, onih koje ovakav film i zanima.

Jeste li filmom htjeli istjerati balkanskog Đavla?

- Ne, ne vjerujem da umjetnost i filmovi mogu nešto zaista promijeniti, možda eventualno postaviti pravo pitanje, a ja sam želio upravo to - postaviti pravo pitanje vezano za apsurdnost ratova, pogotovo rata iz 90-ih. Dakle, ne mislim da je moguće nešto tako radikalno postići s filmom, no u svakom slučaju htio sam da malo opet obratimo pažnju na tu stvar.

S “Neprijateljem“ ste osvojili neke bjelosvjetske nagrade. Priča filma je uistinu univerzalna, no držite li da selektori festivala kuže balkanski sukob?
- U velikom broju slučajeva nije moguće shvatiti taj balkanski sukob, ne samo strancima, nego vjerojatno ni ljudima s ovih pristora. Ono što sam želio postići jest da snimim jednu univerzalnu priču u kojoj nije neophodno znati što se zaista događalo u sukobu. Ispostavilo se da to funkcionira, s obzirom da film putuje na dosta festivala i mislim da nadilazi dnevnu političku priču o tom ratu. Priča o sukobima i ratovima ovdje je ispričana na metaforičnom nivou.

Je li vam više stalo do gledanosti ili mišljenja kritike?
- Zavisi od filma do filma. Ima filmova koji su više napravljeni za kritiku, ali i onih čije je postojanje svedeno na komunikaciju s publikom. Ja sam kao gledatelj najviše volio filmove koji pokušavaju doprijeti do publike, ali i ponuditi nešto što nije samo puka zabava. “Neprijatelj“ je negdje na tom tragu - trebao bi komunicirati sa publikom, a opet ima i nešto više za reći.

Protagonisti filma isključivo su pripadnici srpske i bosanske vojske.
- Mislim da bi ubacivanje treće strane tek dodalo konfuziju kao što je tako zaista i bilo u ratu. No, publika u Hrvatskoj može pratiti tu priču, jer u krajnjem slučaju suštinski nije bitno tko su akteri filma u smislu nacionalnosti.

U filmu jedan srpski vojnik, nadimka Guzica, otvoreno spominje strah od vojnog suda zbog nekolicine (pobijenih) civila.
- Apsulutno. Bez obzira što film ima neke dodire s nadnaravnim, on je pozicioniran u realnu situaciju u kojoj su se takve stvaru događale. Baviti se ratom iz 90-ih, a ne dotaknuti se tih groznih stvari koje su se događale na svih stranama gotovo je pa nemoguće. U tom smislu, glavni negativac filma upravo je taj lik, lik Guzice i preko njega se dotičemo onoga što je za mene suština filma - neprijatelj je u nama samima, iako ljudi imaju često potrerebu da ga personificiraju u nečemu što je izvan njih.

Vaši likovi često spominju danas još uvijek aktualnu podjelu na “naše“ i “njihove“. Hoće li ožiljci rata ikad zarasti?
- Nažalost, očigledno je da na ovim prostorima te stvari teško zarastaju. Povijest nas uči da je tako. Na neki način, vjerojatno ne ni smjele u potpunosti zarasti, jer to bi značilo da bi se mogle zaboraviti, a samim time i, ne daj Bože, ponoviti. Ali, opet, to nekakvo opterećenje i dalje visi u zraku, što nije dobro. Ja se iskreno nadam da se kroz kulturu i filmove, kroz ovakvu vrstu komunikacije koju imamo vi i ja, stvari mogu na neki način sanirati. Sve zemlje ex-YU jesu jedan kulturni teritorij i stvari se u tom smjeru trebaju poboljšavati. Kako bilo, ja sam otpimističan, ali ipak ne posve.

_MG_9378
Ono što je za sukobljene vojske u filmu “Lepa sela lepo gore“ bio Drekavac, kod vas predstavlja šejtan. Možete li povuči paralelu između vašeg i Dragojevićevog filma (imate i istog snimatelja)?
- Osim Dušana Joksimovića i priče o drekavcu, odnosno Đavolu, mislim da su to ipak dva totalno različita filma, jer dolaze iz drugog vremena, kad su odnosi prema tim događajima bili drukčiji, jednako kao što su bili drukčiji i ljudi. “Neprijatelj“ je mnogo bliži nekom današnjem osjećaju za taj nesretni rat.

A između vašeg filma i Milićevih “Živih i mrtvih“?
- Tu je, mislim, sličnost veća. Ta dva filma dolaze iz jednog drukčijeg vremena i djelo su autora koji su u svojoj biti filmofili. Filmovi dijele neke žanrovske reference, pričaju jednu priču koja je realna, ali na jedan pomjeren, drukčiji način i iz drukčije perspektive. Bez obzira na priču i sadržaj koji je različit, ta dva filma prilično su slična.

Redatelji s ovih prostora obično se stide hollywoodskih uzora, no vi otvoreno priznajete kako podjednako volite Tarkovskog, Carpentera i Lucasa.
- Kad je dobar film, onda je dobar, nema veze odakle dolazi. Ima dobrih i loših žanrovskih filmova, kao što ima dobrih i loših art filmova koji dobivaju Zlatne palme. Nemam taj problem niti se imam čega stidjeti. Crpim energiju iz jednih i iz drugih, uživam kao filmofil i u velikoj količini žanrovskih filmova i dopuštam sebi da utječu na mene, jer sam se zbog njih i zaljubio u film na kraju krajeva.

