stdClass Object ( [id] => 231933 [title] => Nikola Bojić: Marjan tretiramo kao skupi komad praznine [alias] => nikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Da strancu morate pokazati što Hrvati rade u suvremenoj umjetnosti, odveli biste ga na zagrebačko križanje Avenije Većeslava Holjevca i Avenije Dubrovnik i pokazali mu 4800 četvornih metara muzeja koji se time bavi. Sad bi baš bilo zgodno, jer je do 27. travnja tamo i postav 7. izložbe T-HT nagrada@MSU, koja ilustrira svijest umjetnika o stvaranju unutar krizom zahvaćene globalizirane ekonomije, politike i kulture.

Predstavljaju je sve generacije umjetnika, a najmlađi je Splićanin Nikola Bojić (27). Ovaj momak ima dosta toga reći; povjesničar je umjetnosti i dizajner usmjeren na problematiku javnog prostora, dobitnik je Rektorove i Dekanove nagrade Filozofskog fakulteta u Zagrebu, a nedavno je završio poslijediplomski magistarski studij na Harvard Graduate School of Design. O svojim radovima, koji variraju od knjige do objekata i urbanih intervencija, rado govori na tribinama, pa i nama...

– Ovaj projekt govori o ulici između sveučilišta Harvard i MIT u kojoj se gube svi bežični signali i nastupa potpuna informacijska tišina. Činjenica da takvo mjesto postoji u jednom tehnološki vrlo naprednom okruženju vratila je mnoge ljude u vrijeme kad smo bili manje ovisni o tehnologiji te konstantnoj, ali često površnoj komunikaciji. Mnogi su izrazili želju da zakorače u tu prazninu i na trenutak postanu nedostupni za ogromnu količinu svega što nas danas napada s pametnih telefona, weba, novina, televizije, Facebooka i sl. Praznina iz te američke ulice skenirana je, pretvorena u umanjeni digitalni model te potom fabricirana tehnikom 3D printa. Taj komad praznine prenesen je u zagrebački MSU.

Nije Stari plac neka ledina


Meni je zanimljivo da ste našli načina kako praznini dati formu i idejno je vrednovati. Opisujući rad, kažete: “Kad praznina postane arhitektura, javno postaje privatno i ništa se pretvara u zlato.” Tu ste ideju zgodno ilustrirali Horvatinčićevim centrom u Zagrebu, a 2008. ste se i poigrali projektom staklenog megacentra na Peristilu. Kako biste tu konceptualnu alkemiju vašeg rada u MSU-u ilustrirali konkretnim splitskim primjerom?

– Kada priču o praznini prebacimo iz umjetnosti, tj. iz naprednog tehnološkog konteksta u domaće urbano okruženje, stvari postaju vrlo opipljive. Priča o praznini zapravo je priča o javnom prostoru, koji je uvijek nositelj kolektivne memorije i urbane svijesti. Na primjer, vizura i identitet Splita nezamislivi su bez Marjana.

Ipak, svjedoci smo da je u posljednjih 20-ak godina upravo Marjan često tretiran tek kao skupi komad praznine u najvulgarnijem smislu. O Starom placu također se često govorilo kao o praznini koja je potom privlačila arhitektonski beznačajne, ali vrlo profitabilne privatne projekte. Kao da se tu radi o nekoj dalekoj ledini bez urbanoga konteksta i bez ikakve povijesti. Život jednog mediteranskoga grada poput Splita zapravo se događa vani, u kaletama, na zidićima, pjacetama, trgovima, a to su sve naizgled prazni prostori.

Mislim da je 30-ak godina nakon smrti onoga što smo nekad zvali urbanizmom napokon došlo vrijeme da na suvremen način sagledamo i razvijamo urbane potencijale u koje smo jednostavno uronjeni. Ne mislim, na žalost, da smo dovoljno sposobni i spremni učiniti to zbog nas samih, ali novi turizam, koji se razvija čistom inercijom umjesto strateški, natjerat će nas na to. Jer, kao što su najnovija sociološka istraživanja pokazala, ti novi turisti koji su Split iz tranzitne točke pretvorili u hit destinaciju, dolaze upravo zbog urbane dinamike, a ne više zbog sunca, mora, pa čak toliko ni zbog kulturne baštine.

Kažete da se vaša praksa prvenstveno zasniva na istraživanju narativa mjesta i da su vas site-specific intervencije odvele u različite krajeve svijeta. Da vas, recimo, odvede u Dujmovaču ili do Kaštela, kako biste intervenirali u napuštenu industrijsku arhitekturu?