Zašto po vama nema puno žanrovskog filma na ovim prostorima?
- Neke matrice podrazumijevaju određeni senzibilitet ljudi. U Americi se, lupam sad, podrazumijeva da, kad u banku dođe pljačkaš i izvadi pušku, svi legnu na pod. U našim krajevima kad lopovi uđu u poštu, pola ljudi neće leći na pod jer je to, kao, sramota. Neke se matrice ne mogu primiti na svaku situaciju.

Koliko je dobro/poželjno da je redatelj ujedno i veliki filmofil, poput Tarantina?
- Ima slučajeva redatelja koji ne gledaju tuđe filmove nego samo svoje, zbog želje da ništa ne utječe na njih. Ima i drugih, poput mene, koji gutaju većinu filmova, jer ih obožavaju. U jednoj i drugoj krajnosti može biti zanimljivih rezultata. Scorsese je veliki filmofil, Tarantino kojeg vi spominjete također. I što im fali? Ništa, naravno. Iako, nije dobro da se filmovi sastoje samo od referencija na neke druge filmove, što Tarantino radi najbolje na svijetu, te iz nekih citata napravi fascinantno djelo. Kako god, ja osobno ne razumijem one koji ne gledaju filmove, a bave se njima.

                                                                                                                    MARKO NJEGIĆ

Koprodukcije ex-YU zemalja spasonosno su rješenje

Je li se sada, nakon velikog uspjeha “Parade“, sigurno može reći da budućnost ovdašnjih kinematografija leži u koprodukcijama?
- Svakako, to je jedna od spasonosnih kombinacija za sve nas koji se bavimo filmom na ovim prostorima, s obzirom da je film dosta skupa igračka i da ga se ne isplati snimati ako ćete ga samo prikazivati u jednoj maloj zemlji. Krajnja je ideja da se udruže sredstva, ali i priče koje mogu biti interesantne i jednim i drugim gledateljima. I “Neprijatelj“ je koprodukcija, srpska, hrvatska i bosanska, dakle “neprijateljskih“ strana u ratu 90-ih, što je neki mali korak naprijed prema optimizmu.
Da vam netko dade odriješen budžet, kakav biste film najradije snimili?
- Nešto u sferi SF-a. Zanimljivo mi je kreiranje altenastivih svjetova koji nisu realni.

U srpskoj i hrvatskoj kinematografiji situacija je slična

Kako komentirate noviju srpsku kinematografiju?
- Ne znam na osnovu čega se spominje blaga kriza. Meni se kao gledatelju sviđa upravo ta raznolikost filmova koji se u Srbiji prave. Nisam ljubitelj tih uniformnih kinematografija u kojima ako pogledate jedan film, vidjeli ste ih sve, jer su na istu foru zato što je neki postigao uspjeh na festivalima, pa haj'mo praviti ostale na njegovom tragu.
Koliko pratite hrvatsku kinematografiju?
- Bio sam ljetos na Puli i po meni je u hrvatskoj kinematografiji slična situacija - dosta različitih autora i pogleda na film. Tu isto mogu naći za sebe nešto što mi je interesantno, posebice kod autora mlađe i srednje generacije.

Svake godine pogledam barem 20 fenomenalnih hollywoodskih filmova

Nalazite li u današnjem Hollywoodu autora koji snima zabavne, uzbudljive i pametne filmove, kao nekoć Carpenter, Hill, McTiernan, Cameron...?

- Naravno, Christopher Nolan, David Fincher, Michael Mann, Darren Aranafski, Guillermo Del Toro... Lista je poprilična. Svake godine pogledam najmanje 20 fenomenalnih hollywoodskih filmova i još barem 50 koji su vrlo pristojni.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/neprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla-157261 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f180ddff977ae1cd82a83478e0a0c188a8cca619 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=NEPRIJATELJ+Dejan+Ze%C4%8Devi%C4%87%3A+U+mom+filmu+ima+nekog+%C4%90avla&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fneprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla-157261 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fneprijatelj-dejan-zecevic-u-mom-filmu-ima-nekog-davla-157261 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Redatelj hvaljenog ratnog trilera koji se nalazi u distribuciji po hrvatskim kinima [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaRedatelj hvaljenog ratnog trilera koji se nalazi u distribuciji po hrvatskim kinima

NEPRIJATELJ Dejan Zečević: U mom filmu ima nekog Đavla

Piše PSD.
11. veljače 2012. - 13:12
“Neprijatelj“ Dejana Zečevića nije klasični ratni film, već žanrovski hibrid, jer priča priču o grupici srpskih vojnika koji po završetku rata bivaju zatočeni u kući okruženoj minskim poljem, k tome u društvu mogućeg Đavla. S jedne strane ratni film, s druge triler, s treće horor, s četvrte psihološka drama... Zečević je redatelj-žanrovac i koje god se teme dotakne, pokušava kroz nju provući neke žanrove.

Mislite li da se “Neprijatelj“ mogao snimiti kao “obični“ ratni film, bez upliva onostranog?
- Mogao je biti i realna priča, da, ali ono što je meni bilo najzanimljivije prilikom stvaranja filma jest rub noža između nadnaravnog i apsolutno realnog. Mislim da “Neprijatelj“ može funkcionirati i kao apsolutno realan film. U centru priče su neki ljudi koj...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 21:35