– Budući da narativ nekog mjesta zahtijeva ozbiljno istraživanje, intervencije se ne mogu tek tako prosuti iz rukava. U Kaštelima tako uopće nemamo industrijsku arhitekturu, nego industrijski krajolik i ta je razlika ključna. Ako razmišljamo na takav način, napuštena industrija funkcionira poput modernističkog arheološkog sloja postavljenog uza sam bok Saloni, a antička infrastruktura preklapa se s onom suvremenom koja je još u pogonu. Sve to skupa dodiruje se s obalom te specifičnom ekologijom rijeke Jadro, koja je na mnoge načine odredila povijest života na ovom prostoru.

Kad sagledamo cjelovitu sliku krajolika, a ne pojedinu kuću, arheološki ili arhitektonski sklop, neki od kaštelanskih problema s kojima se već desetljećima sudaramo mogu postati novi razvojni potencijali. Mislim da je ovaj dramatično devastiran, ali i beskrajno slojevit prostor kulturni i ekološki resurs kakav rijetko možemo pronaći u ovom dijelu Europe. To će vjerojatno mnogima zvučati smiješno, možda i ironično.

Atrofirani krakovi kulture


Predavali ste već na međunarodnim konferencijama o kreativnim industrijama, gradovima budućnosti i politici javnog prostora. Pozvani ste sudjelovati i u kandidacijskoj strategiji Splita za Europsku prijestolnicu kulture. Primjenjujući tvrdnju da javni prostor nije toliko fizička kategorija koliko idejno-pokretačka, što je, po vašem mišljenju, sigurni, a što realni rezultat splitske kandidature, i na koji način grad može kapitalizirati razliku između tih dviju mogućnosti?

– Mislim da se splitska kandidatura za EPK treba zasnivati na logici “malog i dobro povezanog”. To podrazumijeva nekoliko vrlo važnih stvari, najprije mapiranje vlastitih potencijala, svega ono što jesmo i imamo u našem kulturnom prostoru, i dobrog i lošeg. Drugo, logika malog je logika malih ljudi na dalmatinskim otocima i u Zagori, “male baštine” koja priča veliku priču, malih obrta koji su veliki jer uopće postoje, malih i neovisnih, ali internacionalno vrlo zvučnih kulturnih praksi.

Tek ako se rasuti potencijali umreže, mogu pokrenuti atrofirane krakove kulturne infrastrukture i tako generirati novu publiku, odnosno javnost koju spominjete. Priča o EPK zapravo je više priča o ekonomiji nego o kulturi, radi se potencijalno o milijunima eura investicija koje bi Split mogao privući. Neke su prethodne europske prijestolnice spiskale velika ulaganja na sasvim nove zgrade koje danas proizvode samo gubitke. Nova velebna zdanja već neko vrijeme nisu u fokusu arhitektonskih trendova, a ne treba ni spominjati koliko malo korespondiraju s globalnom krizom.

Držim da Split sa širom okolicom ima više nego dovoljno resursa za ovakav projekt, ali kako su mnoge europske prakse pokazale, sve uvijek ovisi o političkim odlukama i strukturi procesa aplikacije. Ipak, već sama odluka da se uđe u organizaciju ovako složenog projekta podrazumijeva velik iskorak za grad, bez obzira na ishod.

jakov kosanović






[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => problematika javnog prostora [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-04-14 18:02:57 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-04-14 20:02:28 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-04-14 18:25:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5969 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/images\/2014\/04\/14\/Kultura\/bojic1-090414.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/04\/14\/Kultura\/bojic\/bojic5-090414.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/04\/14\/Kultura\/bojic\/bojic7-090414.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/04\/14\/Kultura\/bojic\/bojic8-090414.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/04\/14\/Kultura\/bojic\/bojic9-090414.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"800x533"},{"size0":"420x629"},{"size0":"800x535"},{"size0":"420x629"},{"size0":"800x535"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15506864 Threads: 3 Questions: 3204348744 Slow queries: 7218345 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236055418 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/nikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine-231933 [printLink] => /kultura/nikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine-231933?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 193493 [name] => nikolabojić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nikolabojic [link] => /tag/nikolabojic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => problematika javnog prostora [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Nikola Bojić: Marjan tretiramo kao skupi komad praznine [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-20-38-39-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/04/14/Kultura/bojic1-090414.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/04/14/Kultura/bojic1-090414.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/04/14/Kultura/bojic/bojic5-090414.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/04/14/Kultura/bojic/bojic7-090414.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/04/14/Kultura/bojic/bojic8-090414.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/04/14/Kultura/bojic/bojic9-090414.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Da strancu morate pokazati što Hrvati rade u suvremenoj umjetnosti, odveli biste ga na zagrebačko križanje Avenije Većeslava Holjevca i Avenije Dubrovnik i pokazali mu 4800 četvornih metara muzeja koji se time bavi. Sad bi baš bilo zgodno, jer je do 27. travnja tamo i postav 7. izložbe T-HT nagrada@MSU, koja ilustrira svijest umjetnika o stvaranju unutar krizom zahvaćene globalizirane ekonomije, politike i kulture.

Predstavljaju je sve generacije umjetnika, a najmlađi je Splićanin Nikola Bojić (27). Ovaj momak ima dosta toga reći; povjesničar je umjetnosti i dizajner usmjeren na problematiku javnog prostora, dobitnik je Rektorove i Dekanove nagrade Filozofskog fakulteta u Zagrebu, a nedavno je završio poslijediplomski magistarski studij na Harvard Graduate School of Design. O svojim radovima, koji variraju od knjige do objekata i urbanih intervencija, rado govori na tribinama, pa i nama...

– Ovaj projekt govori o ulici između sveučilišta Harvard i MIT u kojoj se gube svi bežični signali i nastupa potpuna informacijska tišina. Činjenica da takvo mjesto postoji u jednom tehnološki vrlo naprednom okruženju vratila je mnoge ljude u vrijeme kad smo bili manje ovisni o tehnologiji te konstantnoj, ali često površnoj komunikaciji. Mnogi su izrazili želju da zakorače u tu prazninu i na trenutak postanu nedostupni za ogromnu količinu svega što nas danas napada s pametnih telefona, weba, novina, televizije, Facebooka i sl. Praznina iz te američke ulice skenirana je, pretvorena u umanjeni digitalni model te potom fabricirana tehnikom 3D printa. Taj komad praznine prenesen je u zagrebački MSU.

Nije Stari plac neka ledina


Meni je zanimljivo da ste našli načina kako praznini dati formu i idejno je vrednovati. Opisujući rad, kažete: “Kad praznina postane arhitektura, javno postaje privatno i ništa se pretvara u zlato.” Tu ste ideju zgodno ilustrirali Horvatinčićevim centrom u Zagrebu, a 2008. ste se i poigrali projektom staklenog megacentra na Peristilu. Kako biste tu konceptualnu alkemiju vašeg rada u MSU-u ilustrirali konkretnim splitskim primjerom?

– Kada priču o praznini prebacimo iz umjetnosti, tj. iz naprednog tehnološkog konteksta u domaće urbano okruženje, stvari postaju vrlo opipljive. Priča o praznini zapravo je priča o javnom prostoru, koji je uvijek nositelj kolektivne memorije i urbane svijesti. Na primjer, vizura i identitet Splita nezamislivi su bez Marjana.

Ipak, svjedoci smo da je u posljednjih 20-ak godina upravo Marjan često tretiran tek kao skupi komad praznine u najvulgarnijem smislu. O Starom placu također se često govorilo kao o praznini koja je potom privlačila arhitektonski beznačajne, ali vrlo profitabilne privatne projekte. Kao da se tu radi o nekoj dalekoj ledini bez urbanoga konteksta i bez ikakve povijesti. Život jednog mediteranskoga grada poput Splita zapravo se događa vani, u kaletama, na zidićima, pjacetama, trgovima, a to su sve naizgled prazni prostori.

Mislim da je 30-ak godina nakon smrti onoga što smo nekad zvali urbanizmom napokon došlo vrijeme da na suvremen način sagledamo i razvijamo urbane potencijale u koje smo jednostavno uronjeni. Ne mislim, na žalost, da smo dovoljno sposobni i spremni učiniti to zbog nas samih, ali novi turizam, koji se razvija čistom inercijom umjesto strateški, natjerat će nas na to. Jer, kao što su najnovija sociološka istraživanja pokazala, ti novi turisti koji su Split iz tranzitne točke pretvorili u hit destinaciju, dolaze upravo zbog urbane dinamike, a ne više zbog sunca, mora, pa čak toliko ni zbog kulturne baštine.

Kažete da se vaša praksa prvenstveno zasniva na istraživanju narativa mjesta i da su vas site-specific intervencije odvele u različite krajeve svijeta. Da vas, recimo, odvede u Dujmovaču ili do Kaštela, kako biste intervenirali u napuštenu industrijsku arhitekturu?

– Budući da narativ nekog mjesta zahtijeva ozbiljno istraživanje, intervencije se ne mogu tek tako prosuti iz rukava. U Kaštelima tako uopće nemamo industrijsku arhitekturu, nego industrijski krajolik i ta je razlika ključna. Ako razmišljamo na takav način, napuštena industrija funkcionira poput modernističkog arheološkog sloja postavljenog uza sam bok Saloni, a antička infrastruktura preklapa se s onom suvremenom koja je još u pogonu. Sve to skupa dodiruje se s obalom te specifičnom ekologijom rijeke Jadro, koja je na mnoge načine odredila povijest života na ovom prostoru.

Kad sagledamo cjelovitu sliku krajolika, a ne pojedinu kuću, arheološki ili arhitektonski sklop, neki od kaštelanskih problema s kojima se već desetljećima sudaramo mogu postati novi razvojni potencijali. Mislim da je ovaj dramatično devastiran, ali i beskrajno slojevit prostor kulturni i ekološki resurs kakav rijetko možemo pronaći u ovom dijelu Europe. To će vjerojatno mnogima zvučati smiješno, možda i ironično.

Atrofirani krakovi kulture


Predavali ste već na međunarodnim konferencijama o kreativnim industrijama, gradovima budućnosti i politici javnog prostora. Pozvani ste sudjelovati i u kandidacijskoj strategiji Splita za Europsku prijestolnicu kulture. Primjenjujući tvrdnju da javni prostor nije toliko fizička kategorija koliko idejno-pokretačka, što je, po vašem mišljenju, sigurni, a što realni rezultat splitske kandidature, i na koji način grad može kapitalizirati razliku između tih dviju mogućnosti?

– Mislim da se splitska kandidatura za EPK treba zasnivati na logici “malog i dobro povezanog”. To podrazumijeva nekoliko vrlo važnih stvari, najprije mapiranje vlastitih potencijala, svega ono što jesmo i imamo u našem kulturnom prostoru, i dobrog i lošeg. Drugo, logika malog je logika malih ljudi na dalmatinskim otocima i u Zagori, “male baštine” koja priča veliku priču, malih obrta koji su veliki jer uopće postoje, malih i neovisnih, ali internacionalno vrlo zvučnih kulturnih praksi.

Tek ako se rasuti potencijali umreže, mogu pokrenuti atrofirane krakove kulturne infrastrukture i tako generirati novu publiku, odnosno javnost koju spominjete. Priča o EPK zapravo je više priča o ekonomiji nego o kulturi, radi se potencijalno o milijunima eura investicija koje bi Split mogao privući. Neke su prethodne europske prijestolnice spiskale velika ulaganja na sasvim nove zgrade koje danas proizvode samo gubitke. Nova velebna zdanja već neko vrijeme nisu u fokusu arhitektonskih trendova, a ne treba ni spominjati koliko malo korespondiraju s globalnom krizom.

Držim da Split sa širom okolicom ima više nego dovoljno resursa za ovakav projekt, ali kako su mnoge europske prakse pokazale, sve uvijek ovisi o političkim odlukama i strukturi procesa aplikacije. Ipak, već sama odluka da se uđe u organizaciju ovako složenog projekta podrazumijeva velik iskorak za grad, bez obzira na ishod.

jakov kosanović






[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>





[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/nikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine-231933 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2be0355ddf5002fdb7bfa25a90962eaeff067dc0 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Nikola+Boji%C4%87%3A+Marjan+tretiramo+kao+skupi+komad+praznine&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fnikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine-231933 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fnikola-bojic-marjan-tretiramo-kao-skupi-komad-praznine-231933 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => problematika javnog prostora [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaproblematika javnog prostora

Nikola Bojić: Marjan tretiramo kao skupi komad praznine

Piše PSD.
14. travnja 2014. - 20:25
Da strancu morate pokazati što Hrvati rade u suvremenoj umjetnosti, odveli biste ga na zagrebačko križanje Avenije Većeslava Holjevca i Avenije Dubrovnik i pokazali mu 4800 četvornih metara muzeja koji se time bavi. Sad bi baš bilo zgodno, jer je do 27. travnja tamo i postav 7. izložbe T-HT nagrada@MSU, koja ilustrira svijest umjetnika o stvaranju unutar krizom zahvaćene globalizirane ekonomije, politike i kulture.

Predstavljaju je sve generacije umjetnika, a najmlađi je Splićanin Nikola Bojić (27). Ovaj momak ima dosta toga reći; povjesničar je umjetnosti i dizajner usmjeren na problematiku javnog prostora, dobitnik je Rektorove i Dekanove nagrade Filozofskog fakulteta u Zagrebu, a nedavno je završio poslijediplomski magistarski studij na Harvard Graduate School of Design. O sv...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 22:38